ΔΥΤΙΚΗ ΑΘΗΝΑΔΗΜΟΤΙΚΑΕΙΔΗΣΕΙΣΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΠΡΩΤΗ ΣΕΛΙΔΑ

Η σολομώντεια λύση για την πεζογέφυρα στο Παλατάκι

 

Ούτε κατάργηση, αλλά ούτε χτίσιμο με το παρόν “βαρύ” σχέδιο. Αυτή φαίνεται να είναι η επιλογή του Κεντρικού Συμβουλίου Νεοτέρων Μνημείων για την πολύκροτη πεζογέφυρα της Λ. Αθηνών, για την οποία προωθείται η “μέση λύση”. Δηλαδή να κατασκευαστεί στο ίδιο σημείο, αλλά με αλλαγή μελέτης ώστε να ελαφρύνει ο τσιμεντένιος όγκος της. Επιπλέον, λήφθηκε ομόφωνη απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου υπέρ της κατασκευής της γέφυρας.

Περισσότερο γυαλί

Το “Χαϊδάρι Σήμερα” ζήτησε από το δήμαρχο Μιχάλη Σελέκο να δώσει διευκρινίσεις για το αίτημα του ΚΣΝΜ σχετικά με την αλλαγή σχεδίου της πεζογέφυρας. (Στην πρώτη φωτό η μακέτα με την τωρινή μελέτη). Μάς απάντησε: “Το Συμβούλιο δεν έλαβε απόφαση για την γέφυρα στο Παλατάκι, αλλά μας ζήτησε βελτιωμένη μελέτη για το ένα πόδι της, αυτό που πατάει στον περίβολο του πύργου. Συγκεκριμένα το κουβούκλιο των δύο ασανσέρ να γίνει από ατσάλι και γυαλί, για να μειωθεί το τσιμέντο”.

Σχετικά με την απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου να αποδεχτεί ομόφωνα την κατασκευή της γέφυρας, παρά τις επιμέρους αντιρρήσεις, ο δήμαρχος σχολίασε: «Το Δημοτικό Συμβούλιο, βλέποντας ώριμα το θέμα, αποφάσισε να απαιτήσει να γίνει η πεζογέφυρα. Είναι απαραίτητη για την ασφάλεια των κατοίκων, με δεδομένα τα δεκάδες θύματα που έχουμε θρηνήσει, την αγωνία του κόσμου για το πως θα περνάει λεωφόρο ταχείας κυκλοφορίας με οκτώ λωρίδες, που έχει χαρακτηριστεί πρώτη σε επικινδυνότητα στην Αττική. Παρά τις διαφωνίες και τις επιμέρους εντάσεις, σύσσωμο το Δημοτικό Συμβούλιο αποφάσισε η πεζογέφυρα να γίνει στο χώρο που έχει χωροθετηθεί. Πρυτάνευσε η λογική, ότι δηλαδή οποιαδήποτε αλλαγή θα σήμαινε απένταξη του έργου”.

Χαϊδάρι Σήμερα Νέες πεζογέφυρες στη Λεωφόρο Αθηνών - Παρουσίαση, μακέτες, λειτουργικότητα 6
Μακέτα της πεζογέφυρας στο Παλατάκι. Χαλύβδινη και τοξωτή. Θα έχει μήκος 57 μ. και θα αποτελείται από δύο παραβολικά τόξα κυκλικής διατομής εκατέρωθεν του καταστρώματος. Αποτελείται από τον φορέα της γέφυρας, τα δύο ακρόβαθρα και τις προσβάσεις των πεζών. Τα βάθρα και οι προσβάσεις τους κατασκευάζονται από οπλισμένο σκυρόδεμα (εδώ ζητά την αλλαγή το ΚΣΝΜ) και σε κάθε βάθρο αντιστοιχεί από μία σκάλα και ένας ανελκυστήρας (σύνολο 4). Στα δάπεδα του περιβάλλοντος χώρου και των γύρω πεζοδρομίων προβλέπεται τοποθέτηση πλακών με οδεύσεις τυφλών. Θα υπάρχει ειδικός φωτισμός ανάδειξης των γεφυρών. Τα προστατευτικά στηθαία είναι από γυαλί.

Ρωτήσαμε επίσης τον δήμαρχο αν, με δεδομένη τη βελτίωση του σχεδίου, η έγκριση του έργου θεωρείται πια “κλειδωμένη”. “Όχι, δεν μπορούμε να προκαταλάβουμε την απόφαση. Είναι όμως κάτι που διαμορφώνει θετικό κλίμα”, απάντησε ο Μ. Σελέκος.  

Στο μεταξύ, όπως έχουμε ήδη γράψει, ξεκίνησαν και πάλι οι εργασίες στη γέφυρα της Λ. Αθηνών στο Δάσος, στο ύψος της οδού Αρεοπόλεως, μετά την έγκριση του έργου από το ΚΣΝΜ.

Ομόφωνη απόφαση στο Δημοτικό Συμβούλιο

Επί τρεις ώρες συζητήθηκε το θέμα της πεζογέφυρας στο Δημοτικό Συμβούλιο, στις 6 Μαρτίουσε μια συνεδρίαση που, αν και σημαδεύτηκε από αντεγκλήσεις, κατέληξε σε ομόφωνη θετική απόφαση υπέρ της πεζογέφυρας στο Παλατάκι. 

Ο αντιδήμαρχος Τεχνικών Έργων, Κώστας Σταθάς, τόνισε πως η συζήτηση στο Δημοτικό Συμβούλιο γίνεται για να μεταφερθεί ομόφωνη απόφαση στο ΚΣΝΜ. Θεώρησε πως όλες οι παρατάξεις αντιλαμβάνονται τη χρησιμότητα των δύο αυτών πεζογεφυρών. Για το θέμα της ιστορικότητας του χώρου εξέφρασε την άποψη πως καλό θα ήταν κάποιοι να είχαν την ίδια ευαισθησία, όταν μπροστά στο Παλατάκι υπήρχε επιχείρηση όπου στήνονταν πάρτι. Επίσης καλό θα ήταν να είχαν την ίδια ευαισθησία όταν η ΕΡΓΟΣΕ έκοβε το βουνό απέναντι από την Αφαία και κατέστρεφε την περιοχή. Πρόσθεσε: «Να διεκδικήσουμε και άλλες θέσεις πεζογεφυρών, να διεκδικήσουμε και την υπογειοποίηση της Λεωφόρου Αθηνών. Αυτά δεν θα λυθούν από έναν καλό δήμαρχο, αλλά μετά από αίτημα όλου του χαϊδαριώτικου λαού».

Ο δήμαρχος Μ. Σελέκος είπε πως η δημοτική του αρχή, όταν ανέλαβε το 2014 και ήρθε η απόφαση για τις δύο πεζογέφυρες, επιδίωξε να ενταχθούν και άλλες. Επίσης ζήτησαν από το Υπουργείο αλλαγές, αλλά η προϊσταμένη τους είπε “ξεχάστε το σαν Χαϊδάρι, γιατί αλλαγή θέσης σημαίνει ακύρωση του έργου”. 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Οι θέσεις της αντιπολίτευσης και των δημοτών

Παραθέτουμε τα πιο αντιπροσωπευτικά σημεία που ακούστηκαν στη διάρκεια της συνεδρίασης από τους επικεφαλής των δημοτικών παρατάξεων και από δύο δημότες. 

Ανδρέας Μποζίκας: – «Πέσαμε σε ατυχείς συγκυρίες στο παρελθόν. Μπορούσε το κράτος να υπογειοποιήσει τη διασταύρωση Κατεχάκη και Κηφισίας, αλλά δεν θέλανε το ίδιο στο Χαϊδάρι. Όσο περνάνε τα χρόνια αυτό το όνειρο σβήνει. Εδώ μιλάμε για ένα χιλιόμετρο τουλάχιστον για την ασφάλεια των διερχομένων από τη Λεωφόρο Αθηνών».
– «Πρώτη φορά μαθαίνω δια στόματος δημάρχου πως μετά από μελέτη που έκαναν συγκοινωνιολόγοι, από 143 σημεία της Αθήνας πήρε τη δυσάρεστη πρωτιά στην επικινδυνότητα το Παλατάκι».
– «Αυτό που με προβληματίζει είναι η έλλειψη σφαιρικής αντίληψης των προβλημάτων από κάποιους ανθρώπους που είναι ενεργοί πολίτες. Πολύ περισσότερο, όταν αυτοί οι άνθρωποι έχουν διατελέσει δημοτικοί σύμβουλοι ή αντιδήμαρχοι».

Βαγγέλης Ντηνιακός: – «Η σημερινή συζήτηση εξυπηρετεί τη λογική του λιγότερου πολιτικού κόστους, για την προχειρότητα με την οποία η δημοτική αρχή αντιμετωπίζει τα πράγματα. Αυτό φαίνεται από τις εισηγήσεις που κάνει, που χαρακτηρίζονται από απέραντη παρελθοντολογία. Για να θολώσει τα πράγματα και να κρύψει την πραγματικότητα».
– «Αν ήμουν δήμαρχος θα ζητούσα είκοσι πεζογέφυρες. Κύριε δήμαρχε εδώ υπάρχει ένα νεφέλωμα. Αν θυμάμαι καλά και εσείς είχατε πει πως δεν είναι και η πιο κατάλληλη θέση δίπλα στο Παλατάκι».
– «Δεν θα διαφωνήσω να γίνει το έργο, αλλά όλα αυτά τα χρόνια δεν έγινε καμία προσπάθεια η γέφυρα να πάει κάπου αλλού».

Θοδωρής Σπηλιόπουλος: – «Ο μακαρίτης Δημήτρης Σκαμπάς με ένα ΦΕΚ προσπάθησε να κατοχυρώσει σε μια εποχή που οι οικοπεδοφάγοι θέλανε να σαρώσουν τα πάντα, να μην μπει ούτε καρφίτσα στο Παλατάκι. Και ξαφνικά μιλάμε για το ένα πόδι της γέφυρας.»
– «Όσο και αν μας στενοχωρεί, οι δασικές και οι αρχαιολογικές υπηρεσίες σε δίσεκτους καιρούς που τα πάντα κατεδαφίζονταν, έπαιξαν ρόλο στη διατήρηση των ιστορικών χώρων και των μνημείων.»

Ηρακλής Δρούλιας: «Νομίζω πως δεν είναι κατάλληλο θέμα για να κάνουμε αντιπολίτευση. Για όποιον από τους οκτώ συνδυασμούς το 2014 κέρδιζε τις εκλογές, ήταν μονόδρομος να προχωρήσει το έργο»
– «Είναι ουτοπία να μιλάμε για αλλαγή οποιασδήποτε θέσης που θα αλλάξει το οικονομικό αντικείμενο και τη μελέτη. Ουσιαστικά θα σταματήσει το έργο. Ίσως στην αρχή της τετραετίας και με κατάλληλες κινήσεις θα μπορούσε να προβλεφθεί μια αλλαγή στη μελέτη»
– «Η πρώτη προτεραιότητα στο συγκεκριμένο σημείο -και όχι μόνο- είναι η υπογειοποίηση της Λεωφόρου Αθηνών. Νομίζω πως ακόμα υπάρχει χρόνος να παλέψουμε και να το διεκδικήσουμε. Όχι στο σύνολο της Λεωφόρου Αθηνών, αλλά σε δύο σημεία. Ένα στο Παλατάκι και ένα στο Δάσος.»
– «Για μένα ιδανική θέση για την πεζογέφυρα θα ήταν στην πίσω πλευρά του κτηρίου Γύζη και στο οικόπεδο που είχαμε υπό απαλλοτρίωση του Χριστοδούλειου Ορφανοτροφείου»

Κώστας Ασπρογέρακας: – «Γράφτηκε από κάποιον συνδημότη μας πως το Δημοτικό Συμβούλιο είναι νικημένο και παραιτημένο. Εγώ οφείλω να δηλώσω πως δεν μας θεωρώ ούτε νικημένους ούτε παραιτημένους γι’ αυτό το θέμα».
– «Στη διάρκεια των προεκλογικών ομιλιών οι υπογειοποίησεις γίνονται πολύ γρήγορα. Είναι κάτι που το θυμάμαι από το 1978…».
– «Έχουμε να συγκρίνουμε δύο πράγματα: τη ζωή των ανθρώπων και την αισθητική. Όλοι μας με υποκειμενικότητα αντιμετωπίζουμε αυτό που λέγεται αισθητική».

Κώστας Φουρλής: – «Αυτή γέφυρα έπρεπε να γίνει όχι χτες, αλλά προχθές».
– «Αν μια ομόφωνη απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου, μπορεί να συμβάλει σε μια θετική απόφαση στο Κ.Σ.Ν.Μ, καλά κάνατε και φέρατε τώρα το θέμα. Είμαι θετικός στην υλοποίηση αυτού του έργου».

Ανδρέας Αδαμόπουλος (κάτοικος): – «Σήμερα είμαι παππούς. Κάποτε είπα στον τότε δήμαρχο να πάρει το καροτσάκι με το εγγονάκι του και να περπατήσει στη Φαβιέρου. Με τη σύζυγο μου περπατάμε σαν τους Πακιστανούς, ένας μπροστά και ένας πίσω».
– «Το 1976 βρέθηκα στη Βουλγαρία. Σας διαβεβαιώνω πως εκεί υπήρχε πεζογέφυρα, όπου η μαμά με το καροτσάκι της πέρναγε απέναντι. Αναρωτήθηκα, πότε θα γίνει και στο Χαϊδάρι».
– «Λέω κάποιες φορές: Δεν με βάζει ο δήμαρχος τροχονόμο να του φέρνω εισόδημα από τον κάθε βλάκα παραβάτη, που δεν ξέρει να οδηγεί και δεν σέβεται τίποτα;».

Γιάννα Λατρώνη (κάτοικος): – «Πριν από 25 χρόνια τα παιδιά μου πήγαιναν στα νηπιαγωγεία, πίσω από τον σημερινό Βασιλόπουλο. Επί δύο χρόνια έπρεπε να τα πηγαίνω σε μια απόσταση 150 μέτρων με το αυτοκίνητο. Θέλουμε να πάμε να ψωνίσουμε από τη Γρηγορούσα και πρέπει τα 100 μέτρα να τα διασχίσουμε με αυτοκίνητο. Και αν θα βρεις να παρκάρεις…».
– «Απορώ πως δύο συμπολίτες μας είχαν τη λογική να καταθέσουν ενστάσεις, προκειμένου να σταματήσει το έργο. Μου είναι αδιανόητο».

Γιώργος Παπαπαναγιώτου

ΣΧΕΤΙΚΑ ΔΗΜΟΣΙΕΥΜΑΤΑ

– Συζητήθηκε στο ΚΣΝΜ η πεζογέφυρα στο Παλατάκι – Τι εισηγήθηκε ο Μ. Σελέκος

Κ. Φουντούλης: “Οι αντιρρήσεις μου στο ΚΣΝΜ για την πεζογέφυρα στο Παλατάκι”

– Νέες πεζογέφυρες στη Λεωφόρο Αθηνών – Παρουσίαση, μακέτες, λειτουργικότητα

– Όλες οι εξελίξεις για τις νέες πεζογέφυρες της Λ. Αθηνών

– Έκτακτο: Άμεση διακοπή εργασιών για την πεζογέφυρα στο Παλατάκι

– Σκέψεις και προβληματισμός για την πεζογέφυρα στο Παλατάκι

– Μια σύγχρονη πεζογέφυρα δεν υποτιμά το Παλατάκι

– Οι πεζογέφυρες και τα προβλήματα της Λεωφόρου Αθηνών

– Απίστευτο! Η λύση για την πεζογέφυρα είναι διαθέσιμη εδώ και 50 χρόνια! Γιατί την έκαναν «γαργάρα» οι διοικήσεις του Δήμου;

– Πεζογέφυρα στο Παλατάκι: Κρίσιμο έργο – Προβληματική μελέτη

 

Παρόμοια Άρθρα

Back to top button