Αμέσως μόλις εγκαταστάθηκαν τα εργοτάξια των δύο πεζογεφυρών στη Λ. Αθηνών, τον περασμένο Δεκέμβριο, το έργο σταμάτησε μέχρι να γνωματεύσει η Υπηρεσία Νεωτέρων Μνημείων του Υπ. Πολιτισμού. Το θέμα καθίσταται φλέγον για το Χαϊδάρι, τόσο γιατί είναι απαραίτητες οι γέφυρες για ασφαλή διάβαση της μεγάλης Λεωφόρου όσο και γιατί το ανενεργό εργοτάξιο μπροστά στο Παλατάκι έχει καταλάβει ολόκληρο το πεζοδρόμιο, σε μια πολύ επικίνδυνη για τους πεζούς στροφή.   

Στο Δημοτικό συμβούλιο της 29ης Ιανουαρίου είχαμε μια πολύ ενδιαφέρουσα συζήτηση για τις πεζογέφυρες, η οποία είχε αντεγκλήσεις σε έντονο ύφος, αλλά και κατατοπιστικές τοποθετήσεις. Βασικά μάθαμε ότι η δημοτική αρχή δεν επιδιώκει αλλαγή χωροθέτησης της πεζογέφυρας στο Παλατάκι.

Χαϊδάρι Σήμερα Νέες πεζογέφυρες στη Λεωφόρο Αθηνών - Παρουσίαση, μακέτες, λειτουργικότητα 5
Η πεζογέφυρα στο Παλατάκι. Χαλύβδινη και τοξωτή. Σχεδιάστηκε να έχει μήκος 57 μ. και θα αποτελείται από δύο παραβολικά τόξα κυκλικής διατομής εκατέρωθεν του καταστρώματος. Αποτελείται από τον φορέα της γέφυρας, τα δύο ακρόβαθρα και τις προσβάσεις των πεζών. Τα βάθρα και οι προσβάσεις τους κατασκευάζονται από οπλισμένο σκυρόδεμα και σε κάθε βάθρο αντιστοιχεί από μία σκάλα και ένας ανελκυστήρας (σύνολο 4). Στα δάπεδα του περιβάλλοντος χώρου και των γύρω πεζοδρομίων προβλέπεται τοποθέτηση πλακών με οδεύσεις τυφλών. Θα υπάρχει ειδικός φωτισμός ανάδειξης των γεφυρών.

Το ζήτημα έθεσε με επίκαιρη ερώτησή του ο Δημήτρης . Ο δημοτικός σύμβουλος της παράταξης “Χαϊδάρι ξανά” θέλησε να μάθει αν η δημοτική αρχή, στην παρούσα φάση της διακοπής του έργου, έχει προσπαθήσει με έγγραφό της να αλλάξει τη χωροθέτηση της γέφυρας, η οποία προβλέπεται να γίνει μπροστά στο Παλατάκι. Ο κ. υπογράμμισε πως, παρά τα μικρά βήματα που έγιναν για την ασφάλεια των πολιτών με κάποιες σημάνσεις, εξακολουθούν να υπάρχουν κίνδυνοι στη διέλευση των πεζών από το σημείο αυτό.

Κώστας Σταθάς: «Δεν σκεπτόμαστε αλλαγή χωροθέτησης»

Απαντώντας ο αρμόδιος αντιδήμαρχος, Κώστας Σταθάς, ανέφερε ότι από την έναρξη των εργασιών πίεσαν τον ανάδοχο να εφαρμόσει την κυκλοφοριακή μελέτη. Ως προς την αναβολή του έργου ή η συνέχισή του, είπε ο αντιδήμαρχος, θα εισηγηθεί το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο (ΚΑΣ), που αποφάσισε την προσωρινή διακοπή των εργασιών. Ο κ. Σταθάς τόνισε πως ο Δήμος έχει ζητήσει να είναι παρών κατά την εξέταση της ενστάσεως από το ΚΑΣ. Έτσι θα έχει τη δυνατότητα να θέσει ζητήματα σχετικά με την αναγκαιότητα του έργου και να απαιτήσει την επανέναρξη του. Παράλληλα διευκρίνισε πως δεν εξετάζεται ακόμα το ενδεχόμενο για αλλαγή σημείου της πεζογέφυρας, διότι σε μια τέτοια περίπτωση υπάρχει κίνδυνος να τεθεί εκτός η εφαρμογή της αρχικής μελέτης.

Μιχάλης Σελέκος: «Κρυφός πόθος η αναβολή του έργου;»

Λάβρος εναντίον του Δημήτρη Τσατσαμπά, ήταν ο Δήμαρχος Μιχάλης Σελέκος, όταν πήρε το λόγο. Του επιτέθηκε λέγοντας: «Απορώ πώς κάποιοι, που διατελέσαν σε θέσεις διοίκησης στο Δήμο, δεν γνωρίζουν ότι η αλλαγή μιας θέσης σημαίνει κατάργηση του έργου. Αυτό σημαίνει νέα μελέτη. Αυτές οι θέσεις, που έχουν εγκριθεί, έρχονται μια σειρά χρονοβόρων διαδικασιών. Είδατε πόσα χρόνια συζητούσαμε για τις πεζογέφυρες. Όταν γινόταν αυτό, υπήρχαν σχέδια. Αν αυτό είναι κρυφός πόθος κάποιου να βγει να το πει ανοικτά και όχι να κρύβεται πίσω από την αλλαγή θέσης», είπε ο Δήμαρχος.

Εκνευρισμένος όμως ήταν και ο κ. Τσατσαμπάς, που ζητούσε επίμονα να του ξαναδώσουν το λόγο, όμως δεν του δόθηκε. «Τέτοιο ψέμα δεν έχει γίνει ποτέ στο παρελθόν», φώναζε διαμαρτυρόμενος ο κ. Τσατσαμπάς.

«Αν θέλετε να απαντήσετε σε αυτά που σας λέει ο Δήμαρχος, βγάλτε μια ανακοίνωση», του είπε ο πρόεδρος του Δημοτικού Συμβουλίου, Βασίλης Παντελάρος.

Ο Δήμαρχος, συνεχίζοντας την απάντηση του, υποστήριξε πως από άποψη τακτικής, δεν υπάρχει χειρότερη πράξη από το να πάει ο Δήμος στο ΚΑΣ μια εβδομάδα πριν από τη συζήτηση και να δηλώσει πως επιθυμεί αλλαγή θέσης για την πεζογέφυρα. Κάτι τέτοιο θα σημαίνει καθυστέρηση για άλλα πέντε χρόνια. Το σημαντικότερο όμως είναι, κατά τον κ. Σελέκο, πως κανείς δεν μπορεί να παίζει με έργα που θα σώσουν τη ζωή έστω και ενός ανθρώπου ή θα γλιτώσουν πολύ κόσμο από το καθημερινό άγχος για το πώς θα περάσει αυτή τη διάβαση από την οποία περνάνε καθημερινά χιλιάδες οχήματα κάθε μέρα.

Υπενθύμισε πως αρχικά υπήρχαν δύο προτάσεις για πεζογέφυρες στο Παλατάκι και επιλέχτηκε η συγκεκριμένη. Η κάθε θέση θα είχε διαφορετικό προϋπολογισμό. Η δεύτερη πρόταση που έμεινε στα χαρτιά, προέβλεπε το ένα πόδι της πεζογέφυρας να πατά στο μικρό τρίγωνο (ανάμεσα στη Λεωφόρο Αθηνών και τον παράδρομο της Γρηγορούσας) και το άλλο πόδι μπροστά στο Δημαρχείο. Ο Δήμαρχος αναρωτήθηκε ποιος θα έρχεται να περνά ανάμεσα σε δυο δρόμους και να περνά σε ένα πάτημα.

Ο λόγος που το ΚΑΣ διέκοψε το έργο είναι, συνέχισε ο δήμαρχος, ότι οπτικά θα εμποδίζει το Παλατάκι, ενώ τα δέντρα είναι ψηλότερα από αυτό. «Η μετακίνηση δέκα μέτρων δεν θα εμποδίζει το Παλατάκι; Έχει ξεσηκωθεί η Γρηγορούσα με το ενδεχόμενο ότι δεν θα γίνει πεζογέφυρα. Θα περιμένουμε την απόφαση του ΚΑΣ. Δεν θα προστρέξουμε πριν βγάλει την απόφαση», κατέληξε ο Δήμαρχος.

Διακοπή και στην πεζογέφυρα του Δάσους

Χαϊδάρι Σήμερα Νέες πεζογέφυρες στη Λεωφόρο Αθηνών - Παρουσίαση, μακέτες, λειτουργικότητα 9

Στο μεταξύ διακόπηκαν οι εργασίες κατασκευής της πεζογέφυρας στην οδό Σατωβριάνδου, στο δυτικό Δάσος. Το «Χαϊδάρι Σήμερα» έκανε σχετική ερώτηση προς το Δήμαρχο. Όπως μας είπε, το ΚΑΣ ζήτησε άδεια από την Αρχαιολογική Υπηρεσία και για τις δέκα νέες πεζογέφυρες που θα κατασκευαστούν σε όλη την Αττική. Μέχρι τότε δεν προχωράει κανένα από αυτά τα έργα.

Μια πεζογέφυρα που διχάζει

Θυμίζουμε ότι η Υπηρεσία Νεωτέρων Μνημείων του Υπουργείου Πολιτισμού διέταξε στις 13 Δεκεμβρίου 2017 την άμεση διακοπή των εργασιών, μέχρι την ολοκλήρωση της εξέτασης του θέματος και την γνωμοδότηση του αρμοδίου Συμβουλίου Μνημείων. Η Υπηρεσία αναφέρει στο έγγραφό της ότι ενημερώθηκε για την έναρξη των εργασιών από καταγγελίες πολιτών και όχι από τις αρμόδιες αρχές, δηλ. Δήμο και Περιφέρεια.

Χαϊδάρι Σήμερα Νέες πεζογέφυρες στη Λεωφόρο Αθηνών - Παρουσίαση, μακέτες, λειτουργικότητα 4

Η αλήθεια είναι ότι η νέα γέφυρα της Λ. Αθηνών διχάζει. Μία πλευρά, εκφραζόμενη από τον αρχιτέκτονα Γιάννη Ιγγλέση, θεωρεί ότι η κατασκευή της πεζογέφυρας σε απόσταση αναπνοής από το Παλατάκι στιγματίζει αρνητικά την ιστορία της πόλης. Αντίθετα άλλοι, όπως ο γλύπτης Χάρης Λαλές, υποστηρίζουν ότι πουθενά στον κόσμο ένα κοινωνικό έργο καλαίσθητο δεν υποτίμησε κανένα ιστορικό χώρο.

Πάντως η συγκοινωνιακή μελέτη, που προηγήθηκε της χωροθέτησης της γέφυρας, αυτό το σημείο εισηγήθηκε. Είμαστε εν αναμονή, λοιπόν, της απόφασης του Συμβουλίου Μνημείων. 

Γιώργος Παπαπαναγιώτου

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΓΙΑ ΤΙΣ ΠΕΖΟΓΕΦΥΡΕΣ

Νέες πεζογέφυρες στη Λεωφόρο Αθηνών – Παρουσίαση, μακέτες, λειτουργικότητα

– Έκτακτο: Άμεση διακοπή εργασιών για την πεζογέφυρα στο Παλατάκι

Σκέψεις και προβληματισμός για την πεζογέφυρα στο Παλατάκι

– Μια σύγχρονη πεζογέφυρα δεν υποτιμά το Παλατάκι

– Οι πεζογέφυρες και τα προβλήματα της Λεωφόρου Αθηνών

– Απίστευτο! Η λύση για την πεζογέφυρα είναι διαθέσιμη εδώ και 50 χρόνια! Γιατί την έκαναν «γαργάρα» οι διοικήσεις του Δήμου;

– Πεζογέφυρα στο Παλατάκι: Κρίσιμο έργο – Προβληματική μελέτη