Λεωφόρος Αθηνών – Παλατάκι: Πώς θα λειτουργούσε με υπογειοποίηση, “κήπο της βροχής” και μεγάλο κυκλικό κόμβο;
Η πρόταση για το νέο Τοπικό Πολεοδομικό Σχέδιο του Χαϊδαρίου βάζει στον δημόσιο διάλογο έναν συνδυασμό παλιών ιδεών, που έχουν πολυσυζητηθεί όπως πχ η υπογειοποίηση της Λεωφόρου Αθηνών, με νέες αντιλήψεις για τη λειτουργία της πόλης.
Η τεχνική εταιρεία μελετών “GEOPLAN”, που κατάρτισε τα τρία εναλλακτικά σενάρια για το επόμενο Τοπικό Πολεοδομικό Σχέδιο Χαϊδαρίου, αναγνωρίζει στο τρίτο σενάριο σαν σημαντικό έργο για το μέλλον την υπογειοποίηση της Λεωφόρου Αθηνών, ώστε να αρθεί το πρόβλημα της αποκοπής των συνοικιών εκατέρωθεν της Λεωφόρου. Στο ίδιο σενάριο, που χαρακτηρίζεται σαν “ριζοσπαστικό”, μπαίνει και η δημιουργία μεγάλου κυκλικού κόμβου, με την ταυτόχρονη δημιουργία “κήπου βροχής”.
Πιο συγκεκριμένα, η πρόταση αναφέρει:
“Υπογειοποίηση της Λεωφόρου Αθηνών σε όλο το μήκος αυτής εντός των διοικητικών ορίων του Χαϊδαρίου και σε κάθε περίπτωση η δημιουργία μεγάλου Κυκλικού Κόμβου (Round About), «Κήπος Βροχής», στη διασταύρωση με την οδό Φαβιέρου-Στρ. Καραϊσκάκη, ως εμβληματικό Τοπόσημο του Χαϊδαρίου, σε συνδυασμό με την προτεινόμενη υπογειοποίηση της Λεωφόρου Αθηνών στη διασταύρωση με την οδό Παπανδρέου-Κύπρου, κατά το ΉΠΙΟ σενάριο, με σκοπό την εκτεταμένη πλήρη διασύνδεση της περιοχής του Χαϊδαρίου βορείως της Λεωφόρου Αθηνών με την περιοχή του Χαϊδαρίου νοτίως της Λεωφόρου Αθηνών.”
Ο κυκλικός κόμβος
Η λύση των κυκλικών κόμβων σε αντικατάσταση των διασταυρώσεων με ή χωρίς φανάρια είναι μια πρακτική που εφαρμόζεται τα τελευταία χρόνια με μεγάλη συχνότητα σε νέα έργα σε όλη τη χώρα. (Η εφημερίδα μας την είχε προτείνει για τον δαιδαλώδη κόμβο της οδού Ρίμινι).
Ο κυκλικός κόμβος θεωρείται ό,τι πιο μοντέρνο και σύγχρονο υπάρχει αυτήν τη στιγμή στην Ευρώπη για τη διευθέτηση της κυκλοφορίας σε διασταυρώσεις. Είναι καλύτερος του σηματοδότη διότι «ο σηματοδότης πολλές φορές καθυστερεί την κυκλοφορία χωρίς λόγο, με το να υπάρχει κόκκινο σε δρόμο αιχμής και πράσινο σε δρόμο χωρίς αιχμή. Ένα άλλο πρόβλημα που δημιουργούμε εμείς με τον σηματοδότη, είναι ότι τρέχουμε για να προλάβουμε το πορτοκαλί και το κόκκινο, ενώ ο κυκλικός κόμβος αναγκάζει τους οδηγούς, πρώτον να κάψουν ταχύτητα διότι αλλάζουν κατεύθυνση και δεύτερον δεν σταματάει η ροή της κυκλοφορίας. Είναι κοινό μυστικό ότι στα φανάρια γίνονται συνεχώς παραβάσεις.
Μελέτες αναφέρουν ότι ο κυκλικός κόμβος υπερτερεί σημαντικά της διασταύρωσης στον τομέα της ασφάλειας, αφού εξαλείφει τις πλευρικές συγκρούσεις, κατά τις οποίες ένα αυτοκίνητο καρφώνεται στις πόρτες ενός άλλου. Στο Παλατάκι έχουν καταγραφεί τέτοια συμβάντα ακόμα και με νεκρούς.
“Κήπος της βροχής”
Ένα νέο στοιχείο που βάζει η πρόταση για το νέο Τοπικό Πολεοδομικό Σχέδιο είναι ο “Κήπος της βροχής”, τον οποίο προτείνει στο παλατάκι, αλλά βεβαίως μπορεί να εφαρμοστεί και οπουδήποτε αλλού μέσα στον αστικό ιστό και είναι ένα μέτρο που λαμβάνουν σε μεγάλη έκταση πόλεις, προκειμένου να μετριάσουν τα δυσμενή αποτελέσματα έντονων βροχοπτώσεων.
Πρόκειται για μια “πράσινη” απάντηση στο τσιμέντο των μεγαλουπόλεων, το οποίο συνεισφέρει στην αύξηση των πλημμυρικών φαινομένων. Οι “κήποι βροχής” είναι ανοίγματα σε πεζοδρόμια, κυκλικούς κόμβους, κεντρικά παρτέρια, μέρη με μικρή κίνηση, τα οποία, αντί να στεγανοποιούνται από σκυρόδεμα και να εμποδίζουν τον κύκλο του νερού, ξαναγεμίζουν με χώμα και φυτεύονται, κάνοντας το έδαφος να εμφανιστεί ξανά στις αδιαπέραστες επιφάνειες της πόλης. Με αυτό τον τρόπο, η περίσσεια του νερού της βροχής περιορίζεται και επιστρέφει στο έδαφος, αποτρέποντα όχι μόνο τις πλημμύρες, αλλά και βελτιώνοντας την ποιότητα ζωής των ανθρώπων.
Οι κήποι της βροχής είναι παρόμοιες κατασκευές με τα κοινά παρτέρια των δέντρων, εκτός από το ότι διαφέρουν σε μέγεθος, έχουν κοψίματα που επιτρέπουν στο νερό της βροχής να ρέει και να ξεχειλίζει. Σύμφωνα με τις μελέτες των Moliani και Chiconi, ένας κήπος 150 μ² θα μπορούσε να συγκρατήσει 30.000 λίτρα νερού στη διάρκεια μιας καταιγίδας. Οι κήποι βροχής έχουν σχεδιαστεί έτσι, ώστε όλο το νερό της βροχής να απορροφάται σε λιγότερο από 48 ώρες.
Σύμφωνα με τον δασολόγο – περιβαλλοντολόγο Μ. Καπάνταη, η Νέα Υόρκη, περισσότερο από το 70% της οποίας καλύπτεται τώρα από τσιμέντο, σχεδιάζει να ξοδέψει 20 εκατ. δολάρια στο πλαίσιο στρατηγικής για την αντιμετώπιση των επιπτώσεων της κλιματικής αλλαγής, για να κατασκευάσει 5.000 νέους κήπους της βροχής, προσδοκώντας ότι θα αποτρέψει την είσοδο περίπου 2 εκατομμυρίων κυβικών μέτρων νερού στο αποχετευτικό σύστημα της πόλης
……………………………………….
Βεβαίως προτάσεις σαν τις παραπάνω όσο καλές κι αν ακούγονται, προσκρούουν στη ζοφερή πραγματικότητα που ακούει στο όνομα “χρηματοδότηση”. Εδώ δεν μπορεί -ή δεν θέλει- το κράτος να βρει 66 εκατ. ευρώ για να κατασκευαστεί ο κρισιμότατος για το κυκλοφοριακό της Αττικής κόμβος του Σκαραμαγκά, θα δώσει αρκετές εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ για έργα σαν αυτά που προτείνονται από τους ειδικούς για να “ανασάνει” το Χαϊδάρι; Σε κάθε περίπτωση όμως, αποτελούν ένα καλό και τεκμηριωμένο τεχνικά “μπούσουλα” διεκδικήσεων.