Δημόσια έργα που αποσκοπούν στην ασφάλεια της κίνησης των πεζών στην πόλη είναι ευπρόσδεκτα. Αν μιλάμε ειδικά για το Χαϊδάρι, που υποφέρει πολύ σε αυτόν τον τομέα, είναι σημαντικά. Για το λόγο αυτό η είδηση της έναρξης κατασκευής των δύο πεζογεφυρών στη Λεωφόρο Αθηνών, που εξαγγέλθηκαν  πριν από πολλά χρόνια, τοποθετείται στην κατηγορία των «καλών νέων».

Ωστόσο, όπως κάθε παρέμβαση στο δημόσιο χώρο προκαλεί κριτική και επιφυλάξεις. Στο χτεσινοβραδινό Δημοτικό Συμβούλιο (11 Δεκεμβρίου) έγινε συζήτηση για τις νέες πεζογέφυρες και πιο κάτω παρουσιάζουμε τις θέσεις των δημοτικών παρατάξεων.

Αναγκαία η μέριμνα για τους πεζούς

Σε παλιότερα δημοσιεύματά μας (βλέπε «Το χιλιόμετρο του θανάτου») είχαμε αναδείξει το μέγεθος του προβλήματος της Λεωφόρου Αθηνών για τους πεζούς. Είναι μια από τις πλατύτερες λεωφόρους (οκτώ λωρίδες) του Λεκανοπεδίου και οι ταχύτητες που αναπτύσσουν τα αυτοκίνητα συχνά μεγάλες. Οι υπόγειες διαβάσεις που υπάρχουν χρησιμοποιούνται από ελάχιστους, επειδή προκαλούν το φόβο, κυρίως στις γυναίκες. Όμως η διάσχιση της λεωφόρου κρύβει κινδύνους για τον πεζό, ακόμα και αν το επιχειρήσει με πράσινο φανάρι (έχουν σκοτωθεί έτσι συμπολίτες από αυτοκίνητα που δεν σεβάστηκαν το δικό τους κόκκινο). 

Χρειαζόμαστε κι άλλες πεζογέφυρες

Τέτοια φοβερά ατυχήματα στο Λεκανοπέδιο με θύματα πεζούς ώθησαν το Υπουργείο Υποδομών  να κατασκευάσει σε κεντρικούς άξονες της Αθήνας 10 πεζογέφυρες, δύο από τις οποίες γίνονται στην πόλη μας. Σίγουρα χρειάζονται και άλλες, όπως στην διασταύρωση Λ. Αθηνών –  Γ. Παπανδέου ή στην Ιερά Οδό, έξω από το γήπεδο Τ. Χαραλαμπίδης, αλλά και σε και Δαφνί. Ευχής έργο θα ήταν και η υπογειοποίηση τμήματος της Λ. Αθηνών στα όρια της πόλης μας, έργο ακριβό αλλά όχι ανέφικτο, όπως γράψαμε πρόσφατα, καθώς είναι στη σκέψη του Υπουργείου Περιβάλλοντος ανάλογες εκτεταμένες παρεμβάσεις σε άλλες περιοχές της Αθήνας.

Η γέφυρα που κατασκευάζεται στο ύψος της οδού Σατωβριάνδου, στο γήπεδο μπάσκετ, θεωρείται από κάποιους αχρείαστη, αλλά δεν είναι ακριβώς έτσι. Εξυπηρετεί την κίνηση πεζών προς το δυτικό Δάσος, και κυρίως προορισμούς όπως ο και οι αθλητικές εγκαταστάσεις στις «Αθλοπαιδείες». Σαφώς χρειάζονται και άλλες, όπως αναφέραμε πιο πριν.

Το «Χαϊδάρι Σήμερα», σαν προσφορά στον δημόσιο διάλογο (που συνήθως γίνεται εκ του προχείρου και χωρίς στοιχεία) απευθύνθηκε στην ανάδοχο εταιρεία «Στάθης Κοκκίνης» και ζήτησε πληροφορίες για τη μορφή, τις τεχνικές προδιαγραφές και τη λειτουργικότητα των δύο γεφυρών. Μας μιλάει ο κ. Νίκος Κοκκίνης, εκπρόσωπος της κατασκευάστριας Εταιρείας.

Η πεζογέφυρα στο Παλατάκι. Χαλύβδινη και τοξωτή. Θα έχει μήκος 57 μ. και θα αποτελείται από δύο παραβολικά τόξα κυκλικής διατομής εκατέρωθεν του καταστρώματος. Αποτελείται από τον φορέα της γέφυρας, τα δύο ακρόβαθρα και τις προσβάσεις των πεζών. Τα βάθρα και οι προσβάσεις τους κατασκευάζονται από οπλισμένο σκυρόδεμα και σε κάθε βάθρο αντιστοιχεί από μία σκάλα και ένας ανελκυστήρας (σύνολο 4). Στα δάπεδα του περιβάλλοντος χώρου και των γύρω πεζοδρομίων προβλέπεται τοποθέτηση πλακών με οδεύσεις τυφλών. Θα υπάρχει ειδικός φωτισμός ανάδειξης των γεφυρών.

“Ευχερής η χρήση τους και ασφαλέστερη                            από τις υπόγειες διαβάσεις”

Κύριε Κοκκίνη, πόσο ευχερής θα είναι η χρήση των γεφυρών στο ευρύ κοινό, ΑμΕα και ηλικιωμένους; Θα την χρησιμοποιεί ο κόσμος;

Η χρήση των πεζογεφυρών τόσο στο ευρύ κοινό όσο και στις ευπαθείς ομάδες (ΑμΕα, ηλικιωμένους) είναι εξόχως ευχερής, με δεδομένο ότι η σχετική μελέτη εκπονήθηκε με γνώμονα την πλήρη διασφάλιση της λειτουργικής και ασφαλούς διακίνησης των χρηστών της, αν λάβει μάλιστα κανείς υπόψιν ότι σε κάθε πεζογέφυρα θα κατασκευαστούν δύο (ένας σε κάθε ρεύμα, εκατέρωθεν) και συνολικά τέσσερις  σύγχρονοι και νέας γενιάς ανελκυστήρες, ειδικά προορισμένοι για αυτό το σκοπό. Πέραν τούτου, στη διαμόρφωση του περιβάλλοντος χώρου κάθε πεζογέφυρας θα κατασκευαστούν και σχετικές οδεύσεις για τη διευκόλυνση των ατόμων με προβλήματα όρασης.

Η πεζογέφυρα στο Δάσος θα έχει μήκος 43,50 μ και θα αποτελείται από μονό τόξο, με την πλάκα καταστρώματος να κατασκευάζεται από τη μία πλευρά του φορέα, που θα έχει ασύμμετρη διατομή μορφής L. Οι υπόλοιπες προδιαγραφές είναι ίδιες με αυτήν στο Παλατάκι.

Πότε προβλέπεται η ολοκλήρωσή τους και η διάθεσή τους στο κοινό;

Βάσει της συναφθείσας συμβάσεως της εταιρίας μας με το Υπουργείο Υποδομών & Μεταφορών, η ολοκλήρωση των πεζογεφυρών προβλέπεται για το τέλος του 2018. Με δεδομένο όμως ότι στην κατασκευή του έργου έχει εμπλακεί η Αρχαιολογική Υπηρεσία, το πέρας των εργασιών δεν μπορεί να καθοριστεί με ακρίβεια. Μόλις, όμως, επιλυθούν τα ως άνω ζητήματα με την Αρχαιολογική Υπηρεσία, για την  ολοκλήρωση του έργου θα απαιτηθούν περίπου 12 μήνες και ίσως και λιγότερο.

Σκάλες, ανελκυστήρες, γιάλινα πλαϊνά προστατευτικά.

Ποιο είναι το κόστος των δύο γεφυρών και από ποιο πρόγραμμα χρηματοδοτείται;

Ο συνολικός προϋπολογισμός για την κατασκευή των δύο πεζογεφυρών, βάσει δημοπράτησης, ήταν 3.864.943,22 € (συμπ. Φ.Π.Α. 24%) και βάσει της συναφθείσας σύμβασής μας με το Υπουργείο ο προϋπολογισμός ανέρχεται στα 1.835.848,03 € (συμπ. Φ.Π.Α. 24%). Το έργο συγχρηματοδοτείται από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης και από Εθνικούς Πόρους, στο πλαίσιο του Ε.Π. ΑΤΤΙΚΗ 2014-2020 μέσω του ΠΕΠ.

Σας απασχόλησε το αισθητικό αποτέλεσμα της κατασκευής; Ποιος αρχιτέκτονας μελέτησε τις συγκεκριμένες γέφυρες;

Η σχετική μελέτη εκπονήθηκε από το Αρχιτεκτονικό Γραφείο «Ν. Λουκάτος & Συνεργάτες Μελετών», και τυγχάνει, κατά γενική ομολογία, εκπληκτικής αρχιτεκτονικής και αισθητικής, μοναδικής και εντελώς ξεχωριστής από όσες αντίστοιχες πεζογέφυρες έχουν κατασκευαστεί στο Λεκανοπέδιο, αλλά και στην υπόλοιπη Ελλάδα.

Πεζογέφυρα, Παλατάκι.

Σε τι υπερτερούν οι πεζογέφυρες από τις υπόγειες διαβάσεις στις αστικές μετακινήσεις, κατά την άποψή σας;

Είναι γνωστή η τεράστια επικινδυνότητα των υπόγειων διαβάσεων, αν μάλιστα λάβει κανείς υπόψιν του ότι μόλις στην Αττική έχουν λάβει χώρα πλείστα εγκλήματα σε τέτοιους χώρους, από βιασμούς μέχρι και ανθρωποκτονίες. Αντίθετα, η διακίνηση μέσω μιας πεζογέφυρας όχι μόνο εξαλείφει τις εγκληματικές προθέσεις επίδοξων δραστών, αλλά παράλληλα προκαλεί και ευχάριστα αισθήματα ασφάλειας και ελευθερίας στο χρήστη, με δεδομένο ότι διασχίζει μία λεωφόρο όντας πολλά μέτρα πάνω από το έδαφος και όχι κάτω από αυτό, όπως στις υπόγειες διαβάσεις.

Τέλος, οφείλουμε να σας ομολογήσουμε ότι η αρωγή και η συμπαράσταση που μας έχει προσφέρει μέχρι σήμερα στην κατασκευή του έργου ο Δήμος Χαϊδαρίου, μέσω του κ. Δημάρχου και της Τεχνικής του Υπηρεσίας, είναι απολύτως καταλυτική και καθοριστικής σημασίας και εξ αυτού του λόγου αισθανόμαστε την ανάγκη να τους εκφράσουμε τις ευχαριστίες μας και τη ειλικρινή μας ευγνωμοσύνη.

 

Οι πεζογέφυρες θέμα στο Δημοτικό Συμβούλιο

Οι θέσεις του δημάρχου και των επικεφαλής των δημοτικών παρατάξεων:

Μιχάλης : Διεκδικούμε να γίνουν και άλλες πεζογέφυρες. Ειδικά μία στο «Τάκης Χαραλαμπίδης». Για τη χωροθέτηση και τη μορφή, αυτά έρχονται από την Περιφέρεια. Είχαμε όλοι τις διαφωνίες μας και τις αντιρρήσεις για την πεζογέφυρα του Δάσους. Πιστεύουμε πως πρέπει να γίνει κάπου αλλού. Ως προς τη μορφή, που έθεσε ο κ. , είναι μια πολύ σύγχρονη τοξωτή γέφυρα. Δεν μπορούσε να γίνει σε άλλη θέση ούτε αλλαγή. Δεν μπορούσε να έρθει στο Δημαρχείο. Η βάση απέναντι στη Φαβιέρου, δεν είχε χώρο. Αν γινόταν ένα βάθρο μπροστά στο Δημαρχείο και το άλλο εκεί που φτιάχνεται σήμερα,  θα διπλασιαζόταν το μέγεθος της γέφυρας και θα χρειαζόταν αντιστήριξη στη μέση του δρόμου. Εμείς έχουμε κάνει συζητήσεις με τον ανάδοχο και για τα μέτρα που θα πρέπει να ληφθούν κατά τη διάρκεια κατασκευής της,  αλλά και για την αποκατάσταση των χώρων εκεί που θα γίνουν. Υπάρχει δέσμευση ότι θα γίνει ανάπλαση του τρίγωνου, πλήρης αποκατάσταση στο Παλατάκι και η αποκατάσταση του γηπέδου και της περιοχής στο Δάσος.

Από το σύνολο των περίπου 40 πεζογεφυρών που γίνονται σε όλη την Ελλάδα, οι 10 κατασκευάζονται στο Νομό Αττικής. Από τις πέντε που είχαν σχεδιαστεί για το Χαϊδάρι, γίνονται μόνο οι δύο. Αυτά είναι οριστικά τα στοιχεία. Εμείς σε κάθε περίπτωση διεκδικούμε να γίνουν και άλλες…

Βαγγέλης Ντηνιακός: Είμαστε υπέρ αυτού του έργου, που έχει να κάνει με την ασφάλεια των δημοτών. Έπρεπε να είχε γίνει εδώ και χρόνια. Εκφράζουμε τον προβληματισμό μας που είχαμε εκφράσει και παλιότερα, σε σχέση με την τελική μορφή αυτού του έργου. Εδώ πρέπει να κάνουμε την αυτοκριτική μας. Γιατί πριν από 1,5 χρόνο βάλαμε θέμα να δούμε τις μελέτες για να έχει το Δημοτικό Συμβούλιο και κάποιοι φορείς μια πληρέστερη εικόνα του έργου. Αυτό δεν υλοποιήθηκε και προχώρησε πάνω στην ανάγκη για το έργο. Βλέπουμε τις φωνές κάποιων ανθρώπων που έχουν τη δική τους ιστορία στο Χαϊδάρι, να εκφράζουν κάποιες επιφυλάξεις, ακόμα και για τη χωροθέτηση που θεωρώ πως είναι κάτι που έχει λήξει. Δεν μπορούμε να θέσουμε τέτοιο θέμα. Ωστόσο ο τρόπος υλοποίησης και η μορφή που θα αποκτήσουν οι γέφυρες αν στο ύστατο στάδιο μπορούμε με τη δική μας συμμετοχή και συνδρομή να βοηθήσουμε στην αισθητική και λειτουργική εικόνα του έργου καλό θα είναι να υπάρξει συμμετοχή από εμάς. Ξέρουμε ότι το έργο είναι της Περιφέρειας. Αν όντως ο Δήμος έχει κάποια δυνατότητα παρέμβασης, καλό είναι μέσα από εμάς και κάποιους φορείς της πόλης να συνδράμουμε.

Ηρακλής : Εμείς, όπως και όλες οι παρατάξεις, έχουμε ψηφίσει το έργο. Είναι πεποίθησή μας  πως ποτέ δεν πρέπει να σταματάς το έργο όταν έχει ξεκινήσει, ακόμα και αν υπάρχουν κάποιες επιμέρους διαφωνίες με το σχεδιασμό. Είναι σε ένα σημείο που είναι λάθος,  όπως και η δεύτερη κάτω στου Προβατά. Το είχαμε πει, νομίζω ομόφωνα, πως ήταν λάθος αυτή η θέση. Η άποψή μου είναι πως οι υπέργειες διαβάσεις δεν είναι ό,τι καλύτερο. Δεν χρησιμοποιούνται σε πολλές περιπτώσεις από τους πεζούς. Ειδικά όταν υπάρχει πεζοφάναρο, οι  περισσότεροι θα χρησιμοποιούν τη διάβαση. Δεν ήταν για μένα η βέλτιστη λύση. Η καλύτερη λύση θα ήταν να αξιοποιηθούν οι υπόγειες διαβάσεις που υπάρχουν στην πόλη μας. Να φωτιστούν, να έχουν κάμερες, να καθαριστούν. Ακόμα και στο Παλατάκι θα μπορούσε να υπάρχει μια τέτοια λύση. Φοβάμαι πως το τελικό αποτέλεσμα δεν θα βοηθάει την εικόνα της πόλης μας στο Δάσος και στο Παλατάκι. Βέβαια είναι ένα έργο που δεν αλλάζει. Είναι ουτοπία να πιστεύουμε,  πως μπορούμε να το αλλάξουμε, όπως και να αλλάξουμε θέση. Οι δύο πεζογέφυρες θα γίνουν,  δεν θα έχουν όμως το αναμενόμενο αποτέλεσμα.

Θοδωρής : Επειδή υπήρχε αίτημα για πέντε πεζογέφυρες, υπάρχει προχωρημένη αλληλογραφία για τις υπόλοιπες τρεις; Μια και ο Σπρίτζης είχε πει πως είναι διαθέσιμος και για τις υπόλοιπες. Ρωτάω αν έχει προχωρήσει και αν σκέπτεται ο Δήμος με βάση αυτές τις παρατηρήσεις, να το καθυστερήσει ή όχι.

Το εργοτάξιο εγκαταστάθηκε στο Δάσος (πάνω) και το Παλατάκι (κάτω)