Στα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά το σούπερ γιοτ Dream – Μετά όμως, τι;
Το πολυτελές σούπερ γιοτ Dream είναι το πρώτο πλοίο που μπήκε για επισκευές μετά την αλλαγή του ιδιοκτησιακού τοπίου στα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά. Μάλιστα ανήκει στον ίδιο τον ιδιοκτήτη τους, Γιώργο Προκοπίου. Οι εργασίες είναι απαιτητικές και το αποτέλεσμα έχει προκαλέσει την ικανοποίηση στον επενδυτή για τις δυνατότητες της επιχείρησης. Ωστόσο τα νέα για τα Ναυπηγεία τελειώνουν εδώ, αφού ακόμη δεν υπάρχει χειροπιαστό επενδυτικό πλάνο παρά τις κατά καιρούς φιλόδοξες εξαγγελίες.
Το σούπερ γιοτ Dream έκανε την αρχή
Ο δεξαμενισμός τού “Dream” ξεκίνησε πριν από δύο περίπου μήνες. Πρόκειται για ένα από τα πιο εντυπωσιακά mega yachts, καθώς έχει μήκος 106 μέτρα και είναι το 36ο μεγαλύτερο στον κόσμο. Διαθέτει 6 ντεκ, 22 καμπίνες, πισίνα ολυμπιακών διαστάσεων, σπα, γυμναστήριο κτλ. Το σκάφος τού ιδιοκτήτη των ναυτιλιακών Dynacom, Dynagas LNG Partners και Sea Tankers ναυπηγήθηκε το 1997, σε τουρκική γιάρδα. Αφού ήρθε στην κατοχή του Γιώργου Προκοπίου, μετονομάστηκε σε “Dream”. Η αξία του υπολογίζεται στα 150.000.000 δολάρια.
Σε άρθρο μας στις 26 Οκτωβρίου 2023 είχαμε γράψει ουδέν νεότερον… από το Ναυπηγείο Σκαραμαγκά, καθώς δεν υπάρχει από την πλευρά της νέας ιδιοκτησίας καμία επίσημη ενημέρωση για χρονοδιάγραμμα έναρξης λειτουργίας της επιχείρησης υπό την δική της ευθύνη, παρότι από την 1η Φεβρουαρίου του τρέχοντος έτους έχει περάσει στα χέρια του Γιώργου Προκοπίου, ενώ η ολοκλήρωση της διαδικασίας μεταβίβασης των Ναυπηγείων έγινε στις 12 Απριλίου με το συμβόλαιο αγοραπωλησίας ακινήτου 332 στρ. (περιλαμβανομένης της προβλήτας 4) με αντισυμβαλλόμενη την ΕΤΑΔ.
Προς το παρόν η Nafs, διαχειρίστρια εταιρεία των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά, συμφερόντων Γιώργου Προκοπίου, δεν έχει ορίσει διοικητικό συμβούλιο, ίσως διότι ο Ειδικός Διαχειριστής που πούλησε το Ναυπηγείο εξακολουθεί να δραστηριοποιείται σε αυτό, καθώς έχει ακόμη οικονομικές εκκρεμότητες. Πάντως στα μέσα του περασμένου Δεκεμβρίου η Nafs πήρε τις άδειες λειτουργίας που περίμενε. Προς το παρόν λαμβάνει μηνιαίο μίσθωμα άνω του 1 εκατ. ευρώ από το Πολεμικό Ναυτικό για δικές του εργασίες συντήρησης εντός του Ναυπηγείου.
Η επισκευή του γιοτ Dream έγινe στη Δεξαμενή 4, τη μόνη που έχει απομείνει στο Ναυπηγείο μετά τις εκποιήσεις εκ μέρους του Ειδικού Διαχειριστή. (Διαβάστε και αυτό για την τύχη της δεξαμενής 1: Καταστροφή στα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά – Βυθίζονται μεγάλη πλωτή δεξαμενή και δύο γερανοί).
Σύμφωνα με πληροφορίες μας, οι εργασίες στο πλοίο μεγέθους φρεγάτας ήταν απαιτητικές από τεχνικής πλευράς (εξαρμογή αξόνων προπελών) και η νέα ιδιοκτησία έμεινε ιδιαίτερα ικανοποιημένη από το αποτέλεσμα και το επίπεδο της τεχνογνωσίας του προσωπικού.
Αυτά όσον αφορά την επισκευή του Dream. Από εκεί και πέρα δεν υπάρχει κανένα νέο ουσιαστικής ανάκαμψης της επιχείρησης, εκτός αν κάτι τέτοιο θεωρείται η πρόσληψη μικρού αριθμού εργαζομένων. Αυτή τη στιγμή απασχολούνται από τη Nafs περίπου 70 άτομα και θα προσληφθούν μερικές δεκάδες ακόμη (ακόμη 250 απασχολούνται από το Πολεμικό Ναυτικό σε δικά του προγράμματα που αφορούν συντήρηση υποβρυχίων, φρεγατών, κανονιοφόρων και τορπιλακάτων). Όμως οι λιγοστές προσλήψεις δεν είναι παρά ένα αμυδρό φως όσον αφορά τις δυνατότητες της μονάδας. Θυμίζουμε ότι επί της διοίκησης του Πιέρου Παναγιωταρέα κατά την περίοδο 1991-1993 (πρωθυπουργία Κων/νου Μητσοτάκη) στον Σκαραμαγκά εργάζονταν πάνω από 2.500 άτομα και χιλιάδες ακόμη σε συνεργαζόμενες επιχειρήσεις.
Το προσωπικό που εργάζεται σήμερα στο Ναυπηγείο δεν έχει βοηθηθεί -προς το παρόν- με νέα εργαλεία και μηχανήματα. Η τελευταία μεγάλη προμήθεια εξοπλισμού έγινε επί της θητείας Παναγιωταρέα που προαναφέρθηκε και την περίοδο 2002-2004 κατασκευάστηκαν οι εγκαταστάσεις για την κατασκευή των υπερσύγχρονων υποβρυχίων Type 214. Από τότε δεν έχει μπει ξαναμπεί νέος εξοπλισμός και ο χρόνος φθείρει ό,τι υπάρχει, ενώ έχουν σημειωθεί και κλοπές.
Ο Σκαραμαγκάς βραδυπορεί, ενώ έχει γραφεί στον οικονομικό Τύπο ότι έχουν γίνει κρούσεις από εφοπλιστές για επισκευές πλοίων τους. Την ίδια ώρα απέναντι η Ελευσίνα “πετάει” και κλείνει τεράστιες συμφωνίες με μεγάλες εταιρείες, όπως η Attica Group. Επίσης ναυπηγικές μονάδες της Σαλαμίνας δείχνουν σοβαρό επιχειρηματικό πρόσωπο.
Το μόνο που γίνεται αυτή τη στιγμή στον Σκαραμαγκά, σύμφωνα με πληροφορίες μας, είναι η συντήρηση – επισκευή της Δεξαμενής 4 από εργολάβο του Ναυπηγείου του Λαυρίου. Η τεράστια Δεξαμενή 5, που δεν λειτουργεί, καθώς και η γιγάντια προβλήτα των 120 στρεμμάτων δίπλα της εξακολουθούν να μένουν ως έχουν. Περιμένουμε λοιπόν να δούμε κάτι χειροπιαστό για την προώθηση του κέντρου πράσινης ανάπτυξης και τεχνολογικής καινοτομίας, με προσανατολισμό στη θάλασσα, σύμφωνα με όσα έχει πει ο κ. Προκοπίου. Επίσης έχει εκφραστεί ενδιαφέρον για την κατασκευή drones.
Έλληνες επιστήμονες του εξωτερικού με υψηλή κατάρτιση στους τομείς αυτούς αναζητούν ευκαιρίες στην Ελλάδα, αλλά και η οικονομία και η εθνική άμυνα έχουν ανάγκη από σοβαρές παραγωγικές επενδύσεις. Επιπλέον, το προσωπικό του Ναυπηγείου που βρίσκεται σε παραγωγική ηλικία (πάρα πολλοί έχουν βγει στη σύνταξη) δεν μπορεί να περιμένει για πάντα. Κάποιοι κατευθύνονται προς το Πολεμικό Ναυτικό, ενώ άλλοι αναζητούν καλύτερους μισθούς σε ελληνικές, αλλά και -γιατί όχι- ξένες ναυπηγικές επιχειρήσεις. Η τεχνογνωσία κοστίζει και αρκετές επιχειρήσεις είναι διατεθειμένες να πληρώσουν καλά για να την αποκτήσουν…
Μενέλαος Χρόνης