Τι λειτουργεί σήμερα στο Ναυπηγείο Σκαραμαγκά – Τα σχέδια, οι προσδοκίες και η πραγματικότητα
Ουδέν νεότερον… από το Ναυπηγείο Σκαραμαγκά. Από την 1η Φεβρουαρίου του τρέχοντος έτους η επιχείρηση έχει περάσει στα χέρια του Γιώργου Προκοπίου, ενώ η ολοκλήρωση της διαδικασίας μεταβίβασης των Ναυπηγείων έγινε στις 12 Απριλίου με το συμβόλαιο αγοραπωλησίας ακινήτου 332 στρ. (περιλαμβανομένης της προβλήτας 4) με αντισυμβαλλόμενη την ΕΤΑΔ.
Από τότε δεν υπάρχει από την πλευρά της νέας ιδιοκτησίας καμία επίσημη ενημέρωση, αλλά ούτε και διαρροή στον Τύπο, για χρονοδιάγραμμα έναρξης λειτουργίας της επιχείρησης υπό την δική της ευθύνη.
Τι λειτουργεί σήμερα στο Ναυπηγείο
Αυτή τη στιγμή, σύμφωνα με πληροφορίες μας, εντός του Ναυπηγείου εκπονούνται προγράμματα του Πολεμικού Ναυτικού, για τα οποία το Ελληνικό Δημόσιο καταβάλλει μηνιαίο ενοίκιο ύψους 1,5 εκατ. ευρώ στον ιδιοκτήτη. Πιο συγκεκριμένα, γίνονται εργασίες συντήρησης και δοκιμών για τα υποβρύχια Type 214 και περιοδικά συντηρούνται πλοία του ΠΝ. Για το σκοπό αυτό εργάζονται περίπου 150 άτομα, που πληρώνονται από το Δημόσιο. Η νέα ιδιοκτησία έχει προσλάβει προς το παρόν περίπου 25 διευθυντικά στελέχη.
Τα δηλωμένα επιχειρηματικά σχέδια
Όπως είναι γνωστό, σε παλαιότερες συνεντεύξεις του ο κ. Προκοπίου έχει αναφέρει ότι στοχεύει σε ένα ένα σύγχρονο διεθνές ναυπηγικό κέντρο που θα πρωτοπορεί σε καινοτόμες δραστηριότητες που έχουν σχέση με τη διεθνή αγορά, όπως πχ ηλεκτροπρόωση και κατασκευές με ανθρακονήματα. Επίσης δήλωνε ανοικτός σε συνεργασίες που αφορούν την εκπαίδευση και τις νέες δεξιότητες, ενώ ενδιαφέρεται και για τη μετάβαση της ποντοπόρου ναυτιλίας και της ακτοπλοΐας στην “πράσινη εποχή”.
Για όλα αυτά δεν υπάρχει κανένα νέο προς το παρόν, ενώ ο χρόνος κυλάει.
Τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά αναμένεται να έχουν ρόλο στις ναυπηγήσεις νέων κορβετών (υπάρχει συμφωνία με την Naval Group, βλέπε Έντονες διεργασίες: Στη Γαλλία ο Γ. Προκοπίου, επαφές Naval – Σκαραμαγκά για τις κορβέτες), αλλά και την αναβάθμιση των φρεγατών MEKO.
Τα ενεργειακά σχέδια
Όσον αφορά τα ενεργειακά σχέδια της νέας ιδιοκτησίας, που είχαν ανησυχήσει σοβαρά το Χαϊδάρι την περασμένη άνοιξη, δυνατότητα κατασκευής εργοστασίου παραγωγής ενέργειας με καύσιμο φυσικό αέριο δεν υπάρχει πια λόγω αλλαγής του νομικού πλαισίου. Επίσης επενδύσεις στον τομέα μεταφοράς και αποθήκευσης φυσικού αερίου είναι πια εκτός ενδιαφέροντος της ΕΕ, επομένως το επιχειρηματικό ρίσκο στον χώρο αυτό είναι αυξημένο και το πρότζεκτ μη δελεαστικό. Χαρακτηριστικά, από τις 5 σχετικές μονάδες που ετοιμάζονταν με αυτό το αντικείμενο στην Ελλάδα, προχωράει μόνο το FSRU της Αλεξανδρούπολης, με το βλέμμα στις βαλκανικές χώρες.
Οι εργαζόμενοι του Ναυπηγείου
Ένα μεγάλο μέρος από τους 700 πρώην εργαζομένους του Ναυπηγείου έχουν βγει στη σύνταξη. Ένα άλλο τμήμα τους απασχολούνται σήμερα σε προγράμματα του Πολεμικού Ναυτικού, τόσο στον Σκαραμαγκά, όπως αναφέρθηκε, όσο και στον Ναύσταθμο της Σαλαμίνας. Ήδη βρισκόμαστε στην τελευταία παράταση σύμβασης. Όσοι είναι νεότερης ηλικίας ελπίζουν ότι θα προσληφθούν από το Πολεμικό Ναυτικό, διότι έχουν σημαντική τεχνογνωσία στα υποβρύχια, αλλά και τη συντήρηση των μονάδων επιφανείας.
Εκκρεμότητα υπάρχει με το συνταξιοδοτικό αρκετών στελεχών που αποχώρησαν από την εργασία, καθώς η Ειδική Διαχείριση έχει παρακρατήσει τις εισφορές και τους φόρους προκειμένου να τους δοθεί ολόκληρη η σύνταξη, αλλά δεν τις έχει αποδώσει στον ΕΦΚΑ και συνεχίζουν να παίρνουν το 65% των αποδοχών τους.
Τα χρέη στον Δήμο Χαϊδαρίου
Ο Δήμος Χαϊδαρίου έχει βεβαιώσει χρέη ύψους 1,5 εκατ. ευρώ στα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά, για τις προ του 2012 χρήσεις (όταν λειτουργούσε η επιχείρηση απέδιδε δημοτικά τέλη ύψους περίπου 350.000 ευρώ το έτος). Από το σημαντικό αυτό ποσό ο Δήμος ευελπιστεί ότι θα πάρει έστω ένα μέρος, από τον “κουβά” που έχει δημιουργήσει ο Ειδικός Διαχειριστής από την πώληση του Ναυπηγείου και άλλων περιουσιακών στοιχείων (οικόπεδα, δεξαμενές κτλ.). Βεβαίως προηγούνται κατά σειράν οι τράπεζες, οι εργαζόμενοι, το Δημόσιο και στη συνέχεια οι υπόλοιποι πιστωτές, όπως ο Δήμος.
Μ.Χ.