Η διενέργεια ανοιχτού πλειοδοτικού διαγωνισμού για το στρατιωτικό κομμάτι των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά βρίσκεται σε εξέλιξη και οι ενδιαφερόμενοι επενδυτές καλούνται να καταθέσουν οικονομικές προσφορές μέχρι τις 21 Νοεμβρίου 2020. Αυτό σημαίνει ότι “ανοίγει ο δρόμος” για την εκποίηση και του εμπορικού κομματιού, η οποία αφορά άμεσα την πόλη μας, αφού περιλαμβάνει την μεγάλη Προβλήτα νο 4, την οποία διεκδικεί ο Δήμος Χαϊδαρίου εδώ και χρόνια. Το “Χαϊδάρι Σήμερα” ρώτησε τη δημοτική αρχή αν μένει πιστή στο ψήφισμα του Δημοτικού Συμβουλίου Χαϊδαρίου για επιμονή στη διεκδίκηση “μέχρις εσχάτων”, ακόμη και με προσφυγή στη δικαιοσύνη. “Η Προβλήτα 4 δεν πωλείται, ανήκει στο χαϊδαριώτικο λαό”, τόνιζε το ψήφισμα.

Η τελική απόφαση για δικαστική εμπλοκή ή και δυναμική στάση – κατάληψη του χώρου θα αποτελέσει ένα κρίσιμο πολιτικό βήμα με ποικίλες προεκτάσεις, δεδομένου ότι δεν πρόκειται για εύκολη απόφαση μια ρήξη με την κυβέρνηση, η οποία διακηρύσσει σε όλους τους τόνους ότι προσδοκά πολλά από το επενδυτικό ενδιαφέρον για το Ναυπηγείο, που έχει πάρει μάλιστα διεθνή χαρακτήρα. Ιδιαίτερα δύσκολη θα είναι η αντίσταση στις κυβερνητικές επιλογές για ένα Δήμο στην κατάσταση του Χαϊδαρίου, ο οποίος -σύμφωνα με την ίδια τη διοίκηση Ντηνιακού- αντιμετωπίζει σοβαρά οικονομικά προβλήματα και ενδεχομένως να χρειαστεί την ενίσχυση του Υπ. Εσωτερικών. Από την άλλη, ούτε η αντιπολίτευση έχει κάνει κάποια δήλωση για την απόδοση της προβλήτας στο Χαϊδάρι και τη δυτική Αθήνα, πόσο μάλλον που η παραχώρηση στην ΕΤΑΔ έγινε επί κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ.

Τι περιλαμβάνει ο τρέχων διαγωνισμός

Η διαδικασία που βρίσκεται σε εξέλιξη, μετά τη δημοσιοποίηση της πρόσκλησης του διαγωνισμού από τον ειδικό διαχειριστή των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά, αφορά την πώληση του συνόλου των περιουσιακών στοιχείων του στρατιωτικού σκέλους. Σε αυτά περιλαμβάνονται: ένα ενιαίο οικόπεδο εμβαδού 351 στρέμματα και το δικαίωμα χρήσης του αιγιαλού μπροστά από αυτό, όλα τα κτήρια και οι εργοστασιακές μονάδες για τη ναυπήγηση πλοίων και την κατασκευή τροχαίου υλικού. Επίσης, περιλαμβάνονται όλα τα τεχνικά έργα και οι τεχνικές εγκαταστάσεις εντός του ναυπηγείου (19 υποσταθμοί, δίκτυα πυρόσβεσης, ηλεκτροδότησης, ύδρευσης, ανυψωτήρας πλοίων, μονάδα βιολογικού καθαρισμού), μηχανολογικός και ηλεκτρολογικός εξοπλισμός, γερανοί, μηχανήματα και οχήματα, ένα πλωτός γερανός, οι δύο προβλήτες και η μόνιμη δεξαμενή Νο 4, χωρητικότητας 250.000 τόνων.  

Στο στόχαστρο το εμπορικό κομμάτι

Σύμφωνα με εκτιμήσεις, δεν αποκλείεται οι ενδιαφερόμενοι επενδυτές να προσδοκούν, μέσα από την απόκτηση του στρατιωτικού τμήματος των ναυπηγείων, να βάλουν υποθήκη για τον διαγωνισμό που πιθανότατα θα ακολουθήσει άμεσα για  την υπόλοιπη έκταση. Θα αφορά την μεγάλη σταθερή δεξαμενή των 500.000 τόνων και την προβλήτα Νο 4, η οποία έχει περάσει στη διαχείριση της Εταιρίας Διαχείρισης Ακινήτων του Δημοσίου (ΕΤΑΔ) και είναι αυτή ακριβώς η έκταση (συνολικά 220 στρ. με το χερσαίο κομμάτι πίσω της), που διαχρονικά η πόλη μας διεκδικεί σαν έξοδο προς τη θάλασσα και αποτελεί παράνομο μπάζωμα.

Το πλάνο της δημοτικής αρχής

Μπροστά στο εξαιρετικά πιθανό ενδεχόμενο της εκποίησης της Προβλήτας 4, ο Δήμος Χαϊδαρίου, όπως μάς πληροφόρησε το γραφείο Τύπου του δημάρχου όπου απευθυνθήκαμε σχετικά, θα προσφύγει δικαστικά, σύμφωνα με τη δέσμευσή του στο ψήφισμα του Δημοτικού Συμβουλίου (13 Φεβρουαρίου 2020), το οποίο είχε η ίδια η δημοτική αρχή εισηγηθεί, μετά την “γερή σφαλιάρα” που επιφύλαξε η κυβέρνηση για τη Δυτική Αθήνα. Συγκεκριμένα το ψήφισμα αναφέρεται “σε προσφυγή στη δικαιοσύνη για την ακύρωση της παραχώρησης χρήσης της Προβλήτας 4 στο μελλοντικό αγοραστή των Ναυπηγείων και σε περίπτωση μη απόδοσης των παραπάνω, κατάληψης της μέχρι την οριστική και αμετάκλητη παραχώρησή της”.

Για το σκοπό αυτό, όπως πληροφορούμαστε, η διοίκηση του Δήμου έχει έρθει σε επαφή με μεγάλα δικηγορικά γραφεία της Αθήνας προκειμένου να προσφύγει στα διοικητικά δικαστήρια. Σκοπός της είναι να αποτρέψει την πώληση αυτού του κομματιού του ναυπηγείου, διεκδικώντας το δικαίωμα για παραχώρηση της προβλήτας 4 στο λαό της πόλης, σύμφωνα και με παλαιότερες κυβερνητικές δεσμεύσεις και με ομόφωνες αποφάσεις Δημοτικών Συμβουλίων, αλλά και του ΑΣΔΑ (Βλέπε: Ομόφωνο ψήφισμα ΑΣΔΑ: Η προβλήτα 4 του Σκαραμαγκά ανήκει στον Δήμο Χαϊδαρίου).

θα μπορούσε να είναι ένα πειστικό επιχείρημα στη διεκδίκηση των δικαιωμάτων της πόλης μας στον Σκαραμαγκά μια προσφυγή στα διοικητικά δικαστήρια, καθώς, όπως ανέφερε ο δήμαρχος στην επιστολή του προς τον Πρωθυπουργό, “ο Δήμος Χαϊδαρίου θα προσφύγει στη Δικαιοσύνη, με αποτέλεσμα να ξεκινήσει μια μακρόχρονη δικαστική διαμάχη, η οποία πιθανόν να δυσχεράνει συνολικά την υπόθεση εξαγοράς των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά”. Υπάρχει όμως το πολιτικό απόθεμα στην πόλη και κυρίως η δυνατότητα να αντέξει σε πιθανά κυβερνητικά οικονομικά αντίμετρα; Υπάρχουν σοβαρές και αποφασισμένες συμμαχίες σε τοπικό επίπεδο (Δυτική Αθήνα), αλλά και στα κόμματα; Θα υπάρχει αγωνιστικό πνεύμα και κλίμα ενότητας; Αν αυτές οι προϋποθέσεις συντρέχουν, τότε ίσως κάτι να καταφέρουμε, με δεδομένο τον παραγκωνισμό της περιοχής μας από τις αναπτυξιακές πολιτικές της Πολιτείας.

Μενέλαος Χρόνης