Από εκεί που κανένας δεν ενδιαφερόταν, τα Ναυπηγεία εξελίχθηκαν σε “πολύφερνη νύφη”. Η δρομολογημένη πώλησή τους θεωρείται, μαζί με την ιδιωτικοποίηση του λιμανιού της Αλεξανδρούπολης, στρατηγικής σημασίας για την υλοποίηση των αμερικανικών συμφερόντων στην Ανατολική Μεσόγειο, σε στρατιωτικό και ενεργειακό επίπεδο. Ειδικά για τον διαγωνισμό για την επιλογή αγοραστή του Σκαραμαγκά, οι Αμερικανοί έχουν «στήσει» ισχυρές κοινοπραξίες με χρηματοδοτική υποστήριξη απευθείας από την Ουάσιγκτον, αλλά βρίσκουν απέναντί τους εξίσου ισχυρή «αμφισβήτηση» από Έλληνα επενδυτή.

Η κυβέρνηση έχει στείλει σαφή μηνύματα ότι επιθυμεί, στο πλαίσιο της ανάπτυξης της στρατηγικής σχέσης με τις ΗΠΑ, να επικρατήσουν αμερικανικά συμφέροντα. Μάλιστα, ο υπουργός Ανάπτυξης, Άδωνις Γεωργιάδης, δεν προσπάθησε να κρύψει τον ενθουσιασμό του για τις συγκεκριμένες αμερικανικές επενδυτικές πρωτοβουλίες. Επισήμανε ότι το αμερικανικό ενδιαφέρον για τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά «είναι ένα φανταστικά καλό νέο για εμάς, γιατί αν καταφέρουμε μαζί με τα ναυπηγεία Σύρου που έχουμε βάλει ήδη μπρος και τα δουλεύουμε πολύ καλά, να βάλουμε μπρος και την Ελευσίνα και τον Σκαραμαγκά, θα έχει αυτή η κυβέρνηση επιτύχει σε λιγότερο από 1,5 χρόνο να βάλει μπρος ξανά τη ναυπηγική βιομηχανία στην Ελλάδα».

Αυτή η  υποστήριξη συνδέεται στενά με γεωπολιτικούς υπολογισμούς, καθώς υπάρχει η παράμετρος της αναβάθμισης της αμυντικής συνεργασίας της Ελλάδας με τις ΗΠΑ. Πιο συγκεκριμένα, στα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά σχεδιάζεται να γίνει η συμπαραγωγή των τριών από τις τέσσερις φρεγάτες MMSC, που θεωρείται πλέον βέβαιο ότι θα προμηθευθεί η Ελλάδα από την Lockheed Martin.

Η φρεγάτα πολλαπλών ρόλων MMSC, του αμερικανικού κολοσσού παραγωγής οπλικών συστημάτων Lockheed Martin.

Η ξεκάθαρη ένδειξη του αμερικανικού ενδιαφέροντος είναι η εμπλοκή της κρατικής αναπτυξιακής τράπεζας, DFC, στη χρηματοδότηση τόσο της σχεδιαζόμενης εξαγοράς όσο και της επένδυσης που θα πρέπει να γίνει, ύψους εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ, ώστε να καταστεί και πάλι το ναυπηγείο ικανό να αναλάβει ναυπηγήσεις. Σύμφωνα με δημοσιεύματα του οικονομικού Τύπου, η ONEX, που θα διεκδικήσει τα ναυπηγεία Σκαραμαγκά, για να «στήσει» ένα ναυπηγικό κέντρο που θα συνδυάζει τα τρία μεγαλύτερα ναυπηγεία της χώρας (Σύρου, Ελευσίνας, Σκαραμαγκά) έχει εξασφαλίσει χρηματοδότηση από την DFC και, ενδεχομένως σε επόμενη φάση, τη συμμετοχή της και στη μετοχική σύνθεση.

Σύμφωνα με το sofokleusin.gr, το σχέδιο που συζητήθηκε στην Ουάσιγκτον την προηγούμενη εβδομάδα, ανάμεσα στον επικεφαλής της ONEX, Πάνο Ξενοκώστα, και τον διευθύνοντα σύμβουλο της DFC, Άνταμ Μπόιλερ, προβλέπει ότι η ONEX θα δημιουργήσει ναυπηγικό κέντρο (hub), το μεγαλύτερο στην Ανατολική Μεσόγειο, συνδυάζοντας τις δραστηριότητες των τριών μεγάλων ελληνικών ναυπηγείων. Έτσι θα μπορεί να παρέχει πολύπλευρες υπηρεσίες: από την κατασκευή των φρεγατών και άλλων σκαφών του Πολεμικού Ναυτικού, μέχρι υπηρεσίες συντήρησης και επισκευής σκαφών του αμερικανικού 6ου Στόλου. Θα είναι επίσης σε θέση να αναλάβει  επισκευές εμπορικών σκαφών, μεταξύ των οποίων και τα πλοία μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου, που έχουν μεγάλη σημασία για τους Αμερικανούς, καθώς προωθούν τη διείσδυση του δικού τους LNG στην ευρωπαϊκή αγορά.

Και ελληνικό εφοπλιστικό ενδιαφέρον

Παρ’ όλα αυτά, η αμερικανική πλευρά ξέρει ότι δεν θα κάνει… περίπατο. Ο εφοπλιστής Θεόφιλος Πριόβολος, που ελέγχει τον ναυτιλιακό όμιλο North Star, δεν φαίνεται διατεθειμένος να εγκαταλείψει την κούρσα της διεκδίκησης για τα ναυπηγεία Σκαραμαγκά.

Αντίθετα, η πλευρά του αφήνει να «διαρρεύσει» ότι θα εισέλθει στη διαγωνιστική διαδικασία με αξιώσεις και ότι, μάλιστα, διαθέτει μεγάλη κεφαλαιακή «δύναμη πυρός», έχοντας την πρόθεση να κινητοποιήσει κεφάλαια 700 εκατ. ευρώ για να μετατρέψει τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά σε μια μονάδα διεθνούς εμβέλειας.

ΓΣΕΕ και ΣΥΡΙΖΑ ζητούν διασφαλίσεις για τους εργαζόμενους

Όμως την ίδια ώρα, ενόσω διακρίνεται ισχυρή ζήτηση για τα Ναυπηγεία, οι εργαζόμενοι αισθάνονται “ξεκρέμαστοι”, διότι δεν υπάρχει ρητή πρόβλεψη στον διαγωνισμό για εξασφάλιση των θέσεων εργασίας.

Ο ΣΥΡΙΖΑ, μετά από συνάντηση στελεχών του με τους εκπροσώπους των εργαζομένων, έκανε έκκληση στην κυβέρνηση «να ακυρώσει και να επαναπροκηρύξει τον διαγωνισμό για τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά, συμπεριλαμβάνοντας σαφείς όρους που να διασφαλίζουν τις θέσεις εργασίας, τα δικαιώματα και τα δεδουλευμένα των εργαζομένων, το δημόσιο συμφέρον και τη βιώσιμη λειτουργία των Ναυπηγείων με την πρόβλεψη της υποχρέωσης του επενδυτή να καταθέσει businessplan.

Επίσης, το μείζον ζήτημα της διασφάλισης όλων των εργαζομένων και των εργασιακών δικαιωμάτων τους στα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά τέθηκε επί τάπητος σε σύσκεψη που πραγματοποιήθηκε στη Γενική Συνομοσπονδία Εργατών Ελλάδας με το προεδρείο του Σωματείου των εργαζομένων στα Ναυπηγεία «Η ΤΡΙΑΙΝΑ», αλλά και την Ομοσπονδία τους, ΠΟΕΜ. Για τη ΓΣΕΕ, «είναι αδιανόητο το γεγονός ότι στην προκήρυξη για την πώληση των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά δεν υπάρχει κανένας δεσμευτικός όρος για τη διασφάλιση των εργαζομένων, παρά το γεγονός ότι ο ίδιος ο πρωθυπουργός έχει δεσμευτεί δημόσια γι’ αυτό. Λύση πρέπει να δοθεί και για τα οφειλόμενα προς τους εργαζόμενους, αφού προηγηθεί έγγραφη βεβαίωση για το σύνολο του ποσού που οφείλεται και το οποίο πρέπει να δοθεί με προαφαίρεσή του από το συνολικό τίμημα» υπογραμμίζει η ΓΣΕΕ.