«Το χιλιόμετρο του θανάτου». Τα «μαύρα» στατιστικά των τροχαίων στο Χαϊδάρι και τα σημεία καρμανιόλες

ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ

Αποκαλυπτική έρευνα για τα τροχαία στη Λ. Αθηνών και ολόκληρο το Χαϊδάρι
 
Η άσφαλτος της Λεωφόρου Αθηνών είναι βαμμένη με αίμα. Μόνο στο τμήμα από την οδό Θερμοπυλών μέχρι την Γ. Παπανδρέου, δηλαδή σε λιγότερο από 1.000 μέτρα, από το 2011 μέχρι το 2015 έγιναν περίπου 180 τροχαία ατυχήματα, με 7 νεκρούς και 19 σοβαρούς τραυματισμούς! Πόσοι ακόμη χρειάζονται για να ληφθούν δραστικά μέτρα;
Γενικότερα, στους δρόμους της πόλης μας έχουν σημειωθεί τα τελευταία δύο χρόνια 13
θανατηφόρα και 22 οικογένειες ντύθηκαν στα μαύρα. Δυστυχώς, πολλοί ακόμη έχουν
χαθεί σε συγκρούσεις έξω από την πόλη μας. Πέρα από τους θανάτους, αρκετοί
συμπολίτες έχασαν την αρτιμέλειά τους ή ταλαιπωρήθηκαν μήνες και υποχρεώθηκαν
οι ίδιοι και το κράτος σε ασήκωτα έξοδα θεραπείας και αποκατάστασης.

Ένα ακόμη θανατηφόρο δυστύχημα στη Λ. Αθηνών έντυσε στα μαύρα μια οικογένεια της πόλης μας. Ο 36χρονος Γιώργος Καπλάνης έχασε τη ζωή του πηγαίνοντας στη δουλειά του στη διασταύρωση της Λ. Αθηνών με την Αγωνιστών Στρατοπέδου Χαϊδαρίου, ξημερώματα της 27ης Απριλίου. Ο άτυχος άνδρας έφτασε εκεί με το λεωφορείο και επιχείρησε να διασχίσει την Λεωφόρο για να πάει στην εργασία του, στην Υπηρεσία Πρασίνου του Δήμου. Στο ρεύμα προς Αθήνα, στην αριτερή λωρίδα (!) παρασύρθηκε από φορτηγό και έχασε τη ζωή του.

 

 

Το “Χαϊδάρι Σήμερα”, με αφορμή τον θάνατο του 36 χρονου Γιώργου Καπλάνη, στη διασταύρωση Λ. Αθηνών και Αγωνιστών Στρατοπέδου, καθώς και των δύο μοτοσυκλετιστών στην γέφυρα της Λ. Αθηνών στο Κηφισό, άνοιξε τον φάκελο των τροχαίων ατυχημάτων, αναζητώντας στοιχεία από τα αρχεία του τοπικού τμήματος της Τροχαίας και συλλέγοντας μαρτυρίες αυτοπτών μαρτύρων θανατηφόρων ατυχημάτων. Ακόμη, καταγράφουμε τα πιο επικίνδυνα σημεία της Λ. Αθηνών και των άλλων δρόμων της πόλης, αλλά και τα πιο συνηθισμένα λάθη και παραβάσεις που οδηγούν σε ολέθρια ατυχήματα.

Αλκοόλ – ναρκωτικά κρατούν το δρεπάνι του θανάτου
Πριν από ένα χρόνο συνέβη στην διασταύρωση της Λ. Αθηνών με την Ηρώων Πολυτεχνείου, στο Δάσος, ένα απίστευτο δυστύχημα: Αυτοκίνητο χτύπησε με υπερβολική ταχύτητα στο κράσπεδο του δρόμου, σηκώθηκε στον αέρα και προσγειώθηκε σε όχημα που ανεφοδιαζόταν εκείνη την ώρα, σκοτώνοντας ακαριαία τον άτυχο οδηγό. Οι τοξικολογικές εξετάσεις έδειξαν ότι ο δράστης ήταν μεθυσμένος.
Δεν ξεκινάμε τυχαία την έρευνά μας από αυτό το περιστατικό. Αν ψάξει κανείς έναν κοινό παράγοντα πίσω από το δρεπάνι που θερίζει ζωές, θα βρει τις ουσίες: Σχεδόν σε όλα τα σοβαρά ατυχήματα κάποιος από τους εμπλεκόμενους (οδηγός αυτοκινήτου, μοτοσυκλέτας ή πεζός) βρισκόταν υπό την επήρεια αλκοόλ ή ναρκωτικών ή και τα δύο, όπως βεβαιώνει η Αστυνομία!
Σε γενικές γραμμές η Τροχαία δεν εντοπίζει προβλήματα στους κεντρικούς δρόμους, τόσο σε ποιότητα οδοστρώματος όσο και στον φωτισμό και δεν αποδίδει σε αυτούς τους παράγοντες τις συγκρούσεις.
Λιγότερη κίνηση, μεγαλύτερες ταχύτητες
Σύμφωνα με έρευνα του του Κέντρου Διαχείρισης της Κυκλοφορίας Αττικής, μεταξύ των ετών 2009 και 2014 ο κυκλοφοριακός φόρτος στη Λ. Αθηνών μειώθηκε κατά 16,9%
για την κίνηση προς Δαφνί και 14,7% προς το Κέντρο. Αποτέλεσμα είναι ότι οι ταχύτητες
αυξήθηκαν αντίστοιχα κατά 8% και 18%!
Η σημαντική αύξηση των ταχυτήτων σημαίνει μεγαλύτερο κίνδυνο πρόκλησης τροχαίων
ατυχημάτων, ειδικά για τους πεζούς. Από αυτή την σκοπιά η Λ. Αθηνών συνεχίζει «διχοτομεί» το Χαϊδάρι, παρά τη μείωση της συνολικής κυκλοφορίας. Η ανάγκη για τη δημιουργία πεζογεφυρών, που έχουν εξαγγελθεί για τη Λ. Αθηνών (Παλατάκι και οδός Σατωβριάνδου), όχι μόνο δεν έχει εκλείψει, αλλά αντίθετα είναι μάλλον πιο επιτακτική.

Οδός Μάνης: Έτσι γυρνούν τα παιδιά από το σχολείο… στη μέση του δρόμου. Δεν υπάρχουν καν πεζοδρόμια!  Η Τροχαία θεωρεί το ζήτημα αυτό σαν ένα από τα σοβαρά προβλήματα του Χαϊδαρίου. 

Τα “μαύρα” στατιστικά

Το 2013 έγιναν στο Χαϊδάρι 7 θανατηφόρα ατυχήματα με 12 νεκρούς (5 οδηγοί ή επιβάτες
αυτοκινήτων, 4 οδηγοί μηχανής ή συνεπιβάτες, 3 πεζοί). Το 2014 τα θανατηφόρα μειώθηκαν σε 6 με 9 νεκρούς. Αριθμητική μείωση υπήρξε και στους τραυματισμούς, η οποία
όμως “αναπληρώθηκε” δυστυχώς από από αύξηση σε βαρύτητα σωματικών βλαβών.
Μπήκαν μπάρες, αλλά όχι στα πιο “καυτά” σημεία!
Η Λεωφόρος Αθηνών είναι δρόμος με πολλές λωρίδες, οι οποίες αφενός επιτρέπουν την ανάπτυξη υψηλών ταχυτήτων, αν και το όριο είναι 60χλμ./ώρα, αφετέρου αναγκάζουν τους πεζούς να διασχίζουν μεγάλη απόσταση πάνω στο δρόμο. Το τελευταίο διάστημα τοποθετούνται μεταλλικές μπάρες για να αποτρέψουν τις μετωπικές συγκρούσεις οχημάτων,
αλλά και για να εμποδίζουν την εγκάρσια κίνηση πεζών από σημεία όπου δεν υπάρχουν
διαβάσεις.
Ωστόσο, θεωρείται μεγάλο λάθος από την Τροχαία ότι δεν έχει σε όλο της το μήκος μπάρες η νησίδα ανάμεσα στο Παλατάκι και την οδό Αγωνιστών Στρατοπέδου, που αποτελεί το πιο πολυσύχναστο σημείο της Λεωφόρου, όπου επιπλέον υπάρχει καμπή του δρόμου η οποία μειώνει πολύ την ορατότητα τόσο των πεζών όσο και των οδηγών, στο ρεύμα προς Κόρινθο.
Εδώ έχουν γίνει στο παρελθόν πολλές παρασύρσεις πεζών και έχουν σκοτωθεί ακόμα και ανήλικα παιδιά.

Διάβαση πεζών με φανάρι στη Στρατάρχη Καραϊσκάκη (υπάρχουν δύο). Στον πολυσύχναστο αυτό δρόμο υπάρχει μεγάλο πρόβλημα με την ανεξέλεγκτη κυκλοφορία των πεζών, που τον διασχίζουν από οπουδήποτε. Την κατάσταση επιδεινώνει το παράνομο παρκάρισμα πάνω στις διαβάσεις.

Τα πιο επικίνδυνα σημεία

Σύμφωνα με αξιωματικό της Τροχαίας, ιδιαίτερη προσοχή χρειάζονται τα παρακάτω τμήματα των δρόμων μας:
  1. Καμπή της Λ. Αθηνών στο ύψος των Goodys. Η ορατότητα είναι περιορισμένη, ενώ η μεγάλη απόσταση των φαναριών (από Γ. Παπανδρέου έως Σατωβριάνδου) επιτρέπει στα οχήματα την ανάπτυξη μεγάλων ταχυτήτων. Η Τροχαία προειδοποιεί ότι είναι απαγορευτικό για κάθε πεζό να επιχειρήσει εδώ να διασχίσει τη Λεωφόρο.
  2. Στην Εθνική Οδό, από το Δαφνί έως τον Σκαραμαγκά συμβαίνουν πολλές συγκρούσεις, λόγω της συμφόρησης που δημιουργεί η μείωση των λωρίδων.
  3. Στο ρεύμα ανόδου της Ε.Ο. δεν υπάρχουν μπάρες δεξιά του δρόμου. Στην ίδια περιοχή είναι εμφανής ο κίνδυνος κατολίσθησης από τα πρανή.
  4. Οι μπάρες στην κατηφόρα της Ε.Ο. προς Κόρινθο δεν μπορούν να συγκρατήσουν
    οχήματα σε περίπτωση εκτροπής. Χαρακτηριστικό είναι θανατηφόρο τροχαίο
    που συνέβη στις 12 Ιουλίου 2014, όταν οδηγός χτύπησε στη δεξιά μπάρα, και έπεσε στο
    χαντάκι έξω από τον δρόμο με την οροφή. Αν λειτουργούσε σωστά η μπάρα, μετά το
    χτύπημα απλώς θα επέστρεφε στο οδόστρωμα.
  5. Η Λ. Αθηνών και η Ε.Ο. κρατούν πολλά νερά σε περίπτωση βροχής, που προκαλούν ολισθηρότητα, αλλά και περιορίζουν την ορατότητα.
  6. Στο ύψος της Αφαίας, στο ρεύμα προς Κόρινθο, τα νερά παρέσυραν το χωμάτινο έρεισμα δεξιά και δημιουργήθηκε χαντάκι. Η Τροχαία προχώρησε σε σήμανση,
    αλλά η βλάβη δεν έχει διορθωθεί από το ΥΠΕΚΑ.
  7. Στην οδό Στρατάρχη Καραϊσκάκη παρατηρείται έντονο πρόβλημα με την κίνηση των πεζών. Διασχίζουν τον δρόμο από οπουδήποτε και όχι από τις δύο διαβάσεις (πεζοφάναρα).
  8. Η παράνομη στάθμευση στην Ιερά Οδό, στο ύψος του Σταθμού “Αγία Μαρίνα”, δημιουργεί συμφόρηση στην κίνηση των οχημάτων. Το γεγονός αυτό βάζει “σε πειρασμό” πεζούς να διασχίσουν το δρόμο ανάμεσα στα ακίνητα οχήματα, αλλά ξαφνικά βρίσκονται ανάμεσά τους, όταν αυτά ξεκινούν. Έχουν σημειωθεί σοβαροί τραυματισμοί πεζών που υπερτίμησαν τις δυνατότητές τους. Συνήθως τους χτυπούν μηχανάκια που κινούνται ανάμεσα στα αυτοκίνητα.

Το τμήμα της Λ. Αθηνών μεταξύ των φαναριών της Γ. Παπανδρέου και της Σατωβριάνδου είναι εκτεταμένο, οπότε οι ταχύτητες που αναπτύσσουν πολλοί οδηγοί  μεγάλες. Επιπλέον, υπάρχει καμπή του δρόμου που μειώνει την ορατότητα πεζών και οδηγών. Και όμως σε αυτό το πολύ επικίνδυνο σημείο επιλέγουν κάποιοι πεζοί να διασχίσουν τη Λεωφόρο, ακόμη και πάνω από τις μεταλλικές μπάρες που τοποθετήθηκαν πρόσφατα! 
Πεζοδρόμια; Ποια πεζοδρόμια;
Η Τροχαία θεωρεί ότι το Χαϊδάρι υστερεί σε κατάλληλα πεζοδρόμια, που να επιτρέπουν
ασφαλή κίνηση των πεζών. “Το Αιγάλεω, που επίσης αποτελεί χώρο ευθύνης μας, έχει καλύτερα πεζοδρόμια. Στο Χαϊδάρι σε κάποιους δρόμους δεν υπάρχουν καθόλου”, μάς είπε έμπειρος αξιωματικός.
Πολύ σοβαρή θεωρείται η έλλειψη πεζοδρομίων γύρω από σχολεία, όπου επίσης δεν υπάρχουν διαβάσεις πεζών, ενώ και η σήμανση δεν είναι καλή.

Το φονικό S της Ιεράς Οδού, όπου έχουν συμβεί εκατοντάδες τρακαρίσματα με ανυπολόγιστο κόστος σε ζωές και τραυματισμούς, επί ολόκληρες δεκαετίες, σε μεγάλο βαθμό έχει βελτιωθεί, με διόρθωση των λάθος κλίσεων και τοποθέτηση διαχωριστικής τσιμεντένιας κατασκευής.

Και όμως, λύσεις υπάρχουν!

Το σίγουρο είναι ότι η κατάσταση δεν επιτρέπεται να συνεχιστεί έτσι. Τα τροχαία ατυχήματα πρέπει να θεωρηθούν από ολόκληρη την κοινωνία σαν “φάουσα” κρίση, εφάμιλλη ή και σοβαρότερη από την οικονομική κρίση, ώστε να διορθωθούν τα λάθη και ο καθένας μας να γίνει καλύτερος οδηγός, αλλά και καλύτερος πεζός.
Λύσεις υπάρχουν: Η παρέμβαση σε ένα από τα πιο φονικά σημεία, στην διαβόητη στροφή της Ιεράς Οδού, ήταν καθοριστική και έσβησε μια εστία θανάτου. Επί ολόκληρα χρόνια
τα ασθενοφόρα μάζευαν νεκρούς και τραυματίες στην κατηφόρα, στο ύψος του 2ου Δημοτικού. Τώρα πια, μετά την τοποθέτηση διαχωριστικής μπάρας και την διευθέτηση
του δρόμου, αραιά και πού παρατηρείται κανένα γρατζούνισμα…

ΣΧΕΤΙΚΑ ΔΗΜΟΣΙΕΥΜΑΤΑ ΤΗΣ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ ΜΑΣ

– Τι γίνεται για την ασφάλεια των πεζών στη Λ. Αθηνών;

– Λ. Αθηνών: μεγάλη μείωση κυκλοφοριακού φόρτου, σημαντική αύξηση της ταχύτητας των οχημάτων