Αφιέρωμα στα χάλια της Καθαριότητας. «Ακτινογραφία» μέρος 2ο

Το απορριμματοφόρο βρίσκεται στη ράμπα επισκευής, στο συνεργείο – χώρο στάθμευσης των οχημάτων του Δήμου στον Σκαραμαγκά. Η μηχανή του είναι ανοιχτή. «Η επισκευή της ζημιάς που έχει στο ψυγείο λαδιού μπορεί να κοστίσει σε εξωτερικό συνεργείο πάνω από 2.000 ευρώ. Εμείς θα προσπαθήσουμε να το καταφέρουμε με 200 ευρώ», μάς λέει ένας εργαζόμενος. «Το Χαϊδάρι είναι ένας από τους ελάχιστους Δήμους που έχουν δικό τους συνεργείο, από το οποίο γλιτώνει πολλά χρήματα. Και όμως, λειτουργούμε με τεράστια προβλήματα», συμπληρώνει. Και εδώ η ψυχολογία των υπαλλήλων είναι πολύ χαμηλή και η πίεση για να ανταποκριθούν πολύ μεγάλη. Αρκεί λίγη ώρα κουβέντα μαζί τους για να δείξει ότι βρίσκονται στο όριο.  

Πριν λίγες μέρες από την ιστοσελίδα αυτή κάναμε «ακτινογραφία» της Υπηρεσίας Καθαριότητας, () βασισμένοι στις μαρτυρίες των εργαζόμενων, που παλεύουν να ανταποκριθούν στις ανάγκες της πόλης, ενώ το προσωπικό δεν αρκεί και τα μέσα είναι ελλιπή. Σήμερα συνεχίζουμε την έρευνα στο τροχαίο υλικό της Καθαριότητας και στο συνεργείο του Δήμου. Η εικόνα είναι το ίδιο κακή. Η γενικευμένη υποβάθμιση της πιο κρίσιμης υπηρεσίας του Δήμου είναι σαφέστατα πολιτικό πρόβλημα. Είτε πρόκειται για συνειδητή επιλογή με στόχο την ιδιωτικοποίηση, όπως πιστεύουν πολλοί, είτε ανικανότητα και αδιαφορία της πολιτικής διοίκησης, το αποτέλεσμα είναι φανερό στους δρόμους, τις πλατείες, τις παιδικές χαρές της πόλης.
Χωρίς προσωπικό και πόρους
Το συνεργείο του Δήμου βρίσκεται στον Σκαραμαγκά, δίπλα στα Ναυπηγεία. Για έναν στόλο που αριθμεί 60 οχήματα εργάζονται μόνο 2 άτομα, ενώ θα έπρεπε να είναι τουλάχιστον 6. Το αποτέλεσμα είναι ότι φορτώνονται ρεπό που δεν μπορούν να πάρουν, ενώ και εδώ υπάρχουν καταγγελίες για υπερωρίες που δεν πληρώνονται. Τα παράπονα είναι εντονότατα. Το συνεργείο για να λειτουργήσει ολοκληρωμένα χρειάζεται προσωπικό: μηχανικούς, ηλεκτρολόγο, φαναρτζή. Και όμως η κυβέρνηση και οι δανειστές μιλούν για πλεονάζον προσωπικό στους δήμους και προγραμματίζουν απολύσεις.  
Είναι γνωστό και στον πλέον αδαή ότι η τακτική συντήρηση των αυτοκινήτων και η έγκαιρη επισκευή των βλαβών είναι βασικός παράγοντας για την συγκράτηση του κόστους λειτουργίας. Αυτό στον Δήμο μας δεν συμβαίνει. Τα οχήματα είναι γενικά ταλαιπωρημένα και κακοσυντηρημένα, λόγω έλλειψης πόρων και ανταλλακτικών. Η αιτία εντοπίζεται στο ότι η διοίκηση δεν κάνει σωστές μελέτες, με αποτέλεσμα τα διαθέσιμα ποσά να μην είναι ούτε αρκετά ούτε στην ώρα τους, ώστε να γίνουν επαρκώς οι εργασίες συντήρησης και επισκευής. Έτσι μικρές ζημιές καθηλώνουν τα οχήματα ή γίνονται σταδιακά μεγαλύτερες και πολύ πιο κοστοβόρες. Ενδεικτικό: Φέτος φτάσαμε στον έκτο μήνα του χρόνου και δεν υπάρχει κονδύλι για την συντήρηση ελαστικών.
Τραγικές συνθήκες υγιεινής
Πλύστης για τα αυτοκίνητα δεν υπάρχει και γενικά ο χώρος βρίσκεται σε κακή κατάσταση από 
υγειονομικής πλευράς. Οι συνθήκες εργασίας είναι απελπιστικές. Τα απορριμματοφόρα είναι άπλυτα και βρομάνε, καθώς κουβαλούν πολύ επικίνδυνους ρύπους, ειδικά αυτούς που φέρνουν από την χωματερή όταν πάνε να ξεφορτώσουν. Χρειάζονται πλύσιμο και απολύμανση τουλάχιστον μια φορά την εβδομάδα, πράγμα όμως που δεν συμβαίνει. Μια ματιά έξω από την πύλη του συνεργείου, όπου οι οδηγοί προσπαθούν να πλύνουν πρόχειρα τα οχήματα, μπορεί να πείσει και τον πιο δύσπιστο ότι η μόλυνση κυριαρχεί. Μάλιστα είναι συχνές οι παρατηρήσεις από την μεριά των Ναυπηγείων, όταν οι ρύποι κυλούν μέχρι την πύλη τους. 
Πολτός μόλυνσης έξω από τον χώρο στάθμευσης των οχημάτων του Δήμου. Στο βάθος η πύλη του Ναυπηγείου Σκαραμαγκά, που κάνει συχνά παράπονα για την κατάσταση αυτή.  Παρεμπιπτόντως: Όταν οι υπάλληλοι ζήτησαν από κάποιον αντιδήμαρχο Καθαριότητας να επισκευαστεί το κομμάτι του δρόμου για να μην καταστρέφονται τα αυτοκίνητα του Δήμου, τους απάντησε ότι είναι καλύτερα με τις λακκούβες, για να μαζεύονται τα νερά! 
Και κλοπές…
Το «κερασάκι στην τούρτα» των προβλημάτων  ήταν οι κλοπές που σημειώθηκαν πριν μερικά χρόνια από την Καθαριότητα και απαίτησαν πόρους για την αποκατάστασή τους. Πριν τρία χρόνια εκλάπη ολόκληρο (!) το JCB του Δήμου και αυτό που χρησιμοποιείται σήμερα ανήκει στον ΑΣΔΑ. Έγιναν ακόμη 2 – 3 κλοπές λόγω έλλειψης φύλαξης και αφαιρέθηκαν εργαλεία, πιεστικά μηχανήματα, μηχανές κόλλησης, ένα τρίκυκλο όχημα κτλ. Μετά από αυτά τα περιστατικά -«κατόπιν εορτής», δηλαδή,- ορίστηκε φύλαξη.
Ανάγκη ανανέωσης γερασμένου στόλου
Με αυτό το απολίθωμα – ανυψωτικό προσπαθούν οι εργαζόμενοι να τα βγάλουν πέρα (αλλαγή λαμπών στις κολώνες, κουρέματα ψηλών δέντρων κτλ).
Οι υπεύθυνοι της συντήρησης των οχημάτων μάς λένε ότι σε γενικές γραμμές τα οχήματα «πρώτης γραμμής», δηλαδή απορριμματοφόρα, φορτηγά κτλ. δεν αντιμετωπίζουν σοβαρά προβλήματα. Εξαίρεση αποτελεί το ένα από τα δύο απρριμματοφόρα της ανακύκλωσης που είναι χαλασμένο και αυτή την ώρα δεν δουλεύει. 
Για να αποδώσει πιο σωστά η Υπηρεσία Καθαριότητας χρειάζεται οπωσδήποτε μία μηχανοκίνητη σκούπα (κόστος περίπου 200.000 ευρώ), καθώς η υπάρχουσα είναι εντελώς πεπαλαιωμένη. Ακόμη καλύτερη θα ήταν η απόδοση της υπηρεσίας με την αγορά και μιας μικρότερης σκούπας. Χρειάζεται ακόμη ένα JCB, που μπορεί να αγοραστεί και μεταχειρισμένο (το επιτρέπει πια ο νόμος) με λιγότερο από 20.000 ευρώ. Αναγκαία είναι και η αγορά ανυψωτικού.
Για την δημοτική συγκοινωνία απαιτούνται δύο λεωφορεία, αλλά και 4 οδηγοί για δύο βάρδιες. Όπως έχουμε γράψει πολλές φορές το υπάρχον πούλμαν SBAV είναι ακατάλληλο, με πολλές ζημιές και προβληματικό στην επιβίβαση – αποβίβαση κοινού. Στον όρχο οχημάτων υπάρχουν και δύο ηλεκτροκίνητα λεωφορειάκια, που αγοράστηκαν πριν μερικά χρόνια, αποδείχτηκε όμως ότι «έβγαζαν» ζημιές, οι οποίες ήταν πανάκριβες στην επισκευή τους, οπότε βγήκαν στην αχρηστία.
Η σκούπα αυτή δεν μπορεί πια να κάνει τη δουλειά της και οι δρόμοι της πόλης δεν σκουπίζονται ούτε τακτικά ούτε σωστά.