Μόνο διεθνείς διαστάσεις δεν πήρε άρθρο που δημοσιεύσαμε για την διεκδίκηση κοινόχρηστου χώρου (πρώην παιδική χαρά) από τους κατοίκους μιας γειτονιάς της πόλης μας, μιας και το ισχυρό δίκτυο φιλοζωικής οργάνωσης της περιοχής μας το κοινοποίησε “σαν προσπάθεια αφαίρεσης του ενδιαιτήματος σκύλου” και έφτασε πολύ μακριά. Η κατάσταση διανθίστηκε ακόμα και με απειλές κάποιων να “ρίξουν φόλα” σε συμπολίτη μας και ανάλογη μεταχείριση για την εφημερίδα μας, που δημοσίευσε την σχετική επιστολή των δημοτών προς τον Δήμο Χαϊδαρίου. Ο μόνος που δεν μίλησε στο διήμερο που “μαινόταν η οργή” ήταν ο Δήμος Χαϊδαρίου. Στείλαμε λοιπόν ερωτήματα στην εντεταλμένη σύμβουλο Προστασίας Αδέσποτων και Δεσποζόμενων Ζώων, κ. Μέμη Κοντογιάννη, στα οποία τελικά απάντησε το γραφείο Τύπου του Δήμου.

Για να προλάβουμε την γνωστή γκαιμπελική αντεπίθεση, δηλώνουμε ότι στο παρόν άρθρο αναφερόμαστε σε πράξεις φορέων και ανθρώπων, όχι του ζώου. Το οποίο, με τη σειρά του, είναι θύμα λανθασμένων επιλογών που τραβάνε σε υπερβολικό χρονικό μάκρος.

Πιο αναλυτικά:

ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΠΡΟΣ ΤΟΝ ΔΗΜΟ ΧΑΪΔΑΡΙΟΥ

-Γιατί η διοίκηση του Δήμου δεν έφτιαξε καταφύγιο ζώων, ενώ από την αρχή της θητείας της  η κυβέρνηση παρέχει χρηματοδότηση   στους Δήμους προκειμένου να φτιάξουν καταφύγια, αλλά και ολοκληρωμένες δομές φροντίδας ζώων; 

-Το συγκεκριμένο πρόγραμμα είναι ακόμα ανοικτό. Γιατί ο Δήμος δεν φτιάχνει καταφύγιο όπως είναι υποχρεωμένος και επιτρέπει να δημιουργούνται τόσα κοινωνικά προβλήματα, αλλά και ελλιπής φροντίδα των ζώων;

-Με απόφαση ποιου φορέα κλείστηκε ο χώρος στην Παύλου Μελά για να μπει εκεί ο σκύλος; Σημειωτέον πως ήταν ανοικτός και επισκέψιμος για τους κατοίκους και μετά την κατάργηση της παιδικής χαράς (για λόγους ασφαλείας). Είστε εσείς η ίδια υπεύθυνη για τη φροντίδα του σκύλου ή κάποιος άλλος;

-Υπάρχουν πιστοποιημένοι φιλοζωικοί σύλλογοι στο Χαϊδάρι και ποιοι είναι αυτοί;

-Συμπολίτες μας αλλά και η εφημερίδα μας δέχτηκαν επιθέσεις και απειλές σε συγκεκριμένα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, όταν δημοσιεύσαμε το άρθρο για την παιδική χαρά της Παύλου Μελά. Πώς σχολιάζετε το γεγονός σαν αρμόδια εντεταλμένη δημοτική σύμβουλος για τα αδέσποτα ζώα;

ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΤΟΥ ΔΗΜΟΥ ΧΑΪΔΑΡΙΟΥ

Απάντηση του Γραφείου Τύπου του Δήμου Χαϊδαρίου στα ερωτήματα της εφημερίδας «Χαϊδάρι Σήμερα»

Η χρηματοδότηση της Τοπικής Αυτοδιοίκησης για την δημιουργία καταφυγίων αδέσποτων ζώων μέσω του Προγράμματος «Φιλόδημος 2» έχει ως προϋπόθεση ο Δήμος να έχει στην κατοχή του οικόπεδο το οποίο να πληρεί τις προϋποθέσεις του Π. Δ. 463/1978  για την δημιουργία νόμιμου ενδιαιτήματος – καταφυγίου ζώων (οικόπεδο εκτός σχεδίου, σε απόσταση 100 μέτρων από κάθε κατοικία κ.ά). Ο Δήμος Χαϊδαρίου, όπως οι περισσότεροι αστικοί Δήμοι, δεν διαθέτει κατάλληλο χώρο για τη δημιουργία καταφυγίου ζώων. Το πρόβλημα αυτό που αντιμετωπίζουν οι αστικοί Δήμοι έχει επισημάνει και η ΚΕΔΕ, ζητώντας τις απαραίτητες αλλαγές στη νομοθεσία. 

Επιδίωξη του Δήμου Χαϊδαρίου είναι είτε η απόκτηση ενός κατάλληλου χώρου για την δημιουργία καταφυγίου αδέσποτων ζώων είτε η συμμετοχή του Δήμου σε ένα διαδημοτικό καταφύγιο. Στην ευρύτερη περιοχή μας έχουν γίνει δυο προσπάθειες για την δημιουργία ενός διαδημοτικού καταφυγίου ζώων, στην Φυλή  και στον Ασπρόπυργο, οι οποίες όμως δεν κατέληξαν σε αποτέλεσμα.

Η αντικειμενική αδυναμία δημιουργίας καταφυγίου ζώων δεν αναιρεί την ευθύνη των Δήμων να φροντίζουν για τα αδέσποτα και ο Δήμος Χαϊδαρίου ανταποκρίνεται στην υποχρέωσή του αυτή με τον καλύτερο δυνατό τρόπο. Σε αυτό το πλαίσιο, ο συγκεκριμένος αδέσποτος σκύλος έχει εμβολιαστεί, στειρωθεί και ηλεκτρονικά σημανθεί στο ΔΙΚΕΠΑΖ μέσω του Δήμου μας.

Στη συνέχεια είχε επανατοποθετηθεί με απόφαση της πενταμελούς Επιτροπής παρακολούθησης του προγράμματος διαχείρισης αδέσποτων ζώων στη γειτονιά από όπου είχε περισυλλεγεί, όπως ορίζει ο νόμος 4039/2012. Η πενταμελής Επιτροπή παρακολούθησης του προγράμματος διαχείρισης αδέσποτων ζώων έχει συσταθεί όπως προβλέπεται από τον Ν. 4039/12 και σε αυτήν συμμετέχουν δύο εκπρόσωποι του Σωματείου Φιλόζωων Χαϊδαρίου.

Προκειμένου τόσο να προστατευθεί ο αδέσποτος σκύλος όσο και να μην δημιουργείται πρόβλημα σε περιοίκους που τυχόν τον φοβούνταν λόγω μεγέθους, αποφασίστηκε να παραμείνει αυτός μέσα στον χώρο επί της Παύλου Μελά, ενώ παράλληλα γίνονται προσπάθειες για υιοθεσία του.

Την καθημερινή φροντίδα (καθαριότητα, σίτιση κ.ά.) του ζώου έχουν αναλάβει τόσο η Εντεταλμένη για τα αδέσποτα ζώα συντροφιάς Δημοτική Σύμβουλος, κάτοικος της γειτονιάς, όσο και άλλοι εθελοντές φιλόζωοι και γείτονες.

Στον Δήμο μας, που αντιμετωπίζει μεγάλο πρόβλημα με τα αδέσποτα, σημαντικότατη βοήθεια προσφέρουν οι εθελοντές του Σωματείου Φιλόζωων Χαϊδαρίου (αναγνωρισμένου με την υπ’ αρ. απόφαση 2242/2003 Πρωτοδικείου Αθηνών) καθώς επίσης και της ένωσης με την επωνυμία Πανελλήνια Ομάδα κατά της κακοποίησης ζώων που έχει έδρα στο Χαϊδάρι.

Για  απειλές κατά της εφημερίδας σας κατόπιν του δημοσιεύματός σας, δεν έχουμε καμία πληροφόρηση  ώστε να τοποθετηθούμε συγκεκριμένα.

Άποψη του Δήμου είναι ότι η φροντίδα για τα αδέσποτα ζώα, που εκτός από νομική υποχρέωση των Δήμων είναι και ζήτημα πολιτισμού της κοινωνίας μας, μπορεί να συμβαδίσει με την συνολική προστασία και αναβάθμιση της ποιότητας ζωής στην πόλη μας. Ο Δήμος εργάζεται για να δώσει λύσεις στο μέτρο των δυνατοτήτων του. Η καλή διάθεση και το πνεύμα καλόπιστης συνεννόησης μεταξύ των κατοίκων μπορούν επίσης να συμβάλλουν σημαντικά στην αρμονική συνύπαρξη με τα  αδέσποτα ζώα στην πόλη μας.

ΣΧΟΛΙΑΣΜΟΣ

Η διοίκηση του Δήμου με την απάντησή της αναγνωρίζει δύο πράγματα: Πρώτον, ότι η πόλη μας αντιμετωπίζει μεγάλο πρόβλημα με τα αδέσποτα και, δεύτερο και κυριότερο, ότι δεν έχει τις αναγκαίες από τον νόμο 4039/2012 υποδομές γι αυτό. Επίσης συνεργάζεται με το Σωματείο Φιλόζωων Χαϊδαρίου, που επίσης δεν διαθέτει τις αντίστοιχες υποδομές, αν και ο ίδιος νόμος το απαιτεί (αναλυτικά τα επίμαχα άρθρα στο τέλος του κειμένου*). “Ε, σιγά τώρα, τόσα και τόσα λειτουργούν στο περίπου σε αυτόν τον Δήμο”, θα μπορούσε να πει κάποιος… Και όμως δεν είναι καθόλου απλό, όπως θέλει να το παρουσιάσει με την ανακοίνωσή της η δημοτική αρχή, γιατί οι ανεπάρκειες στο συγκεκριμένο θέμα μετατρέπουν το ζήτημα της προστασίας των ζώων σε κοινωνικό πρόβλημα, αλλά και πρόβλημα μεταχείρισης του ίδιου του σκύλου -αλλά και άλλων ζώων.

Εξηγούμαστε:

Ο Δήμος ξεπερνά τις υποχρεώσεις του σαν να μην είναι όργανο διοίκησης, αλλά παρατηρητής. Στο τέλος κάνει και μια ωραία ευχή, σαν τους επιλόγους στις εκθέσεις των μαθητών του λυκείου.

Το κράτος του δίνει τα χρήματα για υποδομές, τι καλά που θα ήταν να του έδινε και το οικόπεδο… Εξομοιώνει εντέχνως το Χαϊδάρι με τους άλλους “αστικούς δήμους” (δις), λες και βρίσκεται στο κέντρο του Λεκανοπεδίου!

Και να η “λύση” στο πρόβλημα της έλλειψης των αναγκαίων υποδομών (φυσικά δεν είναι υπεύθυνη μόνο η σημερινή δημοτική αρχή, αλλά και οι προκάτοχοί της): Όπως η ίδια παραδέχεται, έβαλε λουκέτο σε έναν κοινόχρηστο χώρο – πρώην παιδική χαρά και έκλεισε μέσα τον σκύλο. Η γειτονιά απέξω. Αν το έκανε αυτό οποιοσδήποτε “κοινός θνητός”, στον πρώτο τυχαίο χώρο που βρέθηκε (ενώ οι σχετικές προδιαγραφές είναι αυστηρές, βλέπε πιο κάτω**), η Φιλοζωική -δικαιότατα- θα είχε κινήσει γη και ουρανό για να ελευθερωθεί το σκυλί, από τον “ανάλγητο πολίτη που έφτιαξε ένα βαρελόσκυλο”. Γιατί τι άλλο είναι ένα σκυλί μαντρωμένο επί δύο χρόνια σε χώρο χωρίς τις οριζόμενες προδιαγραφές; Εμείς βάλαμε στο άρθρο μας τον τίτλο “φυλακή” (σε εισαγωγικά) και όμως έπεσαν να μας φάνε. Δεν τους αρέσει η κριτική. Όμως το να πας τροφή σε ένα ζώο και να του χαϊδεύεις πού και πού το κεφάλι, συγγνώμη, δεν είναι η αρμόζουσα συμπεριφορά και ας μην διεκδικεί κανένας το αποκλειστικό προνόμιο της κρίσης. Ζώα που αγαπούν έχουν και άλλοι…

Όπως αποδεικνύεται από τις απαντήσεις της διοίκησης του Δήμου, το διπλό πρόβλημα όχι μόνο δεν το αγνοεί, αλλά το δημιούργησε κιόλας η ίδια. Και το πιο απαράδεκτο, το άφησε να σέρνεται επί δύο ολόκληρα χρόνια, με τα θλιβερά αποτελέσματα που είναι ορατά σήμερα. Αν ο δήμαρχος άκουγε τις εκκλήσεις των κατοίκων της Παύλου Μελά και είχε κάνει μια αυτοψία, πιθανότατα δεν θα είχαμε φτάσει εδώ. Ίσως είχε ακούσει, επιπλέον, τους περιοίκους να του λένε ότι η εντεταλμένη σύμβουλός του είχε αφαιρέσει πανό που είχαν τοποθετήσει για την διεκδίκηση της παιδικής χαράς τους (βλέπε πρώτη φωτό). Ρωτήσαμε την κυρία Κοντογιάννη αν το έκανε αυτό, αλλά δεν έχουμε λάβει ακόμη απάντηση.

Όσον αφορά την προτροπή μας να σχολιάσει βίαιες λεκτικές επιθέσεις και τις απειλές κατά των κατοίκων και της εφημερίδας μας, τα είδατε στην ανακοίνωση: Ούτε μια λέξη συμπάθειας για τους δημότες του, ενώ για την εφημερίδα δεν είδε τίποτα. Και αυτά, ενώ μιλάμε για μια δημοτική αρχή που “αναπνέει” μέσα από το fb. Πώς να τους πιστέψουμε ότι δεν είδαν;

Ιστορικό

Η πρώτη έγγραφη επικοινωνία των κατοίκων της Παύλου Μελά (23 υπογραφές) προς τον Δήμο για “μεγαλόσωμο σκύλο που έχει αναπτύξει επιθετική συμπεριφορά” έγινε στις 8-7-2019. “Ζητάμε τη βοήθειά σας για να βγούμε όλοι από αυτή τη δύσκολη θέση και κυρίως να μην κινδυνέψει κανείς άλλος συνάνθρωπός μας, αλλά ούτε και το σκυλί που έχει ανάγκη από φροντίδα”, έγραψαν στην αίτησή τους στον Δήμο. Τότε επιλέχθηκε η λύση από την πενταμελή να κλειστεί ο Μελής, όπως τον ονόμασε η Φιλοζωική, στον κοινόχρηστο χώρο της γειτονιάς. Όλοι νόμιζαν ότι αυτό θα γίνει για μερικές μέρες. Όμως σε λίγο συμπληρώνονται δύο χρόνια! Παρόλο που “τα καταφύγια αδέσποτων ζώων συντροφιάς αποτελούν χώρους προσωρινής παραμονής και περίθαλψης”, σύμφωνα με τον προαναφερθέντα νόμο.

Τον περασμένο χειμώνα η ιστοσελίδα “Πιτσούνι” είχε δύο άρθρα με αναφορά στο πρόβλημα αποκλεισμού του κοινόχρηστου χώρου. Τότε μπήκε για πρώτη φορά ένα άλλο τεράστιο ζήτημα, ότι δηλαδή ο σκύλος εξοντώνει τις γάτες της περιοχής που περνούν μέσα στο οικόπεδο. Και στην εφημερίδα μας έχουν φτάσει σχετικά στοιχεία, τα οποία θα θέσουμε υπόψη του Δήμου και της Φιλοζωικής για να πάρουν θέση. Όμως, ενώ γράφτηκε δημόσια αυτό, που, αν πράγματι ισχύει, μιλάμε για πολύ πόνο σε ζώα και στους ανθρώπους που τα φρόντιζαν και τα αγαπούσαν (προσοχή: δεν ευθύνεται ο σκύλος), δεν έγινε καμία ενέργεια από τον Δήμο και την Πενταμελή Επιτροπή.

Έτσι φτάσαμε στο σήμερα, με την δημοσίευση του άρθρου μας “Αντί παιδικής χαράς, “φυλακή” αδέσποτου σκύλου!” , το οποίο περιλαμβάνει νέα έκκληση των κατοίκων στον Δήμο για τον κοινόχρηστο χώρο. Τα υπόλοιπα σάς είναι γνωστά.

Μενέλαος Χρόνης

ΣΧΕΤΙΚΟ ΑΡΘΡΟ: Νώντας Σταμάτης: Τον λόγο έχουν ο Δήμος Χαϊδαρίου και η Δικαιοσύνη

………………………………………………………….

* Νόμος 4039/2012 – ΦΕΚ Α-15/2-2-2012

Νόμος 4039/2012: Για τα δεσποζόμενα και τα αδέσποτα ζώα συντροφιάς και την προστασία των ζώων από την εκμετάλλευση ή τη χρησιμοποίηση με κερδοσκοπικό σκοπό.

Άρθρο 9
Περισυλλογή και διαχείριση αδέσποτων ζώων συντροφιάς

1. Οι Δήμοι υποχρεούνται να μεριμνούν για την περισυλλογή και τη διαχείριση των αδέσποτων ζώων συντροφιάς, σύμφωνα με το παρόν άρθρο. Η αρμοδιότητα αυτή μπορεί να ασκείται και από συνδέσμους δήμων, καθώς και από φιλoζωικές ενώσεις και σωματεία σε συνεργασία με τον αρμόδιο Δήμο, εφόσον αυτά διαθέτουν υποδομή, συνιστάμενη στην ύπαρξη κατάλληλων σχετικών εγκαταστάσεων ή οχημάτων μεταφοράς ζώων και ανθρώπινο δυναμικό με εμπειρία στο χειρισμό των ζώων. Με απόφαση του Υπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων καθορίζονται το είδος και ο αριθμός των εγκαταστάσεων και των οχημάτων, καθώς και η εμπειρία του ανθρώπινου δυναμικού, που πρέπει να διαθέτουν οι φιλοζωικές ενώσεις και τα σωματεία, για την άσκηση των αρμοδιοτήτων αυτής της παραγράφου.

2. Για τον παραπάνω σκοπό κάθε Δήμος ή όμοροι ή συνεργαζόμενοι Δήμοι ιδρύουν και λειτουργούν δημοτικά ή διαδημοτικά κτηνιατρεία και καταφύγια αδέσποτων ζώων συντροφιάς επιτρεπομένης της συνεργασίας με ενδιαφερόμενα φιλoζωικά σωματεία και ενώσεις ή και εθελοντές φιλόζωους σε ιδιόκτητους ή μισθωμένους ή παραχωρούμενους από το Δημόσιο, την Περιφέρεια ή από ιδιώτες χώρους. Στους Δήμους είναι δυνατόν να παρέχεται και οικονομική ενίσχυση από δημόσιους ή ιδιωτικούς φορείς για τη δημιουργία και λειτουργία καταφυγίων. Τα καταφύγια αδέσποτων ζώων συντροφιάς αποτελούν χώρους προσωρινής παραμονής και περίθαλψης και η ίδρυση και λειτουργία τους διέπεται από τις ισχύουσες διατάξεις για τα ενδιαιτήματα ζώων του ν. 604/1977 και του π.δ. 463/1978. Ο έλεγχος τήρησης των όρων λειτουργίας τους ασκείται από την αρμόδια Γενική Διεύθυνση Περιφερειακής Αγροτικής Οικονομίας και Κτηνιατρικής της Περιφέρειας, σύμφωνα με το άρθρο 12 του ν. 604/1977. Τα προβλεπόμενα από την παράγραφο 2 του ίδιου άρθρου διοικητικά πρόστιμα καθορίζονται από 1.000 έως 10.000 ευρώ. Υπό την εποπτεία των Δήμων, μπορούν να ιδρυθούν και να λειτουργούν καταφύγια ή και κτηνιατρεία αδέσποτων ζώων συντροφιάς και από φιλοζωϊκά σωματεία και ενώσεις, που διαθέτουν το κατάλληλο κτηνιατρικό προσωπικό (1 κτηνίατρος ανά 50 ζώα), την τεχνική υποδομή, τις εγκαταστάσεις και τον αναγκαίο εξοπλισμό, σύμφωνα με τις διατάξεις του ν. 604/1977 και του π.δ. 463/1978.

(Με κόκκινο χρώμα επισημαίνουμε τα κρίσιμα σημεία.) 

** Άδεια ίδρυσης και λειτουργίας καταφυγίων αδέσποτων ζώων συντροφιάς

Αρμόδιος φορέας: ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΑΓΡΟΤΙΚΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ & ΤΡΟΦΙΜΩΝ

Περιγραφή

Στα καταφύγια αδέσποτων ζώων συντροφιάς παρέχεται προσωρινά άσυλο σε αυτά, καθώς και προληπτική και θεραπευτική αγωγή μέχρι να εκδηλωθεί ενδιαφέρον από πολίτες για την υιοθέτησή τους

Προϋποθέσεις

1. Ο σχεδιασμός των εγκαταστάσεων αυτών πρέπει να επιτρέπει την εύκολη χρήση τους, την εύκολη διαχείριση τους, τη συντήρησή τους και την καθαριότητά τους.
2. Τα υλικά που χρησιμοποιούνται για την κατασκευή των χώρων διαμονής και άσκησης των φιλοξενούμενων ζώων, καθώς και του εξοπλισμού πρέπει να μην είναι επιβλαβή για τα ζώα που ενδέχεται να έρθουν σε επαφή, πρέπει να καθαρίζονται και να απολυμαίνονται καλά.
3. Το κτίριο διαμονής και άσκησης των ζώων επιτρέπεται να είναι και προκατασκευασμένο. Συγκεκριμένα, οι διαστάσεις του χώρου αναπαύσεως κάθε σκύλου είναι 2x2x2 μέτρα, του ατομικού χώρου άσκησης 2x2x2 μέτρα και το σύνολο του παρεχόμενου χώρου 8 τ.μ. για κάθε ζώο.
4. Οι χώροι διαμονής και άσκησης των ζώων πρέπει να επιτρέπουν σε αυτά την οπτική και ακουστική τους επικοινωνία.
Οι χώροι άσκησης των ζώων πρέπει να έχουν θεα σε εξωτερικό ελεύθερο χώρο.
5. Η μόνωση, η θέρμανση και ο εξαερισμός του κτιρίου πρέπει να εξασφαλίζουν τη προστασία των ζώων από ακραίες καιρικές συνθήκες
6. Οι χώροι διαμονής και άσκησης των ζώων πρέπει να αποστραγγίζονται επαρκώς. Το ακάθαρτο νερό δεν πρέπει να παραμένει στους χώρους διαμονής και άσκησης των ζώων, ώστε να αποφεύγεται η διασπορά των μολύνσεων.
7. Τα ζώα πρέπει να έχουν ανά πάσα στιγμή πρόσβαση σε πόσιμο νερό και η τροφή που λαμβάνουν να είναι ισορροπημένη και υγιεινή.
8. Στη περιοχή που το ζώο κοιμάται, πρέπει να υπάρχει υπερυψωμένη επιφάνεια για τον σκοπό αυτό
9. Στα ζώα που παραμένουν για μεγάλο χρονικό διάστημα στο καταφύγιο πρέπει να παρέχεται η δυνατότητα της καθημερινής ομαδικής άσκησης, σε μικρές ομάδες ανάλογα με τη φυλή, το μέγεθος, το φύλο και τη συμπεριφορά τους.
10. Η διατήρηση και εν γένει μεταχείριση των ζώων πρέπει να είναι σύμφωνες με τις διατάξεις του Ν. 2017/92
11. Όλα τα διατηρούμενα ζώα πρέπει να επιθεωρούνται από τα πρόσωπα που έχουν την ευθύνη του καταφυγίου τουλάχιστον δύο φορές ημερησίως
12. Επιτρέπεται σε Δήμο ή ζωοφιλικό σωματείο, το οποίο δε διαθέτει την ανάλογη υποδομή, να συμβάλλεται με μέλος ζωοφιλικού σωματείου ή ομάδας ζωόφιλων που διαθέτει μικρό χώρο για ολιγοήμερη παραμονή ζώων μέχρι αποθεραπείας και επανένταξης. Οι συνθήκες νοσηλείας ελέγχονται από την επιτροπή παρακολούθησης του Δήμου που είναι υπεύθυνος για την εφαρμογή του προγράμματος.

Για την ίδρυση καταφυγίου αδέσποτων ζώων συντροφιάς θα πρέπει επίσης, να ισχύουν οι ακόλουθοι γενικοί υγειονομικοί όροι:
Απαιτείται ειδικό ανεξάρτητο κτίριο, που να πληροί τους υγειονομικούς όρους, να βρίσκεται εκτός σχεδίου πόλεως, σε απόσταση 100 τουλάχιστον μέτρων από την πλησιέστερη κατοικία και το οποίο δέον να περιλαμβάνει:
1. Γραφείο διοικήσεως και διαχειρίσεως
2. αίθουσα προσωπικού
3. αποθήκη τροφών και υλικού
4. αίθουσα παρασκευής ή προετοιμασίας της τροφής των ζώων, με τα σχετικά σκεύη και είδη εστιάσεως των ζώων και πλυντηρίου αυτών
5. αίθουσα απομονώσεως ασθενών ζώων
6. αίθουσα διαμονής φιλοξενούμενων κυνών
7. αίθουσα διαμονής φιλοξενούμενων λοιπών ζώων
8. προαύλιο ασκήσεως κυνών
9. εγκαταστάσεις παροχής θερμού-ψυχρού ύδατος αφοδευτηρίου
– oι υπο στοιχεία 1-5 χώροι δέον όπως έχουν συνολική επιφάνεια τουλάχιστον 60m2
– οι υπό στοιχεία 6-7, χώρο ανάλογο προς τον αριθμό των ζώων που φιλοξενούνται, έχοντας υπόψη ότι για κάθε σκύλο απαιτείται ξεχωριστός χώρος φιλοξενίας και άσκησης με ελάχιστες διαστάσεις μήκους 2m, πλάτους 2m και ύψους 2m. Οι χώροι αυτοί πρέπει να είναι απαλλαγμένοι από υγρασία, να εξαερίζονται καλώς και να εξασφαλίζουν την προστασία των ζώων από τις δυσμενείς καιρικές συνθήκες.

Τέλος, τα καταφύγια ζώων συντροφιάς δέον να είναι:
Α. Επανδρωμένα κατ’ ελάχιστο, με διοικητικό υπεύθυνο και του αναλαμβάνοντος την υγειονομική επίβλεψη και εποπτεία του καταφυγίου Κτηνιάτρου, ο οποίος δύναται να έχει και την ιδιότητα του διοικητικού υπευθύνου ως και ενός κατάλληλου σταυλίτη
Β. Εξοπλισμένα με τα απαραίτητα όργανα, εργαλεία και σκεύη

Δεν χορηγείται άδεια ιδρύσεως ή λειτουργίας καταφυγίου αδέσποτων ζώων:
Α. Στους καταδικασθέντες για εγκλήματα συνέπεια των οποίων τους επεβλήθη από το δικαστήριο στέρηση των πολιτικών τους δικαιωμάτων ή τους απηγγέλθει ανικανότητα προς άσκηση του επαγγέλματος
Β. Στους καταδικασθέντες για παράβαση των εκάστοτε ισχυόντων περί ναρκωτικών και ουσιών που προκαλούν τοξικομανία ή εξάρτηση του ατόμου και περί μεταχειρίσεως των τοξικομανών εν γένει νόμων
Οι ανωτέρω δεν δύναται να ορίζονται και διοικητικοί ή επιστημονικοί υπεύθυνοι του καταφυγίου αδέσποτων ζώων συντροφιάςΔιαδικασίαΒήμα 1: Για την έκδοση άδειας ίδρυσης : Ο δικαιούχος προσέρχεται στα Γραφεία των Δ/νσεων Αγροτικής Οικονομίας και Κτηνιατρικής των αρμόδιων Περιφερειακών ενοτήτων που βρίσκεται η έδρα της εγκατάστασης, συμπληρώνει αίτηση και υποβάλει μαζί με συνοδευτική τεχνική μελέτη περί κτιριακής συγκροτήσεως της υπό ίδρυση εγκατάστασης, το σχετικό παράβολο καθώς και όλα τα απαραίτητα δικαιολογητικά

Για την έκδοση άδειας ίδρυσης : Ο υπάλληλος στη Δ/νση Αγροτικής Οιοκονομίας και Κτηνιατρικής της αρμόδιας Περιφερειακής ενότητας παραλαμβάνει την αίτηση και την παραπέμπει με τα συνοδεύοντα στοιχεία αυτής, σε τριμελή Επιτροπή για τον έλεγχο του αιτήματος.

Για την έκδοση άδειας ίδρυσης : Η Επιτροπή εντός μηνός από την αίτηση διενεργεί αυτοψία στο ακίνητο και γνωμοδοτεί αιτιολογημένα εάν αυτό πληροί τις προϋποθέσεις και συντάσσει προς τούτο πρακτικό, το οποίο και υποβάλλει στη σχετική κτηνιατρική υπηρεσία.

Για την έκδοση άδειας ίδρυσης: Η ως άνω Υπηρεσία εισηγείται τελικώς στον οικείο Aντιπεριφερειάρχη την έκδοση απόφασης για την άδεια ίδρυσης καταφυγίων αδέσποτων ζώων συντροφιάς, η οποία κοινοποιείται επί αποδείξει στον ενδιαφερόμενο.

Για την έκδοση άδειας λειτουργίας:Ο δικαιούχος προσέρχεται στα Γραφεία των Δ/νσεων Αγροτικής Οικονομίας και Κτηνιατρικής. της αρμόδιας Περιφερειακής ενότητας που βρίσκεται η έδρα της εγκατάστασης, συμπληρώνει αίτηση και υποβάλει τα προβλεπόμενα δικαιολογητικά για την έκδοση άδειας λειτουργίας της εγκατάστασης

Για την έκδοση άδειας λειτουργίας:Ο υπάλληλος στη Δ/νση Αγροτικής Οικονομίας και Κτηνιατρικής. της αρμόδιας Περιφερειακής ενότητας παραλαμβάνει την αίτηση και ορίζεται κτηνίατρος υπεύθυνος για τον έλεγχο της εγκατάστασης.Βήμα 7 : Για την έκδοση άδειας λειτουργίας : Μετά τον έλεγχο της εγκατάστασης και εφόσον πληρούνται οι προβλεπόμενες προϋποθέσεις, εκδίδεται η άδεια λειτουργίας από την Δ/νση Αγροτικής Οικονομίας και Κτηνιατρικής, η οποία κοινοποιείται με απόδειξη στον ενδιαφερόμενο.