Κατά καιρούς έχουν ακουστεί διάφορες αναπτυξιακές εκδοχές για την πολύπαθη ακτή του Σκαραμαγκά, αλλά καμία δεν είχε όραμα την συνολική αναβάθμιση σου Χαϊδαρίου και της ευρύτερης περιοχής μας. Ενδεικτικά, πριν από μια δεκαετία η κυβέρνηση της ΝΔ σχεδίαζε τη λειτουργία εμπορικού λιμανιού. Πρόσφατα ακούστηκε μια ακόμα πιο βρόμικη “επένδυση”: η εγκατάσταση στην περιοχή μας διαλυτηρίου πλοίων, που αποτελεί μια κατεξοχήν ρυπογόνα δραστηριότητα! 

Για να λυθεί το “μυστήριο” και να μάθουμε τι πραγματικά σχεδιάζει ο καθ’ ύλην αρμόδιος Οργανισμός Λιμένος Ελευσίνος (Ο.Λ.Ε.), το “Χαϊδάρι Σήμερα” απευθύνθηκε στον πρόεδρό του, κ. Σταύρο Δρακονταειδή, και του έθεσε τα δύο σοβαρά ζητήματα, δηλαδή λιμάνι – διαλυτήριο στον Σκαραμαγκά. Και για τα δύο είναι απόλυτα καθησυχαστικός. 

– Κύριε πρόεδρε, ακούστηκε σε πάνελ εκπομπής καναλιού της δυτικής Αθήνας ότι ο Οργανισμός σας σκέφτεται να λειτουργήσει διαλυτήριο πλοίων στον Σκαραμαγκά. Αληθεύει;

Όχι βέβαια. Κατ’ αρχήν εμείς δεν έχουμε καμία δουλειά με το Σκαραμαγκά. Ο Σκαραμαγκάς δεν μπορεί να έχει διαλυτήριο πλοίων, γιατί είναι ναυπηγείο. Εδώ έχει δοθεί ολόκληρη μάχη επί χρόνια να φύγουν τα δύο διαλυτήρια από τον Κόλπο της Ελευσίνας, που ήταν η μάστιγα της περιοχής και τώρα θα φέρουμε εμείς άλλο διαλυτήριο; Αποκλείεται. Δεν τίθεται τέτοιο θέμα. Δεν έχουμε και χώρους δηλαδή.
Είναι γεγονός ότι η Ελλάδα δεν έχει διαλυτήριο πλοίων. Αυτό ζημιώνει γενικότερα την ελληνική οικονομία και τη ναυτιλία. Επειδή όμως τα διαλυτήρια πλέον -με βάση τις προϋποθέσεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης- είναι πολύ κοστοβόρες επενδύσεις και απαιτούν χώρους, χρήμα και χρόνο, δεν υπάρχει τέτοια δυνατότητα, τουλάχιστον στην Αττική. Το Υπουργείο Ναυτιλίας, επειδή γνωρίζει ότι υπάρχει τέτοιο θέμα και πως είναι απαραίτητο να υπάρξει ένα μοντέρνο διαλυτήριο κάπου στην Ελλάδα, κάνει ενέργειες να βρει το κατάλληλο σημείο, αλλά προφανώς το κάνει εκτός Αττικής. Εμείς δεν έχουμε καμία σχέση με αυτό. Απλά έχουμε την ιστορία πως τα δύο πιο βρώμικα διαλυτήρια στην Ελλάδα ήταν εδώ κάποτε, στον Κόλπο της Ελευσίνας, και έχουν αφήσει και το στίγμα τους. Ο Ο.Λ.Ε. αποδεδειγμένα δεν έχει ούτε σκοπό ούτε τη δυνατότητα να κάνει διαλυτήριο στο χώρο του.

– Στο πρόσφατο παρελθόν υπήρξε μια πρόταση με δύο σκέλη: «Μεταφορά του λιμανιού Ελευσίνας είτε ανατολικότερα, έως και τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά” (σσ. δηλαδή πού αλλού παρά στο λιμανάκι Σκαραμαγκά και τη Προβλήτα Νο 4, που ζητάει το Χαϊδάρι) είτε δυτικότερα, έως τα Ναυπηγεία Ελευσίνας». Η πρόταση εγκρίθηκε από την “Διεύθυνση Σχεδιασμού Μητροπολιτικών Αστικών και Περιαστικών Περιοχών” του Υπουργείου Ενέργειας (πρόκειται για τη συνέχεια του καταργημένου πρώην Οργανισμού Αθήνας- ΟΡΣΑ) ως “Στρατηγική Μελέτη Χωροταξικής Οργάνωσης του Θριασίου Πεδίου” και προέρχεται από την μελετητική εταιρεία ΟΜΙΚΡΟΝ Α.Ε. Υπάρχει, λοιπόν, το ενδεχόμενο να γίνει κάποια στιγμή λιμάνι στο Σκαραμαγκά;
Όχι. Αυτά είναι ασκήσεις επί χάρτου. Την έχω δει αυτή τη μελέτη. Είναι ιδιαίτερα αξιόλογος ο συγκεκριμένος μελετητής και κάποτε είχα την τύχη να εργαστώ μαζί του, αλλά όλα αυτά είναι «παραμυθάκια». Ο Οργανισμός Λιμένος Ελευσίνας έχει το συγκεκριμένο δικό του χώρο που λέγεται Χερσαία Ζώνη Λιμένος και του έχει αποδοθεί από την Κτηματική Εταιρεία του Δημοσίου. Αυτόν το χώρο διαχειρίζεται. Μόνο μέσα σε αυτόν το χώρο έχουμε τη δυνατότητα να δημιουργήσουμε. Δεν μπορούμε, για παράδειγμα, να πάμε στη Χαλυβουργική που είναι ιδιωτική εταιρεία και να της πούμε να φύγει, για να μπούμε εμείς, όπως προτείνει η μελέτη.

– Αν θυμάστε όμως το 2007 υπήρξαν κινητοποιήσεις από το τότε Δημοτικό Συμβούλιο Χαϊδαρίου όταν πληροφορήθηκε πως υπήρξαν προθέσεις για δημιουργία νέου λιμανιού στο Σκαραμαγκά.
Αυτό δεν το θυμάμαι, γιατί τότε δεν ήμουν στον Ο.Λ.Ε. Αλλά στο Σκαραμαγκά, εκτός από την προβλήτα 4, όπου αυτή τη στιγμή φιλοξενούνται οι πρόσφυγες και ανήκει στο Ελληνικό Δημόσιο, όλη η υπόλοιπη περιοχή είναι ιδιωτική. Ανήκει στα Ναυπηγεία. Κατ’ αρχήν δεν μπορείς να φτιάξεις πλέον ιδιωτικό λιμάνι. Για να φτιαχτεί δημόσιο λιμάνι θα πρέπει να αποφασίσει το Ελληνικό Δημόσιο να πάει να απαλλοτριώσει τη γη. Δηλαδή να «πετάξει έξω» τα Ναυπηγεία, να αποζημιώσει τους κατόχους γης και να τη δώσει στον Ο.Λ.Ε για να κάνει λιμάνι. Ποιος ο λόγος; Δεν είναι λογικά αυτά τα πράγματα. Είναι μελέτες για να κάνουμε μελέτες.

Ο μόνος χώρος όπου μπορούμε να μετακινήσουμε και όχι το σύνολο του λιμένος, αλλά το εμπορικό λιμάνι, αυτό που δημιουργεί το σοβαρό πρόβλημα στην Ελευσίνα, γιατί είναι ακριβώς στην πρόσοψη της πόλης, είναι ο όρμος της Βλύχας, που είναι δίπλα από τον “Τιτάνα”. Ο συγκεκριμένος χώρος είναι αναξιοποίητος, είναι εκτός πόλης, δεν ενοχλεί κανέναν και απέχει 150 μέτρα από την παλιά Εθνική Οδό, σε μια μη κατοικημένη περιοχή. Αν δεν μεταφέρεις το λιμάνι σου εκεί, δεν θα το πας στην πλατεία Ομονοίας, επειδή σου αρέσει! Τα λιμάνια δεν τα πάμε όπου θέλουμε, αλλά όπου μπορούμε.

Η πρόταση του συγκεκριμένου μελετητή ήταν να διαπραγματευτούμε με τη Χαλυβουργική. Μα είναι δυνατόν η Χαλυβουργική να δώσει το δικό της περιουσιακό στοιχείο εθελοντικά, για να κάνει κανείς λιμάνι; Δεν γίνεται αυτό. Δεν το λαμβάνουμε καθόλου υπόψη μας. Ο συγκεκριμένος μελετητής δεν έκανε μελέτη για λιμάνι, αλλά για το Ρυθμιστικό Σχέδιο της Αθήνας. Είχε άλλες προτεραιότητες, όταν το πρότεινε αυτό, που δεν του επέτρεψαν να εμβαθύνει και να δει τι προβλήματα δημιουργούνται. Απλά είπε πως η επόμενη μελέτη θα βγάλει όποια προβλήματα υπάρχουν και αν υπάρχουν. Απλά το πρότεινε. Εμείς το κοιτάξαμε, το ψάξαμε και το απορρίψαμε.

– Η Παραλία Σκαραμαγκά εμφανιζόταν ως «Ζώνη Λιμένος Ελευσίνας», σε σχετική διαφημιστική καταχώρηση του «Οργανισμού Λιμένος Ελευσίνας». Ισχύει κάτι τέτοιο;
Ο θαλάσσιος χώρος ευθύνης μας ξεκινάει ανατολικά του Παλάσκα και τελειώνει στην Κινέττα. Αυτό όμως αφορά μόνο τη θάλασσα. Για ό,τι γίνεται μέσα στη θάλασσα (λ.χ έργα, ναυάγια), εμείς είμαστε ο αρμόδιος φορέας. Χερσαία ζώνη στα ναυπηγεία δεν έχουμε, αφού είναι ιδιωτικός χώρος. Από τον αιγιαλό και στο νερό… Οτιδήποτε έχει να κάνει με κτηριακές εγκαταστάσεις, με δρόμους και οτιδήποτε άλλο μέχρι και τον αιγιαλό, αυτά είναι ιδιωτικές ιδιοκτησίες. 

Αναπτυξιακή υστέρηση

Ο πρόεδρος του Ο.Λ.Ε. με τις δηλώσεις του στην εφημερίδα μας διέλυσε τις ανησυχίες για δημιουργία εγκαταστάσεων που θα υποβιβάσουν περαιτέρω το θαλάσσιο μέτωπο της πόλης μας. Δυστυχώς εξακολουθούν να λείπουν σχέδια και “χειροπιαστές” κινήσεις για την ουσιαστική αναβάθμισή της. Ειδικά για τον Σκαραμαγκά, μετά από κάποιες “φιλολογικές” τοποθετήσεις του Χαϊδαριώτη υπουργού Δημήτρη Βίτσα για απόδοση των 220 στρεμμάτων του παράκτιου μετώπου στο λαό της δυτικής Αθήνας, στο πραγματικό πεδίο της πολιτικής “δεν κουνιέται φύλλο”. 

Παραθέτουμε απόσπασμα από το πρωτοσέλιδο Απριλίου 2018 της έντυπης έκδοσής μας, για να θυμίσουμε τι θα μπορούσε να έχει γίνει στο πρόσφατο παρελθόν στην περιοχή μας, αν υπήρχε η πολιτική βούληση:

“Δυστυχώς, όλα τα αναπτυξιακά κεφάλαια στρέφονται στο νότιο μέτωπο. Για παράδειγμα, δεν πέρασε από το μυαλό των διαχειριστών του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος -ούτε της κοντόφθαλμης ελληνικής διοίκησης- να κατασκευάσουν στον Σκαραμαγκά το συγκρότημα Νέα Λυρική Σκηνή – Εθνική Βιβλιοθήκη (συνολικού κόστους περίπου 566 εκ. ευρώ). Δηλαδή στην περιοχή όπου ο Σταύρος Νιάρχος ίδρυσε το μεγάλο Ναυπηγείο, υποβαθμίζοντας τις προηγούμενες δεκαετίες ένα υπέροχο τοπίο, και όπου ο απαραίτητος χώρος υπήρχε και με το παραπάνω, στην “ορφανή” έκταση των 220 στρεμμάτων, που διεκδικεί και ο Δήμος μας. Ολόκληρη η περιοχή μας θα έμπαινε (και) σε άλλη μορφή ανάπτυξης.”

Η υλοποίηση αυτού του κορυφαίου πρότζεκτ στη δυτική Αττική, ύψους 566 εκατ. ευρώ, θα αποτελούσε ισχυρό αναπτυξιακό «σοκ», με το να αποκτήσει ο Σκαραμαγκάς τα χαρακτηριστικά μιας «Εσπλανάδας». Όμως η συνολική υποβάθμιση της περιοχής αποτελεί αντικίνητρο στο μυαλό των Ελλήνων πολιτικών για τέτοιας ποιότητας μεγάλες παρεμβάσεις, αν και η πείρα από μεγάλες ευρωπαϊκές πόλεις είναι αντίθετη: Κατευθύνουν τις επενδύσεις σε μειονεκτικές περιοχές τους, για να πετύχουν την αναβάθμιση. Αλλά εδώ δεν είναι Λονδίνο, δυστυχώς…

Επιμένουμε ότι η δυτική Αθήνα χρειάζεται ένα “αναπτυξιακό σοκ”, αλλά οπωσδήποτε με ταυτόχρονη αναβάθμιση της ποιότητας ζωής. Η υποβάθμιση περισσεύει… Ας το πιστέψουν πρώτα οι πολίτες, μήπως και το εμφυτεύσουν σαν όραμα και στους πολιτικούς εκπροσώπους τους.  

 

ΣΧΕΤΙΚΟ ΔΗΜΟΣΙΕΥΜΑ

– Ακτή Σκαραμαγκά: λιμάνι Ελευσίνας αντί παραλία δυτικής Αθήνας;

– Μηδέν οι επενδύσεις δυτικά, 10 δισ. στη νότια Αττική!