ΑΠΟΨΕΙΣΠΟΛΙΤΙΚΗ

Ο εθνικός αυτισμός

του Πέτρου Παπασαραντόπουλου Ο εθνικός αυτισμός 1

Η δημόσια συζήτηση για το Μακεδονικό έχει όλα τα χαρακτηριστικά της ελληνικής παθολογίας: εσωστρεφής, θυμική, αυτοαναφορική, αυτοϊκανοποιούμενη και αφόρητα εθνοκεντρική.

Καταγγέλλουμε το γειτονικό κράτος για προσπάθεια μονοπώλησης του ονόματος, τη στιγμή που υποστηρίζουμε ότι εμείς και μόνον εμείς έχουμε δικαίωμα στη χρήση του.
Χρησιμοποιούμε ιστορικά επιχειρήματα περί αρχαίας Μακεδονίας, αναφέροντας ότι τα σλαβικά φύλα ήλθαν στην περιοχή της Μακεδονίας τον 7ο μ.Χ. αιώνα. Η παρουσία για 14 αιώνες στην περιοχή δεν είναι αρκετή για να τεκμηριώσει δικαιώματα στον όρο Μακεδονία;
Αναφερόμαστε στις αλυτρωτικές τους επιδιώξεις και ταυτόχρονα ζητάμε δημοψήφισμα για να αποφασίσουμε εμείς για το όνομά τους.

Διατρανώνουμε ότι δεν θα δεχτούμε το όνομα Μακεδονία και τα παράγωγά του, όταν από το 1993 αποκαλούμε επισήμως τη χώρα αυτή ως FYROΜακεδονία και από το 1944 ως Λαϊκή και στη συνέχεια Σοσιαλιστική Δημοκρατία της Μακεδονίας, στο πλαίσιο της ενιαίας Γιουγκοσλαβίας.
Συζητάμε για εμάς και αυτούς, χωρίς να μας προβληματίζει το τι συμβαίνει στον διεθνή περίγυρο, στη μεγάλη εικόνα.
Το ζήτημα του ονόματος της χώρας χωρίς όνομα προέκυψε για δύο λόγους: πρώτον, επειδή υπάρχει μια μετριοπαθής κυβέρνηση στη γειτονική χώρα και, δεύτερον, που είναι το πλέον σημαντικό, επειδή η ένταξή της στο ΝΑΤΟ είναι μια ασπίδα στις ρωσικές βλέψεις στην περιοχή. Βλέψεις που είναι ιδιαίτερα ορατές τόσο στη Σερβία όσο και στην Ελλάδα.

Οι δυτικές φιλελεύθερες δημοκρατίες έχουν διαγνώσει τον κίνδυνο από τις ρωσικές πρακτικές που στόχο έχουν την υπονόμευσή τους. Κατανοούν ότι η παντοιότροπη ενίσχυση των ακροδεξιών κομμάτων από τη Ρωσία, οι μυστικές επαφές με τον Τραμπ, η βοήθεια στους Brexiteers, η βιομηχανία των fake news, η ανάμειξη στις πρόσφατες εκλογές στη Γαλλία και τη Γερμανία, όλα αυτά συνιστούν μείζονα απειλή για το δημοκρατικό μας πολίτευμα. Τα Βαλκάνια είναι μια ασταθής περιοχή, που αποτελεί προνομιακό στόχο της ρωσικής πολιτικής. Είναι ενδεικτικές οι δηλώσεις που έκανε ο ρώσος υπουργός Εξωτερικών Σεργκέι Λαβρόφ ζητώντας από την Ελλάδα να μη συμβιβαστεί στο θέμα του ονόματος. Η ένταξη της γειτονικής χώρας στο ΝΑΤΟ είναι απαραίτητη, δεδομένου ότι έχει ήδη υποστεί τις συνέπειες της ρωσικής πολιτικής που υποστήριξε με κάθε τρόπο τον εθνικιστή πρώην πρωθυπουργό Γκρούεφσκι.

Αυτή η διεθνοπολιτική διάσταση είναι ασύμβατη με τον εθνικό αυτισμό που φαντασιώνεται ότι είμαστε ένα γαλατικό χωριό. Ακριβώς όπως έγινε με τις εκλογές του 1920 που οδήγησαν στην εθνική καταστροφή του 1922.
Μεγάλο μέρος της κοινής γνώμης αντιμετωπίζει το ζήτημα ως διμερές, ενώ η πολιτική διαχείριση αυτού του ζητήματος γίνεται, και πάλι, αντικείμενο της εσωτερικής μικροπολιτικής. Ο εθνικολαϊκισμός αναζωπυρώνεται. Η ασυναρτησία περί την ονοματοδοσία είναι και πάλι στην πρώτη γραμμή.

Σε αυτό το ευρύτερο πλαίσιο, η ανάγκη της επίλυσης του θέματος του ονόματος, με μια συμβιβαστική λύση, είναι επείγουσα. Είναι ουσιαστικά ένα μεγάλο πολιτικό στοίχημα για το εάν η Ελλάδα μπορεί να πορευτεί με όρους του 21ου αιώνα ή αν θα μείνει καθηλωμένη στο παρελθόν και στον εθνικό αυτισμό.

Ο Πέτρος Παπασαραντόπουλος είναι συγγραφέας. Κυκλοφορούν τα βιβλία του «Εξτρεμισμός και Πολιτική Βία στην Ελλάδα», «Μύθοι και Στερεότυπα της Ελληνικής Κρίσης» και «Πολιτικό Τραβέρσο στην Ύστερη Μεταπολίτευση».»

 

Παρόμοια Άρθρα

2 Σχόλια

  1. Οι Αρχαίοι συγγραφείς και ιστορικοί δίνουν επίσης αμέτρητα αποδεικτικά στοιχεία. Η πρώτη ιστορική αναφορά δίνεται από τον Όμηρο ο οποίος στην Ιλιάδα μνημονεύει τα ονόματα διαφόρων Πελασγικών και Ελληνικών φυλών που ζούσαν στη Μακεδονία.
    Ο Στράβων αναφέρει: «Φυσικά η Μακεδονία είναι μέρος της Ελλάδας».
    Ο Ηρόδοτος γράφει : «Οι απόγονοι του Περδίκα, του πρώτου Βασιλιά των Μακεδόνων, είναι Έλληνες, όπως οι ίδιοι το θέλουν και όπως εγώ ο ίδιος το ξέρω».
    Ο Θουκυδίδης αναφέρει ότι : «Οι Μακεδόνες αποτελούνται από διάφορες ελληνικές φυλές κάτω από διάφορους Βασιλιάδες».
    Ο Πολύβιος λέει : «Οποία και πόσο μεγάλη τιμή πρέπει να ανήκει στους Μακεδόνες οι οποίοι το μεγαλύτερο μέρος της ζωής τους δεν έπαψαν ποτέ να μάχονται εναντίον των Βαρβάρων για την ασφάλεια των Ελλήνων».
    Ο Αρριανός, στο βιβλίο του «Ανάβαση του Αλεξάνδρου» αναφέρει ότι μετά τη μάχη του Γρανικού ο Αλέξανδρος έκανε τα εξής : «Έστειλε στην Αθήνα, την πρώτη πόλη όλων των Ελλήνων, και όχι στην Πέλλα που ήταν η πρωτεύουσα της Μακεδονίας, τριακόσιες πανοπλίες και άλλα Περσικά λάφυρα, για να ανατεθούν στην πολιούχο Αθηνά με την αφιέρωση «Αλέξανδρος ο Φιλίππου και οι Έλληνες, πλην Λακεδαιμονίων, από των Βαρβάρων των την Ασίαν οικούντων». Επίσης λέει ότι 2000 Έλληνες μισθοφόρους των Περσών, που συνέλαβε αιχμαλώτους, τους έστειλε δέσμιους στη Μακεδονία για να εργασθούν εκεί σαν δούλοι «ότι παρά τα κοινά δόξαντα τοις Έλλησιν, Έλληνες όντες, εναντία τη Ελλάδι υπέρ των Βαρβάρων εμάχοντο».
    Με τις ενέργειές του αυτές ο Αλέξανδρος, εκτός από την απογοήτευσή του για τη μη συμμετοχή των Σπαρτιατών στην Πανελλήνια εκστρατεία εναντίον των Περσών και για τις πολύ λίγες περιπτώσεις που Έλληνες πολέμησαν στο πλευρό των Περσών, δείχνει κυρίως πόσο περήφανος αισθανόταν για την Ελληνική καταγωγή του, ότι το επίτευγμά του το θεωρούσε καθαρά Ελληνικό και ότι το ίδιο θα έπρεπε να αισθάνονταν και οι άλλοι Μακεδόνες αφού ο Αλέξανδρος δεν έκανε καμιά ξεχωριστή αναφορά σ΄αυτούς.
    Ο Παυσανίας επιβεβαιώνει ότι οι Μακεδόνες ήταν μέλη των Δελφικών Αμφικτυονιών λέγοντας : «Την εποχή μου οι Αμφικτυονίες ήταν τριάντα. Οι περιοχές της Νικόπολης, της Μακεδονίας και της Θεσσαλίας έστειλαν η κάθε μια από έξη αντιπροσώπους» δεδομένου ότι, όπως είναι γνωστό σε όλους, μόνο Έλληνες ήταν μέλη Αμφικτυονιών. Επίσης ο Παυσανίας επιβεβαιώνει ότι οι Μακεδόνες συμμετείχαν στους Ολυμπιακούς Αγώνες, όπου μόνο Έλληνες μπορούσαν να αγωνιστούν, με πολλές συμμετοχές και πολλούς νικητές.
    Ο Γιόχαν Γουσταύος Ντρόϊζεν, διαπρεπής Γερμανός φιλόλογος και ιστορικός στην ιστορία που έγραψε για το Μέγα Αλέξανδρο τονίζει ότι : «και οι δύο, και ο Φίλιππος και ο Αλέξανδρος, μετέφεραν και μετέδωσαν στους λαούς της Ασίας όχι το Μακεδονικό πολιτισμό, γιατί δεν υπήρξε ποτέ ανεξάρτητος, αλλά τον Ελληνικό πολιτισμό».

  2. Ιουστινιανός Α´, Βυζαντινός Αυτοκράτορας
    Κωνσταντίνος Τιχ, Τσάρος της Βουλγαρίας
    Μητέρα Τερέζα, Ρωμαιοκαθολική ανθρωπίστρια (επίτιμη δημότις των Σκοπίων, 27 Ιουνίου 1980)[6]
    Λιούμπισα Σάμαρτζιτς (γ. 1936), ηθοπιός και σκηνοθέτης κινηματογράφου
    Μπλαγκόγιε Βίντινιτς (1934 – 2006), ποδοσφαιριστής και Ολυμπιονίκης
    Μπλαγκόγια Γκεοργκιέφσκι (γ. 1950), μπασκετμπολίστας και ασημένιο μετάλλιο Ολυμπιακών
    * Πέρο Άντιτς, μπασκετμπολίστας και του ΝΒΑ
    Έσμα Ρετζέποβα, τραγουδίστρια και ανθρωπίστρια
    Ντάρκο Πάντσεφ (γ. 1965), ποδοσφαιριστής
    Σίμον Τρπτσέσκι (γ. 1979), πιανίστας
    Σρτζάν Κερίμ (γ. 1948), πρώην πρόεδρος της Γενικής Συνέλευσης του ΟΗΕ (2007-2008)
    Γιαχία Κεμάλ Μπεγιατλί (1884 – 1958), Τούρκος ποιητής και διπλωμάτης
    Πέταρ Γκλιγκόροφσκι, ζωγράφος
    Βλάντο Γιάνεφσκι, τραγουδιστής
    Έλενα Ρίστεσκα, τραγουδίστρια και στιχουργός
    Ταμάρα Τοντέβσκα, τραγουδίστρια
    Τιγιάνα Τοντέφσκα, τραγουδίστρια
    Μάρτιν Βούτσιτς, τραγουδιστής
    Λαμπίνα Μίτεβσκα, ηθοποιός
    Μπόρις Ντράνγκοβ, Βούλγαρος συνταγματάρχης
    Νίκολα Γκρούεφσκι, Πρωθυπουργός της χώρας
    Θεόδατος, Βασιλιάς των Οστρογότθων
    Μπόμπαν Μπαμπούνσκι, προπονητής μπάσκετ
    Κίριλ Σιμονόφσκι, ποδοσφαιριστής
    ΠΩΣ ΔΕΝ ΗΞΕΡΑ ΟΤΙ ΗΤΑΝ ΜΑΚΕΔΟΝΕΣ.ΜΟΥ ΔΙΕΦΥΓΕ …..(ΕΚΤΟς Ιουστινιανού ΑΛΛΆ ΑΥΤΟΣ ΕΙΝΑΙ ΠΟΛΥ ΠΑΛΙΟΣ)

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Back to top button