“Neaters”: Η ελληνική start up που “ρίχνει” τις πρώτες αλμυρές μπάρες στην αγορά! – Πρωτοποριακή τεχνολογία σε παραδοσιακές γεύσεις
Ο Λευτέρης Κουρουμπλής, CEO της εταιρείας “Neaters” μιλάει για την ιδέα του να δημιουργήσει τις πρώτες αλμυρές μπάρες στην ελληνική αγορά, με λαχανικά, βότανα και ελαιόλαδο, μετατρέποντας παραδοσιακές ελληνικές συνταγές, όπως η “ρεβιθάδα”, σε ένα νόστιμο και υγιεινό σνακ, ιδανικό για όλες τις στιγμές της ημέρας.
Τεχνολογία freeze-dry
- Αρχικά, θα ήθελα να σε ρωτήσω, πώς ξεκίνησε η ιδέα για τη δημιουργία μίας αλμυρής μπάρας;
Έγιναν αρκετά μέχρι να καταλήξουμε σε αυτήν την ιδέα. Κατ’ αρχάς να πούμε, ότι είμαστε μια ομάδα σε αυτό, δεν είμαι μόνος μου. Εκτός από εμένα, είναι ο Γιάννης Μιχελής, διαιτολόγος- διατροφολόγος όπως και εγώ, και ο Νίκος Αβραμόπουλος, περιβαλλοντολόγος. Ουσιαστικά, η ιστορία της εταιρείας ξεκινάει την περίοδο του κορονοϊού, οπότε και υπήρχε πολύς χρόνος για σκέψη. Η προηγούμενη εργασία μου ήταν στο χώρο των τροφίμων, επομένως εκεί έμαθα πολλά για την τεχνολογία και τα ποιοτικά χαρακτηριστικά των τροφών, όσον αφορά τα θρεπτικά τους συστατικά, τη δομή και την προσφορά τους στον ανθρώπινο οργανισμό.
Ωστόσο, είδα και εκ των έσω πώς η τεχνολογία τροφίμων μπορεί να «καλύψει» λάθη και επιλογές, οι οποίες δεν είναι και οι καλύτερες για τον ανθρώπινο οργανισμό. Επίσης αντιλήφθηκα, ότι μπορούν πολύ εύκολα να παρακαμφθούν νομικές οδοί, ώστε να προστεθούν χημικές ουσίες στα τρόφιμα, με σκοπό να γίνουν αυτά πιο ελκυστικά στον καταναλωτή. Με αυτόν τον τρόπο, πολλά τρόφιμα πωλούνται ως “υγιεινά”, ενώ δεν είναι. Ψάχνοντας και άλλες μεγαλύτερες εταιρείες, είδα ότι ακόμη και αυτές που λένε ότι πωλούν κάτι υγιεινό, κάνουν ατασθαλίες. Έτσι, γεννήθηκε η ιδέα να δημιουργήσω ένα προϊόν, το οποίο “θα είναι πράγματι αυτό που δηλώνει”. Στο πλαίσιο αυτό, συνδυάστηκε η ιδέα του “σνακ”, με αυτήν του “υγιεινού”.
Συνέντευξη στην ΜΑΡΚΕΛΛΑ ΚΟΥΤΙΒΑ
Στη συνέχεια, έκανα μια απλή παρατήρηση: Ότι οι μπάρες είναι το πιο πρακτικό σνακ και ένα προϊόν οικείο για τον κόσμο, ο οποίος ξέρει τί είναι και τις επιλέγει. Παρόλα αυτά, υπήρχε ένα κενό: Όλες οι μπάρες ήταν γλυκές με αποξηραμένα φρούτα, φιστικοβούτυρο, σοκολάτα κ.λπ. Έπειτα, σε μια έκθεση τροφίμων στο Παρίσι, μου κίνησε το ενδιαφέρον η τεχνολογία freeze–dry, που επιτρέπει την αποξήρανση πρώτων υλών όπως λ.χ. φρούτων. Στα συνηθισμένα αποξηραμένα φρούτα όμως, το τελικό προϊόν έχει χάσει το 50-80% των θρεπτικών του συστατικών. Αντιθέτως, με την freeze-dry, μία τεχνολογία ψυχρής αποξήρανσης που γίνεται με τη λειτουργία του ξηρού πάγου, πραγματοποιείται αφυδάτωση σε πολύ χαμηλές θερμοκρασίες, με αποτέλεσμα το τελικό προϊόν να διατηρεί περίπου το 90% των θρεπτικών του συστατικών.
Την τεχνολογία αυτή είχε χρησιμοποιήσει πρώτη η NASA, διότι το τελικό προϊόν είναι πολύ ελαφρύτερο σε βάρος σε σχέση με ένα αποξηραμένο, ενώ παράλληλα διατηρεί πάνω από 90-95% των θρεπτικών του συστατικών. Είδα λοιπόν, ότι η εν λόγω τεχνολογία μπορεί να εφαρμοστεί και στον εμπορικό τομέα, καθώς και ότι με τον τρόπο αυτόν μπορούν να αποξηρανθούν και λαχανικά, όπως ο αρακάς. Δοκίμασα μάλιστα, freeze-dried αρακά και ήταν πεντανόστιμος, παρότι ο αρακάς ως φαγητό δεν μου αρέσει. Έτσι, γεννήθηκε η ιδέα να κάνω ελκυστικό ένα τρόφιμο, το οποίο ο μέσος όρος μπορεί να μην συμπαθεί, χρησιμοποιώντας το ως πρώτη ύλη σε ένα σνακ.
Μη επεξεργασμένη τροφή
- Θα ήθελα να σταθώ σε αυτό και να σε ρωτήσω, με ποια κριτήρια επιλέγετε τις πρώτες ύλες για τα προϊόντα σας και σε ποιες γεύσεις κυκλοφορεί η μπάρα “Neaters”;
Η δουλειά ενός διατροφολόγου είναι να καθοδηγεί τον πελάτη του, ώστε ο τελευταίος να επιλέγει όσο το δυνατόν πιο φυσικές τροφές. Με βάση την παγκόσμια βιβλιογραφία, η καλύτερη διατροφική επιλογή που μπορούμε να κάνουμε είναι να καταναλώνουμε τα τρόφιμα στη φυσική τους μορφή, διότι διατηρούν τα θρεπτικά τους συστατικά, τα οποία είναι και πιο εύκολα απορροφήσιμα από τον οργανισμό.
Έτσι, η διαφορά μας από τις περισσότερες εταιρείες είναι ότι προχωρήσαμε στο συσκευασμένο τρόφιμο, προσπαθώντας να είναι οι πρώτες ύλες όσο το δυνατόν λιγότερο επεξεργασμένες. Όσον αφορά τις γεύσεις, έχουμε ακολουθήσει επιλογές κοντά στη μεσογειακή διατροφή. Στην πραγματικότητα, πρόκειται για κάποια κλασικά πιάτα της ελληνικής κουζίνας, όπως ο αρακάς. Για παράδειγμα, έχουμε αρακά, άνηθο και καλαμπόκι στη μία γεύση. Επίσης, υπάρχει η γεύση με τη λιαστή ντομάτα, την ελιά και το δυόσμο, καθώς και η λεγόμενη “ρεβιθόσουπα” με ρεβίθι, λεμόνι και μαύρο πιπέρι.
Για να συνδυάσω λοιπόν τις δύο ερωτήσεις, θα δείτε στην πρώτη γεύση μας, ότι το μπιζέλι βρίσκεται στη φυσική του μορφή, δηλαδή ολόκληρο, ενώ σε κανένα προϊόν δεν υπάρχουν αρώματα, γεύσεις, σκόνες κ.λπ. Το ίδιο ισχύει και για το καλαμπόκι, το ρεβίθι, την ελιά και τη λιαστή ντομάτα, κομμάτια από τα οποία υπάρχουν ολόκληρα μέσα στην μπάρα.
Start up της υγιεινής διατροφής
- Η εταιρεία σας έχει λανσάρει στην αγορά και άλλα προϊόντα πλην της μπάρας στην οποία αναφερθήκαμε;
Είμαστε μια start up εταιρεία και η μπάρα είναι το πρώτο προϊόν που λανσάρουμε στην αγορά. Βρισκόμαστε μέχρι στιγμής στα πρώτα μας βήματα. Συγκεκριμένα, έχουμε βγει στην αγορά και παίρνουμε feedback από τον κόσμο, όσον αφορά το πώς κρίνει το γευστικό αποτέλεσμα, τι του αρέσει, τι όχι κ.λπ. Έχουμε κάνει και κάποιες αλλαγές, με βάση όμως το τελικό γευστικό αποτέλεσμα και όχι το ποιοτικό κομμάτι. Προς το παρόν, λανσάρουμε αυτές τις τρεις γεύσεις, αλλά έχουμε στο φάκελό μας και άλλα σνακ. Ο στόχος μας είναι να δημιουργήσουμε σνακ υψηλής διατροφικής αξίας, και να επεκταθούμε και σε άλλα προϊόντα πέραν από τις μπάρες.
- Πώς επιλέξατε το brand “Neaters”; Υπάρχει κάποιος συμβολισμός πίσω από αυτό;
Ναι, αλλά επί της ουσίας το brand αυτό δημιουργήθηκε από μία άλλη εξαιρετική εταιρεία με την οποία συνεργαζόμαστε. Συγκεκριμένα, οι άνθρωποι της εταιρείας αυτής, αντλώντας πληροφορίες από εμάς και έμπνευση από τις σκέψεις και τα οράματά μας, μας έκαναν κάποιες προτάσεις σχετικά με το brand. Εμείς θεωρήσαμε ότι από όλες, αυτή είναι πιο κοντά στη δική μας λογική, διότι το “Neater” προέρχεται από τις αγγλικές λέξεις “neat” που σημαίνει “καθαρός-αληθινός” και “eat” που σημαίνει “τρώω”. Επομένως, οι “neaters” είναι “αυτοί που τρώνε καθαρά, σωστά και ισορροπημένα”. Εκτός αυτού όμως, η ειλικρίνεια απέναντι στον καταναλωτή αντιπροσωπεύει την εταιρεία μας και το προϊόν που δημιουργήσαμε 100% και αυτό θέλαμε να αντικατοπτρίζεται και στο όνομα.
Xρυσό μετάλλιο στην κατηγορία του “λειτουργικού τροφίμου”
- Θα ήθελα τώρα να μου μιλήσεις λίγο σχετικά με τους διαγωνισμούς στους οποίους έχετε συμμετάσχει, καθώς και τα βραβεία που έχετε αποσπάσει ως εταιρεία για τις αλμυρές μπάρες που δημιουργήσατε.
Αρχικά, θέλαμε να δούμε αν η προσπάθειά μας έχαιρε αναγνώρισης από τον επιστημονικό κόσμο και έτσι συμμετείχαμε με το προϊόν μας στα Healthy Diet Awards. Πρόκειται για έναν διαγωνισμό, στον οποίον αποφασίζει μία επιτροπή, αποτελούμενη από 20 επιστήμονες, (γιατρούς, διατροφολόγους κ.λπ.) που ασχολούνται με τα τρόφιμα. Σε αυτούς τους διαγωνισμούς, λαμβάνουν μέρος τεράστιες πολυεθνικές εταιρείες και υπάρχουν πολλές κατηγορίες. Εμείς μπήκαμε σε δύο: το “healthy snacking” (υγιεινό σνακ) και το “functional snacking” (λειτουργικό σνακ). Στο σημείο αυτό, να εξηγήσω ότι το λειτουργικό τρόφιμο εκτός από το γεγονός ότι είναι υγιεινό προφέρει και κάτι παραπάνω στον καταναλωτή, όπως περισσότερες βιταμίνες. Καταφέραμε λοιπόν, και πήραμε χρυσό μετάλλιο στην κατηγορία του “λειτουργικού τροφίμου”, ενώ καταλάβαμε την τρίτη θέση στην κατηγορία του “υγιεινού σνακ”. Στη συνέχεια, ακολούθησαν τα Mediterranean Taste Awards, ένας διαγωνισμός που λαμβάνει χώρα στην Αγγλία, όπου λάβαμε δύο βραβεία, ένα στο κομμάτι του “σνακ” και ένα στο κομμάτι των “γεύσεων”, για την μπάρα με τον αρακά. Αυτή ήταν μια αναγνώριση για εμάς και μία επιβεβαίωση ότι βρισκόμαστε στο σωστό δρόμο.
- Πώς έχει αντιμετωπίσει το αγοραστικό κοινό αυτό το project; Είστε η μοναδική εταιρεία στην Ελλάδα και την Ευρώπη που έχει λανσάρει κάτι τέτοιο;
Στην Ελλάδα είμαστε σίγουρα η μοναδική, ενώ στην Ευρώπη υπάρχουν δύο-τρεις δειλά πορευόμενες εταιρείες, οι οποίες έχουν μπει στο savory (αλμυρό). Εδώ να ξεκαθαρίσω, ότι το “savory” που δηλώνουμε εμείς δεν είναι ταυτόσημο του “salty”. Εμείς λανσάρουμε προϊόντα όχι με την έννοια του “αλμυρού” αλλά με την έννοια του “μη γλυκού”. Υπάρχει μία εταιρεία στην Αγγλία, που δηλώνει ότι εμπορεύεται “savory bars” (αλμυρές μπάρες), ωστόσο η λογική της είναι εντελώς διαφορετική, καθώς οι μπάρες αυτές αποτελούνται από ξηρούς καρπούς και δημητριακά. Μέχρι στιγμής δεν έχουμε δει κάποια εταιρεία να χρησιμοποιεί ολόκληρα κομμάτια λαχανικών και βοτάνων σε μπάρες.
Όσον αφορά το καταναλωτικό κοινό, είναι ακόμη πολύ νωρίς για να έχω κάποια ολοκληρωμένη άποψη. Σίγουρα η πρώτη απορία είναι: Μπάρα με αρακά; Σοβαρά; (γέλια) Εντάξει, δεν είναι κάτι το οποίο έχει συνηθίσει κάποιος και θεωρώ ότι θα χρειαστεί χρόνος για να δοθούν μία και δύο ευκαιρίες από τον καταναλωτή. Το ίδιο γίνεται πολλές φορές και με ένα τραγούδι, που όταν το ακούς πρώτη φορά λες “Τι είναι αυτό;” και μετά μπορεί να γίνει το αγαπημένο σου. Έτσι γίνεται συνήθως με προϊόντα ιδιαίτερα και διαφορετικά. Γευστικά είναι κάτι που δεν το έχει μάθει ακόμη ο καταναλωτής, επομένως θα χρειαστεί υπομονή από την πλευρά μας. Αυτό όμως που θέλω να ξέρει όποιος αγοράζει αυτό το σνακ, και το δηλώνω επίσημα ως επιστήμονας, είναι ότι αυτό που θα φάει είναι όσο το δυνατόν η καλύτερη επιλογή που μπορεί να κάνει σε ό,τι αφορά τη διατροφική του αξία.
- Πιστεύεις ότι υπάρχει σήμερα η τάση οι εταιρείες τροφίμων να παράγουν σνακ και έτοιμα γεύματα πιο υγιεινά και ωφέλιμα για τον ανθρώπινο οργανισμό;
Η αλήθεια είναι ότι τα σνακ με μεγάλη ευκολία μπορούν να παραπληροφορήσουν τον καταναλωτή και αυτό είναι κάτι που επιτρέπει ακόμη η νομοθεσία. Ωστόσο πλέον, ειδικά μετά τον κορονοϊό, ο κόσμος έχει αρχίσει να προσέχει τι τρώει, να διαβάζει τις ετικέτες και να καταλαβαίνει τι είναι οι θερμίδες, το λίπος, ο υδατάνθρακας, η πρωτεΐνη κ.λπ. Έτσι, πολλές εταιρείες έχουν αρχίσει να παρουσιάζονται ως εταιρείες που προσφέρουν κάτι υγιεινό, χωρίς αυτό να ισχύει πράγματι. Υπάρχουν όμως και εταιρείες που όντως διορθώνουν και βελτιώνουν πρώτες ύλες και τρόπους επεξεργασίας, προχωρώντας σιγά σιγά προς καλύτερα προϊόντα. Αυτό συμβαίνει, διότι ο κόσμος έχει αρχίσει να αντιλαμβάνεται τι είναι η τροφή. Η Ελλάδα είναι λίγο πίσω σε σχέση με τις δυτικές χώρες σε αυτό, αλλά ακόμη και εδώ ο κόσμος αρχίζει να προβληματίζεται και να εκπαιδεύεται στο τι είναι καλό για αυτόν.
- Πώς ξεκίνησε και πώς λειτουργεί σήμερα η παραγωγή αυτού του σνακ;
Εμείς δηλώνουμε ότι ζούμε την κλασική αμερικανική ιστορία “προσεχώς επιτυχημένων επιχειρηματιών” (γέλια). Πάντως πράγματι, ξεκινήσαμε με μια κατσαρόλα, μια ζυγαριά και μερικές πρώτες ύλες στην γκαρσονιέρα που είναι δίπλα από το γκαράζ του σπιτιού μου. Είναι η μέση κλασική ιστορία των start up εταιρειών στην Αμερική (γέλια). Αρχίσαμε έτσι, διότι δεν μπορούσαμε να πάμε σε κάποιο εργοστάσιο και να ζητήσουμε να μας φτιάξουν αυτό το προϊόν, καθώς δεν υπήρχε η τεχνογνωσία, ώστε να έχουμε ένα συσκευασμένο τελικό προϊόν χωρίς πρόσθετες χημικές ουσίες, σάκχαρα, συντηρητικά κ.λπ. Επομένως, το φτιάξαμε από το μηδέν, με πολλά πειράματα, πολλές αποτυχίες φυσικά και πολλή υπομονή. Στη συνέχεια, αφού θεωρήσαμε ότι είχαμε βρει το προϊόν στο 70% απευθυνθήκαμε σε εργοστάσιο και σε τεχνολόγο τροφίμων, για να μας βοηθήσει να δημιουργήσουμε τις τελικές γεύσεις.
- Πώς οραματίζεσαι την εταιρεία στο μέλλον και ποιους στόχους έχεις θέσει;
Θα ήθελα να είναι μια εταιρεία που εμπνέει εμπιστοσύνη στον καταναλωτή. Να αισθάνεται δηλαδή αυτός που αγοράζει τα προϊόντα μας ασφάλεια, αυτό που λέμε ότι επιλέγουμε κάτι “με κλειστά μάτια”. Θα ήθελα το καταναλωτικό κοινό να μην προβληματίζεται και να είναι βέβαιο ότι κάνει μια επιλογή αντάξια των προσδοκιών του. Επιδίωξη της εταιρείας είναι να δίνει αξιόπιστες διατροφικές λύσεις και να προσφέρει πληροφορίες και εκπαίδευση στους καταναλωτές, όσον αφορά το τί θα πρέπει να προσέχουν όταν αγοράζουν κάποιο σνακ.
*Οι μπάρες “Neaters” είναι vegan, δεν περιέχουν γλουτένη και μετρούν μόλις 138 θερμίδες ανά τεμάχιο. Θα τις βρείτε σε delicatessen σε όλη την Ελλάδα, καθώς και μέσα από το e–shop πατώντας εδώ
ΣΗΜΕΙΩΣΗ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑΣ
Αξίζει να διαβάσετε και αυτό το κείμενο: Στα “μανταλάκια” κολοσσοί τροφίμων: Σχεδόν όλα τα κέρδη τους προέρχονται από ανθυγιεινά τρόφιμα!