Παρότι η Αθήνα (Πειραιάς) φιλοξενεί τον μεγαλύτερο όγκο πλοιοκτητριών εταιρειών και εταιρειών διαχείρισης πλοίων διεθνώς, κατατάσσεται στη 12η θέση της παγκόσμιας λίστας ναυτιλιακών κέντρων  για το 2022, σύμφωνα με την τελευταία έρευνα Leading Maritime Cities (LMC), που δημοσίευσε η οικονομική ιστοσελίδα powergame.gr, σήμερα 14/1. Στην αντίστοιχη μελέτη για το 2020, η Αθήνα είχε βρεθεί μία θέση υψηλότερα, στην 11η. Η υστέρηση σε κρίσιμους τομείς είναι σημαντική και ένας από αυτούς είναι η ναυτιλιακή τεχνολογία. Κατά σύμπτωση πριν λίγες μέρες δημοσιεύσαμε άρθρο του Γιάννη Θεοτοκά, που αναφερόταν ακριβώς σε αυτή την ανάγκη, προτείνοντας να δημιουργηθεί κέντρο ανάπτυξης έρευνας στον Σκαραμαγκά, αν φυσικά συνεχίσει να είναι ναυπηγείο και όχι κάτι άλλο, όπως φημολογείται.

Η ανάπτυξη νέων τεχνολογιών μετασχηματίζει ραγδαία και τη ναυτιλία, όπως και κάθε άλλο οικονομικό τομέα. Οι ειδικοί εκτιμούν ότι τα κέντρα της Σιγκαπούρης, του Όσλο, της Σαγκάης και της Κοπεγχάγης θα ηγηθούν του τεχνολογικού και ψηφιακού μετασχηματισμού της ναυτιλίας, ενώ το Όσλο ειδικά ξεχωρίζει για την ηγετική του θέση στον τομέα των βιώσιμων τεχνολογιών και λύσεων για την προστασία των ωκεανών, τομέας που θα αποκτά όλο και μεγαλύτερη σημασία στο μέλλον. Το ερώτημα, λοιπόν, είναι τι κάνουν οι πανίσχυροι Έλληνες πλοιοκτήτες ή και το ελληνικό κράτος για να ηγηθεί η ελληνική ναυτιλία και στον χώρο της τεχνολογίας (ψηφιακή τεχνολογία και τεχνολογία περιβάλλοντος). Η προφανής απάντηση είναι τίποτε ή έστω πολύ λίγα. Την απάντηση θα μπορούσε να αποτελέσει η πρόταση για την δημιουργία μιας “Silicon bay” της Ναυτιλίας στην Ακτή Σκαραμαγκά.

Πού υστερεί το ναυτιλιακό κέντρο της πρωτεύουσας 

Πιο συγκεκριμένα, το powergame.gr σημειώνει ότι, όπως φαίνεται, το ναυτιλιακό κέντρο της ελληνικής πρωτεύουσας δεν είναι σε θέση να αποκτήσει διεθνή χαρακτήρα, προσελκύοντας ξένους ναυτιλιακούς ομίλους. Με τον τρόπο αυτό, απεμπολείται το σημαντικό στρατηγικό πλεονέκτημα της Αθήνας, που δεν είναι άλλο από το γεγονός ότι αποτελεί έδρα της μεγαλύτερης ναυτιλιακής δύναμης παγκοσμίως. Πράγματι, όπως προκύπτει και από την έκθεση, παρότι η Αθήνα βρίσκεται στην πρώτη θέση διεθνώς, αναφορικά με την παρουσία ναυτιλιακών εταιρειών, υστερεί σημαντικά στις υπόλοιπες κατηγορίες, με βάση τις οποίες προκύπτει η τελική βαθμολογία, όπως η πρόσβαση σε ναυτιλιακή χρηματοδότηση και νομικές υπηρεσίες, υποδομές λιμανιών και logistics, ναυτιλιακή τεχνολογία και ανταγωνιστικότητα.

Η μάχη των λιμανιών

Όπως τονίζεται στη σχετική ανάλυση του powergame.gr, η Αθήνα δεν προβλέπεται, τουλάχιστον με τα σημερινά δεδομένα, να αναρριχηθεί σημαντικά στο μέλλον, καθώς τα ναυτιλιακά κέντρα, που συγκεντρώνουν τις περισσότερες προϋποθέσεις μελλοντικής ανάπτυξης (σε πέντε χρόνια από σήμερα), θεωρούνται η Σιγκαπούρη, η οποία αναμένεται να διατηρήσει την πρωτοκαθεδρία της και η Σαγκάη που προβλέπεται να βρεθεί στη δεύτερη θέση της σχετικής λίστας. Αντίστοιχα, στην Ευρώπη, αναμένεται μάχη ανάμεσα σε Λονδίνο, Όσλο και Ρότερνταμ, ενώ το Ντουμπάι αναμένεται να βρεθεί στην έκτη θέση μέχρι το 2027, σημειώνοντας σημαντική ανάπτυξη. Όπως προαναφέρθηκε, οι ειδικοί εκτιμούν επίσης ότι τα κέντρα της Σιγκαπούρης, του Όσλο, της Σαγκάης και της Κοπεγχάγης θα ηγηθούν του τεχνολογικού και ψηφιακού μετασχηματισμού της ναυτιλίας, ενώ το Όσλο ειδικά ξεχωρίζει για την ηγετική του θέση στον τομέα των βιώσιμων τεχνολογιών και λύσεων για την προστασία των ωκεανών.

Προφανή πλεονεκτήματα

Ο Σκαραμαγκάς αποτελεί ιδανικό χώρο για την ανάπτυξη της ελληνικής “Silicon bay”. Είναι δίπλα στον Πειραιά και σε δύο μεγάλα ναυπηγεία (αν όλα πάνε καλά). Διαθέτει τον χώρο, καθώς η έκταση 220 στρεμμάτων (περιλαμβανομένης της Προβλήτας 4, εκτός φυσικά του τμήματος που είναι απαραίτητο για να λειτουργήσει η μεγάλη δεξαμενή 5) που εκποίησε η ΕΤΑΔ δεν χρησιμοποιείται για ναυπηγικές εργασίες. Είναι η ίδια έκταση που διεκδικεί ο Δήμος Χαϊδαρίου και η Δυτική Αθήνα για έξοδο στη θάλασσα. Το Κέντρο Έρευνας και οι εγκαταστάσεις αναψυχής θα μπορούσαν να συνδυαστούν με βιώσιμο τρόπο και πιθανώς θα ήταν η λύση για να αρθεί η παρούσα νομική εκκρεμότητα. Ενδεχομένως η διαθέσιμη έκταση θα μπορούσε να αυξηθεί, στην περίπτωση που η Εθνική Οδός διέλθει από τις δύο ημιανοιγμένες σήραγγες, πράγμα εφικτό, μια και το Υπουργείο Υποδομών έχει εξαγγείλει την υλοποίηση του οδικού έργου Κόμβος Σκαραμαγκά.

Ο εφοπλισμός έχει τον λόγο, λοιπόν, και ειδικά ο Γιώργος Προκοπίου, νέος ιδιοκτήτης του Ναυπηγείου Σκαραμαγκά και με σημαντική επιρροή στον χώρο του (κατατάσσεται στη 12 θέση της Lloyd’s List με τους 100 πιο επιδραστικούς ανθρώπους της παγκόσμιας ναυτιλιακής βιομηχανίας). Ας μην μετρούν μόνο πόσα νέα πλοία “έχτισαν”, σαν απλοί μεταφορείς, αλλά και πόση τεχνολογική πρόοδο παρήγαναν -και μάλιστα με έδρα την Ελλάδα- και ενσωμάτωσαν. O αληθινός leader εργάζεται σε ανοιχτό πεδίο, με πλατιούς ορίζοντες και διαχέει στην κοινωνία την προκοπή του.

Αφήνουμε τελευταία την πιο σημαντική παράμετρο της πρότασης για μια “Silicon bay” στον Σκαραμαγκά. Αυτή είναι η ελληνική νεολαία. Νέοι μας με τεράστια προσόντα ξενιτεύονται για να προσφέρουν τις υπηρεσίες τους στα κέντρα έρευνας, όπου γης… Τυφλοί είναι οι εφοπλιστές μας και το κράτος μας;

Μενέλαος Χρόνης

ΣΧΕΤΙΚΟ ΑΡΘΡΟ: Η καλή είδηση για τον Σκαραμαγκά έρχεται από τη Γαλλία!