ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΔΥΤΙΚΗ ΑΘΗΝΑΠΡΩΤΗ ΣΕΛΙΔΑ

“Silicon bay” της Ναυτιλίας: Απάντηση σε όσους κατακρίνουν τη διεκδίκηση του Δήμου Χαϊδαρίου και της Δυτικής Αθήνας

Οι δημότες του Χαϊδαρίου και της Δυτικής Αθήνας είναι κατά πλειοψηφία άνθρωποι που απασχολούνται στην παραγωγική διαδικασία και μέσω αυτής ζουν τις οικογένειές τους και σπουδάζουν τα παιδιά τους. Για αυτό άλλωστε τον λόγο όλοι προσβλέπουν στην μακροπρόθεσμη και ανταγωνιστική λειτουργία των Ναυπηγείων, καθώς θα προσφέρουν εργασία και οικονομική ανάπτυξη, όχι μόνο στην ευρύτερη περιοχή αλλά και στην Εθνική Οικονομία γενικότερα.

Αντίστοιχα και ο Δήμος Χαϊδαριου προσβλέπει στην επαναλειτουργία μιας από τις μεγαλύτερες παραγωγικές μονάδες της Ελληνικής Οικονομίας, καθώς υπό το σημερινό καθεστώς τα τελευταία 7 περίπου χρόνια στερείται εσόδων άνω των 300.000 ευρώ ετησίως από δημοτικά τέλη. 

Άρα τόσο ο Δήμος όσο και οι δημότες του Χαϊδαρίου και της Δυτικής Αθήνας γενικότερα έχουν άμεσο στρατηγικό συμφέρον για την ανταγωνιστική και μακροπρόθεσμη λειτουργία των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά.

Πλην όμως, όπως παρουσιάστηκε εκτενώς και στην συνέντευξη τύπου του Δήμου Χαϊδαρίου (“Θέλουμε τα ναυπηγεία, αλλά δεν απεμπολούμε το συμφέρον της πόλης και των κατοίκων”) αυτό δεν σημαίνει ότι θα πρέπει να παραμεριστούν τα έννομα συμφέροντα του Δήμου και των Δημοτών. Πιστεύουμε ότι -σύμφωνα με τα ευρωπαϊκά πρότυπα- υπάρχουν τρόποι έτσι ώστε και η λειτουργία των Ναυπηγείων να προχωρήσει απρόσκοπτα ενισχύοντας την οικονομική ανάπτυξη αλλά και να συνδυαστεί με την ελεύθερη πρόσβαση των δημοτών σε υπηρεσίες άθλησης και ψυχαγωγίας ειδικά προσαρμοσμένες σε ένα κατ’ εξοχήν βιομηχανικό περιβάλλον, σύμφωνα με την πρακτική που εφαρμόζεται στην πλειοψηφία των χωρών της Ευρώπης.

Σήμερα λοιπόν παρουσιάζουμε μία πρόταση η οποία επί της ουσίας υποστηρίζει την ανταγωνιστική λειτουργία του Ναυπηγείου, αλλά συνδυάζει και την κάλυψη των αναγκών των δημοτών για ελεύθερη πρόσβαση στην Ακτή Σκαραμαγκά για άθληση και αναψυχή. Μια πρόταση που συνθέτει σε μεγάλο μέρος τις ιδέες από τα προγράμματα των δημοτικών συνδυασμών και άλλων φορέων του Χαϊδαρίου.

Η πρόταση αποτελεί επικαιροποίηση και εμβάθυνση άρθρου του Γιάννη Θεοτοκά στο Χαϊδάρι Σήμερα το 2019 για τη δημιουργία μιας ευρωπαϊκής -και όχι μόνο- “Silikon Valley” της ναυτιλίας. Ο Γιάννης Θεοτοκάς, δημοτικός σύμβουλος Χαϊδαρίου, που έχει διατελέσει ανώτατο διοικητικό στέλεχος σε μεγάλες ελληνικές και ξένες επιχειρήσεις. Εξειδικεύουν την ιδέα οι φοιτητές Ναυτιλιακών και Χρηματοοικονομικών Κωνσταντίνος Θεοτοκάς και Σπύρος Ρανγκούσης.

“Silicon bay” της Ναυτιλίας

Του Γιάννη Θεοτοκά

"Silicon bay" της Ναυτιλίας: Απάντηση σε όσους κατακρίνουν τη διεκδίκηση του Δήμου Χαϊδαρίου και της Δυτικής Αθήνας 3

Η αξιοποίηση μέρους της Ακτής Σκαραμαγκά για τη δημιουργία ενός Πάρκου Στέγασης Επιχειρήσεων, που προσφέρουν υψηλής τεχνολογίας προϊόντα και υπηρεσίες για την Ναυτιλία (αναλυτικότερα πιο κάτω) θα προσθέσει αξία στο χώρο των Ναυπηγείων ως απόλυτα σχετική δραστηριότητα.

Θα προσελκύσει επενδυτικά σχήματα για την υλοποίηση διότι:

α. Η Ελληνική Ναυτιλία είναι ο υπ’ αριθμ’ 1 πελάτης παγκοσμίως για τις επιχειρήσεις αυτές (ελληνικές η αλλοδαπές).
β. Δεν υπάρχει μέχρι σήμερα χώρος που εξασφαλίζει υποδομές (ειδικά στις τηλεπικοινωνίες, 5G networks) για την ανταγωνιστική λειτουργία τους. Στην καλύτερη περίπτωση νοικιάζουν γραφεία στον Πειραιά, αλλά τις βασικές λειτουργίες τους (τμήμα έρευνας και ανάπτυξης) τις διατηρούν στο εξωτερικό.
γ. Υπάρχει σημαντικός αριθμός επιστημονικού προσωπικού (απόφοιτοι ΕΜΠ ) που έχει κατάρτιση παγκοσμίου επιπέδου. Ωστόσο οι προσοντούχοι νέοι μας φεύγουν στο εξωτερικό.
δ. Η προσέλκυση αυτών των επιχειρήσεων σε ένα purpose built χώρο συνοδευόμενο με κίνητρα εγκατάστασης θα μπορούσε να προσελκύσει 35-40 επιχειρήσεις με 350-400 άτομα υψηλού εισοδήματος, που θα αναζητήσουν στέγη στο Χαϊδάρι, με τα γνωστά αποτελέσματα για την τοπική οικονομία και την δημιουργία θέσεων εργασίας υψηλής εξειδίκευσης.”

Μια τέτοια χρήση (κτηριακές υποδομές, πάρκινγκ κτλ) απαιτεί ένα μικρό μόνο μέρος από το σύνολο της έκτασης, πχ το 10%. Το υπόλοιπο θα είναι διαθέσιμο στους πολίτες, με χρήσης ψυχαγωγίας, άθλησης και πρασίνου, με βιώσιμο τρόπο.

"Silicon bay" της Ναυτιλίας: Απάντηση σε όσους κατακρίνουν τη διεκδίκηση του Δήμου Χαϊδαρίου και της Δυτικής Αθήνας 5
Ο χώρος της Προβλήτας 4 και του μικρού λιμένα όπως είναι σήμερα.
"Silicon bay" της Ναυτιλίας: Απάντηση σε όσους κατακρίνουν τη διεκδίκηση του Δήμου Χαϊδαρίου και της Δυτικής Αθήνας 7
Μια ιδέα για τον χώρο μετά την ανάπτυξη του κέντρου ανάπτυξης έρευνας.

Η πρόταση συνδυάζει παρεμβάσεις τόσο σε μέρος του χώρου της διεκδικούμενης Προβλήτας 4 όσο και στον χώρο του μικρού λιμένα και του περιβάλλοντος χώρου της Ακτής Σκαραμαγκά του οποίου έχει αναλάβει την επιμέλεια και τον καθαρισμό ο Δήμος Χαϊδαρίου.

Πιο συγκεκριμένα:

1. Κτήριο Στέγασης μοντέρνας τεχνολογίας “iconic” που παραπέμπει σε Ναυτιλία (ιστία σε γεωμετρικά σχήματα κ.λ.π). Κατασκευή που θα συνδυάζει τα διεθνή πρότυπα ενεργειακής απόδοσης και αυτονομίας, αλλά και υποδομή σε τηλεπικοινωνία 5G για την κάλυψη των ειδικών αναγκών του Ερευνητικού Κέντρου. Ένα κτήριο ορόσημο για την ευρύτερη περιοχή που θα παρέχει στα στελέχη, ερευνητές και άλλους εργαζόμενους περιβάλλον και υπηρεσίες στα πρότυπα των καινοτόμων Διεθνών Εταιρειών (π.χ  Google)

2. Υπαίθριο χώρο δοκιμών τεχνολογιών drones και αντίστοιχους βοηθητικούς χώρους έρευνας (Sand Boxes)

3. Υπαίθριες αθλητικές εγκαταστάσεις και χώρους για περίπατο, βόλτα με ποδήλατο κλπ.

4. Επισκευή του χώρου στο λιμανάκι με άνοιγμα και επισκευή του υποτυπώδους λιμενοβραχίονα και δημιουργία μικρής προβλήτας πρόσδεσης ελαφρών σκαφών εκμάθησης ιστιοπλοϊας.

5. Άλλες παρεμβάσεις δημιουργίας χώρου πρασίνου, όπου αυτό είναι δυνατό.

Επίλογος

Οι Δημότες του Χαϊδαρίου και της Δυτικής Αθήνας είναι ρεαλιστές και στην μεγάλη πλειοψηφία τους έχουν εκπαιδευθεί να εμπιστεύονται, να εργάζονται και να ευημερούν σε χώρους παραγωγής. Δεν προτείνουμε ούτε καζίνο ούτε Ριβιέρες για να πίνουμε καφέδες, όπως κάποιοι προσπάθησαν να μας κατακρίνουν. Στο πλαίσιο αυτό και εν αναμονή της απόφασης του Συμβουλίου της Επικρατείας, προσκαλούμε τόσο την Κυβέρνηση όσο και όλους τους εμπλεκόμενους σε συνάντηση για να παρουσιάσουμε την πρότασή μας. Αποδεικνύουμε για μία ακόμη φορά ότι είμαστε μέρος της λύσης και όχι του προβλήματος.

Κέντρο ανάπτυξης έρευνας σε ένα επιχειρηματικό περιβάλλον
700+ εταιριών υψηλής τεχνολογίας με εφαρμογές στη ναυτιλία

Των Κωνσταντίνου Θεοτοκά και Σπύρου Ρανγκούση,
φοιτητών Ναυτιλιακών και Χρηματοοικονομικών, Metropolitan University

Αρκετές από της εταιρίες της λίστας αυτής θα ενδιαφέρονταν να δημιουργήσουν ένα κέντρο ανάπτυξης έρευνας για τα προϊόντα και υπηρεσίες που παράγουν εκμεταλλευόμενοι την διαθεσιμότητα υψηλής κατάρτισης μελλοντικών στελεχών από Ελληνικές Πολυτεχνικές Σχολές και Πανεπιστήμια. Άλλωστε, η χώρα μας βρίσκεται στην 1η θέση παγκοσμίως και άνω των 50 ναυτιλιακών Ελληνικών συμφερόντων είναι από τους μεγαλύτερους πελάτες διεθνώς. 

Η Ακτή Σκαραμαγκά παραπλεύρως του Ναυπηγείου και με εύκολη πρόσβαση στον Πειραιά είναι ο φυσικός και ιδανικός χώρος μιας θερμοκοιτίδας Κέντρου Υψηλής Τεχνολογίας με εφαρμογές στη Ναυτιλία. Όπως εταιρείες με έμφαση στην δημιουργία λογισμικού και συστημάτων πλοήγησης μέσω δορυφόρου, ασφάλειας ναυσιπλοΐας, προστασίας περιβάλλοντος, προηγμένου λογισμικού σε φορτώσεις εμπορευματοκιβωτίων, αλλά και εφαρμογές αμυντικών συστημάτων, radar, εξελιγμένων αυτοματισμών κ.λ.π.

Silicon Valley Ναυτιλιακών – Το παράδειγμα της Σιγκαπούρης

Η Σιγκαπούρη, με ένα από τα μεγαλύτερα λιμάνια της Ασίας, ξεκίνησε με αντίστοιχο στόχο προσέλκυσης των παραπάνω εταιρειών, χωρίς να διαθέτει το αντίστοιχο συγκριτικό πλεονέκτημα της Ελλάδος: https://www.seatrade-maritime.com/technology/singapore-unveils-measures-bolster-silicon-valley-maritime-ambitions

Στόχος να τετραπλασιάσει τα start-ups μέχρι το 2025, από 30 σε 120, με αρχικό κεφάλαιο της τάξεως των 10 εκ. δολλαρίων. Από αυτά θα διατίθενται στην εκάστοτε εταιρεία από 40 – 70.000 $. Πιο συγκεκριμένα:

  1. Θα διαθέσουν ελεγχόμενους χώρους δοκιμών (sandboxes), π.χ. διάθεση προβλήτας για δοκιμή drone.
  2. Αναγνώριση και αξιοποίηση εσωτερικών καθώς και εξωτερικών πηγών, που θα βοηθήσουν στην υλοποίηση του project (understanding of the key challenges and constraints), π.χ. Εσωτερικά: MPA signed the 4th Memorandum of Understanding with PSA on the Port Technology R&D program. Εξωτερικά: MPA will extend the Memorandum of Understanding with the Research Council of Norway (RCN) for an 8th term.
  3. Άμεση επικοινωνία μεταξύ λιμανιών και πλοίων για ανταλλαγή πληροφοριών με σκοπό να δημιουργηθεί ένα ομαλό ship-to-port connectivity

Παρόμοια Άρθρα

Back to top button