Φωτο Γιάννης Πετρόπουλος

Ο γαλλικός ναυπηγικός κολοσσός Naval Group προτείνει την κατασκευή πολεμικών πλοίων του νέου προγράμματος του Πολεμικού Ναυτικού στο Ναυπηγείο Σκαραμαγκά και μάλιστα φέρεται να έχει έρθει σε επαφή με τον νέο ιδιοκτήτη του. Είναι μια σπουδαία είδηση, διότι -αν αυτό γίνει πραγματικότητα- σημαίνει απλά ότι… θα υπάρχει ναυπηγείο! Και όχι εγκατάσταση κατασκευής ελαφρών σκαφών (γιοτ, λένε κάποια δημοσιεύματα που φέρονται ότι απηχούν τις προθέσεις της νέας ιδιοκτησίας), σε συνδυασμό με κατασκευή μονάδας αποθήκευσης LNG και παραγωγής ενέργειας.

Την είδηση για το “χτίσιμο” νέων μονάδων του Π.Ν. στον Σκαραμαγκά μεταφέρει το defencereview.gr, το οποίο μάλιστα αναφέρει ότι το προηγούμενο χρονικό διάστημα στελέχη της Naval Group ήρθαν σε επαφές με το νέο ιδιοκτησιακό καθεστώς των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά και κατέληξαν σε τελική συμφωνία, ώστε ένα μέρος του προγράμματος των νέων πλοίων να ναυπηγηθούν στην Ελλάδα. Συγκεκριμένα προτείνεται η ναυπήγηση των πρώτων δύο στη Γαλλία και των υπολοίπων τριών στην Ελλάδα (στην περίπτωση αγοράς 5 νέων πλοίων).

Πρόκειται για τις σύγχρονες κορβέτες Gowind, το συνολικό κόστος ναυπήγησης των οποίων για 5 πλοία ανέρχεται στα 1.780 δισεκατομμύρια ευρώ. Δηλαδή πάνω από ένα δισ. ευρώ θα είναι ο τζίρος του ναυπηγείου της πόλης μας για τρία πλοία, ενώ φυσικά οι ανάγκες του Π.Ν. δεν σταματούν στις κορβέτες. Για να υλοποιηθεί το σχετικό πρόγραμμα θα γίνει εκσυγχρονισμός του Ναυπηγείου και θα αγοραστεί νέος εξοπλισμός, αφού ο υπάρχων έχει απαξιωθεί στα χρόνια της απραξίας ή έχει εκποιηθεί.

Σύμφωνα με το ίδιο άρθρο του defencereview.gr, τα στελέχη της Naval Group έχουν έρθει ήδη σε επαφές με δεκάδες ελληνικές εταιρείες αμυντικού υλικού καθώς και άλλων κλάδων και κατέληξαν στο τελικό πλάνο συνεργασιών ώστε να μεγιστοποιηθεί η εγχώρια προστιθέμενη αξία.

Έτσι ικανοποιείται το βασικό ζητούμενο για ναυπήγηση των πλοίων στη χώρα μας καθώς και ευρεία ανάληψη κατασκευαστικού έργου από τις ελληνικές εταιρείες. Το κέρδος είναι διπλό για το Π.Ν. καθώς θα διασφαλιστεί η ύπαρξη ενός ναυπηγείου ικανού για τη συντήρηση και εκσυγχρονισμό των μονάδων του. Ας μην ξεχνάμε τον καίριο ρόλο που έχει παίξει σε αυτό τον τομέα ο Σκαραμαγκάς και τη σημασία του στην εθνική άμυνα. Άλλα δημοσιεύματα του αμυντικού Τύπου υποστηρίζουν ότι η συμφωνία για την προμήθεια των Gowind θα συνοδευτεί από μεταφορά τεχνολογίας και δικαίωμα του ναυπηγείου να μετάσχει το ίδιο με τις Gowind σε διαγωνισμούς άλλων κρατών για προμήθεια κορβετών (το συγκεκριμένο πλοίο έχει πουλήσει πολλές μονάδες). Τέλος, η συνεργασία του Ομίλου Προκοπίου με την Naval Group είναι εγγύηση ότι η αναβάθμιση του Ναυπηγείου και η λειτουργία του θα είναι ομαλή (υπάρχει βέβαια η τραγική εμπειρία με τους Γερμανούς στον Σκαραμαγκά, αλλά θέλουμε να πιστεύουμε ότι αυτά θα μείνουν στο παρελθόν).

Η είδηση αυτή, λοιπόν, είναι πολύ καλή και για την πόλη μας. Πρώτον διότι θα ξαναμπεί σε λειτουργία μια πολύτιμη για την απασχόληση βιομηχανική μονάδα. Δεύτερον γιατί θα μπουν στην άκρη τα απαράδεκτα σχέδια για δημιουργία κατασκευής ενεργειακής μονάδας στον ίδιο χώρο. Τρίτον, διότι με τη λειτουργία του Ναυπηγείου δεν “πεθαίνει” το όνειρο της απόκτησης μεριδίου στην Ακτή Σκαραμαγκά. Γιατί δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι τα υπό διεκδίκηση τμήματα ουδέποτε χρησιμοποιήθηκαν για ναυπηγικές εργασίες στο παρελθόν.

Σε λίγες μέρες (18 Ιανουαρίου) θα γίνει η εκδίκαση της αίτησης ακύρωσης του Δήμου Χαϊδαρίου στο ΣτΕ. Την άνοιξη θα έχουμε την οριστική απόφαση. Η πρώτη απόφαση της Επιτροπής Αναστολών του ΣτΕ επιτρέπει βάσιμη αισιοδοξία για δικαίωση του Δήμου Χαϊδαρίου. Η συζήτηση είναι ανοιχτή και ήδη έχει κατατεθεί μία σοβαρή πρόταση, που συνδυάζει ανάπτυξη, περιβαλλοντική αποκατάσταση στην ακτή Σκαραμαγκά και έξοδο της Δυτικής Αθήνας στη θάλασσα.

Το “Χαϊδάρι Σήμερα” παρακολουθεί στενά την υπόθεση και είναι στη διάθεση όποιου θέλει να συνεισφέρει στον δημόσιο διάλογο για την Ακτή Σκαραμαγκά.

Μ.Χ.