Δημήτρης Βίτσας: ΣΥΡΙΖΑ – ΝΔ, δύο διαφορετικά σχέδια – δύο διαφορετικοί κόσμοι. Συνέντευξη στο “Χαϊδάρι Σήμερα”

Ο συμπολίτης υπουργός Μεταναστευτικής Πολιτικής και υποψήφιος στη Δυτική Αθήνα, Δημήτρης Βίτσας, μιλάει στο “ Σήμερα” για τη σημασία των εκλογών της 7ης Ιουλίου. Περιγράφει τις διαφορές στις πολιτικές των δύο διεκδικητών της εξουσίας και αναφέρεται στα προβλήματα και τις προοπτικές της Δυτικής Αθήνας. 

συνέντευξη στον Μενέλαο Χρόνη

Ο Δ. Βίτσας υπήρξε επί σειρά ετών, μέχρι το 2009, επικεφαλής των Πολιτών σε Δράση Χαϊδαρίου. Είναι νομικός και εργάστηκε στον ιδιωτικό τομέα, στο χώρο των εκδόσεων. Το 2009 εξελέγη γραμματέας της Κεντρικής Επιτροπής του Συνασπισμού και το 2013 του ΣΥΡΙΖΑ. Τον Ιανουάριο του 2015 εξελέγη βουλευτής στη Β’ Αθηνών. Στην κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ έγινε αναπληρωτής υπουργός Εθνικής Άμυνας και υπουργός Μεταναστευτικής Πολιτικής.

Διαλέγω να ξεκινήσω τη συζήτηση με μια δήλωση του Α. Σαμαρά, χαρακτηριστική της διάθεσης των αντιπάλων σας: “Πάμε στη λύτρωση από τη χειρότερη κυβέρνηση που υπήρξε ποτέ”. 

Αυτή η λύτρωση έχει έρθει στον ελληνικό λαό από τον καιρό που αποφάσισε πως ο κ. Σαμαράς πρέπει να μπει στο χρονοντούλαπο της ιστορίας. O κ. Μητσοτάκης σκέπτεται να τον επαναφέρει, να τον ξαναβγάλει δηλαδή στο προσκήνιο. Γιατί ο λόγος του κ. Σαμαρά είναι λόγος του ρεβανσισμού του συστήματος και όχι μόνο της Ν.Δ. Βεβαίως εκφράζει τους μύχιους πόθους του κ. Σαμαρά και των άλλων στελεχών, που έχουν ένα στερητικό σύνδρομο εξουσίας όλο αυτό το μεγάλο χρονικό διάστημα, γιατί έκαναν μια μεγάλη προσπάθεια να είναι η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ μια μικρή παρένθεση, κάτι που δεν τους βγήκε. Σήμερα πλέον λειτουργούν με βάση αυτό το σύνδρομο.

Από την ομιλία του Δημήτρη Βίτσα στην Πλατεία του Δάσους, 3 Ιουλίου 2019.

Τι έφταιξε, κατά την άποψή σας, για το αποτέλεσμα των ευρωεκλογών; Είναι αντιστρεπτή η διαφορά των 9,5 μονάδων στις βουλευτικές της της 7ης Ιουλίου;

Νομίζω πως το κεντρικό ζήτημα είναι να συζητήσουμε για σχέδια και προοπτικές. Αυτό είναι το ζήτημα σήμερα που έχει να κάνει με την Ελλάδα. Να συζητήσουμε με τέτοιο τρόπο ώστε ο καθένας να προβάλει την ιστορία του, τις επιτυχίες, τα λάθη του και την προοπτική του. Αυτό είναι για μένα το κεντρικό θέμα. Να αναλωθούμε σε μια συζήτηση πάνω σε ένα εκλογικό αποτέλεσμα για τις πρόσφατες ευρωεκλογές όπου νίκησε η Ν.Δ, θα βρούμε τα αίτια. Κατά τη γνώμη μου υπάρχει ένα κομμάτι του ελληνικού λαού που θα ήθελε πολύ πιο γρήγορα να γίνουν κάποια πράγματα και μας εξέφρασε τη δυσαρέσκειά του. Αυτό όμως δεν εκφράστηκε με την υπερψήφιση της Ν.Δ. Αρκεί να παρατηρήσει κανείς πόσες ψήφους πήρε η Ν.Δ στις εκλογές του 2015 και πόσες στις ευρωεκλογές του 2019, όπου δεν υπάρχει διαφορά. Αλλά εκφράστηκε κατά κύριο λόγο στην αποχή. Αυτοί λοιπόν που προσήλθαν στις κάλπες του 2015 και δεν προσήλθαν στις κάλπες του Ιουνίου, θα πρέπει να αποφασίσουν για την ίδια τους τη ζωή.

Παλιοί συνοδοιπόροι, που έφυγαν από το ΣΥΡΙΖΑ, αυτή τη στιγμή είτε έχουν εξαφανιστεί από τον πολιτικό χάρτη είτε χρειάζονται τη βοήθεια του συστήματος για να έλθουν σαν κάτι νέο, ενώ είχαν ξεχαστεί όλο το προηγούμενο διάστημα. Αναφέρομαι στον κ. Βαρουφάκη.

Σε ποια άλλα σημεία εστιάζετε την κρισιμότητα της εκλογικής μάχης της 7ης Ιουλίου;

Τα πράγματα κατά τη γνώμη μου είναι πολύ καθαρά. Η Ελλάδα κατά το 2014 ήταν μια χρεοκοπημένη χώρα με την ανεργία στο 28%. Το δημόσιο χρέος ήταν αρρύθμιστο και αποτελούσε θηλιά στο λαιμό του ελληνικού λαού, ενώ μια σειρά δικαιώματα είχαν συρρικνωθεί-εξαφανιστεί. Σήμερα, εν έτει 2019, το χρέος έχει ρυθμιστεί, η ανεργία έπεσε στο 18%, η χώρα είναι έξω από τα μνημόνια και ο κατώτατος μισθός έχει ανέλθει στα 650 ευρώ. Η χώρα μας έχει ισχυρή φωνή στην Ευρώπη, στα Βαλκάνια και στην Ανατολική Μεσόγειο. Βεβαίως υπάρχει ακόμα ένα μεγάλο χάσμα ανάμεσα στα εισοδήματα και στις ανάγκες, που καλούνται να εκπληρώσουν. Αυτό ας το ονομάσουμε καθημερινότητα και η μεγαλύτερη ευθύνη, όπως εκφράζεται μέσα από το πρόγραμμα του ΣΥΡΙΖΑ, είναι να κλείσει αυτή η ψαλίδα. Δηλαδή να γίνουν τέσσερα πράγματα: νέες και ποιοτικές θέσεις εργασίας στον ιδιωτικό τομέα, αναπτυξιακοί δρόμοι με σκοπό να χρηματοδοτούνται επιχειρηματικά σχέδια και όχι οι ίδιες οι επιχειρήσεις, αφού οι μισοί Έλληνες είναι στον Τειρεσία, αύξηση του κατώτατου μισθού στα 751 ευρώ, ψήφιση του νέου Συντάγματος που θα περιλαμβάνει την κατάργηση του άρθρου 86 και ασφάλεια στην κοινωνία με την αξιοποίηση του δημοσιονομικού χώρου.

Το προσφυγικό, την πολιτική εποπτεία του οποίου είχατε τα τελευταία χρόνια, δεν είναι αυτή την περίοδο στην πρώτη γραμμή της αντιπαράθεσης. Ωστόσο θα μπορούσε ανά πάσα στιγμή να επανέλθει, ειδικά μετά την διαφαινόμενη κρίση στις σχέσεις ΕΕ – Τουρκίας. Διαβλέπετε κινδύνους σε αυτό το σημείο;

Κατ’ αρχήν το συγκεκριμένο Υπουργείο δεν έχει την πολιτική εποπτεία και ευθύνη μόνο, αλλά και την ουσιαστική εργασία, μαζί με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και άλλα υπουργεία. Είναι μια πολύ δύσκολη δουλειά. Μπορώ να πω πως η Ελλάδα κράτησε ψηλά τη σημαία του ανθρωπισμού και έσωσε την τιμή της Ευρώπης, στη βάση των ανθρωπίνων ιδεών και των διεθνών κανόνων. Το να χρησιμοποιηθούν άνθρωποι ως πίεση από τη γείτονα χώρα, προσπαθούμε σε συνεργασία με το αντίστοιχο τουρκικό Υπουργείο να μη συμβεί. Είναι απαράδεκτο από την άποψη του Διεθνούς Δικαίου και της διεθνούς πρακτικής, άρα είμαστε σε αυτό το επίπεδο. Δεν έχει εκφραστεί αυτή τη στιγμή με αύξηση των ροών. Οι αριθμοί των φετινών ροών είναι λιγότεροι από αυτούς του 2018. Θα θεωρούσα όμως άκρως αποκρουστικό να χρησιμοποιήσει κανείς τους πρόσφυγες ως «όπλο».

Θα θέλαμε μια σύντομη αναφορά στο ζήτημα της διερεύνησης από τη Δικαιοσύνη ποινικών υποθέσεων πολιτικών προσώπων. Ενδεικτικά, η υπόθεση Σημίτη τέθηκε στο αρχείο, ενώ ΝΔ και ΚΙΝΑΛ μιλούν για σκευωρία και προσπάθεια σπίλωσης πολιτικών αντιπάλων σας στο σκάνδαλο Novartis. Είναι τελικά αυτό το “μεγαλύτερο σκάνδαλο στα χρονικά της Μεταπολίτευσης”, όπως λέχθηκε;

Σαφώς πρόκειται για ένα πολύ μεγάλο σκάνδαλο. Σε μια σειρά από χώρες, θα είχαν ολοκληρωθεί οι διαδικασίες. Έχουν πέσει πρόστιμα. Στην Ελλάδα κοντεύουν να μας πείσουν το οικονομικό και μιντιακό κατεστημένο, που σύμμαχος του είναι η Ν.Δ, ότι σκάνδαλο Novartis δεν υπάρχει. Ο ορθός τρόπος είναι η διερεύνηση από την πλευρά της δικαιοσύνης όλων αυτών των πραγμάτων και η κατάληξη αυτής σε μια οριστική απόφαση. Αν και θέλω να θυμίσω ότι η αρχική διερεύνηση, που αφορούσε τους εξοπλισμούς είχε περαιωθεί χωρίς καμία ευθύνη κανενός, αλλά η μετέπειτα έρευνα οδήγησε πολιτικά πρόσωπα στη φυλακή. Να προσθέσω ακόμα πως όποιος είναι καθαρός δεν σκούζει. Πώς είναι δυνατό κάθε φορά που η δικαιοσύνη ζητάει διευκρινίσεις ή καλεί προς απολογία πολιτικά στελέχη που προέρχονται από τη Ν.Δ ή το ΚΙΝΑΛ να θεωρεί πως υπάρχει κάποια σκευωρία από πίσω και όταν υπάρχουν αντίστοιχες κατηγορίες για πρόσωπα που πρόσκεινται στο ΣΥΡΙΖΑ, να θεωρείται θρίαμβος; Είναι ξανά αυτό που λέω: «Υπάρχει πραγματικότητα, αλλά και εικονική πραγματικότητα, όπου μεγιστάνες των Μέσων προσπαθούν να σπείρουν αντιλήψεις στο μυαλό των ανθρώπων».

Είμαι σίγουρος πως η Ακτή Σκαραμαγκά θα αποδοθεί στην κοινωνία της Δυτικής Αθήνας. Όσο και να σας φαίνεται παράξενο, το ότι εκεί λειτουργεί προσφυγικός καταυλισμός εμπεδώνει πως πρόκειται για μια δημόσια έκταση και πως δεν ανήκει στον Σάφα ή στα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά.

-Σήμερα, ένα χρόνο μετά την υπογραφή της Συμφωνίας των Πρεσπών, αισθάνεστε ότι ίσως ήταν καλύτερα να μην είχατε προχωρήσει; Ότι δηλαδή θα ήταν καλύτερα να μην προσθέσετε ακόμα ένα στα υπόλοιπα προβλήματα της διακυβέρνησης, που σαν έφθειραν στην κοινή γνώμη;

Θεωρώ πως κάναμε κάτι που ήταν εθνικά αναγκαίο. Μερικά πράγματα δεν μπορείς να τα βλέπεις σαν σημαίες ευκαιρίας. Αυτό που συμφέρει την πατρίδα είναι το πρώτο και το κύριο. Κοιτάξτε πως γύρισε ξαφνικά η ιστορία. Η Βόρεια Μακεδονία ήταν κάτω από την επιρροή της Τουρκίας. Με τα γεγονότα σήμερα στην Κύπρο, θα μπορούσε να ανοιχτεί ένα δεύτερο μέτωπο στα βόρεια σύνορα μας. Εμείς όχι απλώς το κλείσαμε, αλλά είμαστε η δύναμη που προστατεύει το FIR της Βόρειας Μακεδονίας! Έχουμε δηλαδή ένα συνεργάτη, εκεί που θα είχαμε εν δυνάμει έναν ενοχλητικό γείτονα. Έτσι μπορούμε να ορίσουμε πως η απειλή είναι εξ ανατολών. Δεν θέλουμε να φτάσει σε επικίνδυνα σημεία, αλλά να μια σημαντική συμβολή της Συμφωνίας των Πρεσπών. Μια δεύτερη συμβολή αυτής της συμφωνίας έχει οικονομικό χαρακτήρα. Οι κάτοικοι της Βόρειας Ελλάδας ήδη την νιώθουν και γι’ αυτό ανταποκρίνονται. Αν δει κανείς τα ποσοστά των Ευρωεκλογών ουδόλως επηρέασε το εκλογικό αποτέλεσμα. Το τρίτο μεγάλο ζήτημα είναι ταυτοτικό και πολιτικό, αφού μέσα από αυτή τη συμφωνία κερδίσαμε την ιστορία της Αρχαίας Μακεδονίας, καταφέραμε μια χώρα να αλλάζει το όνομα της και 150 χώρες να αλλάζουν τον τρόπο εκφοράς της. Ακόμα δημιουργούμε έναν μεγάλο χώρο συναντίληψης και συνεργασίας για την ανάπτυξη των Βαλκανίων, ώστε να μην είναι η πυριτιδαποθήκη της Ευρώπης, αλλά το κομμάτι που θα ωθεί και την υπόλοιπη Ευρώπη στη συνανάπτυξη.

Το πρόγραμμα του ΣΥΡΙΖΑ μιλάει για 20.000 μετανάστες, που θα ενσωματωθούν στην Ελλάδα, μέσα στα επόμενα δύο χρόνια. Άλλωστε να μην ξεχνάμε πως 12.500 παιδιά πηγαίνουν σε ελληνικά σχολεία. Αυτά θα πάρουν ελληνική παιδεία.

Σύμφωνα με τη ΝΔ, η βελτιωμένη εικόνα της ελληνικής οικονομίας στις διεθνείς αγορές, ειδικά με την θεαματική πτώση των ελληνικών ομολόγων, οφείλεται στην εκλογική άνοδό της στις Ευρωεκλογές. Τι απαντάτε;

Κατ’ αρχήν είναι καλό που αναγνωρίζουν πως υπάρχει βελτιωμένη εικόνα της οικονομίας στις διεθνείς αγορές. Είναι γνωστό πως αυτές κινούνται με βάση το κέρδος και όχι την πολιτική αντίληψη. Αυτό που κυριαρχεί στις διεθνείς αγορές είναι η σταθερότητα της ελληνικής οικονομίας και το γεγονός ότι λύσαμε μια σειρά ζητήματα που η Ν.Δ και το ΚΙΝΑΛ δεν κατάφεραν να λύσουν, αλλά και οι οικονομικά έξυπνες πρωτοβουλίες μας σε σχέση και με την έκδοση ομολογιακών δανείων από τις χρηματαγορές. Είναι ακόμα χαρακτηριστικό ότι η Ν.Δ έλεγε πως δεν θα μπορέσουμε να βγούμε στις αγορές. Έλεγε ακόμα πως δεν θα βγούμε από τα μνημόνια και πως θα ενεργοποιηθεί ο “κόφτης”. Σε όλα όμως έχει διαψευστεί. Θα ήταν πολύ σημαντικό να κάνει κάποιος την ιστορία των προβλέψεων της Ν.Δ και του ΣΥΡΙΖΑ. Για να διαπιστώσετε πως εδώ και μια δεκαετία οι προβλέψεις των οικονομολόγων της Ν.Δ όπως και οι προβλέψεις των οικονομολόγων του Δ.Ν.Τ είναι λάθος, αφού ποτέ δεν βγήκαν. Αντίθετα οι προβλέψεις των οικονομικών επιτελείων του ΣΥΡΙΖΑ βγαίνουν, πολλές φορές και υπερπλεονασματικές. Άρα είναι μια δεύτερη λάθος αντίληψη. Όπως ήταν και η αντίληψη του κ. Μητσοτάκη πως ο κ. Βέμπερ θα είναι ο επόμενος πρόεδρος της Κομισιόν. Το όνομά του δεν υπάρχει πια στο τραπέζι της συνεννόησης των Ευρωπαίων εταίρων. Τελικά είναι αστείο να λέγεται πως η προσδοκία ότι κάποιος θα έρθει στην εξουσία, ανεβοκατεβάζει τα επιτόκια. Επειδή οι αγορές δεν είναι κάτι το απρόσωπο, αλλά συγκεκριμένες εταιρείες και παράγοντες, κάποια στιγμή θα πρέπει να εξηγήσει πως όταν δεν ήταν μπροστά στις εκλογές γιατί η πορεία των ομολογιακών δανείων και των επιτοκίων πήγαινε τόσο καλά για την Ελλάδα και τώρα ακόμα περισσότερο; Θα προσθέσω μάλιστα ότι πήραμε μια απόφαση να πάμε απευθείας σε εκλογές τρεις μήνες πριν από τις «κανονικές». Αυτό ήταν και ένα μήνυμα προς τις αγορές, ότι ο ΣΥΡΙΖΑ θα κάνει τα πάντα ώστε να μη διαταραχτεί η πορεία της οικονομίας.

Φράσεις κυβερνητισμού ή αλαζονείας, όταν έχουν να κάνουν με ανθρώπους της Αριστεράς, μετράνε περισσότερο στην κοινωνία. Αυτό είναι έκφραση πως η κοινωνία αναζητάει περισσότερο το ηθικό πλεονέκτημα της Αριστεράς, από ό,τι των άλλων πολιτικών χώρων. 

-Όμως τόσο εσείς, όσο και η ΝΔ μιλάτε για ανάπτυξη. Σχηματοποιείστε μας τις βασικές διαφορές της δικής σας κομματικής πρότασης.

Να σχηματοποιήσω τις βασικές διαφορές, θα ήταν κάτι πάρα πολύ δύσκολο. Γιατί η Ν.Δ όταν μιλάει για ανάπτυξη, δεν μας λέει για τι είδους ανάπτυξη. Στην ουσία είναι ένα σχέδιο του «μη σχεδίου». Δηλαδή μιλά για μια ανάπτυξη γενικώς, που θα έρθει από κάποιους άλλους με βάση τα δικά τους σχέδια. Το μοναδικό που υπόσχεται να κάνει είναι ότι από το 2020 θα μειώσει τη φορολογία. Αντίθετα εμείς φτιάξαμε την Αναπτυξιακή Τράπεζα, έχουμε έτοιμο το νόμο για τις μικροπιστώσεις, ώστε να υπάρχει και εγχώρια επενδυτική δραστηριότητα, δημιουργούμε κίνητρα προς τους επενδυτές όχι μόνο φορολογικά, αλλά και επιδοματικά, με βάση τις δυνατότητες κάθε κλάδου της βιομηχανίας, αλλά και κάθε κλάδου της μεταποιητικής και αγροτικής οικονομίας. Τα λέμε πολύ συγκεκριμένα. Μιλάμε ακόμα για τη δυνατότητα, το επενδυμένο κεφάλαιο να αποσβένεται κατά 150%, την ίδια στιγμή που η προκαταβολή φόρου πέφτει από το 100% στο 50%, μιλάμε για τη σταδιακή μείωση της φορολογίας για επιχειρήσεις και πολίτες. Άρα δημιουργούμε ένα ισορροπημένο πλαίσιο όπου δεν μπατάρουν ούτε τα έσοδα ούτε οι δαπάνες. Συγχρόνως λέμε ότι βασικό στοιχείο του επενδυτικού κλίματος είναι δύο πράγματα: το πρώτο είναι οι υποδομές που φτιάχνεις και το άλλο είναι η ταχύτητα με την οποία η δικαιοσύνη εξετάζει ενστάσεις και προσφυγές. Υπάρχουν και άλλα ζητήματα που αφορούν το Δημόσιο και τον εκσυγχρονισμό του. Όπως είναι η ηλεκτρονική διακυβέρνηση, η απρόσωπη σχέση ανάμεσα στο Δημόσιο και τον πολίτη και η προσπάθεια διευκόλυνσης του επιχειρηματικού κόσμου. Θα ήθελα να βάλω και μια άλλη πτυχή που αφορά το ζήτημα των επενδύσεων. Πως εμείς θέλουμε να διευκολύνουμε επενδυτικά σχέδια, όπου ο επιχειρηματικός κόσμος αναλαμβάνει το αντικειμενικό ρίσκο του επιχειρείν. Δηλαδή αυτό που εμείς έχουμε γνωρίσει στην Ελλάδα είναι η σιγουριά του ιδιώτη – επιχειρηματία, που όταν κερδίζει, κερδίζει αυτός, όταν χάνει χάνει το κράτος και η κοινωνία. Να προσθέσω ακόμα το ζήτημα της κοινωνικής ασφάλειας σε υγεία, παιδεία κτλ. Από την άλλη, η Ν.Δ υπόσχεται πως θα πάρει κομμάτια (χρήματα) από την ασφάλεια του πολίτη και θα τα μεταφέρει στο ιδιωτικό κεφάλαιο, με μια σιγουριά πως αυτός που δεν έχει χρήματα δεν θα προσφύγει εκεί, αλλά οι εταιρείες θα έχουν τον πακτωλό χρημάτων που θα τους χρειάζονται.

Είμαι περήφανος που με ενέργειες του Υπουργείου Μεταναστευτικής Πολιτικής ξεκινάει ένα μεγάλο έργο, που έχει καθυστερήσει τουλάχιστον 30 χρόνια, δηλαδή ο αποχετευτικός αγωγός που συνδέει , Σκαραμαγκά και Δαφνί με το εργοστάσιο βιολογικού καθαρισμού στον Ασπρόπυργο. 

 Μια φράση που έχω ακούσει από παλιό σας συνοδοιπόρο: “Καλύτερα να παραιτιόταν ο Τσίπρας μετά το δημοψήφισμα του 2015, παρά προδώσει τη βούληση του λαού και να εφαρμόσει Μνημόνιο”. Παρακαλώ σχολιάστε.

Ο καθένας μπορεί να έχει μια άποψη. Μερικοί επενδύουν στον ηρωισμό της στιγμής και όχι στη σωτηρία της κοινωνίας. Εμείς δώσαμε μια μάχη, υπογράψαμε το τρίτο μνημόνιο και κάναμε ένα πρωτοφανές πράγμα στην ιστορία της Ελλάδας. Αυτή τη συμφωνία και αυτό το συμβιβασμό μας για την υποχώρηση, τη βάλαμε στην κρίση του ελληνικού λαού. Κάποιοι ξεχνάνε πως το Σεπτέμβρη του 2015 γίνανε εκλογές, που ο λαός αποφάσισε να περάσει τα δύσκολα με το ΣΥΡΙΖΑ. Αυτό όμως δεν ήταν αυτονόητο πως θα το πετύχουμε. Χρειάστηκε πολλή και σκληρή δουλειά. Είναι αποδεδειγμένο πως παλιοί συνοδοιπόροι, που έφυγαν από το ΣΥΡΙΖΑ, αυτή τη στιγμή είτε έχουν εξαφανιστεί από τον πολιτικό χάρτη είτε χρειάζονται τη βοήθεια του συστήματος για να έλθουν σαν κάτι νέο, ενώ είχαν ξεχαστεί όλο το προηγούμενο διάστημα. Αναφέρομαι στον κ. Βαρουφάκη.

-Όμως πράξεις και συμπεριφορές στελεχών του ΣΥΡΙΖΑ προκάλεσαν την κοινή γνώμη, ακόμη και στην προεκλογική περίοδο (πχ περίπτωση Χριστοδουλοπούλου). Δέχεστε ότι η άσκηση εξουσίας έφθειρε το “αριστερό ηθικό πλεονέκτημα”;

Όχι δεν το δέχομαι. Ξέρω όμως το εξής. Ότι επιμέρους φράσεις κυβερνητισμού ή αλαζονείας, όταν έχουν να κάνουν με ανθρώπους της Αριστεράς, μετράνε ακόμα περισσότερο στην κοινωνία. Είναι έκφραση πως η κοινωνία αναζητάει περισσότερο το ηθικό πλεονέκτημα της Αριστεράς, από ό,τι των άλλων πολιτικών χώρων. Πρόσφατα είχαμε την ιστορία για το πώς αντιμετώπισαν τα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης την κ. Λοΐζου και πως αντιμετώπισαν την κ. Μοροπούλου. Ήταν η ίδια ακριβώς υπόθεση. Προσπαθούμε στο ΣΥΡΙΖΑ να είμαστε κοινωνικά εντάξει και να φαινόμαστε με αυτή τη λογική. Γι’ αυτό άλλωστε αυτά τα τραύματα μας πληγώνουν περισσότερο. Βεβαίως δεν πρόκειται να αναλωθούμε σε ένα “κυνήγι κεφαλών”. Αυτά τα λάθη οι σύντροφοι που τα κάνουν τα αναγνωρίζουν με παρρησία και αυτοτιμωρούνται, πρωτού τιμωρηθούν από το κόμμα και την κοινωνία. Θα βάλω και μια άλλη διάσταση, που δεν πρέπει να τη λησμονάμε. Τα πρωτογενή πλεονάσματα δεν έπεσαν από τον ουρανό. Σαφώς υπάρχει μια αύξηση της φορολογίας, που από τη συνολική της το 17% αφορά το ΣΥΡΙΖΑ και το 83% τις προηγούμενες κυβερνήσεις. Υπάρχει όμως και η τάξη στα οικονομικά από την περίφημη δουλειά που έκανε το Υπουργείο Οικονομικών, στο να δει κάθε δαπάνη πόσο αποδίδει και τι αξίζει. Το σημαντικό, λοιπόν, είναι ότι κόπηκε πλήρως η κυβερνητική διαφθορά. Λέω αυτό γιατί δεν μπορώ να πάρω όρκο για διαφθορά σε χαμηλότερα κλιμάκια, που και αυτή καταπολεμιέται. Οι έλεγχοι μάλιστα που γίνονται στο εργασιακό και οικονομικό περιβάλλον είναι πολλοί και σκληροί. Μερικές φορές υπάρχουν και σκληρές αντιδράσεις. Θα συνεχίζουμε όμως στον ίδιο δρόμο.

Ας έρθουμε στα ζητήματα της Δυτικής Αθήνας. Επιστρέφετε στο ψηφοδέλτιο της περιοχής μας μετά από μια θητεία ως βουλευτής Β Πειραιά. Ποιες ειδικές πολιτικές θέλετε να υπηρετήσετε εδώ, δυτικά;

Η θητεία μου στη Β΄ Πειραιά είχε το χαρακτήρα του καταμερισμού στελεχών σε όλη την Ελλάδα, στις προηγούμενες εκλογές που έγιναν με λίστα. Εκλέχτηκα με σταυρό στη Β΄ Αθήνας τις αμέσως προηγούμενες εκλογές. Θεωρώ πως είναι πολύ σωστό που έγινε η κατάτμηση της Β΄ Αθήνας. Γιατί επιτέλους η Δυτική Αθήνα θα έχει ένα συγκεκριμένο πεδίο αναφοράς στη Βουλή και δεν θα χάνεται στο σύνολο της Αθήνας. Όσο μπόρεσα από τις υπουργικές θέσεις που θήτευσα, προσπάθησα ορισμένα προβλήματα που είχε η Δυτική Αθήνα και το Χαϊδάρι να βρουν ένα τρόπο λύσης. Είμαι περήφανος για την αναστήλωση του ΜΠΛΟΚ 15, για το υδραυλικό έργο στο Στρατόπεδο Καραϊσκάκη, που ελαχιστοποίησε τον κίνδυνο πλημμύρας των γύρω περιοχών. Ακόμα πιο περήφανος είμαι, που με ενέργειες του Υπουργείου Μεταναστευτικής Πολιτικής ξεκινάει ένα μεγάλο έργο που έχει καθυστερήσει τουλάχιστον 30 χρόνια, δηλαδή ο αγωγός που συνδέει Αφαία, Σκαραμαγκά και Δαφνί με τον κεντρικό αγωγό και το εργοστάσιο βιολογικού καθαρισμού στον Ασπρόπυργο. Έτσι σταματάνε να υπάρχουν περιοχές που εν έτει 2019 εξυπηρετούνται από βόθρους και βυτιοφόρα. Είναι ένα μεγάλο έργο που θα γίνει με χρήματα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και αφορά το μεταναστευτικό, αλλά θα βοηθηθούν και οι γύρω περιοχές. Η Δυτική Αθήνα είναι ο καθρέφτης των προβλημάτων όλης της Ελλάδας. Και εκεί έχει μειωθεί η ανεργία, αλλά τα ποσοστά της εξακολουθούν να είναι ψηλά. Αυτό για μένα είναι το κυρίως πρόβλημα. Συγχρόνως έχει πολλά προβλήματα που αφορούν τη συγκοινωνιακή σύνδεση και τις υποδομές. Ξέρετε ότι προχωράμε στη λειτουργία του Μετρό σε Αγία Βαρβάρα, Κορυδαλλό και Νίκαια. Χρειάζεται ένα πιο ολοκληρωμένο σχέδιο, που το είχε παρατήσει η προηγούμενη δημοτική αρχή της Πετρούπολης, για να προχωρήσει και προς τα εκεί. Υπάρχουν προβλήματα που αφορούν τη συγκοινωνιακή σύνδεση των γειτονιών με το Μετρό. Είχα κάνει πρόταση από το 2006 ότι χρειάζονται γι’ αυτό μικρά λεωφορεία. Είναι ζήτημα φιλοσοφίας. Το άλλο ζήτημα είναι η δυνατότητα τόνωσης της τοπικής αγοράς. Από τη μία μεριά ζητήματα που αφορούν μικροεπιχειρηματίες και από την άλλη προωθώντας την τοπική αγορά, ώστε να γίνεται ένα κέντρο μιας οικονομικής ζωής για την κάθε περιοχή. Εδώ δεν φτάνει να μιλάμε για ένα κέντρο στο Περιστέρι ή στο Αιγάλεω. Μιλάμε για πολύ μεγάλες περιοχές που θα χρειαστούν και επιμέρους παρεμβάσεις. Τέλος είναι το ζήτημα της διαχείρισης των ορεινών όγκων. Αυτό έχει να κάνει με το πώς θα χειριστείς τον ορεινό όγκο του όρους Πατέρα ή Κασκαντάμι όπως το αποκαλούν, τα ζητήματα των λατομείων και του όρους Αιγάλεω. Τις δυνατότητες που σου προσδίδουν τα άλση και συγχρόνως για το πώς θα αναπτύξεις υπηρεσίες που αφορούν το θαλάσσιο μέτωπο του Σκαραμαγκά. Επιπρόσθετα υπάρχει μια πολιτιστική ζωή από τους εθνικοτοπικούς συλλόγους, που διασυνδέουν την παράδοση. Αυτή πρέπει να ενισχυθεί. Δεν μπορώ να πω πως δεν ενισχύονται από τους Δήμους, όμως έχει ιδιαίτερη σημασία να προωθηθεί ακόμα περισσότερο.

Σήμερα το χρέος έχει ρυθμιστεί, η ανεργία έπεσε στο 18%, η χώρα είναι έξω από τα μνημόνια και ο κατώτατος μισθός έχει ανέλθει στα 650 ευρώ. Η Ελλάδα έχει ισχυρή φωνή στην Ευρώπη, στα Βαλκάνια και στην Ανατολική Μεσόγειο.

Το Χαϊδάρι και η Δυτική Αθήνα περίμεναν ότι θα τους αποδοθούν τα διεκδικούμενα 220 στρέμματα στην Ακτή Σκαραμαγκά (ή τουλάχιστον ένα μέρος τους). Ο ίδιος είχατε δηλώσει (23/9/17) ότι “η αξιοποίηση της ακτής Σκαραμαγκά είναι εφικτή και έχει αναπτυξιακό χαρακτήρα”. Όμως δεν προχώρησε το θέμα. Πού οφείλεται αυτό; Σε ποια χέρια εκτιμάτε ότι θα καταλήξει αυτή η έκταση τελικά;

Εγώ δεν εκτιμώ. Είμαι σίγουρος πως αυτή η έκταση θα αποδοθεί στην κοινωνία της Δυτικής Αθήνας. Η κρίσιμη καμπή αφορά το προσφυγικό, αφού εκεί λειτουργεί ένας προσφυγικός καταυλισμός. Όσο και να σας φαίνεται παράξενο, το ότι εκεί λειτουργεί προσφυγικός καταυλισμός εμπεδώνει πως πρόκειται για μια δημόσια έκταση και πως δεν ανήκει στον Σάφα ή στα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά. Από το 2006 έχουμε παρουσιάσει ένα ολοκληρωμένο σχέδιο για το τι μπορεί να διαμορφωθεί σε αυτή την έκταση. Άρα ήδη ξέρει τόσο ο Δήμος Χαϊδαρίου όσο και η Περιφέρεια ότι ως αναπληρωτής υπουργός Εθνικής Άμυνας μέσα από σχετικές επιστολές που τους είχα στείλει πως όταν φύγει αυτός ο καταυλισμός ο χώρος θα τους αποδοθεί. Υπάρχει όμως και το καθαρό γεγονός ότι από τη δεξαμενή 5 και προς την Εθνική Οδό, αυτή η περιοχή πλέον ανήκει στο Δημόσιο. Ξέμπλεξε αυτό το ζήτημα και η συγκεκριμένη έκταση θα πρέπει να δοθεί στην κοινωνία. Μια περιοχή που στο φαντασιακό είναι καταστραμμένη, αλλά στο οραματικό είναι μια περιοχή με δυναμική και με κατεύθυνση ανάπτυξης. Το υπό κατασκευή αποχετευτικό έργο είναι μία ακόμα λύση, που συμβάλει σε αυτή την προοπτική.

Σχετικά με τη λειτουργία του Ναυπηγείου Σκαραμαγκά, που ενδιαφέρει χιλιάδες ανθρώπους στη Δυτική Αθήνα, αλλά και την εθνική άμυνα, τι υπάρχει μπροστά μας;

Το κρατήσαμε ζωντανό με δική μου συμβολή, όπως και του Πολεμικού Ναυτικού. Αφού τερματίσαμε τις διεκδικήσεις από την πλευρά του Σάφα, υπάρχει ένα πλήρες σχέδιο ώστε να αναζωογονηθεί το Ναυπηγείο. Να λειτουργήσει όχι μόνο με πολεμικά, αλλά και με εμπορικά πλοία και να είναι μια πηγή πολλών θέσεων εργασίας. Αυτό λοιπόν που είπα το 2017 ισχύει απόλυτα. Υπάρχουν όλες οι γραφειοκρατικές διαδικασίες, που ξεπερνιούνται.

Στο ίδιο θέμα της Ακτής Σκαραμαγκά. Ποια ήταν η συνεργασία σας με την δημοτική αρχή Σελέκου – ΚΚΕ; Ποια είναι η άποψή σας για την πρόταση του νέου δημάρχου, Βαγγέλη Ντηνιακού περί “υπογραφής συμβολαιογραφικού προσυμφώνου απόδοσης της ακτής;”

Το συμβολαιογραφικό προσύμφωνο μπορεί να γίνει. Αφορά κατά κύριο λόγο το Υπουργείο Οικονομικών και το Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Ανάπτυξης. Νομίζω όμως ότι, αν ξεκινήσει αυτή η διαδικασία, δεν χρειάζεται προσύμφωνο σε νομικό επίπεδο, αλλά ένα κανονικό σύμφωνο. Σε ό,τι αφορά τη συνεργασία με τη δημοτική αρχή Σελέκου, δεν πέρασε από πολλά κύματα. Κάναμε μια προσπάθεια για το προσφυγικό. Εγώ θα περίμενα μια μεγαλύτερη τόλμη στη διεκδίκηση της περιοχής που αφορά το λιμανάκι. Παράπονο δεν έχω και ελπίζω να μην έχουν και από μένα.

Υπάρχει ένα κομμάτι του ελληνικού λαού που θα ήθελε πολύ πιο γρήγορα να γίνουν κάποια πράγματα και μας εξέφρασε τη δυσαρέσκειά του. Αυτό όμως δεν εκφράστηκε με την υπερψήφιση της Ν.Δ. Αρκεί να παρατηρήσει κανείς πόσες ψήφους πήρε η Ν.Δ στις εκλογές του 2015 και πόσες στις ευρωεκλογές του 2019, όπου δεν υπάρχει διαφορά.

-Θα κλείσουμε την ενδιαφέρουσα συζήτησή μας με την εξής ερώτηση. Για πόσα χρόνια πιστεύετε πως θα παραμείνουν οι πρόσφυγες εγκλωβισμένοι στη χώρα μας;

Υπάρχει το ζήτημα της διάθεσης και της πραγματικότητας. Αν δεν ακολουθηθεί μια πολιτική από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή που θα ενισχύει τις κοινωνίες των χωρών από όπου πηγάζουν οι μεταναστευτικές ροές, που θα σταματάει τους πολέμους σε αυτές τις χώρες και που θα μειώνει τις προσφυγικές και μεταναστευτικές ροές στο ναδίρ. Που θα δημιουργούσε όρους ζωής αυτών των ανθρώπων στις δικές τους χώρες, γιατί δεν θέλουν να φεύγουν. Αυτοί οι άνθρωποι παλεύουν για τη ζωή τους. Το πιο αναγκαίο για το οποίο παλεύουμε είναι η δίκαιη κατανομή του αντικειμενικού βάρους που φέρνουν τα προσφυγικά ρεύματα σε όλες τις χώρες της Ευρώπης, που αυτή τη στιγμή δεν υπάρχει, παρά τα ωραία και μεγάλα λόγια. Με πρώτο ζήτημα μια μετεγκατάσταση τουλάχιστον 20.000 ανθρώπων σε αυτές τις χώρες. Τότε θα έχουμε το φαινόμενο να μπαίνουν κάποιοι πρόσφυγες και μετανάστες και να μένουν στην Ελλάδα. Πράγμα που σημαίνει πως 46.000 πρόσφυγες που ήρθαν στη χώρα μας το 2018, θα έμεναν στη χώρα μας. Καταφέραμε 5.000 από αυτούς με βάση τις οικογενειακές επανενώσεις να πάνε σε άλλες χώρες, άλλοι 5.000 να επιστρέψουν οικειοθελώς στη χώρα καταγωγής τους, αλλά πάντα υπάρχει ένα σοβαρό κομμάτι στο οποίο η Ευρώπη πρέπει να συνεννοηθεί και να μην κράτα κλειστά τα σύνορα. Όταν θα λυθεί αυτό πλήρως, θα μπορέσω να σας πω με ακρίβεια για το μεταναστευτικό. Δεν ξεχνάω πως το 2012 από τον Έβρο πέρασαν 130.000 ψυχές. Δεν ξεχνάω πως πριν ο ΣΥΡΙΖΑ αναλάβει την κυβέρνηση της χώρας, δεν υπήρχε καν σύστημα υποδοχής και περίθαλψης αυτών των ανθρώπων. Εμείς διεκδικήσαμε και κερδίσαμε τα χρήματα εξέτασης και προστασίας αυτών των ανθρώπων να έρχονται απευθείας από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Δηλαδή 443.000.000 ευρώ κάθε χρόνο όχι στο ελληνικό κράτος, αλλά στην Υπάτη Αρμοστεία, στο Διεθνή Οργανισμό Μετανάστευσης και τους συνεργάτες τους. Αυτό είναι το βασικό. Όσο όμως θα υπάρχει τεταμένη φτώχεια και πόλεμοι, σίγουρα θα υπάρχουν και μεταναστευτικές ροές, που έχουν πέσει από το 2015 κατά 97%, αλλά κανείς δεν μπορεί να πει πως έχουν σταματήσει. Συγχρόνως χρειάζεται μια πολιτική ενσωμάτωσης κάποιων ανθρώπων που θα μείνουν σε κάποια ευρωπαϊκή χώρα. Η Ευρώπη άλλωστε χρειάζεται εργατικά χέρια, επιστημονικά μυαλά και ενδυνάμωση. Το πρόγραμμα του ΣΥΡΙΖΑ μιλάει για 20.000 μετανάστες, που θα ενσωματωθούν στην Ελλάδα, μέσα στα επόμενα δύο χρόνια. Άλλωστε να μην ξεχνάμε πως 12.500 παιδιά πηγαίνουν σε ελληνικά σχολεία. Αυτά θα πάρουν ελληνική παιδεία. Διατηρώντας τα πολιτιστικά στοιχεία από τις χώρες που προέρχονται, νομίζω πως θα φτιαχτεί μια καινούρια μίξη. Άλλωστε στην Ελλάδα το έχουμε ξαναζήσει, με την ενσωμάτωση των Ποντίων πριν από έναν αιώνα. Δεν πρόκειται να αλλάξει ούτε η εθνολογική σύσταση, ούτε τα θρησκευτικά δόγματα σε σχέση με αυτά.