ΔΥΤΙΚΗ ΑΘΗΝΑΠΡΩΤΗ ΣΕΛΙΔΑ

Υπογειοποίηση της Λ. Αθηνών: Τοπικός ανισόπεδος κόμβος στη Γ. Παπανδρέου ή σήραγγα όση στην Ποσειδώνος, την Ηλιουπόλεως και τη Λ. Κύμης;

Η υπογειοποίηση της Λ. Αθηνών στο ύψος της οδού Γ. Παπανδρέου είναι ένα από τα έργα που συζητούνται “στο φλου” εδώ και δύο σχεδόν χρόνια. Ωστόσο, τόσο πολύ το πίστευε η Περιφέρεια… ώστε δεν είπε ποτέ τίποτε γι΄ αυτό, αλλά εξαγγέλλει μια μελέτη λίγο πριν τις αυτοδιοικητικές εκλογές.

Μυστικές διαβουλεύσεις

Κι όμως θα έπρεπε να έχει επιδιώξει η Περιφέρεια Αττικής τη δημοσιότητα εγκαίρως, μιας και σκέψεις υπάρχουν πολλές γύρω από αυτό το έργο και θα έπρεπε μέσω του Δήμου Χαϊδαρίου (και ο ίδιος θα έπρεπε να το κάνει αντικείμενο συζήτησης, εφόσον λέει ότι γνώριζε) να επιδιωχθεί μία δημιουργική διαβούλευση, ώστε να εκφραστεί η τοπική κοινωνία και οι ειδικοί.

Όχι να μείνει κλεισμένο στο συρτάρι ή να αποτελεί η υπογειοποίηση της Λ. Αθηνών αντικείμενο μυστικών διαβουλεύσεων παραγόντων μακριά από την πραγματικότητα της Δυτικής Αθήνας. Η ανακοίνωση της διοίκησης Ντηνιακού (ολόκληρη στο τέλος του άρθρου) μάς λέει ότι ήταν γνώστης και ο Κυριάκος Μητσοτάκης, αλλά ο ίδιος δεν το ανέφερε σε καμία από τις πολλές προεκλογικές επισκέψεις του στη Δυτική Αθήνα. Το σημειώνουμε αυτό σαν προβληματισμό για το πόσο “ώριμο” είναι το έργο.

“Πρόκειται για κατασκευή ανισόπεδου κόμβου και όχι υπογειοποίηση της Λ. Αθηνών. Αυτή η λέξη ταιριάζει σε πολύ μεγαλύτερες παρεμβάσεις, σαν αυτές που ήδη υλοποιούνται στα βόρεια και τα νότια του Λεκανοπεδίου και πρέπει να γίνουν και στα δυτικά”.

Η μόνη αναφορά στο συγκεκριμένο έργο έγινε από το “Χαϊδάρι Σήμερα” στις 28 Μαρτίου 2023, όταν γράψαμε σε άρθρο μας: “Μια παρατήρηση όσον αφορά την πεζογέφυρα του Δάσους. Πολλοί επικρίνουν την χωροθέτησή της σε εκείνο το σημείο. Πράγματι, αν κατασκευαζόταν στο ύψος της Γ. Παπανδρέου θα εξυπηρετούσε περισσότερο κόσμο (μια ανεπιβεβαίωτη πληροφορία αναφέρει ότι εκεί η Περιφέρεια εξετάζει μικρή υπογειοποίηση Λ. Αθηνών, στο στυλ της βύθισής στο ύψος της Λ. Θηβών).” (Ολόκληρο το άρθρο: Νέα καθυστέρηση στην παράδοση της πεζογέφυρας του Δάσους).

Για την έκταση του έργου “υπογειοποίηση της Λ. Αθηνών”, αλλά και την ίδια την αναγκαιότητά του υπάρχουν σοβαρές απόψεις πολιτών που αναδείχτηκαν στα κοινωνικά δίκτυα με την πρώτη σχετική δημοσίευση από την εφημερίδα μας.

Υπογειοποίηση της Λ. Αθηνών: Τι σχεδιάζεται

Υπογειοποίηση της Λ. Αθηνών: Τοπικός ανισόπεδος κόμβος στη Γ. Παπανδρέου ή σήραγγα όση στην Ποσειδώνος, την Ηλιουπόλεως και τη Λ. Κύμης; 2
Τοπική υπογειοποίηση της Λ. Αθηνών. Είναι αρκετή για το Χαϊδάρι;

Η διαδικασία και ο χρόνος της δημοσίευσης, λοιπόν, βάζουν τα δικά τους ερωτηματικά, αλλά ας έρθουμε στο ίδιο το έργο.

Όπως αναφέραμε, η μελέτη που θα εκπονήσει η Περιφέρεια αφορά μια περιορισμένη υπογειοποίηση της Λ. Αθηνών στη συμβολή με τη Γ. Παπανδρέου. Είναι το ίδιο με αυτό που έχει γίνει στον κόμβο της Λ. Θηβών. Μπορούμε ακριβώς να φανταστούμε 2+2 λωρίδες της Λεωφόρου να βυθίζονται, 2+2 πλευρικές λωρίδες για τις τοπικές κινήσεις και έναν κυκλικό κόμβο για τη ρύθμιση της κυκλοφορίας.

Το έργο αυτό θα διευκολύνει την έξοδο από το Δάσος, ενώ θα επιτρέψει και την ασφαλέστερη εγκάρσια κυκλοφορία των πεζών.

Κάποιοι αναγνώστες μας έγραψαν ότι πιο απλές λύσεις θα μπορούσαν να υπάρξουν με κατασκευή της Πεζογέφυρας στο σημείο αυτό αντί στην Αρεοπόλεως, για την ασφάλεια των πεζών, με παράλληλη κατάλληλη ρύθμιση των φαναριών στην διασταύρωση ή και μονοδρόμηση της Παπανδρέου ώστε να έχει καλύτερη ροή. Αυτά έχουν συζητηθεί πολλές φορές αλλά ποτέ δεν δοκιμάστηκε τίποτε.

Τι πραγματικά χρειάζεται το Χαϊδάρι;

Γενικά, οι αντιδράσεις των πολιτών στην είδηση για την, μερική έστω, υπογειοποίηση της Λ. Αθηνών δεν είναι όσο θετικές θα περίμενε κανείς. Γιατί απλά οι προσδοκίες είναι μεγαλύτερες. Δηλαδή οι πολίτες του Χαϊδαρίου ζητούν υπογειοποίηση σε μεγαλύτερη έκταση, τόση ώστε να ενωθεί μια διχασμένη πόλη, να ελευθερωθούν χώροι, να περιοριστεί η ρύπανση.

Δείτε πώς έθεσε πρόσφατα το ζήτημα για την υπογειοποίηση της Λ. Αθηνών ο Μιχάλης Χρυσοχοΐδης, μιλώντας στο “Χαϊδάρι Σήμερα”:

“Έχω ερευνήσει και έχω βρει μία προκαταρκτική μελέτη για τη διευθέτηση της Λεωφόρου Αθηνών, η οποία πρέπει να υπογειοποιηθεί, έτσι ώστε να ενώσουμε την πόλη του Χαϊδαρίου. Υπάρχει το περιβαλλοντικό θέμα. Χιλιάδες αυτοκίνητα μολύνουν καθημερινά. Ενώνοντας την πόλη, αποδίδουμε στους κατοίκους δεκάδες χιλιάδες τετραγωνικά μέτρα. Αυτό θα είναι κάτι πρωτοφανές, διότι θα δημιουργήσει μία νέα ταυτότητα στην πόλη.

Εγώ δεν είμαι των μακετών. Μου αρέσουν τα έργα. Θα μπορούσαμε, όμως, με μία οπτικοποίηση να δούμε πώς θα ήταν το Χαϊδάρι με την υπογειοποίηση σε ένα σημείο της Λεωφόρου. Δυστυχώς το Χαϊδάρι, ενώ περιβάλλεται από τόσα άλση, θυμίζει πόλη του 19ου αιώνα, όσον αφορά τον τεμαχισμό από ένα τόσο μεγάλο δρόμο. Είναι απίστευτο. Σκεφτείτε το Χαϊδάρι χωρίς αυτή την πραγματικότητα. Μαζί με τα άλση οι Χαϊδαριώτες θα απολαύσουν μία πόλη με ισχυρή ταυτότητα που θα προσελκύσει άφθονες επενδύσεις.” (Ολόκληρο το άρθρο: Μιχάλης Χρυσοχοΐδης: Απορώ πώς το Χαϊδάρι δεν έχει 20.000-30.000 επισκέπτες καθημερινά, με τόσα ταυτοτικά στοιχεία που διαθέτει)

Η πλήρης, λοιπόν, υπογειοποίηση της Λ. Αθηνών είναι ένα έργο-τομή για το Χαϊδάρι και τη Δυτική Αθήνα και όπως λέει ο πρώην υπουργός υπάρχει προμελέτη. Γιατί λοιπόν να αρκεστούμε σε μια τοπική υπογειοποίηση σε έναν κόμβο; Και τι θα γίνει με τον μεγαλύτερο κόμβο, που είναι το Παλατάκι; Μήπως η “τοπική υπογειοποίηση” που σχεδιάζει η Περιφέρεια είναι η ταφόπλακα σε μια ριζική παρέμβαση;

“Αυτό είναι ανισόπεδος κόμβος και όχι υπογειοποίηση της Λ. Αθηνών”

επεκτάσεις Μετρό, προτάσεις Ηρακλή Δρούλια
Ηρακλής Δρούλιας: Εφικτή η εκτεταμένη υπογειοποίηση της Λ. Αθηνών, όπως γίνεται στα βόρεια και τα νότια.

Το “Χαϊδάρι Σήμερα” απευθύνθηκε στον Ηρακλή Δρούλια, έμπειρο πολιτικό μηχανικό και καλό γνώστη της περιοχής. Μας είπε ότι, σαν αρχικό άκουσμα, που αφορά για πρώτη φορά παρέμβαση στη Λ. Αθηνών, είναι μια θετική είδηση, αλλά πρέπει να απαντηθούν πολλά ερωτηματικά στη φάση της μελέτης, ώστε να μην προκληθούν μεγαλύτερα προβλήματα στο κυκλοφοριακό και την περιβαλλοντική επιβάρυνση της πόλης. Κυρίως να είναι έργο έργο που θα συμβάλει στην ενοποίηση της πόλης, όπως θα έκανε μία μεγάλου μήκους υπογειοποίηση, και όχι σε περαιτέρω διαχωρισμό της.

Αρχικά, μας είπε ότι πρόκειται για κατασκευή ανισόπεδου κόμβου και όχι υπογειοποίηση της Λ. Αθηνών. Αυτή η λέξη ταιριάζει σε πολύ μεγαλύτερες παρεμβάσεις, σαν αυτές που ήδη υλοποιούνται στα βόρεια και τα νότια του Λεκανοπεδίου και πρέπει να γίνουν και στα δυτικά.

Σε κάθε περίπτωση θεωρεί επιθυμητή και εφικτή πραγματική υπογειοποίηση σε μεγάλο μήκος της Λ. Αθηνών. “Είναι κρίμα να κάνεις ένα τέτοιο έργο και να το κάνεις λειψό”, τονίζει.

“Κοστίζουν τρελά λεφτά!”

Ξέρουμε τι θα πουν κάποιοι: Αυτά που ζητάτε κοστίζουν τρελά λεφτά, προσγειωθείτε.

Απάντηση: Τόσα λεφτά και πολύ περισσότερα δίνονται αυτή την ώρα που μιλάμε για αντίστοιχα έργα σηράγγων στο Λεκανοπέδιο.

  • Υπογειοποίηση Λ. Ποσειδώνος. Μήκος 3 χιλόμετρα, έχει ήδη κατασκευαστεί το 50% του έργου. Επίσης, έχει γίνει εγκάρσια μετατόπιση της ίδιας Λεωφόρου στο παραλιακό μέτωπο του Φαλήρου.
  • Σήραγγα Ηλιουπόλεως. Θα συνδέσει την Περιμετρική Υμηττού με τη Λεωφ. Βουλιαγμένης. Μήκος 3 χιλιόμετρα.
  • Επέκταση Λ. Κύμης από Αττική Οδό μέχρι Ε.Ο. Αθηνών Λαμίας (υπόγεια 4,2 χλμ). Ο Δήμος Νέου Ηρακλείου λέει «ναι», αλλά έχει ληφθεί ομόφωνη απόφαση από το Δημοτικό Συμβούλιο το τμήμα που περνά από το Ηράκλειο να γίνει σκεπαστό, «ώστε να αποφευχθεί η διχοτόμηση της πόλης». Θα θυμίζει κάτι;

“Από το Παλατάκι μέχρι το Δαφνί είναι περίπου 3,5 χλμ, άρα όσο τα άλλα έργα που γίνονται στο Λεκανοπέδιο”, μας λέει ο κ. Δρούλιας, για να επισημάνει ότι δεν ζητάμε κάτι υπερβολικό και απλησίαστο.

Κάθε ένα από τα παραπάνω έργα κοστίζει γύρω στα 400 εκατ. ευρώ, τα οποία, όπως διαπιστώνει κανείς, βρίσκονται με ιδιαίτερη ευκολία. Για την υπογειοποίηση της Λ. Αθηνών γιατί όχι;

Ώρα λοιπόν να μπει στο ραντάρ των κυβερνήσεων και η Δυτική Αθήνα με πραγματικά μεγάλα έργα ανάπτυξης και όχι τοπικές μικροπαρεμβάσεις που δεν λύνουν τα πραγματικά προβλήματα και δεν προάγουν την ανάπτυξη και την ποιότητα ζωής.

Υπογειοποίηση της Λ. Αθηνών: Τοπικός ανισόπεδος κόμβος στη Γ. Παπανδρέου ή σήραγγα όση στην Ποσειδώνος, την Ηλιουπόλεως και τη Λ. Κύμης; 5
Υπογειοποίηση της Λ. Αθηνών. Ένα συνηθισμένο μποτιλιάρισμα στο φανάρι της Σατωβριάνδου

Η ανακοίνωση της διοίκησης του Δήμου Χαϊδαρίου για την υπογειοποίηση στο ύψος της Γ. Παπανδρέου:

Υπογειοποίηση της Λ. Αθηνών: Τοπικός ανισόπεδος κόμβος στη Γ. Παπανδρέου ή σήραγγα όση στην Ποσειδώνος, την Ηλιουπόλεως και τη Λ. Κύμης; 7

“Έγινε το πρώτο βήμα για το μεγάλο έργο που διεκδικήσαμε από τον Πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη. Την υπογειοποίηση της Λ. Αθηνών στη συμβολή της με την οδό Γ. Παπανδρέου. Η υλοποίηση του έργου αποτέλεσε προσωπική δέσμευση του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη προς τον Δήμο μας, κατά τη συνάντηση που είχαν οι 7 Δήμαρχοι της Δυτικής Αθήνας με τον Πρωθυπουργό στις 30 Μαρτίου 2022.

Η συγκεκριμένη υπογειοποίηση θα αποσυμφορήσει οριστικά την οδό Γ. Παπανδρέου και θα συνδέσει τη συνοικία του Δάσους με το κεντρικό Χαϊδάρι. Είναι το μεγαλύτερο από τα έργα που προτάθηκαν στον Πρωθυπουργό για όλη τη Δυτική Αθήνα και ο Πρωθυπουργός συμφώνησε άμεσα για την υλοποίησή του, εκτιμώντας τη στρατηγική σημασία του για το Χαϊδάρι αλλά και για την κυκλοφοριακή ελάφρυνση της Λ. Αθηνών.

Όπως είχαμε από τότε ενημερώσει το Δημοτικό μας Συμβούλιο, η αρχική πρόταση για την υπογειοποίηση διατυπώθηκε από τον Δήμο μας σε κοινή επιστολή των 7 Δημάρχων προς τον Πρωθυπουργό, στο πλαίσιο των εμβληματικών έργων για την αναβάθμιση της περιοχής μας.

Στη συνέχεια υπήρξαν διαβουλεύσεις με τη συμμετοχή του Υπουργού Άκη Σκέρτσου και του ΓΓ Συντονισμού του κυβερνητικού έργου Θανάση Κοντογεώργη. Λόγω του μεγέθους του έργου η πρόταση του Δήμου, την οποία αποδέχθηκε ο κ. Πρωθυπουργός, είναι το έργο να χρηματοδοτηθεί από το Ταμείο Ανάκαμψης.

Προϋπόθεση για την υποβολή της πρότασης στο Ταμείο Ανάκαμψης είναι η κατάρτιση της αρχικής μελέτης, την οποία ανέλαβε η Περιφέρεια Αττικής κατόπιν επικοινωνίας των κκ. Σκερτσου και Κοντογεώργη με τον Εκτελεστικό γραμματέα της περιφέρειας κ. Γιάννη Σελίμη. Σε υλοποίηση αυτής της συμφωνίας, κατά την τελευταία συνεδρίαση του Περιφερειακού Συμβούλιου, η κατάρτιση της μελέτης εντάχθηκε στο Πρόγραμμα Εκτελεστέων Έργων της Περιφέρειας με φορέα υλοποίησης τον Δήμο Χαϊδαρίου.

Εκφράζουμε τις θερμές ευχαριστίες μας επίσης προς τους κκ. Σκέρτσο, Κοντογεώργη, Σελίμη και τον Περιφερειάρχη Γ. Πατούλη. Η αναβάθμιση του Χαϊδαρίου και συνολικά της Δυτικής Αθήνας προϋποθέτει τέτοιες μεγάλης κλίμακας και στρατηγικής προοπτικής παρεμβάσεις. Αυτό είναι το όραμά μας για την πόλη μας και για την περιοχή μας. Αυτή είναι η δέσμευσή μας προς τους συμπολίτες μας και θα την υλοποιήσουμε στο ακέραιο.”

Παρόμοια Άρθρα

Ένα Σχόλιο

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Back to top button