ΠΡΩΤΗ ΣΕΛΙΔΑΔΗΜΟΤΙΚΑ

Βολές κατά ριπάς, “σουρωτήρι” το σχέδιο νόμου για τα Ναυπηγεία

Η δημόσια διαβούλευση για το σχέδιο νόμου με το οποίο προσπαθεί η κυβέρνηση να καλύψει τα πιθανά κενά που αφορούν τη διαχείριση του Ναυπηγείου Σκαραμαγκά στο μέλλον αναδεικνύει τα προβλήματα που αυτό δημιουργεί. Και είναι τόσα σοβαρά, που καθιστούν παράτολμο επιχείρημα την επένδυση, αν αυτή επεκταθεί πέρα από τα όρια των ναυπηγήσεων και σχετικών δραστηριοτήτων.

Ο δήμαρχος Χαϊδαρίου, Βαγγέλης Ντηνιακός, βάζει το θέμα της έλλειψης Στρατηγικής Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων. Επισείει τον κίνδυνο περιβαλλοντικής επιβάρυνσης και τον γενικευμένο κίνδυνο σε περίπτωση μείζονος βιομηχανικού ατυχήματος σε πιθανές εγκαταστάσεις φυσικού αερίου. Επίσης απαριθμεί και άλλες προβληματικές πλευρές του σχεδίου νόμου. Ζητάει να μην έρθει αυτό στη Βουλή ως έχει, προειδοποιώντας για “μακροχρόνιες δικαστικές διενέξεις στη συνέχεια, για τις συνέπειες των οποίων δεν θα φέρει καμία ευθύνη ο Δήμος Χαϊδαρίου”. Όσον αφορά την Προβλήτα 4, τονίζει και πάλι τον βάσιμο ισχυρισμό του Δήμου Χαϊδαρίου περί του κοινόχρηστου χαρακτήρα της Προβλήτας 4 των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά, ο οποίος δεν έχει κριθεί από τα αρμόδια Δικαστήρια και δηλώνει “ρητά επιφυλασσόμεθα να επανέλθουμε”.

Ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Ναυπηγικής Βιομηχανίας (Σ.Ε.ΝΑ.ΒΙ.) μιλάει χωρίς περιστροφές για “ευνοϊκές ρυθμίσεις εν γένει σήμερα, που εγκυμονούν -κατά την κρίση μας- κινδύνους παραβάσεων της Ευρωπαϊκής Νομοθεσίας Ανταγωνισμού και παρεμβάσεων των αρμοδίων Ευρωπαϊκών Οργάνων, με αποτέλεσμα τη δημιουργία εκ νέου σοβαρών εμποδίων στην ομαλή λειτουργία των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά”. Τονίζει ότι είναι αναγκαίο να οριστεί σαφώς ως κύρια δραστηριότητα/χρήση γης, μόνο η ναυπήγηση/επισκευή/μετασκευή/συντήρηση πλοίων και σκαφών και οι υπόλοιπες να διαγραφούν.

Θυμίζουμε ότι και το Επαγγελματικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Πειραιά διατυπώνει την άποψη ότι το υπό συζήτηση σχέδιο νόμου δημιουργεί εύλογα ζητήματα για το κύρος της διαγωνιστικής διαδικασίας και εγείρει τον κίνδυνο να ανοίξει και πάλι ένα νέο κεφάλαιο κρατικών ενισχύσεων (θυμίζουμε ότι τα ΕΝΑΕ οδηγήθηκαν σε διάλυση μετά την προσφυγή στην ΕΕ του ιδιοκτήτη του Ναυπηγείου Ελευσίνας, Νίκου Ταβουλάρη, εναντίον των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά, ο οποίος τα κατηγορούσε για αθέμιτο ανταγωνισμό). (Βλέπε Η διαβούλευση δείχνει ότι ο νέος νόμος για τα Ναυπηγεία είναι διάτρητος).

Η δημόσια διαβούλευση δείχνει ότι δεν είναι ο Δήμος Χαϊδαρίου που έχει αντιρρήσεις για το ανοσιούργημα του σχεδίου νόμου, αλλά και κορυφαίοι φορείς της ιδιωτικής οικονομίας, που ζητούν, όπως και ο Δήμος μας, το ναυπηγείο να μείνει ναυπηγείο. Τόσο απλό. Αν το Υπουργείο Οικονομικών επιμείνει σε αυτό το ανοσιούργημα, απλά ανάβει τη φωτιά για νέες προσφυγές, όχι μόνο του Δήμου Χαϊδαρίου αυτή τη φορά. Το προηγούμενο “Ταβουλάρη” δείχνει τι μπορεί να γίνει. Πιθανολογούμε, ο νέος ιδιοκτήτης Γ. Προκοπίου μόνο ήσυχος δεν μπορεί να είναι με αυτά που συμβαίνουν. Άλλωστε το είπε και ο ίδιος: “Αν δεν ανεβείς στον γάιδαρο δεν μπορείς να κουνάς τα πόδια σου”….

Οι Πολίτες σε Δράση Χαϊδαρίου, διά του Δημήτρη Αλεξάκη τονίζουν ότι “ξεριζωμός των κατοίκων και απειλή της αξιοπρεπούς διαβίωσής τους στην ευρύτερη περιοχή με “επιχειρηματικούς αναθεωρητισμούς” (σσ. εγκαταστάσεις φυσικού αερίου) δεν πρόκειται να υπάρξει!”

Ακολουθούν ολόκληρα τα σχόλια του δημάρχου, του Σ.Ε.ΝΑ.ΒΙ και των Πολιτών σε Δράση:

ΕΥΑΓΓΕΛΟΣ ΝΤΗΝΙΑΚΟΣ ΔΗΜΑΡΧΟΣ ΧΑΪΔΑΡΙΟΥ

Το υπό διαβούλευση σχέδιο νόμου, καθ’ υπέρβαση του σκοπού της αρχικής απαλλοτρίωσης, των υφισταμένων χρήσεων γης και του περιεχόμενου της δημοπρασίας για την εκποίηση της επιχείρησης ως συνόλου, επιτρέπει στον επενδυτή να εγκαταστήσει στην έκταση των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά όχι μόνο ναυπηγικές δραστηριότητες και ορισμένες επιπλέον δραστηριότητες υποστηρικτικές των ναυπηγικών, αλλά διάφορες άλλες χρήσεις και μάλιστα υψηλής όχλησης. Αυτό μάλιστα χωρίς να έχει εκπονηθεί η Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων την οποία προβλέπει το σχέδιο νόμου και αδιαφορώντας για τη συνολικότερη περιβαλλοντική επιβάρυνση της πόλης του Χαϊδαρίου και ευρύτερα της Δυτικής Αθήνας από αντίστοιχες οχλούσες χρήσεις.
Επομένως, επιγραμματικά και μόνο επισημαίνουμε ότι:

1) Από το υπό διαβούλευση σχέδιο νόμου τίθενται μείζονα ζητήματα περιβαλλοντικής επιβάρυνσης αλλά και επικινδυνότητας για το Χαϊδάρι, την ευρύτερη Δυτική Αθήνα και συνολικά για την περιοχή της πρωτεύουσας λόγω της παραχώρησης στον επενδυτή της δυνατότητας λειτουργίας εγκαταστάσεων παραγωγής, αποθήκευσης και μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας και φυσικού αερίου, με συνέπεια τον γενικευμένο κίνδυνο για τη συνοικία της Αφαίας Σκαραμαγκά σε περίπτωση βιομηχανικού ατυχήματος. Η σχετική πρόβλεψη συνιστά «κόκκινη γραμμή» για την πόλη μας.
2) Υπενθυμίζουμε την ομόφωνη αντίδραση όλων των Δήμων της Δυτικής Αθήνας το 2008-2009, όταν είχε επιχειρηθεί η δημιουργία μονάδας ηλεκτροπαραγωγής από φυσικό αέριο στις εγκαταστάσεις της Χαλυβουργικής. Μετά την πραγματοποίηση μιας μεγάλης πορείας μέχρι τη Βουλή, στην οποία μάλιστα συμμετείχε ως Βουλευτής της τότε Β Αθηνών και ο σημερινός πρωθυπουργός, τα σχέδια εκείνα ματαιώθηκαν.
3) Με το σχέδιο νόμου υποβαθμίζεται περιβαλλοντικά ολόκληρη η Δυτική Αθήνα, την ίδια στιγμή που η κυβέρνηση διατυμπανίζει την πρόθεσή της για δημιουργία εκτεταμένων πάρκων πράσινου και αναψυχής στο Ελληνικό καθώς και δημιουργία πάρκων στο Τατόι και αλλού.
4) Από το νομοσχέδιο τίθενται διάφορα πολεοδομικά ζητήματα ως προς τα οποία επίσης επιφυλασσόμεθα .
5) Η αλλαγή χρήσης της έκτασης συνιστά κατά νόμω αιτία άρσης συντελεσθείσας απαλλοτρίωσης όταν πάψει να υλοποιείται ο σκοπός για τον οποίο κηρύχθηκε.
6) Στο σχέδιο νόμου δεν υπάρχει καμία αναφορά ούτε για τις θέσεις εργασίας, ούτε για την καταβολή των αποζημιώσεων και των οφειλομένων στους εργαζόμενους.
7) Εν κατακλείδι, επισημαίνουμε και πάλι τον βάσιμο ισχυρισμό του Δήμου Χαϊδαρίου περί του κοινόχρηστου χαρακτήρα της Προβλήτας 4 των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά, ο οποίος δεν έχει κριθεί από τα αρμόδια Δικαστήρια και ρητά επιφυλασσόμεθα να επανέλθουμε.

Τέλος, θα πρέπει να επισημάνουμε ότι η διεύρυνση των δυνατοτήτων αξιοποίησης της έκτασης στους τομείς του τουρισμού – αναψυχής –τουριστικών λιμένων θέτει ζητήματα κυβερνητικής ανακολουθίας, καθώς κατά το άμεσο παρελθόν επικρίθηκαν ως δήθεν ανεφάρμοστες οι προτάσεις τουριστικής αξιοποίησης της περιοχής που διατύπωσε ο Δήμος Χαϊδαρίου, αλλά σύμφωνα με το σχέδιο νόμου κρίνεται εφαρμοστέο το τυχόν σχέδιο που θα θελήσει να υλοποιήσει ο εκάστοτε επενδυτής
Στο φως όλων των ανωτέρω, ο Δήμος Χαϊδαρίου θεωρεί ότι το υπό διαβούλευση νομοσχέδιο δεν πρέπει να εισαχθεί στη Βουλή διότι η διαδικασία διαβούλευσης διάρκειας μιας εβδομάδας δεν επιτρέπει τη διερεύνηση των κρίσιμων θεμάτων που προαναφέρουμε αλλά και άλλων τα οποία πιθανά θα επισημάνουν οι νομικοί σύμβουλοι του Δήμου ή άλλων φορέων της τοπικής κοινωνίας.
Η εισαγωγή του σχεδίου νόμου προς ψήφιση μπορεί να οδηγήσει σε μακροχρόνιες δικαστικές διενέξεις στη συνέχεια, για τις συνέπειες των οποίων δεν θα φέρει καμία ευθύνη ο Δήμος Χαϊδαρίου.

ΣΥΝΔΕΣΜΟΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ ΝΑΥΠΗΓΙΚΗΣ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΑΣ (Σ.Ε.ΝΑ.ΒΙ.)

1.Ευνοϊκές ρυθμίσεις εν γένει σήμερα, εγκυμονούν-κατά την κρίση μας-κινδύνους παραβάσεων της Ευρωπαϊκής Νομοθεσίας Ανταγωνισμού και παρεμβάσεων των αρμοδίων Ευρωπαϊκών Οργάνων, με αποτέλεσμα τη δημιουργία εκ νέου σοβαρών εμποδίων στην ομαλή λειτουργία των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά. Τέτοιες νομικές διευθετήσεις θα έπρεπε να έχουν συντελεστεί πριν τις σχετικές προκηρύξεις και την ανακήρυξη του νέου ιδιοκτήτη των ναυπηγείων. Διευκρινίζουμε ότι θεωρούμε θετική την παροχή κινήτρων και διευκολύνσεων για την παραγωγική πλήρη επαναλειτουργία των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά, αυστηρά όμως εντός των πλαισίων της Ευρωπαϊκής Νομοθεσίας, ώστε να αποφύγουμε τα λάθη του παρελθόντος.
2.Αν και ο γενικός προσανατολισμός του πρώτου μέρους του Νομοσχεδίου είναι πράγματι η ναυπηγία/ναυπηγοεπισκευή,η χωροθέτηση πληθώρας χρήσεων στο άρθρο 3 του νομοσχεδίου, χωρίς ιεράρχηση, δημιουργεί κινδύνους εκτροπής από την κύρια δραστηριότητα του σύγχρονου ναυπηγείου. Είναι αναγκαίο να οριστεί σαφώς:
α)Ως κύρια δραστηριότητα/χρήση γης, μόνο η ναυπήγηση/επισκευή/μετασκευή/συντήρηση πλοίων και σκαφών για χρονικό διάστημα, τουλάχιστον 50 ετών.
β)Λοιπές επιτρεπόμενες δραστηριότητες/χρήσεις γης, μόνο οι υποστηρικτικές της κύριας, που σαφώς θα αναφέρονται.
γ)Δραστηριότητες απολύτως άσχετες με την κύρια να διαγραφούν. Τέτοιες για παράδειγμα είναι οι εγκαταστάσεις εφοδιαστικής, τουρισμός αναψυχή, τουριστικοί λιμένες κ.ά.

Αλεξάκης Δημήτρης, Δημοτικός Σύμβουλος με τους Πολίτες σε Δράση Χαϊδαρίου

Τοπική βιώσιμη ανάπτυξη χωρίς την κοινωνία και κόντρα στην κοινωνία δεν γίνεται! Στο Χαϊδάρι δεν είμαστε αντίθετοι με τη λειτουργία των Ναυπηγείων, όσον αφορά στις ναυπηγοεπισκευαστικές δραστηριότητες και με μέτρα για την προστασία τόσο του επίγειου όσο και του θαλάσσιου περιβάλλοντος.

Για την «προοπτική βιώσιμης ανάπτυξης» που επικαλείται το Υπουργείο Οικονομικών έχει επισημανθεί δημόσια η ανάγκη εκπόνησης μελέτης από τα ΑΕΙ (ΠΑΔΑ, ΕΜΠ) για τον προσανατολισμό της τοπικής αλλά και της ευρύτερης κοινωνίας ως προς τη στρατηγική αξιοποίησης των κοινόχρηστων εκτάσεων στον Σκαραμαγκά, ζήτημα το οποίο άπτεται και του επικείμενου χωρικού σχεδιασμού της πόλης μας στο πλαίσιο της βιώσιμης τοπικής ανάπτυξης.

Τασσόμαστε κατά οποιασδήποτε άλλης επιχειρηματικής παρέμβασης στην περιοχή, ιδιαίτερα δε ως προς την αναφορά στο άρθρο 3.2 “…εγκαταστάσεις παραγωγής, αποθήκευσης και μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας και φυσικού αερίου …” καθώς και σύμφωνα με κατά καιρούς δημοσιεύματα “για την Πλωτή Μονάδα Αποθήκευσης και Επαναεριοποίησης Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου (LNG) στο πλαίσιο της “υπό δικαστικής κρίσης επένδυσης”.

Τασσόμαστε εναντίον κάθε ίχνους αδιαφανούς διαδικασίας γιατί πρόκειται για δημόσια περιουσία και όχι για κτήμα ιδιώτη ιδιοκτήτη! Τασσόμαστε υπέρ της διασφάλισης των θέσεων εργασίας και ιδιαίτερα υπέρ της διατήρησης της πολύτιμης τεχνογνωσίας που έχει αποκτηθεί διαχρονικά και να μην απεμποληθεί όπως έγινε στην Ολυμπιακή (Τεχνική βάση συντήρησης)!

Ξεριζωμός των κατοίκων και απειλή της αξιοπρεπούς διαβίωσής τους στην ευρύτερη περιοχή με “επιχειρηματικούς αναθεωρητισμούς” δεν πρόκειται να υπάρξει!

“Ο αιγιαλός ανήκει κατά νομική επιταγή στο Ελληνικό Δημόσιο, κατά τις ισχύουσες διατάξεις των άρθρων 1 του α.ν. 2344/1940, 967 και 968 ΑΚ, η δε κυριότητα, στην οποία ο ΑΚ υπάγει τα δημόσια κτήματα είναι εκείνη του αστικού δικαίου, η οποία εξακολουθεί να υπάρχει όταν αυτά (δημόσια κτήματα) παύσουν, κατά τη διάταξη του άρθρου 971 ΑΚ, να υπηρετούν την κοινή χρήση, παύσουν δηλαδή τα κοινής χρήσης πράγματα να είναι εκτός συναλλαγής (966ΑΚ)”.

Ειδικότερα θίγουμε το θέμα παραχώρησης στο Δήμο μας έκτασης 220 στρμ. η οποία αποτελείται από 120 στρέμματα κοινόχρηστου χώρου που προήλθαν από μπαζώματα επί του αιγιαλού (προβλήτα 4 / hot spot για τους πρόσφυγες) και απόδοση άλλων 100στρμ. σε συνέχεια αυτών, σε ανταπόδοση της δέσμευσης της ζώνης αιγιαλού έμπροσθεν των εγκαταστάσεων των ναυπηγείων Σκαραμαγκά και του θαλάσσιου χώρου.

Ο χώρος αυτός στην Ακτή Σκαραμαγκά θα αποτελέσει την κατάληξη του πράσινου πολιτιστικού διαδρόμου του Λεκανοπεδίου (Υμηττός – Κεραμεικός – Αιγάλεω – Χαϊδάρι / Σκαραμαγκάς).

Συνοπτικά η πρότασή μας με προοπτική όχι μόνο για την πόλη του Χαϊδαρίου αλλά συνολικά για το ενιαίο παραγωγικό σύστημα Δυτική Αθήνα – Δυτική Αττική και με στόχο μεταξύ άλλων τον περιορισμό του brain drain και την ενίσχυση εμπράκτως του brain gain είναι:

Ανάπλαση του παραλιακού μετώπου στον Σκαραμαγκά με ανοικτό αρχιτεκτονικό διαγωνισμό για την κάλυψη των αναγκών των πολιτών και με προβλέψεις, για την ανάπτυξη συνεργειών με το Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής / Σχολή Μηχανικών και το Γεωπονικό Πανεπιστήμιο /ΕΚΠΑ για τη δημιουργία τεχνολογικού hot spot χάριν όλων των πολιτών & ιδιαίτερα των νέων καθώς και:

για την ανάπτυξη του κύκλου εργασιών για το σύνολο των επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται και είναι γεωγραφικά ενταγμένες στο “Δυτικό” παραγωγικό σύστημα, διαμέσου καινοτομικών τεχνολογικών και πράσινων προσεγγίσεων με παράλληλη αξιοποίηση της προστιθέμενης αξίας της παραγωγής τοπικά – περιφερειακά – εθνικά,
για την προστασία του θαλάσσιου και επίγειου περιβάλλοντος,
για την ανεμπόδιστη πρόσβαση σε όλους τους πολίτες,
για τη χρήση Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας σε όλες κατασκευές ή πιλοτικές παρεμβάσεις,
για τη λειτουργική σύνδεση συγκοινωνιακά με όλο το Χαϊδάρι.

Παρόμοια Άρθρα

Back to top button