Το εκτενές άρθρο του Gerd Höhler (ανταποκριτής στην Αθήνα) και του Christoph Herwartz (ανταποκριτής στις Βρυξέλλες) στην Handelsblatt, αναδημοσιεύεται από το HellasJournal με πρωτοσέλιδη φωτογραφία του Έλληνα εφοπλιστή Γιώργου Προκοπίου, νέου ιδιοκτήτη των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά. Αφετηρία είναι η υπογραφή συμφωνίας του ομοσπονδιακού Υπουργείου Οικονομίας και Κλιματικής Προστασίας με τον Γ. Προκοπίου.

Το άρθρο αναφέρεται στο διπλό παιχνίδι των Ελλήνων εφοπλιστών και σημειώνει ότι οι εφοπλιστές του Πειραιά μεταφέρουν μαζικά με τα δεξαμενόπλοιά τους ρωσικό φυσικό αέριο και αργό πετρέλαιο με περίπλοκες μεθόδους. Αυτό δείχνει πόσα κενά έχουν οι κανόνες της Ευρωπαϊκής Ένωσης (Ε.Ε.) κατά του Βλαντιμίρ Πούτιν (Putin).

Ο κ. Προκοπίου πρόκειται να ενοικιάσει στη γερμανική κυβέρνηση δύο πλοία, το “Transgas Force“ και το “Transgas Power“, που θα βοηθήσουν τη Γερμανία, ως πλωτοί τερματικοί σταθμοί LNG, να απεξαρτηθεί από το ρωσικό φυσικό αέριο.

Ωστόσο ο Έλληνας μεγιστάνας δεν βοηθά μόνο τη Γερμανία, αλλά και τον Putin, σχολιάζει το δημοσίευμα: ο Προκοπίου, όπως και άλλοι Έλληνες εφοπλιστές, μεταφέρουν το ρωσικό πετρέλαιο με τα πλοία τους σε όλο τον κόσμο και έτσι βοηθούν τον Ρώσο Πρόεδρο να γεμίζει τα κρατικά ταμεία με έσοδα προκειμένου να χρηματοδοτεί τον πόλεμό του στην Ουκρανία.

Σύμφωνα με έρευνα της ΜΚΟ Global Witness που βασίστηκε σε στοιχεία της αμερικανο-βρετανικής εταιρείας Refinitiv, τα ελληνικά, κυπριακά και μαλτέζικα δεξαμενόπλοια έχουν μεταφέρει από την αρχή του πολέμου στην Ουκρανία περίπου το ένα τρίτο των εξαγωγών ρωσικού πετρελαίου, δηλαδή συνολικά 178 εκατ. βαρέλια, αξίας 17,3 δις. δολαρίων. Μόνο τον Μάιο τα δεξαμενόπλοια των τριών αυτών χωρών μετέφεραν το 50% του πετρελαίου που εξήγε η Ρωσία.

Όπως σχολιάζουν οι συντάκτες του άρθρου, πρόκειται για «κενό» στις κυρώσεις της Ε.Ε. σε βάρος της Ρωσίας και για το ρίσκο οι κυρώσεις αυτές τελικά να ζημιώσουν περισσότερο την Ε.Ε. παρά τη Ρωσία. Ο πόλεμος και οι κυρώσεις έχουν ωθήσει στα ύψη την τιμή του πετρελαίου, με αποτέλεσμα η Ρωσία να έχει περισσότερα έσοδα από ό,τι πριν την έναρξη του πολέμου, παρόλο που έχει πουλήσει λιγότερο πετρέλαιο.

Η εξέλιξη αυτή ενισχύεται και από το γεγονός ότι η Ινδία έχει καταστεί σημαντικός πελάτης για το ρωσικό πετρέλαιο, και μάλιστα το 80% αυτού του πετρελαίου που αγοράζει η Ινδία μεταφέρεται από πλοία της Ε.Ε., της Νορβηγίας και της Μ. Βρετανίας, με τα ελληνικά δεξαμενόπλοια να παίζουν εδώ σημαντικό ρόλο.

Η ανταπόκριση αναφέρεται στις δύσκολες διαπραγματεύσεις των Ευρωπαίων εταίρων για το εμπάργκο στο ρωσικό πετρέλαιο, κατά τις οποίες η Ουγγαρία έφερε τις μεγαλύτερες αντιρρήσεις, αλλά και η Ελλάδα πέτυχε στο πλαίσιο αυτής της διένεξης να αποσυρθεί από το τελικό κείμενο του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου για την έκτη δέσμη κυρώσεων το απόσπασμα που αφορούσε την απαγόρευση μεταφοράς του πετρελαίου, μια επιτυχία για την Ελλάδα, την Κύπρο και τη Μάλτα, και το λόμπυ των εφοπλιστών τους.

Σύμφωνα με τον πρόεδρο της Επιτροπής Ευρωπαϊκών Υποθέσεων του ομοσπονδιακού Κοινοβουλίου, Anton Hofreiter (Πράσινοι), «από την άποψη του περιεχομένου αυτό δεν μπορεί να αιτιολογηθεί». Χωρίς την απαγόρευση μεταφοράς του πετρελαίου το εμπάργκο δεν ζημιώνει τη Ρωσία, αντιθέτως επωφελείται από τις υψηλές τιμές κάθε χώρα που το πουλά, επισημαίνει ο κ. Hofreiter.

Το δημοσίευμα αναφέρεται στη συνέχεια λεπτομερώς στην εταιρεία Dynagas LNG Partners LP του Γιώργου Προκοπίου, που έχει ενοικιάσει τρία από τα έξι δεξαμενόπλοια LNG στη ρωσική Gazprom, ενώ άλλα δύο έχουν ενοικιαστεί στην Yamal LNG, που ανήκει πλειοψηφικά στον δεύτερο μεγαλύτερο ρωσικό όμιλο φυσικού αερίου Novatek.

Όπως σημειώνεται, τα πλοία του Έλληνα εφοπλιστή είναι κατασκευασμένα κατά τρόπο που μπορούν να μεταφέρουν όλο τον χρόνο ρωσικό υγροποιημένο φυσικό αέριο από τον πολικό κύκλο. Τα δεξαμενόπλοια της Dynagas LNG Partners, που είχαν διατεθεί στην Gazprom, από τον Απρίλιο μεταφέρουν αέριο de facto για τη Γερμανία, κι αυτό γιατί οι σχετικές συμβάσεις μεταβιβάστηκαν στην ομοσπονδιακή Υπηρεσία Δικτύων, από όταν πέρασε στον έλεγχό της η Gazprom Germania, όπως αναφέρει η ίδια η εταιρεία.

Ο Προκοπίου, με τους πλωτούς τερματικούς σταθμούς για τη Γερμανία, επωφελείται και από την προσπάθεια της Γερμανίας να απεξαρτηθεί από τη ρωσική ενέργεια, ενώ την ίδια ώρα συνεχίζει να μεταφέρει ρωσικό LNG.

Σύμφωνα με στοιχεία της υπηρεσίας αναλύσεων Lloyd’s List Intelligence, ο ρόλος των ελληνικών δεξαμενόπλοιων έχει κερδίσει σε σημασία από τότε που τα ρωσικά πλοία δεν μπορούν να ελλιμενιστούν σε ευρωπαϊκά λιμάνια.

Επιπλέον, τα στοιχεία δείχνουν ότι από τα 141 δεξαμενόπλοια τα οποία φόρτωσαν ρωσικό πετρέλαιο στα σημαντικότερα ρωσικά λιμάνια της Βαλτικής και της Μαύρης Θάλασσας τον Απρίλιο, τα 50 ήταν ελληνικά, και μάλιστα ανήκαν ως επί το πλείστον στην εταιρεία TMS Tankers του Γιώργου Οικονόμου και στην Minerva Maritime του Ανδρέα Μαρτίνου.

Περαιτέρω εξηγείται ότι στο πλαίσιο της πρακτικής „Ship-to-Ship Transfers“, στα ελληνικά χωρικά ύδατα έχουν γίνει από την αρχή του πολέμου στην Ουκρανία μεταφορτώσεις πετρελαίου και μάλιστα συχνά προτιμάται το λιμάνι της Καλαμάτας, ενώ σύμφωνα με στοιχεία του πρακτορείου Reuters, οι αφίξεις δεξαμενόπλοιων στην Καλαμάτα, που μετέφεραν πετρελαιοειδή από τη Ρωσία, τον Απρίλιο διπλασιάστηκαν έναντι του Μαρτίου.

Λόγος γίνεται στη συνέχεια για τα ελληνικά δεξαμενόπλοια που μεταφέρουν το ρωσικό πετρέλαιο από τη Μεσόγειο στην Ασία, όπου εν μέρει γίνεται η επεξεργασία του και επιστρέφει στην Ευρώπη ως βαρύ πετρέλαιο ή diesel.

Πάντως, το τελευταίο διάστημα παρατηρείται μεταβολή των οδών μεταφοράς του ρωσικού πετρελαίου, που κατευθύνεται πλέον σε μεγάλο βαθμό προς την Ασία αντί για την Ευρώπη, ενώ η Ευρώπη αντικαθιστά τις εισαγωγές ρωσικού πετρελαίου με εισαγωγές πετρελαίου από τη Μέση Ανατολή, τη Βραζιλία, τη Β. Αμερική και τη Δυτ. Αφρική.

Η εφημερίδα επισημαίνει ότι είναι στο DΝΑ των Ελλήνων εφοπλιστών να αναλαμβάνουν ρίσκα και να αναζητούν νέες ευκαιρίες στην αγορά και προσθέτει ότι όλες οι ναυτιλιακές εταιρείες στις οποίες απευθύνθηκε, άφησαν αναπάντητα τα ερωτήματά της.

Η δύναμη των Ελλήνων εφοπλιστών στην αγορά είναι σημαντική. Τα στοιχεία της συμβουλευτικής εταιρείας Vessels Value αναφέρουν ότι οι Έλληνες εφοπλιστές ελέγχουν αυτή τη στιγμή 4.766 πλοία , ενώ το μερίδιό τους στον παγκόσμιο εμπορικό στόλο ανέρχεται στο 21%.

Στο μεταξύ, οι ηγέτες της G7 στο Elmau της Βαυαρίας συμφώνησαν σε ένα πλαφόν στην τιμή του ρωσικού πετρελαίου, ωστόσο οι Ευρωπαίοι είναι επιφυλακτικοί, διότι όσο η Ρωσία έχει εναλλακτικές αγορές για το πετρέλαιό της, θα αγνοεί το πλαφόν στην τιμή του.

Προκειμένου να έχει αποτέλεσμα αυτή η ιδέα, θα πρέπει οι χώρες της G7 να απομονώσουν τη Ρωσία και να απαγορεύσουν όλες τις υπηρεσίες που είναι απαραίτητες για τη μεταφορά του πετρελαίου, εφόσον το πετρέλαιο πωλείται σε τιμή άνω του πλαφόν.

Για τους εφοπλιστές το πλαφόν θα ήταν επωφελές, μια και θα συνέχιζαν να μεταφέρουν ρωσικό πετρέλαιο και δεν θα τους επηρέαζε πια η απαγόρευση ασφάλισης των δεξαμενόπλοιών τους.

ΠΗΓΗ: HandelsblattGerd Höhler & Christoph Herwartz – Öl-Transporte: Das doppelte Spiel der griechischen Reeder