Στα ίδια θρανία ελληνόπουλα και προσφυγόπουλα στο Χαϊδάρι
Τον τέταρτο χρόνο διανύει ο θεσμός της ένταξης των προσφύγων στα σχολεία και οι δυσλειτουργίες των πρώτων ετών ξεπεράστηκαν. Τα παιδιά έχουν μπει πια στις κανονικές τάξεις και η εκπαιδευτική κοινότητα δείχνει ιδιαίτερα ικανοποιημένη από την επίδοση στα μαθήματά τους και γενικότερα από την προσαρμογή τους στο σχολικό περιβάλλον. «Τα καταφέρνουν καλά και προσπαθούν», μας είπαν δάσκαλοί τους.
Με το πρώτο κουδούνι του Σεπτέμβρη ξεκίνησαν φέτος τα πρωινά τμήματα γι’ αυτά τα παιδιά. Λειτουργούν στο 3ο, 5ο και 9ο Δημοτικό Σχολείο Χαϊδαρίου, στα οποία είναι γραμμένα και παρακολουθούν κανονικά τα μαθήματά τους 44 μικροί μαθητές που φιλοξενούνται στον καταυλισμό του Σκαραμαγκά. Άλλα παιδιά φοιτούν σε Αιγάλεω και Περιστέρι. Κατά τη φετινή χρονιά απογευματινά τμήματα ένταξης λειτουργούν μόνο στο Περιστέρι και συγκεκριμένα στο 5ο και το 11ο Δημοτικό Σχολείο της γειτονικής πόλης. Προϋπόθεση για να ενταχθεί ένα παιδί σε πρωινό τμήμα, είναι την προηγούμενη χρονιά να έχει παρακολουθήσει το απογευματινό τμήμα ένταξης.
Σε όλες τις δραστηριότητες του σχολείου
Τα προσφυγόπουλα ακολουθούν κανονικά το ωράριο του Δημοτικού Σχολείου, από τις 8:10 το πρωί έως τις 13:15 το μεσημέρι. Κάποιες διδακτικές ώρες βρίσκονται σε ξεχωριστά τμήματα, που λέγονται τάξεις υποδοχής, όπου τους παρέχεται ειδικό εκπαιδευτικό υλικό. Σε αυτά οι αρμόδιοι εκπαιδευτικοί δίνουν μεγαλύτερο βάρος στην εκμάθηση της Ελληνικής Γλώσσας. Κάποιες άλλες ώρες διδασκαλίας (2-3 κάθε μέρα) κάθονται στα ίδια θρανία με τα ελληνόπουλα. Συμμετέχουν από κοινού σε όλες τις δραστηριότητες του σχολείου. Αυτό που εντυπωσιάζει τους δασκάλους είναι ο ζήλος που έχουν αυτά τα παιδιά για μάθηση. «Κάποιοι από αυτούς τους μαθητές μας έχουν κάνει μεγάλη πρόοδο», μας είπε εκπαιδευτικός, που διδάσκει σε ένα από αυτά τα τμήματα.
Να σημειωθεί πως η εγγραφή αυτών των παιδιών στις τάξεις γίνεται με κριτήριο την ηλικία τους, με μία διαφορά ενός έτους το πολύ. Δηλαδή, ένα προσφυγόπουλο, αν με βάση την ηλικία του έπρεπε να φοιτά στη Β’ Δημοτικού, μπορεί να γραφτεί στην Α’. Δεν μπορεί όμως ένα 12χρονος να γραφτεί στη Β’ Δημοτικού.
Όπως είπε στο «Χαϊδάρι Σήμερα» μια δασκάλα που διδάσκει σε τμήμα που έχει και προσφυγόπουλα, λίγα από αυτά θέλουν να μείνουν στην Ελλάδα: “Τα περισσότερα θέλουν να φύγουν από την Ελλάδα. Κάποια άλλα θέλουν να μείνουν στη χώρα μας και αυτά είναι καλοί μαθητές. Έχουμε γνωρίσει προσωπικά και τους γονείς τους. Είμαστε σχολείο που δεχτήκαμε από την αρχή τους πρόσφυγες και πάμε πολύ καλά.”
Τα παιδιά διδάσκουν την αλληλεγγύη
Η μεταφορά τους από και προς τη Δομή Σκαραμαγκά γίνεται με μισθωμένα πούλμαν. Οι σχέσεις με τους Έλληνες συμμαθητές τους, είναι αρμονικές. Στα διαλείμματα όλα τα παιδιά παίζουν μαζί και τα προσφυγόπουλα συνεννοούνται μαζί τους κυρίως στα ελληνικά. Τα ελληνόπουλα είναι διατεθειμένα να τα βοηθήσουν στα μαθήματα και να τους λύσουν όποια απορία έχουν.
Μέσα στο Κέντρο Φιλοξενίας Μεταναστών, στον Σκαραμαγκά, λειτουργεί ένα νηπιαγωγείο, στο οποίο είναι εγγεγραμμένα περίπου 50 μικρά παιδιά.
Σχετικό δημοσίευμα: Σε κανονικές τάξεις από φέτος τα προσφυγόπουλα – Κατανομή στο Χαϊδάρι
Γιώργος Παπαπαναγιώτου