ΥΓΕΙΑΠΡΩΤΗ ΣΕΛΙΔΑ

Ψάχνοντας “προσωπικό γιατρό” στο Χαϊδάρι… Μπήκαμε στην πλατφόρμα και να τι βρήκαμε

Η αναζήτηση στην ειδική σελίδα του gov.gr για την εγγραφή σε προσωπικό γιατρό γεννά μνήμες… “οικογενειακού γιατρού”, δηλαδή της απόπειρας της κυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ να προωθήσει τον ίδιο θεσμό, η οποία -ως γνωστόν- κατέληξε σε ναυάγιο! Όμοιο αδιέξοδο στην πρωτοβάθμια υγεία διαφαίνεται και τώρα, εν μέσω παράδοξων επιλογών.

Αυτή τη στιγμή, στη σελίδα του gov.gr είναι διαθέσιμοι στο Χαϊδάρι μόνο πέντε παθολόγοι, εκ των οποίων οι τέσσερις του Κέντρου Υγείας Χαϊδαρίου, που συμμετέχουν υποχρεωτικά, και ένας μόνο (!) ιδιώτης, ο παθολόγος Θεόδωρος Δουβίτσας. Όλοι μαζί μπορούν να εγγράψουν στις λίστες τους το πολύ 10.000 πολίτες (5Χ2.000), πράγμα που σημαίνει ότι με αυτά τα δεδομένα μένουν εκτός του νέου θεσμού περίπου 30.000 ενήλικες πολίτες και τα παιδιά τους. Οι οποίοι, κατά τα προβλεπόμενα από τον νόμο, θα έχουν κυρώσεις αν δεν εγγραφούν! Το νέο φιάσκο, λοιπόν, είναι προ των πυλών…

Πληροφορίες για τον θεσμό του "προσωπικού γιατρού" εδώ: Προσωπικός γιατρός: Ανοίγει η πλατφόρμα εγγραφής στην Αττική

Όπως πληροφορηθήκαμε από το Κέντρο Υγείας Χαϊδαρίου, κάθε ένας από τους διαθέσιμους τέσσερις γιατρούς (Ιωάννης Μπουλταδάκης, Στυλιανός Πασσάκος, Ηλίας Χατζηελευθεριάδης, Ευαγγελία Μπακαλάκου) έχει εγγράψει περίπου 500 άτομα μέχρι στιγμής. Με άλλα λόγια, τουλάχιστον προσώρας, και το κοινό δεν έχει ενεργοποιηθεί. Πάντως η διοίκηση του ΚΥΧ, προκειμένου να διευκολύνει τους πολίτες που δεν έχουν πρόσβαση στην τεχνολογία, έχει ορίσει ωράριο προσέλευσης καθημερινά 10-12 πμ. στη γραμματεία, ενώ πιθανολογείται ότι θα μπορούν στο μέλλον και τα φαρμακεία να διεκπεραιώνουν τη συγκεκριμένη διαδικασία.

Επειδή πιο πριν μιλήσαμε για αδιέξοδο και πιθανό φιάσκο, γινόμαστε πιο αναλυτικοί. Ο πληθυσμός του Χαϊδαρίου (47.000 με τη νέα απογραφή, στην πραγματικότητα είναι αρκετά μεγαλύτερος), απαιτεί την διαθεσιμότητα τουλάχιστον 15-20 παθολόγων και γενικών γιατρών, εφόσον ο καθένας μπορεί να δεχτεί έως 2.000 ενήλικες. Όπως είπαμε όμως, διαθέσιμοι είναι μόνο 5. Πώς λοιπόν θα εφαρμοστούν κυρώσεις από 1-10-2022 σε κάποιο πολίτη, αν δεν εγγραφεί σε προσωπικό γιατρό;

Περισσότερες πληροφορίες για τη δημόσια υγεία στην πόλη: 
Χαϊδάρι: Δραματικό έλλειμμα γιατρών στη δημόσια πρωτοβάθμια υγεία

Είναι πολύ το χρήμα, γιατρέ μου…

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον έχει η απροθυμία των ιδιωτών γιατρών να συμμετέχουν στον θεσμό, παρόλο που η αποζημίωσή τους έχει αυξηθεί σημαντικά σε σχέση με την προηγούμενη απόπειρα θέσπισης του “οικογενειακού γιατρού”. Πιο συγκεκριμένα, ενώ η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ έδινε αμοιβή 2.000 ευρώ μηνιαίως (μεικτά) η κυβέρνηση της ΝΔ δίνει στους έχοντες ιδιωτικά ιατρεία παθολόγους και γενικούς γιατρούς, με κάποια διαφοροποίηση ανά ηλικία, κατά μέσο όρο 30 ευρώ το χρόνο για κάθε εγγεγραμμένο πολίτη, δηλαδή 60.000 μεικτά (5.000 το μήνα μεικτά, περίπου 3.500 καθαρά). Και όμως οι ιδιώτες γιατροί απέχουν. (Παρεμπίπτον ερώτημα, αλλά όχι ασήμαντο: Δηλώνουν όλοι τέτοιου ύψους ποσά στην Εφορία;).

Προς το παρόν δεν υπάρχει επίσημη αντίδραση του Υπουργείου Υγείας σε όσα αναφέρουμε, τα οποία, φυσικά, δεν αφορούν μόνο το Χαϊδάρι, αλλά όλη την Ελλάδα. Χαρακτηριστικά, από το Αιγάλεω συμμετέχουν στον πλατφόρμα του προσωπικού γιατρού μόνο 10, στο Περιστέρι 35, στην Πετρούπολη 6, στο Ίλιον 8, στην Ελευσίνα 11, στον Ασπρόπυργο 4. Φυσικά, στους παραπάνω αριθμούς περιλαμβάνονται πολλοί γιατροί των αντίστοιχων Κέντρων Υγείας, άρα η συμμετοχή των ιδιωτών είναι και εκεί επίσης μηδαμινή.

“Είμαστε σε κατάσταση αναμονής” δήλωσε στο Χαϊδάρι Σήμερα έμπειρο στέλεχος του χώρου της δημόσιας πρωτοβάθμιας υγείας, που συνεχίζει πιο δηκτικά: “Ενδεχομένως βρισκόμαστε ενώπιον νέου κύκλου αερολογίας, όπως έγινε με τον οικογενειακό γιατρό”.

Εντελώς παράδοξες επιλογές

Το ζήτημα όμως δεν τελειώνει εδώ, μια και αφορά έναν εξαιρετικά ευαίσθητο τομέα, την δημόσια πρωτοβάθμια υγεία, στην οποία όλα τα κράτη της Δύσης επενδύουν σαν βασικό πυλώνα της Υγείας. Εξηγούμαστε:

Αφού το κράτος είναι διατεθειμένο να δαπανήσει για αμοιβές ιδιωτών γιατρών τα υψηλά ποσά της τάξης που προαναφέρθηκαν, γιατί απλά δεν προβαίνει σε προσλήψεις μονίμων στα κατά τόπους Κέντρα Υγείας με μικρότερες αμοιβές (ενδεικτικά, ο μηνιαίος μισθός ενός γιατρού Κέντρου Υγείας μόλις που υπερβαίνει τις 2.000 ευρώ μεικτά, περιλαμβανομένων οικογενειακών επιδομάτων και επιδόματος θέσης).

Ποιος θα δώσει εξήγηση γι’ αυτή την οικονομικά παράδοξη πολιτική επιλογή; Γιατί να μην υπάρχουν στιβαρά Κέντρα Υγείας, πλήρως στελεχωμένα, σε ανοιχτή συνεργασία με τα νοσοκομεία της περιοχής τους και με συνεισφορά στις πρώτες βοήθειες, ώστε να υπηρετούν αποτελεσματικά και γρήγορα την πρωτοβάθμια υγεία; Γιατί προωθούνται γραφειοκρατικοί θεσμοί, όπως ο “προσωπικός γιατρός” ή ο “οικογενειακός γιατρός”, που βασική αποστολή έχουν να δίνουν παραπεμπτικό για γιατρούς άλλης ειδικότητας; Είναι κάτι πάρα πάνω από σαφές ότι μια Μονάδα Πρωτοβάθμιας Υγείας, η οποία θα στελεχώνεται από γιατρούς όλων των ειδικοτήτων, θα μπορεί να έχει ουσιαστικότατο ρόλο στην εξυπηρέτηση του ασθενούς, ένα βήμα πριν το νοσοκομείο, ώστε αυτό να μην “βραχυκυκλώνει” από περιστατικά τύπου πυρετός – πονοκέφαλος κτλ.

Το κράτος και η κοινωνία θα είχαν διπλό όφελος με άρτια Κέντρα Υγείας: Καλύτερη πρωτοβάθμια υγεία, με μικρότερο κόστος. Μήπως πρόκειται απλά για ιδεοληπτικές εμμονές για συμμετοχή ιδιωτών στη δημόσια υγεία; Μα ακόμα κι αν είναι έτσι, οι ίδιοι οι ιδιώτες γιατροί “σε φτύνουν”, υπουργέ μου.

Κίνητρα για την εγγραφή στον προσωπικό γιατρό

Όσοι εγγραφούν θα έχουν προτεραιότητα από 01-01-2023, κατά τον προγραμματισμό των επισκέψεών τους στα τακτικά εξωτερικά ιατρεία σε δημόσιες μονάδες δευτεροβάθμιας και τριτοβάθμιας φροντίδας υγείας.

Οι μη εγγεγραμμένοι σε προσωπικό ιατρό, από την 01-10-2022 θα έχουν πρόσθετη συμμετοχή στη φαρμακευτική δαπάνη κατά ποσοστό 10%, επιπλέον του καθορισμένου κατά περίπτωση ποσοστού συμμετοχής τους. Επίσης θα έχουν πρόσθετη συμμετοχή στις εργαστηριακές και διαγνωστικές εξετάσεις και πράξεις, στα νοσήλια σε ιδιωτικές κλινικές και στις λοιπές παροχές, κατά ποσοστό 10% επιπλέον του καθορισμένου κατά περίπτωση ποσοστού συμμετοχής τους.

Από την 01-01-2023 τα ανωτέρω προβλεπόμενα προσαυξάνονται κατά ποσοστό 10%, επιπλέον της άνω πρόσθετης συμμετοχής, ανερχόμενα σε ποσοστό 20% επί του καθορισμένου κατά περίπτωση ποσοστού συμμετοχής του.

Μενέλαος Χρόνης

Παρόμοια Άρθρα

Back to top button