ΠΡΩΤΗ ΣΕΛΙΔΑΥΠΟΔΟΜΕΣ

Προαστιακός Δυτικής Αττικής: Ζωντανεύει η παλαιά γραμμή Ασπροπύργου – Ελευσίνας – Μεγάρων!

Ο Προαστιακός Δυτικής Αττικής θα ζωντανέψει την παλαιά, ανενεργή από το 2001 σιδηροδρομική γραμμή Αθήνα – Κόρινθος. Οι εξελίξεις δείχνουν ότι πλησιάζει η ώρα που στις αποβάθρες της θα εξυπηρετείται και πάλι το κοινό της Δυτικής Αττικής!

Ο Προαστιακός Δυτικής Αττικής προβλέπει την κατασκευή σύγχρονης, ηλεκτροκίνητης σιδηροδρομικής γραμμής μήκους 36 χλμ., από τα Άνω Λιόσια μέχρι τον Σιδηροδρομικό Σταθμό Μεγάρων. Θα εξυπηρετεί Ασπρόπυργο, Ελευσίνα, Λουτρόπυργο, Νεράκι, Νέα Πέραμο και Μέγαρα. Οι σταθμοί είναι οι: ΕΛΠΕ Ασπροπύργου, Ασπροπύργου, Βαμβακιάς, Ελευσίνας, ΕΛΠΕ Ελευσίνας, Λουτρόπυργου, Νέας Περάμου, Μεγάρων.

Το συγκεκριμένο έργο “Προαστιακός Δυτικής Αττικής” αφορά την επανάχρηση της σιδηροδρομικής γραμμής Σιδηροδρομικό Κέντρο Αθηνών (ΣΚΑ) – Ελευσίνα. Τον Ιανουάριο του 2018 είχε ανακοινωθεί από την ΕΡΓΟΣΕ η εκπόνηση μελετών με χρηματοδότηση των ΕΛΠΕ. Ο σχεδιασμός προέβλεπε τον χωρισμό του έργου σε δύο φάσεις.

Η πρώτη φάση αφορούσε τις μελέτες και την ανακαίνιση των γραμμών στο τμήμα ΣΚΑ – Ελευσίνα, συνολικού κόστους 27 εκατ. ευρώ (η γραμμή αυτή είναι “μετρική” και θα αντικατασταθεί με σύγχρονων προδιαγραφών σιδηροτροχιά). Η δεύτερη φάση του έργου θα υλοποιούνταν από την ΕΡΓΟΣΕ και περιλάμβανε την ηλεκτροκίνηση, τη σηματοδότηση της γραμμής και την ανακαίνιση των υφιστάμενων κτιρίων των σταθμών. Το κόστος του έργου έχει εκτιμηθεί σε ποσό με ΦΠΑ 132, 61 εκατ. ευρώ. Η χρηματοδότηση προέρχεται από το Ταμείο Ανάκαμψης.

Προαστιακός Δυτικής Αττικής: Ζωντανεύει η παλαιά γραμμή Ασπροπύργου - Ελευσίνας - Μεγάρων! 2
Σιδηροδρομικός σταθμός Ελευσίνας. Διατηρητέο μνημείο από το 1985. Ο Προαστιακός Δυτικής Αττικής υπόσχεται την επανενεργοποίησή του. Το πρώτο τρένο που συνέδεε την Αθήνα με την Πελοπόννησο έφτασε στην Ελευσίνα το 1885. Το 2001, όταν εμφανίστηκε ο προαστιακός, οι σιδηροτροχιές της γραμμής Αθήνα – Πάτρα παραδόθηκαν στη σκουριά, και οι γραφικοί σιδηροδρομικοί σταθμοί έχασαν τους θορύβους ενός ταξιδιού… (Αθηνολόγιο)

Τώρα ο Προαστιακός Δυτικής Αττικής κάνει βήματα προς υλοποίηση, καθώς, όπως αναφέρει το ypodomes.gr, το πράσινο φως έδωσε το Ελεγκτικό Συνέδριο για την σύμβαση κατασκευής. Σύμφωνα με πληροφορίες μετά το ναι του Ελεγκτικού Συνεδρίου, έχουμε το τελευταίο βήμα που είναι η παρουσίαση στη Βουλή των Ελλήνων και μετά οι υπογραφές. Ανάδοχος του έργου είναι η ΜΕΤΚΑ μέλος της Mytilineos. Θα είναι η πρώτη επέκταση του Προαστιακού εδώ και 15 χρόνια.  

Με αυτό το έργο ο Προαστιακός της Αθήνας θα αποκτήσει ακόμα μια γραμμή που θα εξυπηρετεί τα δυτικά προάστια της πόλης, την βιομηχανική περιοχή Ασπροπύργου-Ελευσίνας αλλά και την Δυτική Αττική μέχρι τα Μέγαρα ενώ επανέρχεται το τρένο σε Ελευσίνα και Μέγαρα. Συνολικά θα είναι η 4η γραμμή του Προαστιακού Σιδηροδρόμου που διαμορφώνονται ως εξής: Χαλκίδα-Αθήνα, Πειραιάς-Κιάτο και το Πειραιάς-Αεροδρόμιο και Άνω Λιόσια-Μέγαρα.

Το αντικείμενο του έργου

Προαστιακός Δυτικής Αττικής

Το έργο αφορά στην ανακαίνιση της επιδομής της Σ.Γ. με νέα υλικά και πιστοποίησή της στις αρχές Διαλειτουργικότητας και περιλαμβάνει εγκατάσταση συστήματος εναέριας γραμμής επαφής τύπου τρόλεϋ 25kV/50 Hz, εγκατάσταση συστήματος σηματοδότησης με ETCS L1 με τηλεδιοίκηση και πληροφοριακά συστήματα σταθμών, συστήματα τηλεπικοινωνιών και Η/Μ εγκαταστάσεις στους σταθμούς και στάσεις του έργου.

Επίσης στο έργο περιλαμβάνονται εργασίες αντικατάστασης μικρών και μεγάλων τεχνικών γραμμής, υδραυλικά έργα σε όλο το μήκος, αποκαταστάσεις και ενισχύσεις τεχνικών γραμμής καθώς και εργασίες κατασκευής αποβαθρών.

Στον προϋπολογισμό του έργου “Προαστιακός Δυτικής Αττικής” περιλαμβάνεται και ο κλάδος γραμμής προς τον παλαιό σταθμό Μεγάρων, η κατασκευή του οποίου αποτελεί δικαίωμα προαίρεσης που ενεργοποιείται με την έγκριση των περιβαλλοντικών όρων για το εν λόγω τμήμα.

Θα μπορούσε ο Προαστιακός Δυτικής Αττικής
να “παντρευτεί” με μία γραμμή Μετρό στη Λ. Αθηνών;

Θα μπορούσε μία γραμμή Μετρό προς Λ. Αθηνών, που ελπίζουμε να κατασκευαστεί στο μέλλον, να φτάσει στον Ασπρόπυργο και “να κουμπώσει” με το έργο “Προαστιακός Δυτικής Αττικής”, που μόλις αναφέρθηκε; Ο συνδυασμός της γραμμής 3 του Μετρό Αγία Μαρίνα – Αεροδρόμιο με τον προαστιακό δείχνει πως γίνεται. Αν τελικά ναι, τότε:

  1. Θα ήταν μια πλήρης συγκοινωνιακή κάλυψη ολόκληρης της δυτικής Αττικής, με τεράστιο κοινωνικό και περιβαλλοντικό όφελος. 
  2. Και το Χαϊδάρι θα ήταν πολλαπλά ωφελημένο, καθώς θα αποκτούσε σταθμούς σε Παλατάκι ή Αττικόν, Δάσος, ίσως και σε Δαφνί – Αφαία, με αμφίπλευρη σύνδεση προς Αθήνα και Θριάσιο.
  3. Ταυτόχρονα ο κυκλοφοριακός φόρτος στη Λ. Αθηνών θα μετριαζόταν σημαντικά, με ό,τι καλό θα μπορούσε αυτό να συνεπάγεται για την ποιότητα ζωής στην πόλη μας.   
  4. Η Εθνική οδός θα κέρδιζε ουσιαστική αποσυμφόρηση στο τμήμα Διόδια Ελευσίνας – Δαφνί, που γνωρίζει συχνά μποτιλιαρίσματα. Τα συνδυασμένα μέσα σταθερής τροχιάς αποτελούν την ευρωπαϊκή επιλογή για τις μετακινήσεις.
  5. Ο μίνι προαστιακός μπορεί να ελαφρύνει τομεταφορικό έργο του υπάρχοντος προαστιακού, τώρα που αυτό πρόκειται να φτάσει στην Πάτρα. θα μπορούσε δηλαδή να έχει μόνο ένα σταθμό στο Θριάσιο.
  6. Συμπερασματικά, πόση οδική κίνηση, ατμοσφαιρική ρύπανση και ταλαιπωρία, θα “ρουφούσε” αυτό το έργο…
  7. Αν κάποιος υποστηρίξει ότι θα ρουφούσε και δυσανάλογα πολλούς πόρους, θα απαντούσαμε “άκυρο”. Η Δυτική Αθήνα και η Δυτική Αττική  δικαιούνται πολλά περισσότερα από αυτό για προφανείς λόγους -ας μην επαναλαμβανόμαστε.

Μήπως αξίζει να διερευνηθεί σοβαρά η πρόταση αυτή και -αν οι τεχνικές και συγκοινωνιακές απαντήσεις των ειδικών είναι θετικές- να διεκδικηθεί από τις τοπικές κοινωνίες της δυτικής πλευράς της πρωτεύουσας; 

ΔΕΙΤΕ ΠΙΟ ΑΝΑΛΥΤΙΚΑ ΕΔΩ: Μετρό – μίνι προαστιακός: Αθήνα – Χαϊδάρι – Ελευσίνα – Κινέτα… Γιατί όχι;

Προαστιακός Δυτικής Αττικής: Ζωντανεύει η παλαιά γραμμή Ασπροπύργου - Ελευσίνας - Μεγάρων! 5
Φωτό: Σπύρος Νικολόπουλος

Παρόμοια Άρθρα

Ένα Σχόλιο

  1. ΔΥΣΤΥΧΩΣ όνειρα θερινής νυκτός περί ΜΕΤΡΟ & ΧΑΪΔΑΡΙ γιατί το θέμα τελιώσε όταν το μετρό έστριψε προς Αγία Βαρβάρα μη φτάνοντας ούτε καν στη Πλατεία ηρώων επί της οδού Στρατάρχου Καραϊσκάκη.
    Σχετικά με την επαναλειτουργία των παλαιών σιδηροδρομικών γραμμών ΜΑΚΑΡΙ αλλά το βλέπω με ΔΥΣΠΙΣΤΙΑ καθώς αρκετοί γνωρίζουμε ΠΟΣΑ έργα και δουλειά χρειάζονται για να ξαναλειτουργήσουν οι ράγες για να το πούμε απλά και κατανοητά

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Back to top button