Ναυπηγείο υψηλής τεχνολογίας στον Σκαραμαγκά
Θέλουμε να δημιουργήσουμε στον Σκαραμαγκά ένα διεθνώς ανταγωνιστικό ναυπηγείο και ναυτιλιακό τεχνολογικό κέντρο, το οποίο θα εξυπηρετεί τις απαιτήσεις συντήρησης σκαφών υψηλής προστιθέμενης αξίας, θα παράγει εξαγώγιμα προϊόντα υψηλής τεχνολογίας και θα ανταποκρίνεται με επιτυχία στις ανάγκες της εθνικής μας άμυνας, σημειώνει ο επιχειρηματίας δρ Θεόφιλος Πριόβολος, επικεφαλής του ομίλου North Star, που έχει εκδηλώσει ενδιαφέρον για την πώληση του συγκροτήματος από την ειδική διαχείριση και την ΕΤΑΔ.
Εξετάζει όμως, όπως σημειώνει, και άλλες ευκαιρίες, όπως στην πληροφορική αλλά και στη ναυτιλία, όπου μέσω της Niki Shipping διαχειρίζεται στόλο 60 πλοίων κυρίως μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων. Με διδακτορικό στα οικονομικά και νομικές σπουδές, έχει εργαστεί ως οικονομολόγος στην Παγκόσμια Τράπεζα και στον ΟΗΕ καθώς και σε πολυεθνικούς ομίλους και δραστηριοποιείται σήμερα και στους τομείς της τεχνολογίας, των ακινήτων και της ενέργειας.
Ο Θ. Πριόβολος μίλησε στον Ηλία Μπέλλο και την “Καθημερινή”:
– Για ποιον λόγο θέλετε να επενδύσετε στα ναυπηγεία Σκαραμαγκά;
Εξετάζουμε διαρκώς διάφορες επενδύσεις που σχετίζονται με την προηγμένη τεχνολογία, στην Ευρώπη και στη Βόρεια Αμερική. Σε αυτό το πλαίσιο, εξετάζουμε ορισμένες δυνατότητες και στην Ελλάδα. Λάβαμε επίσης υπόψη τη μελέτη της IHS Markit, που είχαμε παρουσιάσει τον Ιανουάριο του 2019. Η μελέτη, με μια σειρά κριτηρίων, εντοπίζει κλάδους στους οποίους θα πρέπει να στοχεύσουν οι επενδύσεις στην Ελλάδα. Οι κλάδοι αυτοί είναι: η ναυπήγηση σκαφών υψηλής τεχνολογίας, η κατασκευή τμημάτων αεροσκαφών και εξαρτημάτων αεροναυτικής και Διαστήματος καθώς και η κατασκευή μηχανημάτων, μηχανολογικού εξοπλισμού και η ρομποτική.
Εχοντας βαθιά γνώση της αγοράς –λόγω της μακράς ενασχόλησης με τη ναυτιλία– και εμπειρία ναυπήγησης δεκάδων πλοίων, θεωρήσαμε ότι μπορούμε να εξετάσουμε το ναυπηγείο του Σκαραμαγκά. Εχουμε εικόνα της δεινής κατάστασης στην οποία βρίσκονται τα περιουσιακά στοιχεία του: πεπαλαιωμένος εξοπλισμός και εγκαταστάσεις, αλλά και στρατόπεδο με χιλιάδες πρόσφυγες και αυτοσχέδιες ταβέρνες στον χώρο της παλιάς δεξαμενής 5. Γνωρίζουμε όμως πολύ καλά το ναυπηγικό κομμάτι και τις σημαντικές επενδύσεις που απαιτούνται για να καταστούν αυτά τα περιουσιακά στοιχεία διεθνώς ανταγωνιστικά. Δεν γνωρίζουμε ακόμη τους ακριβείς όρους των διαγωνισμών. Μόλις αποκτήσουμε πλήρη εικόνα θα πάρουμε τις τελικές αποφάσεις μας.
– Ποιο είναι όμως το επιχειρηματικό σχέδιό σας για τα ναυπηγεία εφόσον προχωρήσετε;
Οχι μόνο στην Ελλάδα, αλλά και παγκοσμίως, τα παραδοσιακά ναυπηγεία είναι συχνά ζημιογόνα. Τα περιθώρια κέρδους είναι πολύ μικρά και οι κυκλικές πτώσεις, σε συνδυασμό με σφάλματα στη διαχείριση του κόστους, οδηγούν συχνά σε ζημίες. Τα ναυπηγεία επισκευών μπορεί να είναι πιο ανθεκτικά, αλλά μόνο τα ναυπηγεία υψηλής τεχνολογίας μπορούν να πετύχουν, γιατί έχουν υψηλότερα περιθώρια κέρδους, που μπορούν να λειτουργήσουν ως αντιστάθμισμα στις υφέσεις. Τα ναυπηγεία στην Ελλάδα δεν ήταν καθόλου ανταγωνιστικά. Και ο συνδυασμός κακοδιαχείρισης, ανεπαρκών υποδομών και ενός εχθρικού περιβάλλοντος αποδείχθηκε δηλητηριώδης. Σήμερα τα μεγαλύτερα ναυπηγεία συντηρούνται μόνο από τη χρηματοδότηση του Πολεμικού Ναυτικού. Γι’ αυτό και η δική μας προσέγγιση κινείται σε τρία επίπεδα: Το πρώτο είναι να εκσυγχρονίσουμε και να αναβαθμίσουμε τεχνολογικά το ναυπηγείο, ώστε να είναι διεθνώς ανταγωνιστικό. Το δεύτερο είναι να δημιουργήσουμε μέσα στον χώρο του ένα κέντρο έρευνας και τεχνολογίας, ώστε να παρακολουθούμε στενά τις εξελίξεις και να ενσωματώνουμε προηγμένες τεχνολογίες και υλικά που θα ενισχύουν τις ικανότητες κατασκευής και απόδοσης. Και το τρίτο είναι να προσθέσουμε νέες υποδομές σε συγγενείς τομείς, που σύμφωνα με την εμπειρία μας θα βελτιώσουν σημαντικά τις προοπτικές της νέας επιχείρησης. Το όραμά μου είναι να δημιουργήσουμε στον Σκαραμαγκά ένα διεθνώς ανταγωνιστικό, δυναμικό και κερδοφόρο ναυπηγείο και ναυτιλιακό τεχνολογικό κέντρο, το οποίο θα εξυπηρετεί τις απαιτήσεις συντήρησης σκαφών υψηλής προστιθέμενης αξίας, θα παράγει εξαγώγιμα προϊόντα υψηλής τεχνολογίας που χρειάζονται οι αγορές και θα ανταποκρίνεται με επιτυχία στις ανάγκες της εθνικής μας άμυνας. Το καλά εκπαιδευμένο εργατικό δυναμικό, η υποστήριξη της κοινωνίας και ένα σταθερό πολιτικό – οικονομικό περιβάλλον αποτελούν κύρια συστατικά για την επιτυχία του εγχειρήματος.
– Εχετε σημαντικές επενδύσεις στην ποντοπόρο ναυτιλία και έδρα στην Ελβετία. Σκέφτεστε να μεταφέρετε δραστηριότητες εδώ;
Η απάντησή μου είναι ναι, εξετάζουμε τη μεταφορά δραστηριοτήτων μας στην Ελλάδα, εφόσον υπάρξουν οι κατάλληλες προϋποθέσεις.
– Πώς θα μπορούσε να γίνει πιο φιλικό το επιχειρηματικό περιβάλλον στην Ελλάδα;
Ολοι συμφωνούν ότι το στοίχημα της επόμενης ημέρας για την ελληνική οικονομία είναι οι άμεσες ξένες επενδύσεις. Υπάρχουν όμως πολλά διαρθρωτικά προβλήματα που πρέπει να λυθούν άμεσα. Δεκάδες μελέτες από αξιόπιστους φορείς, με τελευταία των Πισσαρίδη – Βέττα, τα περιγράφουν και προτείνουν λύσεις. Επιγραμματικά θα αναφέρω ότι ένα προβλέψιμο και αποτελεσματικό ρυθμιστικό περιβάλλον που δεν κάνει διακρίσεις, η άρση των υπερβολικών διοικητικών εμποδίων, η κωδικοποίηση και απλοποίηση της νομοθεσίας, η προστασία του υγιούς ανταγωνισμού και η ταχύτερη απονομή της δικαιοσύνης θα ενισχύσουν την προσέλκυση των άμεσων ξένων επενδύσεων και την ανάπτυξη.
Επίκεινται διαγωνισμοί
Στον Σκαραμαγκά αναμένεται άμεσα η προκήρυξη διαγωνισμού από την ειδική διαχείριση για την πώληση του κυρίως ναυπηγείου, ενώ τους επόμενους μήνες αναμένεται να προχωρήσει και ο διαγωνισμός της Εταιρείας Ακινήτων Δημοσίου για τη γειτονική έκταση που φιλοξενεί τη σταθερή δεξαμενή 5. Τόσο η Ελευσίνα όσο και ο Σκαραμαγκάς χρειάζονται επενδύσεις πολλών δεκάδων εκατομμυρίων ευρώ προκειμένου να εκσυγχρονιστεί ο εξοπλισμός τους.