Σύμφωνα με τη λογική του Δήμου της Αθήνας, το μέλλον της διαχείρισης των απορριμμάτων δεν βρίσκεται στην διαλογή στην πηγή και την ανακύκλωση. Αντίθετα προωθεί την ανάπτυξη αμφιλεγόμενων περιβαλλοντικά εργοστασιακών μονάδων, ακόμη καύσης σκουπιδιών. Πού χωροθετούνται τα νέα ρυπογόνα σχέδια; Φυσικά στη δυτική Αττική και πιο συγκεκριμένα στον Ασπρόπυργο.

Σύμφωνα με καταγγελία της ομάδας “Δυτικό Μέτωπο”, οι δημοτικές αρχές Αθηναίων και Ασπροπύργου προχώρησαν με την υπογραφή μνημονίου συνεργασίας. Με βάση αυτό “αποφάσισαν από κοινού να παραμείνει η δυτική Αθήνα εσαεί ο σκουπιδότοπος όλης της Αττικής”. Συγκεκριμένα σχεδιάζουν νέα μονάδα επεξεργασίας σύμμεικτων απορριμμάτων -πιθανώς και με καύση, στο πρώην ΚΔΑΥ Ασπροπύργου (ή Λαζόπουλου). Είναι αυτό που πήρε φωτιά στις 14/6/2015 και καίγεται ακόμη (!) διασπείροντας καρκινογόνους ρύπους σε όλη την περιοχή.

Το νέο εργοστάσιο σχεδιάζεται σε απόσταση 500 μέτρων από τον ΧΥΤΑ Φυλής (που υποτίθεται πως θα κλείσει), αλλά και άλλες μεγάλες μονάδες διαχείρισης αποβλήτων. (Θα δημοσιεύσουμε σύντομα επιδημιολογική μελέτη νεοπλασιών στη δυτική Αθήνα).

Στη μελέτη του Δήμου Αθηναίων προσδιορίζονται τα τρία σενάρια για τη διαχείριση των σύμμεικτων απορριμμάτων του Δήμου Αθηναίων στο εργοστάσιο του Ασπροπύργου:

α) Μονάδα Μηχανικής επεξεργασίας για ανάκτηση ανακυκλώσιμων υλικών και παραγωγής κόμποστ (σενάριο 1).

β) Μονάδα Μηχανικής Επεξεργασίας για  ανάκτηση ανακυκλώσιμων υλικών και παραγωγής δευτερογενούς καυσίμου μέσω διεργασίας της βιολογικής ξήρανσης (σενάριο 2).

γ) Μονάδα Μηχανικής Επεξεργασίας για ανάκτηση ανακυκλώσιμων υλικών και θερμικής αξιοποίησης του υπολειπόμενου κλάσματος (σενάριο 3). Δηλαδή, επιτόπου καύσης απορριμμάτων.

Το “Χαϊδάρι Σήμερα” έχει την άποψη ότι όλα όσα σκέφτεται ο Δήμος Αθηναίων να υλοποιήσει αξίζει να εξεταστούν, ακόμη και η καύση. Το δομικό λάθος όμως της πρωτοβουλίας -ή και ύποπτο- είναι ότι οι δράσεις αυτές “πασάρονται” για μια ακόμη φορά στην δυτική Αττική. Στη Βιέννη (αλλά και την Κοπεγχάγη), για παράδειγμα, λειτουργεί εργοστάσιο καύσης στο κέντρο της πόλης. Ένας από τους μεγαλύτερους αποτεφρωτήρες της (Spittelau Plant, έργο του αρχιτέκτονα Friedensreich Hundertwasser) έχει μετατραπεί σε τουριστικό αξιοθέατο. Αν οι αρμόδιοι του Δήμου της Αθήνας έχουν εμπιστοσύνη στην απροβλημάτιστη λειτουργία της μονάδας που προτείνουν, γιατί την οδηγούν στην μειονεκτική – υπερεπιβαρυμένη πλευρά της Αττικής;