Χρειαζόταν κάποιος αόρατος επισκέπτης από πολύ μακριά, για να δούμε φως στα τούνελ του Σκαραμαγκά. Το γεγονός ότι η Ευρώπη ρίχνει το βάρος στις υποδομές, ως κυρίαρχο στοιχείο για την ανάκαμψη από την πανδημία του Covid-19, φέρνει τις εξελίξεις. Η θέσπιση του Ταμείου Ανάκαμψης δίνει ώθηση σε δημόσια έργα ύψους 7 δισ. ευρώ στην Ελλάδα και αφορά μεγάλα και μεσαίου προϋπολογισμού έργα από το Υπουργείο Υποδομών και τις Περιφέρειες.

Στην Περιφέρεια Αττοκής ανατίθεται ο περίφημος -αραχνιασμένος στα συρτάρια- τριπλός κόμβος Σκαραμαγκά, που θα αποφορτίσει την κίνηση της Λ. Αθηνών από Χαϊδάρι μέχρι Ασπρόπυργο, στην Ε.Ο. προς Κόρινθο, αλλά και θα ενώσει την Λ. Σχιστού με την Αττική Οδό. Το έγο είναι προϋπολογισμού 55.000.000 ευρώ. Το ιστορικό του έργου, που ξεκίνησε το… 1997, καθώς και τη μελέτη Δραγουμάνοβιτς, που με επικαιροποίηση θα εφαρμοστεί, μπορείτε να δείτε αναλυτικά εδώ: Υπερ-κόμβος Σκαραμαγκά: Από το 1997 έως το 2020… κατάφεραν δυο τρύπες στο βουνό!

Το 2017, μετά και από προσπαθειες της εφημερίδας μας (“Ξεθάφτηκε” ο Υπέρ-Κόμβος Σκαραμαγκά! Καταλυτικό ρόλο έπαιξε το “Χαϊδάρι Σήμερα”) ο Κόμβος επανεντάχθηκε από τη Ρένα Δούρου στο Πρόγραμμα Εκτελεστέων Έργων της Περιφέρειας Αττικής (το είχε εντάξει το 2012 και ο Γιάννης Σγουρός, αλλά το έβγαλε την επόμενη χρονιά). Ωστόσο το 2018 διαπιστώθηκε ότι οι εργασίες δεν μπορούσαν να αρχίσουν, αν δεν μετακινηθεί ο κεντρικός αγωγός φυσικού αερίου προς Πειραιά, ο οποίος στο μεταξύ είχε κατασκευστεί στην πλαγιά του Ποικίλου πάνω από τον Σκαραμαγκά. Χρειάστηκε λοιπόν νέα μελέτη. Φέτος τον Ιούνιο, ο περιφερειάρχης Γιώργος Πατούλης, μιλώντας αποκλειστικά στο “Χαϊδάρι Σήμερα”, δήλωσε ότι για το έργο πνοής για την περιοχή μας: “Είναι ένα μεγάλο έργο υποδομής. Ήδη βρίσκεται σε διαδικασία προμελέτης και χρηματοδότησης. Θα υπάρξει ένα μεγάλο ποσό που θα πάρουμε από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, κάτι το οποίο θα συμβάλει σημαντικά στην ολοκλήρωση του έργου”. Επίσης η Περιφέρεια, απαντώντας σε σχετικό ερώτημά μας, μας είπε ότι προγραμματίζεται η μετατόπιση του αγωγού φυσικού αερίου υψηλής πίεσης κλάδου Κερατσινίου στην περιοχή Σκαραμαγκά, προϋπολογισμού 2.200.000€. Περισσότερα εδώ: (ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ Γ. Πατούλης: “Μεγάλο έργο υποδομής ο Κόμβος Σκαραμαγκά” – Κρατάει “ζωντανό” το έργο η Περιφέρεια).

Πρόκειται λοιπόν για ένα ώριμο έργο, το οποίο, αφού εντάχθηκε στο Ταμείο Ανάκαμψης, πιστεύουμε ότι θα υλοποιηθεί. Κάλλιο αργά, παρά ποτέ!

Κρίσμη παράμετρος του Ταμείου Ανάκαμψης είναι ο απόλυτα πιεσμένος χρόνος υλοποίησης των έργων που θα χρηματοδοτηθούν από αυτό. Θα υπάρχει αυστηρό χρονοδιάγραμμα. Η συμβασιοποίηση των έργων θα πρέπει κατά 70% να έχει ολοκληρωθεί εντός του 2022 και κατά 30% μέχρι το τέλος του 2023. Επομένως, και για τον Σκαραμαγκά δεν μιλάμε για έργο που θα πάρει πολλά χρόνια, κατά την συνήθη ελληνική τακτική.

Αυτά είναι τα μεγάλα έργα που προτείνονται για το Ταμείο Ανάκαμψης

Τα έργα του υπουργείου Υποδομών

Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές ο Κώστας Καραμανλής προσανατολίζεται να εντάξει στο Ταμείο Ανάκαμψης σημαντικά έργα του Υπουργείου Υποδομών, όπως:

– Η παράκαμψη Χαλκίδας η οποία τίθεται σε άμεση προτεραιότητα
– Το βόρειο τμήμα του αυτοκινητόδρομου Ε65, Τρίκαλα – Εγνατία όπου υπάρχουν δυσκολίες στη χρηματοδότηση λόγω των απαιτήσεων που έχουν θέσει οι διευθύνσεις της Κομισιόν.
– Οι επεκτάσεις της Αττικής Οδού, όπως αυτές διαμορφώνονται (αφορά τη χρηματοδοτική συμβολή του δημοσίου).
– Το τμήμα του ΒΟΑΚ, Νεάπολη-Άγιος Νικόλαος, το οποίο δεν βρίσκεται στα υπό δημοπράτηση τμήματα Χανιά-Χερσόνησος-Νεάπολη
– Οδικά έργα μετά τον Άγιο Νικόλαο στο τμήμα μέχρι τη Σητεία.
– Ο Οδικός άξονας Δράμα-Αμφίπολη.
– Η οδική σύνδεση του λιμανιού της Αλεξανδρούπολης με την Εγνατία Οδό.
– Ο οδικός άξονας Μαυροβούνι – Έδεσσα
– Η παράκαμψη Λαγκαδίων
– Η προμήθεια λεωφορείων σε Αθήνα – Θεσσαλονίκη
– Η προμήθεια επτά συρμών για το Μετρό της Αθήνας

Επίσης στις υπό συζήτηση προτάσεις είναι και το μεγάλο έργο-ΣΔΙΤ για το flyover της Περιφερειακής Θεσσαλονίκης, το οποίο είναι μία ανάσα από την προκήρυξη του διαγωνισμού. Όπως και στην περίπτωση της Αττικής Οδού αφορά τη χρηματοδότηση για τη συμβολή του δημοσίου.

Τα μεγάλα έργα των Περιφερειών

Τα έργα που έχουν τεθεί ως προτεραιότητες σε επίπεδο περιφεειών, είναι:

– Η αναβάθμιση σε αυτοκινητόδρομο της επέκτασης της Ιόνιας Οδού από τα Ιωάννινα μέχρι το συνοριακό σταθμό στην Κακαβιά (Περιφέρεια Ηπείρου) κόστους 350 εκατ.ευρώ.
– Η Β` και Γ`φάση της Ανάπλασης Φαλήρου που θα διαμορφωθεί το μεγάλο παράκτιο αστικό πάρκο ακριβώς δίπλα από το Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος με κόστος 200 εκατ.ευρώ. (Περιφέρεια Αττικής).
– Σύνδεση Αγρινίου με Ιόνια Οδό. Το έργο με κόστος περίπου 100 εκατ.ευρώ είναι σχετικά ώριμο και υπάρχει κινητικότητα τους τελευταίους μήνες. (Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας).
– Ο περίφημος -αραχνιασμένος στα συρτάρια- τριπλός κόμβος Σκαραμαγκά που θα δώσει μεγάλες ανάσες στην κίνηση της Λ.Αθηνών από Χαϊδάρι μέχρι Ασπρόπυργο στην Ε.Ο. προς Κόρινθο. (Περιφέρεια Αττικής).
– Παράκαμψη Γιαννιτσών και Χαλκηδόνας με κόστος 220 εκατ.ευρώ, έργο που επίσης είναι στην αναμονή για περισσότερα από 15 χρόνια. (Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας)
– Οδικός άξονας Σκύδρα – Νάουσα με κόστος 90 εκατ. ευρώ. (Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας)
– Κανονικοποίηση, επαναλειτουργία και συντήρηση της κλειστής σήμερα σιδηροδρομικής γραμμής Κόρινθος – Ναύπλιο – Καλαμάτα. (Περιφέρεια Πελοποννήσου).
– Οδικός άξονας Καλό Νερό – Τσακώνα, πρώην τμήμα της Ολυμπίας Οδού με εκτιμώμενο κόστος 50 εκατ. ευρώ. Η αναβάθμιση του τον κάνει συνδετήριο άξονα Ολυμπίας Οδού και αυτοκινητόδρομου Μορέα. (Περιφέρεια Πελοποννήσου).
– Η επέκταση της Λεωφόρου Κύμης (που όμως εντάσσεται στις επεκτάσεις της Αττικής Οδού). (Περιφέρεια Αττικής).
– Η σιδηροδρομική σύνδεση του λιμανιού της Πάτρας, έργο που θα εκτελεστεί από την ΕΡΓΟΣΕ και είναι υπό τη σκέπη του υπουργείου ΥΠΟΜΕ. (Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας).

Τα πρώτα έργα αναμένεται να ενταχθούν ήδη μέσα στον Σεπτέμβρη και για αυτό το λόγο ο Κώστας Καραμανλής θα έχει ακόμα μία τηλεδιάσκεψη με τους Περιφερειάρχες για να ξεκαθαριστούν οι προτεραιότητες αυτές.

Σε αναμονή για το πλαίσιο λειτουργίας

Αναφορικά με τη λειτουργία του Ταμείου Ανάκαμψης αυτό που αναμένεται είναι το κανονιστικό πλαίσιο που θα του δώσει σάρκα και οστά. Αυτό που έχει ύψιστη σημασία είναι τα κριτήρια ένταξης των έργων αυτών και πως θα καθοριστούν.

Σύμφωνα με πληροφορίες, ο σημαντικότερος παράγοντας, τον οποίο έθεσε εξαρχής ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κώστας Καραμανλής, είναι η ωριμότητα των έργων. Δηλαδή οι όποιες προτάσεις να μπορούν να είναι άμεσα υλοποιήσιμες. Αυτό σημαίνει πως τα προτεινόμενα έργα πρέπει να έχουν περιβαλλοντική αδειοδότηση και οριστικές μελέτες (εκτός αν κάποια έργα προωθηθούν με τη μέθοδο μελέτης – κατασκευής). Επίσης σημαντικό θα είναι να έχουν κηρυχθεί οι απαλλοτριώσεις και να υπάρχει κτηματολόγιο (που επιταχύνει την όλη διαδικασία).

Όπως αναφέρει στο ypodomes.com, παράγοντας με γνώση του θέματος, το Ταμείο Ανάκαμψης εκτιμάται ότι θα έχει πιο ελαστικά κριτήρια επιλεξιμότητας, ενώ δεν θα περνά από κάποια διαχειριστική αρχή, όπως συμβαίνει με τα χρηματοδοτούμενα από το ΕΣΠΑ έργα.

Θεωρείται επίσης βέβαιο ότι, για να επιτευχθούν οι χρονικοί στόχοι, ο έλεγχος των έργων θα γίνεται από ανεξάρτητους μηχανικούς, μέτρο που θεωρείται ότι θα συμβάλει στην επιτάχυνση και την ποιοτική διασφάλιση τους.

Πιθανολογείται ακόμα ότι δεν θα χρειαστεί τα έργα αυτά να περνούν από την “μέγγενη” των διευθύνσεων της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, όπως η DG Regio, ή η DG Comp ενώ ίσως συνεχίσει να υπάρχει η επίβλεψη των Jaspers που καθ` ομολογία λειτουργούν θετικά στην ωρίμανση των έργων.

Το συνολικό πακέτο έργων και δράσεων του Ταμείου Ανάκαμψης θα φτάσει το ιλιγγιώδες ποσό των 32 δισ.ευρώ και η γενική πεποίθηση είναι πως θα λειτουργήσει ως ένα επιπλέον ΕΣΠΑ με καλύτερους όρους που θα βοηθήσει την ελληνική οικονομία να ορθοποδήσει στην μετά-κορωνοϊού εποχή.