ΕΛΛΑΔΑΠΡΩΤΗ ΣΕΛΙΔΑ

“Πλώρη” για 4η φρεγάτα FDI και κορβέτες το Πολεμικό Ναυτικό – Στο προσκήνιο και πάλι Σκαραμαγκάς και Ελευσίνα

Εκεί από όπου ξεκίνησε η προσπάθεια αναβάθμισης του ελληνικού Πολεμικού Ναυτικού φαίνεται ότι επιστρέφει η ηγεσία του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας. Δηλαδή τις φρεγάτες FDI Belharra και το πρόγραμμα των 3+1 κορβετών. Η εξέλιξη αυτή βάζει πάλι στο “παιχνίδι” τα ελληνικά ναυπηγεία, τα οποία είχαν βρεθεί εκτός όσο η συζήτηση περιστρεφόταν στην προμήθεια μεταχειρισμένων 2+2 κορβετών LCS από τις ΗΠΑ.

Σύμφωνα με ρεπορτάζ του Χρήστου Μαζανίτη για τη Realnews, το τέλος στην διαδικασία προμήθειας των κορβετών LCS βάζει εισήγηση του ΓΕΝ προς το ΓΕΕΘΑ. Σύμφωνα με πληροφορίες της “R” το κλιμάκιο του ΠΝ που μετέβη στις ΗΠΑ για να επιθεωρήσει τις διαθέσιμες επιλογές πλοίων από τις LCS που απέσυρε το αμερικανικό πολεμικό ναυτικό, επέστρεψε με αρνητική έκθεση ως προς τις προοπτικές ένταξής τους στους κόλπους του Ελληνικού Στόλου.

Όπως δημοσίευσε η Realnews της Κυριακής, το κλιμάκιο του ΠΝ απεφάνθη πως το κόστος επαναφοράς των πλοίων σε πλεύσιμη κατάσταση και εξοπλισμού τους με τα συστήματα που θα ήθελε το ΠΝ ξεπερνά τα 600 εκατ., με κάποιες εκτιμήσεις να κάνουν λόγο για κόστος, με αρκετές προσθήκες, που έφτανε ακόμη και το 1 δισ. Μάλιστα στη σχετική έκθεση περιλαμβάνονται και στοιχεία για το μηνιαίο λειτουργικό κόστος του κάθε πλοίου, το οποίο στρατιωτικές πηγές χαρακτηρίζουν ως υψηλό. Μόνη περίπτωση απόκτησης των LCS είναι το ενδεχόμενο προσφοράς από τις ΗΠΑ πλοίων που βρίσκονται ήδη εν ενεργεία και όχι τα αποσυρμένα.

Φαίνεται όμως ότι οι επιτελείς των ΗΠΑ δεν επιθυμούν να παραχωρήσουν πλοία εν υπηρεσία. Έτσι, τουλάχιστον σε ανώτατο στρατιωτικό επίπεδο, φέρεται να αποφασίστηκε το «τελείωμα» του προγράμματος απόκτησης των κορβετών και ταυτόχρονα η επαναφορά του παλιότερου σχεδίου για ναυπήγηση νέων μονάδων στα ελληνικά ναυπηγεία. Μένει βέβαια να επιβεβαιωθεί αυτό και με απόφαση της πολιτικής ηγεσίας, καθώς ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης είχε επίσημα ταχθεί το τελευταίο διάστημα υπέρ της πρόσκτησης των αμερικανικών πλοίων.

Στο πλαίσιο αυτό λοιπόν, σύμφωνα με το ίδιο δημοσίευμα, επί τάπητος έχει τεθεί –και μάλιστα μελετάται σοβαρά–το θέμα απόκτησης και 4ης φρεγάτας FDI Belharra αλλά και το πρόγραμμα αναβίωσης της εγχώριας ναυπήγησης κορβετών.

Ειδικότερα σε ό, τι αφορά τη φρεγάτα, υπάρχουν δύο σενάρια που εξετάζονται. Το ένα –που μάλλον δεν προκρίνεται και με τόση θέρμη– είναι αυτό της απόκτησης της πρώτης φρεγάτας του τύπου, που έχει ήδη ναυπηγηθεί και δοκιμάζεται για λογαριασμό του γαλλικού πολεμικού ναυτικού. Πρόκειται για την φρεγάτα «Amiral Ronarc’h», η οποία πραγματοποιεί εν όρμω δοκιμές, και οι παρατηρήσεις που σημειώνονται επί της κατασκευής θα εφαρμοστούν στις επόμενες τρεις φρεγάτες της γραμμής παραγωγής, που είναι της Ελλάδας.

φρεγάτα - Πολεμικό Ναυτικό

LCS

Από το ελληνικό πεντάγωνο εξετάζεται το ενδεχόμενο απόκτησης της πρώτης φρεγάτας με δύο προϋποθέσεις: εάν οι «παιδικές ασθένειες» του πλοίου δεν θεωρηθούν «ανίατες» και εάν οι Γάλλοι την προσφέρουν με τιμή κάτω του κόστους, αφού επί της ουσίας το ΠΝ θα παραλάβει πλοίο το οποίο έχει αυξημένες πιθανότητες παρουσίασης βλαβών στο μέλλον.

Το δεύτερο σενάριο που εξετάζεται είναι αυτό της ναυπήγησης 4ης Belharra και μάλιστα αν είναι δυνατό αυτό να γίνει εξ ολοκλήρου στην Ελλάδα. Σε αυτό το σενάριο προκρίνονται σημαντικά τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά και Σαλαμίνας, που έχουν στρατηγική συνεργασία με τα ναυπηγεία της Λοριάν.

"Πλώρη" για 4η φρεγάτα FDI και κορβέτες το Πολεμικό Ναυτικό - Στο προσκήνιο και πάλι Σκαραμαγκάς και Ελευσίνα 4

FcX30

Μία τέτοια προοπτική θα ενίσχυε και την απόφαση του υπουργείου Εθνικής Άμυνας, που ο ίδιος ο Νίκος Δένδιας έχει εμφατικά τονίσει ότι πρέπει να σταματήσουμε να αγοράζουμε από το ράφι και να γίνουμε παραγωγός χώρα.

Μάλιστα, τη δυνατότητα πλήρους ναυπήγησης πλοίων για το Πολεμικό Ναυτικό υπερθεμάτισε και ο Ελληνοαμερικανός πρόεδρος των Ναυπηγείων Ελευσίνας, Πάνος Ξενοκώστας, αναφέροντας πρόσφατα σε σχετικό φόρουμ ότι «Τα ελληνικά ναυπηγεία δεν είναι μηχανουργεία άλλων Ναυπηγείων».

"Πλώρη" για 4η φρεγάτα FDI και κορβέτες το Πολεμικό Ναυτικό - Στο προσκήνιο και πάλι Σκαραμαγκάς και Ελευσίνα 6

Gowind

Με αυτή την προοπτική, παράλληλα με το θέμα πρόσκτησης και 4ης FDI Belharra εξετάζεται και η επαναφορά του σχεδίου ναυπήγησης 3+1 κορβετών και μάλιστα στην Ελλάδα. Αυτές θα είναι είτε η ιταλική κορβέτα κλάσης Doha – FcX30 (σε αυτή την περίπτωση θα ναυπηγηθούν 3 μονάδες στα Ναυπηγεία Ελευσίνας, που έχουν συνάψει σύμφωνο συνεργασίας με την Fincantieri) είτε οι γαλλικές Gowind (τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά συνεργάζονται με την γαλλική Naval Group).

Παρόμοια Άρθρα

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Back to top button