Μετρό: Επέκταση προς Ίλιον και Πετρούπολη – Πού θα κατασκευαστούν οι 3 νέοι σταθμοί
Σε εξέλιξη βρίσκεται ο διαγωνισμός της Ελληνικό Μετρό (πρώην Αττικό Μετρό) για την επέκταση προς Ίλιον.
Ο διαγωνισμός πραγματοποιείται σε δύο στάδια: Το Α’ στάδιο είναι η προεπιλογή-πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος με την υποβολή αίτησης συμμετοχής. Το Β’ στάδιο είναι η πρόσκληση υποβολής προσφορών και η ανάθεση του έργου.
Σύμφωνα με το ypodomes.com εκτιμάται ότι μέχρι το τέλος του έτους, αρχές 2025 θα ξεκινήσει η Β` φάση του διαγωνισμού.
Ο διαγωνισμός που ξεκίνησε φέτος στις 3 Μαΐου με την εκδήλωση ενδιαφέροντος προσέλκυσε συνολικά 4 σχήματα: ΤΕΡΝΑ, ΙΝΤΡΑΚΑΤ, ΑΒΑΞ-GHELLA-ALSTOM και ΑΚΤΩΡ-ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ. Σε αυτή τη φάση ολοκληρώνονται οι διαδικασίες περιβαλλοντικών εγκρίσεων, ελέγχου των φακέλων των συμμετεχόντων προκειμένου να αποφασιστεί ποιοι είναι αυτοί που θα περάσουν στον Β` γύρο.
Η επέκταση προς Ίλιον αναμένεται να μειώσει τους χρόνους πρόσβασης στο κέντρο της Αθήνας από τις δυτικές συνοικίες (από το Ίλιον στην Ομόνοια, σε περίπου 20 λεπτά). Καθημερινά αναμένεται να μετακινούνται τουλάχιστον 51.000 επιβάτες.
Πρόκειται για ένα μεγάλο περιβαλλοντικό και συγκοινωνιακό έργο που θα αλλάξει τον τρόπο μετακίνησης στην ευρύτερη περιοχή της Πετρούπολης, του Ιλίου, και εν μέρει του Καματερού. Με τη λειτουργία του αναμένεται να μειωθούν σημαντικά οι χρόνοι πρόσβασης στο κέντρο της Αθήνας από τις δυτικές συνοικίες (από το Ίλιον στην Ομόνοια, σε περίπου 18 λεπτά).
Στο αντικείμενο της σύμβασης περιλαμβάνεται η μελέτη και η κατασκευή τριών επιμέρους αντικειμένων:
- η επέκταση της Γραμμής προς Ίλιον μήκους περίπου 4χλμ με 3 νέους σταθμούς: ΠΑΛΑΤΙΑΝΗ, ΙΛΙΟΝ, ΑΓΙΟΣ ΝΙΚΟΛΑΟΣ, αλλά και τα αντίστοιχα φρέατα αερισμού, καθώς και ενός Σταθμού Μετεπιβίβασης
- η επέκταση του Αμαξοστασίου Ελαιώνα
- η αναβάθμιση-αντικατάσταση υφιστάμενων Η/Μ συστημάτων των γραμμών 2 και 3 του Μετρό της Αθήνας
Επέκταση προς Ίλιον, οι 3 σταθμοί
Ο διαγωνισμός της Ελληνικό Μετρό για την επέκταση της γραμμής 2 προς Ίλιον, προβλέπει περίπου 4 χιλιόμετρα υπόγειας διπλής γραμμής και την κατασκευή 3 σταθμών. Οι δύο από αυτούς θα είναι επί της Λεωφόρου Θηβών.
Η υπόγεια επέκταση της Γραμμής θα ξεκινά από την Ανθούπολη και θα έχει συνολικό μήκος 4χλμ. Θα διαθέτει τρεις νέους σταθμούς:
- «ΠΑΛΑΤΙΑΝΗ» στη συμβολή οδών Θηβών και Καππαδοκίας,
- «ΙΛΙΟΝ» στη συμβολή οδών Θηβών και Ελαιών,
- «ΑΓΙΟΣ ΝΙΚΟΛΑΟΣ» στη συμβολή οδών Αγίου Νικολάου και Παραμυθιάς.
Ο σταθμός Παλατιανή θα διαθέτει δύο εισόδους εκατέρωθεν της Θηβών, με το βάθος του σταθμού να φτάνει στα 22,5 μ. από την επιφάνεια του εδάφους. Επίσης, δύο εισόδους επί της Θηβών θα διαθέτει και ο σταθμός Ίλιον, ο οποίος θα φτάσει 24 μέτρα κάτω από την επιφάνεια του εδάφους. Ο τελικός σταθμός Άγιος Νικόλαος χωροθετείται σε τμήμα του διαμορφωμένου χώρου πρασίνου που βρίσκεται μεταξύ των οδών Παραμυθιάς, Ολύνθου, Ζίτσης και Αγίου Νικολάου. Οι τρεις σταθμοί θα έχουν πλαϊνές αποβάθρες πλάτους 4,50 μ. και μήκους 110 μ.
Η επέκταση προς Ίλιον περιλαμβάνει ακόμα τα Φρέατα Αερισμού των Σταθμών (ορισμένα εκ των οποίων είναι ενσωματωμένα στους σταθμούς), καθώς και έξι Φρέατα κατά μήκος της χάραξης: «Αγίου Σώστη», «Αντιπαξών», «Φιλοκτήτου», «Ερμιόνης», «Πλάτωνος» και «Αγίας Γλυκερίας». Στην Παλατιανή θα δημιουργηθεί ακόμη σταθμός μετεπιβίβασης, σε αδόμητο χώρο εφαπτόμενο στον υπό κατασκευή σταθμό, μεταξύ των οδών Ανδρέα Παπανδρέου και Ικονίου. Θα διαθέτει τρία υπόγεια επίπεδα με πρόσβαση μέσω ραμπών, συνολικής χωρητικότητας περίπου 150 οχημάτων και με άμεση διασύνδεση με τον σταθμό. Στην επιφάνειά του, θα διαμορφωθεί χώρος μετεπιβίβασης λεωφορείων.
Το έργο “επέκταση προς Ίλιον” έχει κόστος με ΦΠΑ 682 εκατ. ευρώ (ποσό χωρίς ΦΠΑ 550 εκατ. ευρώ). Αναθέτουσα Αρχή είναι η Ελληνικό Μετρό. Η επέκταση του Μετρό στο Ίλιον είναι σήμερα η μοναδική υπό δημοπράτηση εργολαβία για τον μητροπολιτικό σιδηρόδρομο της Αθήνας. Η διάρκεια του έργου είναι κάτι λιγότερο από 5 χρόνια, είναι δηλαδή 57 μήνες από την ημέρα υπογραφής της σύμβασης.
Με την επέκταση προς Ίλιον η “κόκκινη” γραμμή 2 διευρύνεται ακόμα περισσότερο και θα διαθέτει 23 σταθμούς, ξεκινώντας από το Ελληνικό και φτάνοντας μέχρι τα σύνορα του Καματερού. Θα εξυπηρετεί τα νότια προάστια, το κέντρο της Αθήνας συνδεόμενη και με τον Κεντρικό Σιδηροδρομικό Σταθμό και στη συνέχεια επεκτείνεται στα δυτικά προάστια της πόλης. Η γραμμή 2 συνδέεται με τη γραμμή 3 στο Σύνταγμα και με τη γραμμή 1 σε Ομόνοια και Σταθμό Λαρίσης (Κεντρικός Σιδ. Σταθμός όπου συνδέεται και με τον Προαστιακό). Με το Τραμ η γραμμή συνδέεται σε Σύνταγμα, Συγγρού/Φιξ και Νέο Κόσμο.