ΔΗΜΟΤΙΚΑΠΡΩΤΗ ΣΕΛΙΔΑ

“Ελαφροχέρηδες”: Δείτε πώς παίρνουν από το ταμείο του Δήμου 812.070,5 ευρώ

Το Ελληνικό Δημόσιο πελαγοδρομεί επί χρόνια στον τομέα της διαχείρισης απορριμμάτων των 5.000.000 κατοίκων της Αττικής, με αποτέλεσμα να μην έχει αναπτύξει μέχρι στιγμής την αναγκαία τεχνολογική επάρκεια, ώστε να μειωθεί ο όγκος των αποβλήτων που οδηγούνται σε ταφή (το μόνο συνεπές μέτρο είναι η διαρκής επέκταση του ΧΥΤΑ Φυλής). Ωστόσο, φορτώνει την τραγική του υστέρηση στις πλάτες των δήμων και των δημοτών, επιβάλλοντας βαρύτατο χαράτσι σαν “τέλος ταφής”.

Οι ΟΤΑ α’ βαθμού βλέπουν για μια ακόμη φορά ότι “μπαίνει βαθιά το χέρι” του κράτους στο ταμείο τους, το οποίο τα τελευταία χρόνια έχει υποστεί αλλεπάλληλες περικοπές, με αποτέλεσμα να λειτουργούν οριακά. Γι’ αυτό 164 Δήμοι συνασπίζονται και μέσω της ΚΕΔΕ προσφεύγουν στο Συμβούλιο της Επικρατείας, καταθέτοντας αίτηση ακύρωσης κατά τριών αποφάσεων του Υπουργείου Εσωτερικών, με τις οποίες παρακρατούνται  από τους ΚΑΠ των δήμων, «οφειλόμενα» ποσά, από τη μη καταβολή τέλους ταφής απορριμμάτων και κατ΄ επέκταση κατά της θέσπισης της επιβολής του τέλους ταφής των απορριμμάτων στους δήμους.

Στην κίνηση της ΚΕΔΕ συμμετέχει και ο Δήμος Χαϊδαρίου, με ομόφωνη απόφαση της Δημοτικής Επιτροπής, στην οποία αναφέρεται: “Κατόπιν των ανωτέρω, είναι προφανές το ιδιαίτερο έννομο
συμφέρον του Δήμου μας να συμμετάσχει στην δικαστική διεκδίκηση για την ακύρωση των άνω αποφάσεων, εκ των οποίων πλήττεται και προκαλείται ζημία στον προϋπολογισμό του έτους 2024 ύψους 136.398,50 ευρώ, που αφορά το τέλος ταφής και παρακρατείται από τους ΚΑΠ σύμφωνα με την ως άνω Απόφαση κατανομής, καθώς και ζημία ποσού 224.522,00 ευρώ που αφορά το τέλος ταφής Β εξαμήνου 2022 ποσού 451.150,00 ευρώ που αφορά το τέλος ταφής έτους 2023.”
(Ολόκληρη η απόφαση της Δημοτικής Επιτροπής στο τέλος του άρθρου).

Έρχεται και μεγαλύτερη “καμπάνα”!

Να σημειωθεί ότι το τέλος ταφής απορριμμάτων υπολογίζεται κλιμακωτά, αυξανόμενο ανά έτος με αρχή το 2022, και συγκεκριμένα ορίζεται σε 20 ευρώ ανά τόνο αποβλήτων και αυξάνεται ετησίως κατά 5 ευρώ ανά τόνο και έως την τιμή των 35 ευρώ ανά τόνο. Από την 1/1 2026 το τέλος ταφής ορίζεται σε 45 ευρώ ανά τόνο και αυξάνεται στην τιμή των 55 ευρώ ανά τόνο από την 1/1 2027, η οποία και παραμένει σταθερή για τα επόμενα έτη. Πρόκειται δηλαδή για ένα εξαιρετικά δυσβάστακτο χαράτσι, το οποίο οι Δήμοι αναγκαστικά θα μετακυλήσουν στους δημότες τους, αλλιώς θα κινδυνεύσουν με χρεωκοπία.

Για το 2024 οι δήμοι θα επιβαρυνθούν με  το ποσό των 240 εκ. ευρώ για την αναδρομική καταβολή του τέλους ταφής των απορριμμάτων των ετών 2022, 2023 και του πρώτου εξαμήνου του 2024.

Τα συστήματα ανακύκλωσης / επανάχρησης αποβλήτων, τα οποία σκοπεύουν στη μείωση του όγκου απορριμμάτων που οδηγούνται σε ταφή, σχεδιάζονται / υλοποιούνται σε κεντρικό επίπεδο από το κράτος και την Περιφέρεια Αττικής, με πενιχρά ωστόσο αποτελέσματα. Ενώ όμως εμμένουν στον κεντρικό σχεδιασμό και αποκέντρωση του συστήματος διαχείρισης με μεταφορά ευθύνης και κονδυλίων στους δήμους δεν υπάρχει, παρόλα αυτά η αυτοδιοίκηση και η κοινωνία τιμωρούνται με επαχθείς φόρους επί των σκουπιδιών, πληρώνοντας αποτυχίες άλλων.

Τα νομικά επιχειρήματα των Δήμων

Οι λόγοι ακύρωσης  του τέλους ταφής απορριμμάτων που επικαλούνται η ΚΕΔΕ και οι 164 δήμοι είναι οι εξής:

  • Πλημμελής μεταφορά στην εσωτερική έννομη τάξη της Οδηγίας Πλαίσιο 2008/98/ΕΚ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου για τα απόβλητα, όπως τροποποιήθηκε και ισχύει.
  • Οι δήμοι και οι ΦοΔΣΑ δεν έχουν την αρμοδιότητα ούτε τους απαιτούμενους πόρους για την κατασκευή μονάδων εναλλακτικής διαχείρισης αποβλήτων, το δε Ελληνικό Δημόσιο δεν έχει αναπτύξει μέχρι στιγμής την κατάλληλη τεχνολογική επάρκεια, ώστε να μειωθεί ο όγκος των αποβλήτων που διατίθεται μέσω υγειονομικής ταφής.
  • Το άρθρο 38 του ν. 4819/2021 έρχεται σε αντίθεση με τις αρχές της ισότητας, του κράτους δικαίου και της αναλογικότητας (άρθρα 4 παρ. 1 και 25 του Συντάγματος), επιβάλλει το τέλος ταφής ως διοικητική κύρωση στους δήμους χωρίς υπαιτιότητα αυτών.
  • Η θέσπιση του τέλους ταφής, όπως επιχειρείται με το άρθρο 38 του ν. 4819/2021, αντίκειται ευθέως και προδήλως στη συνταγματική αρχή της αναλογικότητας (άρθρο 25 παρ. 1 εδ. δ’ του Συντάγματος) αλλά και στο άρθρο 102 του Συντάγματος περί οικονομικής και διοικητικής αυτοτέλειας των δήμων.

Λ. Κυρίζογλου: άδικο και αντισυνταγματικό μέτρο 

"Ελαφροχέρηδες": Δείτε πώς παίρνουν από το ταμείο του Δήμου 812.070,5 ευρώ 3

Ο πρόεδρος της ΚΕΔΕ, Λάζαρος Κυρίζογλου, ο οποίος μάλιστα ανήκει πολιτικά στη Νέα Δημοκρατία, έκανε την ακόλουθη δήλωση:

«Συνεπείς στις Αυτοδιοικητικές μας  θέσεις ΚΕΔΕ και 164 δήμοι καταθέσαμε σήμερα στο ΣτΕ αίτηση ακύρωσης της επιβολής του τέλους ταφής των απορριμμάτων προκειμένου να αρθεί ένα άδικο και αντισυνταγματικό μέτρο σε βάρος των δήμων και των δημοτών μας.

Άδικο γιατί στην πραγματικότητα το κεντρικό κράτος προκειμένου να καλύψει τις ευθύνες και την αποτυχία του να λύσει το διαχρονικό και διακυβερνητικό πρόβλημα της διαχείρισης των απορριμμάτων, τις μεταθέτει στους δήμους, επιβαρύνοντας τους προϋπολογισμούς τους μόνο για το 2024 με  το ποσό των 240 εκ. ευρώ. Παράλληλα εξωθεί τους δήμους, οι οποίοι θα βρεθούν με προϋπολογισμούς στο κόκκινο, να μετακυλήσουν  το κόστος του τέλους ταφής στους δημότες, χωρίς να γνωρίζουν αν και πότε θα τους επιστραφούν ανταποδοτικές υπηρεσίες.

Δεν είναι δυνατόν να καλούνται οι δήμοι και οι δημότες να πληρώσουν την έλλειψη των απαραίτητων υποδομών για τη φιλική προς το περιβάλλον διαχείριση των απορριμμάτων. Διότι το κράτος έχει την ευθύνη για την κατασκευή μονάδων επεξεργασίας απορριμμάτων. Δεν αντέχουν οι πολίτες αύξηση στα δημοτικά τέλη, η οποία προκύπτει από το τέλος ταφής.

Το μέτρο είναι επίσης αντισυνταγματικό, διότι αντίκειται στη συνταγματική αρχή της αναλογικότητας, αλλά και στο άρθρο 102 του Συντάγματος περί διοικητικής και οικονομικής αυτοτέλειας των δήμων».

Η απόφαση της Δημοτικής Επιτροπής του Δήμου Χαϊδαρίου:

Παρόμοια Άρθρα

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Back to top button