Δυτική Αθήνα: Αύξηση νόμιμου πληθυσμού – Εκλογική αντιπροσώπευση και λειτουργικά ζητήματα
Σταύρος Τασιόπουλος
Δικηγόρος – Νομικός Σύμβουλος, LLM Δημοσίου Δικαίου
Άμισθος Συνεργάτης Περιφέρειας Αττικής
Με βάση τα επίσημα στοιχεία της Απογραφής του 2021 όπως δημοσιεύθηκαν στο ΦΕΚ 6951/Β/30.12.2022 και αφορούν τον νόμιμο πληθυσμό (δημότες) ανά Δήμο της χώρας, προκύπτει μία σαφής άυξηση για τη Δυτική Αθήνα σε όλους τους Δήμους πλήν του Αιγάλεω, που είναι ο μόνος Δήμος με μείωση πληθυσμού, από 60.504 στις 58.555, δηλαδή μείον 1.949 άτομα.
Καταγράφεται συνολική αύξηση 4,82% και 18.654 κάτοικοι η οποία αφορά τους επτά Δήμους της Δυτικής Αθήνας και συνολικά πλέον ο νόμιμος πληθυσμός διαμορφώνεται στις 405.623 και κατανέμεται ως εξής:
Παρατηρείται μία αύξηση σε έξι από τους επτά Δήμους της Περιφέρειας Δυτικής Αθήνας, όπου το Αιγάλεω είναι ο μόνος Δήμος με μείωση και συγκεκριμένα μείον 3,22% και μείον 1.949 κάτοικοι, δηλαδή καταγράφονται 58.555 κάτοικοι έναντι των 60.504 του 2011, γεγονός που αναμένεται να επιδράσει και στις δημοτικές εκλογές.
Η μεγαλύτερη αύξηση υπάρχει στο Δήμο Ιλίου με συν 6.577 κατοίκους και 11,16% στις 65.496 καθώς και στο Δήμο Πετρούπολης με συν 4.344 και 10,27% στις 46.626, ενώ σημαντική αύξηση καταγράφει και ο ενιαίος Δήμος Αγίων Αναργύρων – Καματερού με συν 3.615 και 7,75% συνολικά στις 50.257 κατοίκους.
Επίσης αύξηση εμφανίζει ο μεγαλύτερος Δήμος του τομέα και ένας εκ των μεγαλύτερων στη χώρα, ο Δήμος Περιστερίου με συν 2.032 και 1,71% με 120.925 συνολικά, καθώς και ο Δήμος Χαϊδαρίου με συν 1.914 και 5,24% στους 38.445 κατοίκους και ο Δήμος Αγίας Βαρβάρας με αύξηση 2.131 κατοίκων στις 25.319, με ποσοστό 9,19%.
Η περιφέρεια της Δυτικής Αθήνας εμφανίζει λοιπόν αύξηση 4,82% και σε αριθμό 18.654, ενώ στη χώρα καταγράφεται μείωση 1,89% και σε αριθμό 187.397 πληθυσμό, γεγονός που επιδρά άμεσα στην αντιπροσωπευτικότητα της εκλογικής διαδικασίας καθότι πλέον η Δυτική Αθήνα με νόμιμο πληθυσμό στις 405.623 με βάση την απογραφή του 2021 λαμβάνει πλέον 12 έδρες, αντί 11 με πληθυσμό 386.969 με βάση την απογραφή του 2011.
Εδώ είναι απαραίτητο να σημειωθεί ότι άλλος είναι ο μόνιμος πληθυσμός κατοίκων της χώρας και της κάθε περιοχής και διαφορετικός ο αριθμός του νόμιμου πληθυσμού με βάση το αρ.3 του ν.4772/2021.
Πιο συγκεκριμένα στο νόμο ορίζεται ότι μόνιμος πληθυσμός θεωρείται το το σύνολο των ατόμων, ανεξαρτήτως ιθαγένειας και καθεστώτος διαμονής, που έχουν τη συνήθη διαμονή τους στη χώρα, ενώ νόμιμος πληθυσμός είναι ο αριθμός των δημοτών κάθε δήμου της Χώρας ανά δημοτική ενότητα, που έχουν ελληνική υπηκοότητα και διαμένουν μόνιμα στην Ελλάδα.
Η διαφορά έγκειται ως προς τον αριθμό των δημοτών κάθε περιοχής, δηλαδή των εκλογέων επί των οποίων καθορίζονται ο αριθμός των εγγεγραμμένων ψηφοφόρων και ακολούθως προκύπτουν οι βουλευτικές έδρες και τα αποτελέσματα σε εθνικές και δημοτικές εκλογές.
Πλέον με βάση το ισχύον νομικό πλαίσιο των βουλευτικών εκλογών απο τις 300 έδρες της Βουλής οι 15 αφορούν σε Βουλευτές Επικρατείας, (από 12 που ήταν προστέθηκαν 3 για τους κατοίκους του εξωτερικού), και οι υπόλοιπες 285 κατανέμονται με βάση το νόμιμο πληθυσμό, όπως αποτυπώνεται από την ΕλΣτατ σύμφωνα με το αρ. 3 του ν.4772/2021.
Ακολούθως η αύξηση του νόμιμου πληθυσμού αναμένεται να αποτυπωθεί και με μία ανάλογη αύξηση του αριθμού των εγγεγραμμένων ψηφοφόρων όπου από 368.886 στις εκλογές του 2019, αναμένεται να προσεγγίσουν τους 385.000 εγγεγραμμένους ψηφοφόρους και με δεδομένη μία συμμετοχή κοντά στο 60%, είναι πολύ πιθανόν να προσέλθουν στις κάλπες περίπου 230.000 ψηφοφόροι.
Το γεγονός αυτό αναμένεται να επηρρέασει το εκλογικό μέτρο στην περιοχή όπου αναμένεται να αντιστοιχούν περίπου 19.100 ψηφοφόροι ανά έδρα, έναντι 20.000 περίπου το 2019, και ακολούθως την αντιπροσωπευτικότητα των κομμάτων στην περιοχή καθότι με βάση τα ποσοστά που θα συγκεντρώσουν θα επηρρεαστεί σημαντικά ο αριθμός των υπολοίπων κάθε κόμματος, και στην απόδοση των εδρών στην β’ κατανομή, ιδίως στις εκλογές με την απλή αναλογική.
Όμως πέραν των εκλογικών ζητημάτων της Απογραφής αξίζει να αναφερθεί ότι η αύξηση αυτή του νόμιμου πληθυσμού δύναται να φέρει σημαντικές αλλαγές για τη βελτίωση της ποιότητας ζωής των πολιτών καθώς και της λειτουργίας των επτά Δήμων της περιοχής.
Χαρακτηριστικό ζήτημα η ύπαρξη των Ειρηνοδικείων Περιστερίου και Ιλίου που υπάρχουν εδώ και πολλά χρόνια και εξυπηρετούν καθημερινά 100δες υποθέσεις πολιτών και επιχειρήσεων, ενώ τίθεται και η ανάγκη δημιουργίας ενός ακόμη Ειρηνοδικείου για τις περιοχές Αγία Βαρβάρα, Χαϊδάρι, Αιγάλεω με έδρα το Αιγάλεω με στόχο την καλύτερη εξυπηρέτηση.
Ακόμη το ζήτημα της λειτουργίας της Πολεοδομίας είναι καθοριστικό καθότι μέχρι σήμερα εκκρεμεί η δημιουργία υπηρεσιών Δόμησης ανά Δήμο και οι επτά Δήμοι εξυπηρετούνται από την Πολεοδομία Αιγάλεω η οποία χρειάζεται περαιτέρω στελέχωση. Και εξίσου σημαντικό είναι το θέμα της λειτουργίας των νοσοκομείων όπως το Νοσοκομείο Αγία Βαρβάρα “Λοιμωδών” το οποίο χρειάζεται εκτεταμένη αναβάθμιση και ενίσχυση καθώς επίσης και το ζήτημα λειτουργίας των νεκροταφείων Ιλίου καθώς και η κάλυψη από το Γ’ Νεκροταφείο Αθήνας.
Πλέον οι κάτοικοι της Δυτικής Αθήνας αποκτάμε και τυπικά μεγαλύτερη αντιπροσωπευτικότητα ως προς τον πληθυσμό και αναμένουμε και την αντίστοιχη αντιπροσώπευση σε επίπεδο επίλυσης προβλημάτων, υποδομών και αξιοποίησης δυνατοτήτων.