Θοδωρής Σπηλιόπουλος, Άλκηστις Βίτσα

Οι Πολίτες σε Δράση δημοσιεύουν την πρότασή τους για το τεχνικό Πρόγραμμα 2020, που η νέα νομοθεσία επιβάλλει στις δημοτικές παρατάξεις. Προηγείται η επιστολή τους στον πρόεδρο του Δημοτικού Συμβουλίου και ακολουθεί η πρότασή τους για ένα “Βιώσιμο Χαϊδάρι”

Κε Πρόεδρε του Δημοτικού Συμβουλίου Χαϊδαρίου

Η νέα νομοθεσία επιβάλει στις Δημοτικές παρατάξεις της αντιπολίτευσης να συντάσσουν ολοκληρωμένες προτάσεις σχετικά με τον ετήσιο προϋπολογισμό και το ετήσιο τεχνικό πρόγραμμα. Αυτές οφείλουν να κατατεθούν έγκαιρα στις αρμόδιες διευθύνσεις του Δήμου για έλεγχο και έγκριση, για να μπορέσουν να συζητηθούν και να αποτελέσουν αντικείμενο γόνιμου διαλόγου για την τελική σύνταξη τόσο του προϋπολογισμού όσο και του τεχνικού προγράμματος. 

Η όλη αυτή διαδικασία που επιβλήθηκε μετά τις πρόσφατες αυτοδιοικητικές εκλογές, μας βρίσκει αντίθετους. Οι παρατάξεις της αντιπολίτευσης οφείλουν να καταθέτουν συγκεκριμένες προτάσεις για την σύνταξη και του προϋπολογισμού και του τεχνικού προγράμματος σύμφωνα με τα πολιτικά κριτήρια τους και τις ανάγκες του κοινωνικού συνόλου και της αναβάθμισης δομών και υποδομών του Δήμου. 

Η επιβολή του νέου νόμου για μετατροπή των Δημοτικών παρατάξεων από πολιτικούς φορείς σε στεγνά διοικητά όργανα, έγινε με σκοπό να στερήσει στις Δημοτικές παρατάξεις της αντιπολίτευσης την δυνατότητα να καταθέτουν προτάσεις προς συζήτηση και ένταξη στο υπό διαμόρφωση κείμενο προϋπολογισμού και τεχνικού προγράμματος, γιατί είναι ξεκάθαρο ότι δεν είναι δυνατόν να υποβάλουν ολοκληρωμένες προτάσεις και αιτιολογική έκθεση λόγω μη ύπαρξης ανάλογης στελέχωσης του συνδυασμού και συλλογής αναγκαίων δεδομένων έγκαιρα.

Οι Πολίτες σε Δράση Χαϊδαρίου, παρόλα αυτά, καταθέτουν δημόσια τμήμα από συγκεκριμένες προτάσεις για την σύνταξη του τεχνικού προγράμματος και του προϋπολογισμού του 2020. Πολλές από αυτές αποτελούν προτάσεις παλαιότερες που ακόμη δεν έχουν υλοποιηθεί ή ολοκληρωθεί.

5/12/2019

Θοδωρής Σπηλιόπουλος, επικεφαλής Πολίτες σε Δράση Χαϊδαρίου

Χαϊδάρι Βιώσιμη Πόλη                                                               

Η αντίληψη μας για το Τεχνικό Πρόγραμμα του Δήμου – Το στρατηγικό μας σχέδιο μας για το Χαϊδάρι  

Θέλουμε μια βιώσιμη πόλη, όπου θα συνυπάρχουν αρμονικά η κατοικία, το εμπόριο, η ψυχαγωγία, ο πολιτισμός.

Δεν θέλουμε ένα Χαϊδάρι «υπνωτήριο» αλλά μια σύγχρονη με πνοή και υποδομές πόλη, με μεγάλους και μικρούς χώρους άθλησης και ψυχαγωγίας, χαλάρωσης, αγοράς και εμπορίου, εκπαίδευσης και εργασίας.

Όπως δεν θέλουμε ένα Χαϊδάρι «υπνωτήριο», έτσι δεν θέλουμε και ένα Χαϊδάρι «Λας Βέγκας», μαγνήτη καφετεριών και καταστημάτων υψηλής όχλησης, που να ανατρέπουν την ζωή της πόλης, τη ζωή των κατοίκων της.

Οριοθετούμε τέσσερεις μεγάλες & σημαντικές ενότητες με ζητήματα πρώτης προτεραιότητας για την πόλη μας

  1. Βιώσιμη Αστική Κινητικότητα

Τι έχουμε σήμερα;

Ανεπάρκεια στη συγκοινωνιακή σύνδεση του Δάσους,  του Δαφνίου και της Γρηγορούσας με το κέντρο της πόλης και το Μετρό (Σταθμός Αγίας Μαρίνας).

Ανεπάρκεια σύνδεσης Άνω και Κάτω Αφαίας και Σκαραμαγκά με το κέντρο της πόλης. 

Έλλειψη διασύνδεσης των σταθμών μετρό Αγίας Μαρίνας & Ανθούπολης με το Αττικό Νοσοκομείο.

Έλλειψη δημοτικής συγκοινωνίας.

Μεγάλο φορτίο διερχόμενων μετακινήσεων, που προκαλεί σημαντική ρύπανση και κυκλοφοριακό φόρτο στην πόλη.

Το Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής δημιουργεί νέα δεδομένα στις μετακινήσεις.

Η επιλογή της Ελευσίνας σαν Ευρωπαϊκής Πολιτιστικής Πρωτεύουσας για το έτος 2021, μας υποχρεώνει να ξαναδούμε τις υποδομές των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς.

Στην  πόλη μας σημαντικό ενδιαφέρον από επισκέπτες θα προκληθεί από την ανάδειξη, δύο σημαντικών τμημάτων της αρχαίας Ιεράς Οδού. Στην Αφαία Σκαραμαγκά και στο βοτανικό κήπο του Διομήδους, όπως και με την αποκατάσταση της Μονής Δαφνίου (Παγκόσμιο Μνημείο Πολιτιστικής Κληρονομιάς).

Πάγιο είναι το αίτημα για την αξιοποίηση της Ακτής Σκαραμαγκά και της ανάδειξης ιερού της Αφροδίτης στην Αφαία Σκαραμαγκά.

Με βάση τα παραπάνω επαναφέρουμε την ανάγκη να συζητηθεί η δημιουργία ενός νέου συγκοινωνιακού λειτουργικού χάρτη, θέτοντας σαν βασική πλέον παράμετρο στο σχεδιασμό τη Βιώσιμη Αστική Κινητικότητα.

Έχουμε την υποχρέωση για εκπόνηση και έγκριση του  Τοπικού Χωρικού Σχεδίου (ΤΧΣ) της πόλης μας, με σαφές  χρονοδιάγραμμα. Αφορά στον πολεοδομικό και χωροταξικό σχεδιασμό, έτσι θα έχουμε τη συνολική εικόνα του Δήμου μας, με ξεκαθαρισμένα θέματα αυτά των χρήσεων γης.

Έχουμε την υποχρέωση για εκπόνηση Σχεδίου Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (Σ.Β.Α.Κ.), αναπόσπαστου εργαλείου για βελτίωσης της ποιότητας ζωής των πολιτών. 

Σε κανένα συμπολίτη μας δεν πρέπει να αποκλείεται η πρόσβαση από και προς το κέντρο της πόλης. Κανένας συμπολίτης μας δεν πρέπει να βιώνει συνθήκες αποκλεισμού στις μετακινήσεις του,

Οι συμπολίτες πρέπει να περπατούν ανεμπόδιστα και με ασφάλεια. Ακόμη περισσότερο οι συμπολίτες μας ΑμΕΑ, τα άτομα με αναπηρία και οι έγκυες.

Αναγκαία για αυτό είναι η δημιουργία ενός λειτουργικού και ασφαλούς δικτύου πεζόδρομων και  ποδηλατοδρόμων.

Αναγκαίος ο σχεδιασμός και η δημιουργία λειτουργικής δημοτικής συγκοινωνίας με  κατάλληλα οχήματα αντιρρυπαντικής τεχνολογίας.

Αναγκαία και η ολοκλήρωση της διαδικασίας ανακατασκευής και πιστοποίησης όλων των παιδικών χαρών του Δήμου, της φύλαξης και του φωτισμού τους.

Αναγκαία η μέριμνα για την αναβάθμιση των κοινόχρηστων χώρων και η απελευθέρωση τους από αλλότριες και ασύμβατες χρήσεις.

                        @@@@@

  1. Καθαριότητα και Εναλλακτική Διαχείριση αποβλήτων

Τι έχουμε σήμερα;

Απαρχαιωμένη, αντιεπιστημονική και αντιοικολογική αντίληψη στη διαχείριση των απορριμμάτων.
Χωρίς συλλογή των ανακυκλώσιμων υλικών σε γυαλί, χαρτί, πλαστικό, αλουμίνιο σε ξεχωριστά ρεύματα και με διαφορετικούς κάδους.

Χωρίς εναλλακτική διαχείριση των λιπαντικών-ελαίων, των μεταχειρισμένων ελαστικών οχημάτων, των μπαταριών, του ηλεκτρικού & ηλεκτρονικού εξοπλισμού, των απόβλητων υλικών από εκσκαφές, κατασκευές και κατεδαφίσεις.
Χωρίς συνολική διαχείριση των κλαδεμάτων και των βιοαπόβλητων (αποτελούν το 40% περίπου του συνόλου των απορριμμάτων)  χωρίς να γίνεται κομποστοποίηση.
Δεν έχει γίνει χωροθέτηση, οργάνωση και λειτουργία των Γωνιών Ανακύκλωσης και των Μικρών Πράσινων Σημείων.
Δεν γίνεται ενημέρωση των πολιτών – δημοτών και των μαθητών στα σχολεία.
Δεν εφαρμόζεται το Τοπικό Σχέδιο Διαχείρισης Αποβλήτων, που το παρόν Δημοτικό Συμβούλιο έχει ψηφίσει από το 2015.
Εκατοντάδες χιλιάδες ευρώ χάνονται από το Δήμο από τη μη εφαρμογή σχεδίου εναλλακτικής διαχείρισης των απορριμμάτων. Παρ’ όλα αυτά τα ανταποδοτικά τέλη στην πόλη μας είναι από τα ακριβότερα στην Αττική. Χωρίς η πόλη να είναι καθαρή!

Αναγκαία είναι μιά ολοκληρωμένη εναλλακτική διαχείριση των αποβλήτων, φιλική προς τον άνθρωπο και το περιβάλλον, που να στηρίζεται στην επαναχρησιμοποίηση των υλικών, στις βασικές αρχές της εγγύτητας, της μικρής κλίμακας, της εκπαίδευσης και  συμμετοχής των δημοτών και στον εκσυγχρονισμό των δημοτικών Υπηρεσιών της καθαριότητας και της ανακύκλωσης. 

Για την ενημέρωση, την εκπαίδευση, την αλλαγή της καταναλωτικής συμπεριφοράς των πολιτών, εκτός από ένα αξιόπιστο και λειτουργικό σύστημα διαχείρισης αποβλήτων που είναι προϋπόθεση, χρειάζεται  να προβλεφθεί ένα σημαντικό κονδύλι στον οικονομικό προϋπολογισμό του 2020, το οποίο θα αναπροσαρμόζεται αυξανόμενο τουλάχιστον για μια πενταετία. Ως αρχή για το 2020 προτείνουμε το ποσό του 20.000 Ευρώ. [ΣΗΜΕΙΩΣΗ: για την αλλαγή της συμπεριφοράς της καταναλωτικής συμπεριφοράς και της συμμετοχής των κατοίκων υπάρχει πρόβλεψη στον Εθνικό Σχεδιασμό, είναι το «Μοντέλο των 4 παραμέτρων (4 Ε) – defra».

Αναγκαία είναι η επικαιροποίηση και η υλοποίηση του υφιστάμενου (και δημοσιοποιημένου από το Σεπτέμβριο του 2015) Τοπικού Σχεδίου Διαχείρισης Αποβλήτων.
Με δράσεις ενημέρωσης των πολιτών και των μαθητών στα σχολεία.

Με διαλογή ανακυκλώσιμων υλικών στην πηγή σε ξεχωριστά ρεύματα και με διαφορετικούς κάδους.
Με συνολική διαχείριση των κλαδεμάτων και των βιοαποβλήτων του Δήμου μας, με παραγωγή κομπόστ και χρήση του ως εδαφοβελτιωτικό.

Με δημιουργία γωνιών ανακύκλωσης και Μικρών Πράσινων Σημείων στο Δήμο μας, όπου οι πολίτες θα εναποθέτουν χωριστά τα ανακυκλώσιμα αστικά απόβλητα τους ή τα χρησιμοποιημένα αντικείμενα για ανακύκλωση ή για επαναχρησιμοποίηση τους. 

Με εγκατάσταση “χαρτοφάγων” σε όλα τα σχολεία για την εναλλακτική διαχείριση χαρτιού, χωρίς κόστος για το Δήμο και με εξοικονόμηση πόρων,  λόγω μείωσης στις δαπάνες μεταφοράς του στο ΧΥΤΑ.

Με δράσεις εναλλακτικής διαχείρισης οργανικών αποβλήτων νοικοκυριών πιλοτικά, με δίκτυο κάδων για διαλογή στην πηγή και στη συνέχεια επέκταση του προγράμματος σε όλο το Δήμο.

Με διανομή δωρεάν σε όσες κατοικίες ενδιαφερθούν κάδων κομποστοποίησης ή κομποστοποιητών γειτονιάς.

Με αναβάθμιση και βελτίωση της επιχειρησιακής λειτουργίας της δημοτικής υπηρεσίας καθαριότητας και ανακύκλωσης με πρόβλεψη (μεταξύ άλλων) και νέων επιστημονικών ειδικοτήτων στον Οργανισμό Εσωτερικής Υπηρεσίας του Δήμου.

Με δημιουργία σύγχρονου και ασφαλούς χώρου στάθμευσης και υποδομών συντήρησης για το σύνολο του στόλου των οχημάτων και των μηχανημάτων έργου του Δήμου.
Με ανάπτυξη συνεργασιών με το Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής, με το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο και με άλλα Επιστημονικά Ιδρύματα.  

Με αξιοποίηση των δυνατοτήτων από σχετικά ευρωπαϊκά πιλοτικά προγράμματα, για δράσεις που κεφαλαιοποιούν την τεχνολογική πρόοδο και για σχεδίαση ενός σύγχρονου συστήματος διαχείρισης απορριμμάτων για τον Δήμο με ορίζοντα τα Μηδενικά Απόβλητα.

                        @@@@@

  1. Ενεργειακή αναβάθμιση με ολοκληρωμένο ενεργειακό σχεδιασμό

Τι έχουμε σήμερα;

Οι έννοιες του ολοκληρωμένου ενεργειακού σχεδιασμού και της ενεργειακής αναβάθμισης της πόλης είναι άγνωστες στο Δήμο μας. Το ίδιο και οι έννοιες της αξιοποίησης ανανεώσιμων πηγών ενέργειας και της αντιμετώπισης της ενεργειακής φτώχειας.

Τα κτίρια του Δήμου, τα σχολεία και όλος ο δημοτικός ηλεκτροφωτισμός λειτουργούν με τρόπο ενεργοβόρο, τεχνολογικά πεπαλαιωμένο και αντιοικονομικό.

Η μισή σχεδόν πόλη δεν καλύπτεται από το δίκτυο φυσικού αερίου. Το πρόγραμμα σύνδεσης των δημοτικών κτιρίων με το δίκτυο φυσικού αερίου έχει σταματήσει.

Αναγκαίο είναι να απαιτήσουμε την επέκταση του δικτύου φυσικού αερίου από την Εταιρεία Διανομής Αερίου Αττικής, ώστε να επωφεληθούν άμεσα κάτοικοι και επαγγελματίες συμπολίτες μας, με μείωση στο ενεργειακού τους κόστους μέχρι και 35% ετησίως.

Αναγκαίο είναι το πρόγραμμα σύνδεσης των δημοτικών κτιρίων και των σχολικών μονάδων με το δίκτυο φυσικού αερίου να συνεχιστεί και να ολοκληρωθεί για το σύνολο τους. 

Αναγκαία είναι η εξοικονόμηση ενέργειας στα κτίρια του Δήμου και στα σχολεία, με παρεμβάσεις στα κελύφη τους και με βελτίωση και εκσυγχρονισμό στον ηλεκτρομηχανολογικό τους εξοπλισμό.

Αναγκαία είναι η εξοικονόμηση ενέργειας στο  δημοτικό ηλεκτροφωτισμό, με αναβάθμιση του και με αντικατάσταση όλων των συμβατικών λαμπτήρων με Led.

                        @@@@@

  1. Προστασία του φυσικού και δομημένου περιβάλλοντος

Τι έχουμε σήμερα;

Έλλειψη αξιοποίησης των πολύτιμων υδάτινων πόρων (νερό βροχής, γεωτρήσεις-πηγάδια στα γεωγραφικά όρια του Δήμου μας).

Έλλειψη συστηματικών δράσεων πυρασφαλείας-πυροφυλακής-δασοπυρόσβεσης.

Τεράστιες επιφάνειες πρασίνου στο Δήμο ποτίζονται με πόσιμο νερό της ΕΥΔΑΠ.

Αναγκαία είναι η συνολική σχεδίαση και η δημιουργία κατάλληλων υποδομών διαχείρισης υδάτινων πόρων.

Επαναλειτουργία γεωτρήσεων και αξιοποίηση των διαθέσιμων υδάτινων πόρων για αρδευτικούς και πυροσβεστικούς σκοπούς και για την πυροπροστασία του δασικού περιβάλλοντος. Αυτή τη στιγμή στις υπώρειες του Ποικίλου Όρους υπάρχουν τουλάχιστο δύο μεγάλες γεωτρήσεις με σημαντική αποληψιμότητα, που δεν αξιοποιούνται (περιοχές “Θεαθήναι” και “Καψαλώνα”).

Μελέτη και σχεδιασμός συστήματος πυροπροστασίας και δασοπυρόσβεσης στο όρος Αιγάλεω / Ποικίλο, που να καταλήξει σε κατασκευή δικτύου πυροπροστασίας και πυρόσβεσης για το περιαστικό πράσινο με εγκατάσταση υδροβόλων στις υπώρειες του βουνού. Χρηματοδότηση να αναζητηθεί στην Περιφέρεια και στο εθνικό Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων. (σε συνεργασία με την Πυροσβεστική και το Δασαρχείο Αιγάλεω).

Απεξάρτηση της άρδευσης των χώρων πρασίνου από την ΕΥΔΑΠ με σχεδιασμό και αξιοποίηση κάθε εναλλακτικής διαθέσιμης πηγής νερού (όμβρια, πηγάδια, γεωτρήσεις).

Μελέτη, σχεδιασμός και κατασκευή μικρών ανασχετικών λίθινων φραγμάτων και έργων ορεινής δασοπονίας στο όρος Αιγάλεω / Ποικίλο, που θα συμβάλλουν στον εμπλουτισμό του υδροφόρου ορίζοντα και  στην αποτροπή χειμαρρικών φαινομένων. Συνεργασία με το Υπουργείο Γεωργίας, τη Δασική Υπηρεσία, την Περιφέρεια, τον ΑΣΔΑ, το Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής, το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο και άλλα Επιστημονικά Ιδρύματα.