Δεκαέξι χρόνια μετά την παραχώρηση των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά στη γερμανική κοινοπραξία HDW/Ferrostaal, το Συμβούλιο Εφετών Αθήνας αποφάσισε με βούλευμα να παραπέμψει σε δίκη τέσσερις από τους 22 εμπλεκόμενους στην υπόθεση΄Έκρινε ότι η μεταβίβαση της εταιρείας έγινε χωρίς διαφανείς διαδικασίες και επί ζημία του Δημοσίου.

Επισημαίνεται ότι υπό τον έλεγχο των Γερμανών τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά βρέθηκαν στο επίκεντρο πληθώρας σκανδάλων. Απομύζησαν κρατικό χρήμα και πήραν προνομιακά συμβόλαια από το Δημόσιο και τις ένοπλες δυνάμεις για να συνεχίζουν τη λειτουργία τους.

Με το βούλευμα του Εφετείου παραπέμπονται στο Τριμελές Εφετείο Κακουργημάτων να δικαστούν για δωροδοκία και νομιμοποίηση εσόδων από παράνομη δραστηριότητα, οι: 

Γεώργιος Κοντάκης, τότε πρόεδρος του Σωματείου Εργαζομένων και αντιπρόεδρος στο Δ.Σ. των ναυπηγείων.

– Αντώνιος Λιβανός ναυπηγός.

– Χανς Γιοάχιμ Σμιντ, πρώην στέλεχος της γερμανικής εταιρείας.

Κωνσταντίνος Εμμανουήλδικηγόρος και αδελφός του πρώην γενικού διευθυντή των ναυπηγείων Σωτήρη Εμμανουήλ.

Το Συμβούλιο εξέδωσε απαλλακτική κρίση για τους υπόλοιπους 18 κατηγορούμενους μεταξύ των οποίων οι  Ιωάννης Μίχας και Σταύρος Μαρκάτος, πρώην νομάρχης και αντινομάρχης Πειραιά. Επίσης οι Ιωάννης Σμπώκος, πρώην γενικός διευθυντής Εξοπλισμών, και Μανούσος Παραγιουδάκης τότε αρχηγός ΓΕΕΘΑ και άλλοι.

Η παραπομπή βασίσθηκε σε στοιχεία των ανακριτών κατά της Διαφθοράς Ηλιάνας Ζαμανίκα και Γιώργου Ευαγγέλου, στο πλαίσιο της έρευνας τους για την υπόθεση των υποβρυχίων. Σύμφωνα με το υλικό που συγκέντρωσαν οι δύο δικαστικοί λειτουργοί, η πώληση της εταιρείας των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά (ΕΝΑΕ) έγινε χωρίς διαγωνιστική διαδικασία. Όπως επίσης και κατά παραβίαση των κατευθυντήριων γραμμών της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την ιδιωτικοποίηση εταιρειών που βρίσκονται υπό κρατικό έλεγχο.

Σύμφωνα με τη δικογραφία, η συμφωνία μεταβίβασης στη γερμανική κοινοπραξία υπογράφηκε την ίδια μέρα με εκείνη που αφορούσε την αναβάθμιση υποβρυχίων, τον Μάιο του 2002. Προέβλεπε καταβολή ποσού 53 εκατομμυρίων ευρώ εκ μέρους της Ferrostaal σε αύξηση μετοχικού κεφαλαίου της ΕΝΑΕ. Το ποσό αυτό δεν καταβλήθηκε ποτέ.

Για την υπόθεση αυτή, η Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Επιτροπής είχε κρίνει ότι η ιδιωτικοποίηση ζημίωσε το ελληνικό Δημόσιο. Παράλληλα θεώρησε παράνομη την επιλογή της προσφοράς που είχε καταθέσει η γερμανική κοινοπραξία.

Ακολουθεί άρθρο στο “Χαϊδάρι Σήμερα” από “τα ενδότερα” του Ναυπηγείου, που δείχνει πώς φτάσαμε έως εδώ: 

Έτσι λεηλατήθηκε το Ναυπηγείο Σκαραμαγκά. Περιστατικά σκανδαλωδών συμπεριφορών, από ντόπιους και ξένους