ΘΕΜΑΠΡΩΤΗ ΣΕΛΙΔΑ

Η παλιά σιδηροδρομική γραμμή της Αττικής που ξαναγεννιέται με σύγχρονο πρόσωπο

Ο Προαστιακός Δυτικής Αττικής ζωντανεύει την παλαιά, ανενεργή από το 2001 σιδηροδρομική γραμμή Αθήνα – Κόρινθος. Όλα δείχνουν ότι πλησιάζει η ώρα που στις αποβάθρες της θα εξυπηρετείται και πάλι το κοινό της Δυτικής Αττικής!

Σε εξέλιξη βρίσκεται το σιδηροδρομικό έργο “Προαστιακός Δυτικής Αττικής”, που αποτελεί αναγέννηση μέρους της παλιάς γραμμής Αθήνα-Κόρινθος. Ανάδοχος του έργου είναι η ΜΕΤΚΑ μέλος της METLEN (Μυτιληναίος), με αναθέτουσα αρχή τον ΟΣΕ. Το έργο χρηματοδοτείται από το Ταμείο Ανάκαμψης. Με πρόσφατη τροποποιητική απόφαση, το έργο θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί το 4ο τρίμηνο του 2025. Το κόστος του έργου έχει εκτιμηθεί σε ποσό με ΦΠΑ 132, 61 εκατ. ευρώ (ποσό χωρίς ΦΠΑ 106,95 εκατ. ευρώ)

Ο Προαστιακός Δυτικής Αττικής προβλέπει την κατασκευή σύγχρονης, ηλεκτροκίνητης σιδηροδρομικής γραμμής μήκους 36 χλμ., από τα Άνω Λιόσια μέχρι τον Σιδηροδρομικό Σταθμό Μεγάρων. Θα εξυπηρετεί Ασπρόπυργο, Ελευσίνα, Λουτρόπυργο, Νεράκι, Νέα Πέραμο και Μέγαρα. Οι σταθμοί είναι οι: ΕΛΠΕ Ασπροπύργου, Ασπροπύργου, Βαμβακιάς, Ελευσίνας, ΕΛΠΕ Ελευσίνας, Λουτρόπυργου, Νέας Περάμου, Μεγάρων.

Το συγκεκριμένο έργο “Προαστιακός Δυτικής Αττικής” να φέρει και πάλι σε χρήση τη σιδηροδρομική γραμμή Σιδηροδρομικό Κέντρο Αθηνών (ΣΚΑ) – Ελευσίνα. Τον Ιανουάριο του 2018 είχε ανακοινωθεί από την ΕΡΓΟΣΕ η εκπόνηση μελετών με χρηματοδότηση των ΕΛΠΕ. Ο σχεδιασμός προέβλεπε τον χωρισμό του έργου σε δύο φάσεις.

Η πρώτη φάση αφορούσε τις μελέτες και την ανακαίνιση των γραμμών στο τμήμα ΣΚΑ – Ελευσίνα, συνολικού κόστους 27 εκατ. ευρώ (η γραμμή αυτή είναι “μετρική” και θα αντικατασταθεί με σύγχρονων προδιαγραφών σιδηροτροχιά). Η δεύτερη φάση του έργου θα υλοποιούνταν από την ΕΡΓΟΣΕ και περιλάμβανε την ηλεκτροκίνηση, τη σηματοδότηση της γραμμής και την ανακαίνιση των υφιστάμενων κτιρίων των σταθμών. Το κόστος του έργου έχει εκτιμηθεί σε ποσό με ΦΠΑ 132, 61 εκατ. ευρώ. Η χρηματοδότηση προέρχεται από το Ταμείο Ανάκαμψης.

Η παλιά σιδηροδρομική γραμμή της Αττικής που ξαναγεννιέται με σύγχρονο πρόσωπο 2
Σταθμός Ελευσίνας. Διατηρητέο μνημείο από το 1985. Η αναγεννημένη σιδηροδρομική γραμμή υπόσχεται την επανενεργοποίησή του. Το πρώτο τρένο που συνέδεε την Αθήνα με την Πελοπόννησο έφτασε στην Ελευσίνα το 1885. Το 2001, όταν εμφανίστηκε ο προαστιακός, οι σιδηροτροχιές της γραμμής Αθήνα – Πάτρα παραδόθηκαν στη σκουριά, και οι γραφικοί σιδηροδρομικοί σταθμοί έχασαν τους θορύβους ενός ταξιδιού… (Αθηνολόγιο)

Τώρα ο Προαστιακός Δυτικής Αττικής κάνει βήματα προς υλοποίηση, καθώς το Ελεγκτικό Συνέδριο έδωσε το πράσινο φως για τη σύμβαση κατασκευής. Ανάδοχος του έργου είναι η ΜΕΤΚΑ. Θα είναι η πρώτη επέκταση του Προαστιακού εδώ και 15 χρόνια.  

Με αυτό το έργο ο Προαστιακός της Αθήνας θα αποκτήσει ακόμα μια σιδηροδρομική γραμμή που θα εξυπηρετεί τα δυτικά προάστια της πόλης, την βιομηχανική περιοχή Ασπροπύργου-Ελευσίνας αλλά και την Δυτική Αττική μέχρι τα Μέγαρα ενώ επανέρχεται το τρένο σε Ελευσίνα και Μέγαρα. Συνολικά θα είναι η 4η γραμμή του Προαστιακού Σιδηροδρόμου που διαμορφώνονται ως εξής: Χαλκίδα-Αθήνα, Πειραιάς-Κιάτο και το Πειραιάς-Αεροδρόμιο και Άνω Λιόσια-Μέγαρα.

Το αντικείμενο του έργου

Προαστιακός Δυτικής Αττικής

Το έργο θα ανακαινίσει την σιδηροδρομική γραμμή με νέα υλικά και πιστοποίησή της στις αρχές Διαλειτουργικότητας και περιλαμβάνει εγκατάσταση συστήματος εναέριας γραμμής επαφής τύπου τρόλεϋ 25kV/50 Hz, εγκατάσταση συστήματος σηματοδότησης με ETCS L1 με τηλεδιοίκηση και πληροφοριακά συστήματα σταθμών, συστήματα τηλεπικοινωνιών και Η/Μ εγκαταστάσεις στους σταθμούς και στάσεις του έργου.

Επίσης στο έργο περιλαμβάνονται εργασίες αντικατάστασης μικρών και μεγάλων τεχνικών γραμμής, υδραυλικά έργα σε όλο το μήκος, αποκαταστάσεις και ενισχύσεις τεχνικών γραμμής καθώς και εργασίες κατασκευής αποβαθρών.

Στον προϋπολογισμό του έργου “Προαστιακός Δυτικής Αττικής” περιλαμβάνεται και η σιδηροδρομική γραμμή προς τον παλαιό σταθμό Μεγάρων, η κατασκευή του οποίου αποτελεί δικαίωμα προαίρεσης που ενεργοποιείται με την έγκριση των περιβαλλοντικών όρων για το εν λόγω τμήμα.

Θα μπορούσε ο Προαστιακός Δυτικής Αττικής
να “παντρευτεί” με μία γραμμή Μετρό στη Λ. Αθηνών;

Θα μπορούσε μία σιδηροδρομική γραμμή Μετρό προς Λ. Αθηνών, που ελπίζουμε να κατασκευαστεί στο μέλλον, να φτάσει στον Ασπρόπυργο και “να κουμπώσει” με το έργο “Προαστιακός Δυτικής Αττικής”, που μόλις αναφέρθηκε; Ο συνδυασμός της γραμμής 3 του Μετρό Αγία Μαρίνα – Αεροδρόμιο με τον προαστιακό δείχνει πως γίνεται. Αν τελικά ναι, τότε:

  1. Θα ήταν μια πλήρης συγκοινωνιακή κάλυψη ολόκληρης της δυτικής Αττικής, με τεράστιο κοινωνικό και περιβαλλοντικό όφελος. 
  2. Και το Χαϊδάρι θα ήταν πολλαπλά ωφελημένο, καθώς θα αποκτούσε σταθμούς σε Παλατάκι ή Αττικόν, Δάσος, ίσως και σε Δαφνί – Αφαία, με αμφίπλευρη σύνδεση προς Αθήνα και Θριάσιο.
  3. Ταυτόχρονα ο κυκλοφοριακός φόρτος στη Λ. Αθηνών θα μετριαζόταν σημαντικά, με ό,τι καλό θα μπορούσε αυτό να συνεπάγεται για την ποιότητα ζωής στην πόλη μας.   
  4. Η Εθνική οδός θα κέρδιζε ουσιαστική αποσυμφόρηση στο τμήμα Διόδια Ελευσίνας – Δαφνί, που γνωρίζει συχνά μποτιλιαρίσματα. Τα συνδυασμένα μέσα σταθερής τροχιάς αποτελούν την ευρωπαϊκή επιλογή για τις μετακινήσεις.
  5. Ο μίνι προαστιακός μπορεί να ελαφρύνει τομεταφορικό έργο του υπάρχοντος προαστιακού, τώρα που αυτό πρόκειται να φτάσει στην Πάτρα. θα μπορούσε δηλαδή να έχει μόνο ένα σταθμό στο Θριάσιο.
  6. Συμπερασματικά, πόση οδική κίνηση, ατμοσφαιρική ρύπανση και ταλαιπωρία, θα “ρουφούσε” αυτό το έργο…
  7. Αν κάποιος υποστηρίξει ότι θα ρουφούσε και δυσανάλογα πολλούς πόρους, θα απαντούσαμε “άκυρο”. Η Δυτική Αθήνα και η Δυτική Αττική  δικαιούνται πολλά περισσότερα από αυτό για προφανείς λόγους -ας μην επαναλαμβανόμαστε.

Μήπως αξίζει να διερευνηθεί σοβαρά η πρόταση αυτή και -αν οι τεχνικές και συγκοινωνιακές απαντήσεις των ειδικών είναι θετικές- να διεκδικηθεί από τις τοπικές κοινωνίες της δυτικής πλευράς της πρωτεύουσας; 

ΔΕΙΤΕ ΠΙΟ ΑΝΑΛΥΤΙΚΑ ΕΔΩ: Μετρό – μίνι προαστιακός: Αθήνα – Χαϊδάρι – Ελευσίνα – Κινέτα… Γιατί όχι;

σιδηροδρομική γραμμή
Σιδηροδρομική γραμμή στην κακιά Σκάλα. Φωτό: Σπύρος Νικολόπουλος

Παρόμοια Άρθρα

Εγγραφή
Notify of
guest
0 Comments
Παλαιότερα
Νεότερα Δημοφιλέστερα
Inline Feedbacks
Δείτε όλα τα σχόλια
Back to top button
0
Πάρτε μέρος στη συζήτηση!x