ΕΙΔΗΣΕΙΣΕΛΛΑΔΑΠΡΩΤΗ ΣΕΛΙΔΑ

Σαν terminal αεροδρομίου ο Κεντρικός Σταθμός των ΚΤΕΛ στον Ελαιώνα

Ένας από τους πλέον σημαντικούς συγκοινωνιακούς κόμβους της Αθήνας φιλοδοξεί να γίνει ο μελλοντικός τερματικός των ΚΤΕΛ στον Ελαιώνα και στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών έβγαλαν το έργο από τα συρτάρια με σκοπό την υλοποίηση του. Είναι το μεγάλο έργο που θα εισάγει τα ΚΤΕΛ στον 21ο αιώνα, ώστε να ξεφύγουν επιτέλους από τις απαρχαιωμένες εγκαταστάσεις του Κηφισού.

Σύμφωνα με πληροφορίες του ypodomes.com, σχεδόν ολοκληρώθηκαν οι οικονομοτεχνικές μελέτες που έχει εκπονήσει η Grant Thornton και, επόμενο βήμα είναι να επιλεγεί το βέλτιστο μοντέλο υλοποίησης και να καταρτιστούν τα τεύχη δημοπράτησης. Σύμφωνα με όλες τις ενδείξεις, το έργο θα υλοποιηθεί είτε μέσω ΣΔΙΤ, είτε μέσω παραχώρησης καθώς συγκεντρώνει όλα τα απαραίτητα στοιχεία για αυτά τα δύο μοντέλα.

Ο νέος Κεντρικός Σταθμός Υπεραστικών Λεωφορείων (ΚΣΥΛ) στον Ελαιώνα, θα συνδέεται με τον σταθμό Μετρό της γραμμής 3, “Ελαιώνας”, κάνοντας τον μέρος του συστήματος αστικών συγκοινωνιών της πόλης. Θα θυμίζει αντίστοιχους ευρωπαϊκους σταθμούς και όχι σίγουρα την σημερινή απαρχαιωμένη εικόνα. Θα διαθέτει εμπορικά καταστήματα, χώρους εστίασης και αναψυχής και θα είναι ένας πολυχώρος που θα μπορεί κάποιος να περάσει κάποιες ώρες πριν ή μετά το ταξίδι του.

Το έργο θεωρείται σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, ιδιαίτερα εμπορικό, άρα πιο εύκολα χρηματοδοτήσιμο και για αυτό προς το παρόν δεν υπάρχει σκέψη για να υλοποιηθεί μέσω του Ταμείου Ανάκαμψης. Το κόστος εκτιμάται σε περίπου 100 εκατ. ευρώ και μπορεί να καλυφθεί από ιδιωτικά κεφάλαια με τον παραχωρησιούχο να αναλαμβάνει την διαχείριση και εκμετάλλευση του χώρου.

Προχωρά προς περιβαλλοντική έγκριση η μελέτη

Αυτή την εποχή η μελέτη η οποία εκπονήθηκε από το ΕΜΠ, εξετάστηκε, έγιναν διορθώσεις και ξεκίνησε η διαδικασία για την περιβαλλοντική της έγκριση. Θα υπάρξει αρχικά γνωμοδότηση από την Περιφέρεια Αττικής και κατόπιν θα πάρει το πράσινο φως από το υπουργείο Περιβάλλοντος.

Η διαδικασία αυτή εκτιμάται ότι θα διαρκέσει μέχρι το καλοκαίρι και κατόπιν στο υπουργείο ΥΠΟΜΕ, με την μελέτη εγκεκριμένη περιβαλλοντικά και με το κατάλληλο οικονομοτεχνικό μοντέλο, θα μπορέσει να ενταχθεί είτε ως έργο-ΣΔΙΤ ώστε να περάσει από την έγκριση της Διυπουργικής Επιτροπής, είτε ως παραχώρηση και να ξεκινήσει η σχετική διαδικασία.

Πιθανό είναι το σενάριο τον διαγωνισμό να τον διεξάγει το ίδιο  το υπουργείο ΥΠΟΜΕ. καθώς θα πρέπει να λυθούν σειρά από ζητήματα για να μην κολλήσει η διαδικασία από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Το οικόπεδο που θα κατασκευαστεί ο τερματικός ανήκει στην Αττικό Μετρό.

Σε κάθε περίπτωση η έναρξη του όποιου διαγωνισμού δεν θα μπορεί να είναι το 2022 και η υπογραφή της σύμβασης πριν το 2023. Με την δημιουργία του ΚΣΥΛ Ελαιώνα θα κλείσει μία μεγάλη εκκρεμότητα της Αθήνας όσον αφορά τις συγκοινωνιακές της πύλες μιας και θα “συνταξιοδοτηθούν” οι σημερινοί τερματικοί σε Λιοσίων και Κηφισό.

Με τερματικό αεροδρομίου θα μοιάζει ο ΚΣΥΛ Ελαιώνα

Ο νέος τερματικός που θα κατασκευαστεί σε έκταση 69 στρεμμάτων θα προσομοιάζει με ένα τερματικό σταθμό αεροδρομίου. Οι εγκαταστάσεις θα έχουν συνολική επιφάνεια που θα υπερβαίνει τα 30 στρέμματα, ενώ οι ελεύθεροι χώροι και οι χώροι πρασίνου θα ανέλθουν σε περίπου 20 στρέμματα. Στο σταθμό θα κατασκευαστούν χώροι στάθμευσης 572 θέσεων.

Θα είναι ένας συγκοινωνιακός κόμβος που θα φιλοξενεί πέρα από τα ΚΤΕΛ από όλη την χώρα και διεθνείς λεωφορειακές γραμμές. Εκτιμάται ότι θα αγγίξει έναν ετήσιο φόρτο της τάξης των 16 εκατ. επιβατών.

Για να δώσουμε μία τάξη μεγέθους αρκεί να φανταστούμε ότι το διεθνές αεροδρόμιο της Αθήνας το 2019 (μετρήσιμη χρονιά πριν την πανδημία), διακίνησε 25,5εκατ.επιβάτες.

Οι σταθμοί Κηφισού και Λιοσίων, που εξυπηρετούν σήμερα την πρωτεύουσα, φιλοξενούν συνολικά 49 γραμμές και δέχονται έναν ημερήσιο φόρτο που κυμαίνεται από 24-44 χιλ. επιβάτες. Με τη λειτουργία του, το νέο έργο θα ανακουφίσει τις περιοχές που στέγαζαν επί δεκαετίες τους Σταθμούς Υπεραστικών, ενώ παράλληλα θα αναβαθμίσει σημαντικά την υποβαθμισμένη περιοχή του Ελαιώνα.

Θα ενταχθούν και τα διεθνή δρομολόγια

Σε αυτό τον αριθμό θα πρέπειε επιπλέον να προσμετρηθούν και τα δρομολόγια εξωτερικού (κυρίως προς Αλβανία και Βουλγαρία) που θα ενταχθούν επίσης στον ΚΣΥΛ Ελαιώνα. Σήμερα τα διεθνή δρομολόγια τερματίζουν και σταθμεύουν ανεξέλεγκτα σε όποιο διαθέσιμο σημείο της πόλης υπάρχει και κυρίως στο κέντρο.

Ο ΚΣΥΛ Ελαιώνα θα συνδέεται με τον σταθμό Μετρό “ΕΛΑΙΩΝΑΣ” και θα συνδεθεί με αστικές γραμμές λεωφορείων, ενώ θα υπάρχει ειδικά διαμορφωμένος χώρος για ταξί. Με τη λειτουργία του η Αθήνα θα έχει ολοκληρώσει όλες τις μεγάλες συγκοινωνιακές της πύλες και θα διαθέτει ένα τερματικό υπεραστικών, εφάμιλλο με άλλων Ευρωπαϊκών μεγαλουπόλεων.

Να σημειώσουμε ότι η Αθήνα πασχίζει να αποκτήσει ένα σύγχρονο τερματικό ΚΤΕΛ από την περίοδο προετοιμασίας των Ολυμπιακών Αγώνων του 2004 αλλά μέχρι και σήμερα αυτό δεν έχει καταστεί εφικτό

Παρόμοια Άρθρα

Back to top button