ΔΗΜΟΤΙΚΑΠΡΩΤΗ ΣΕΛΙΔΑ

“Ελευθερώθηκε” το Παλατάκι – Οι χρήσεις των τριών κτηρίων και η λειτουργία καφέ

Το έργο αποκατάστασης των κτηρίων της “Τριλογίας” συμβόλου του Χαϊδαρίου (Παλατάκι, Κτήριο Γύζη, Ιστορικό) έχει προχωρήσει πολύ. Επιτέλους, λοιπόν, άνοιξε ο περιβάλλων χώρος και έφυγαν οι λαμαρίνες του εργοταξίου. Ο Πύργος Παλατάκι “ελευθερώθηκε” και η πλατεία του είναι διαθέσιμη στους πολίτες για βόλτα.

Ωστόσο τα ίδια τα κτήρια θα παραμείνουν κλειστά για ένα διάστημα ακόμα, καθώς υπολείπονται εργασίες, όπως η συντήρηση της τοιχογραφίας των “Τεσσάρων εποχών” του Νικολάου Γύζη στο ομώνυμο κτήριο, που γίνονται με την επίβλεψη του Υπουργείου Πολιτισμού.

Συνεργεία του Δήμου προχωρούν σε αποψιλώσεις και στον καθαρισμό του χώρου. Σύντομα αναμένεται και αυτές να ολοκληρωθούν ώστε όποιος το επιθυμεί να μπορεί να απολαμβάνει τον όμορφο χώρο μπροστά από το ιστορικό κτήριο.

"Ελευθερώθηκε" το Παλατάκι - Οι χρήσεις των τριών κτηρίων και η λειτουργία καφέ 3
Οι καθαρισμοί ολοκληρώνονται.

Η ταυτότητα του έργου

Το έργο, προϋπολογισμού 3.000.000 ευρώ, με χρηματοδότηση από το ΕΠ-ΥΜΕΠΕΡΑΑ, αποσκοπεί στην αποκατάσταση των κτιρίων (δομική, μορφολογική, λειτουργική) και τον εκσυγχρονισμό τους από πλευράς ηλεκτρομηχανολογικών εγκαταστάσεων. Η σύμβαση υπογράφηκε τον Νοέμβριο του 2021 και λίγους μήνες μετά τοποθετήθηκαν οι λαμαρίνες του εργοταξίου.

"Ελευθερώθηκε" το Παλατάκι - Οι χρήσεις των τριών κτηρίων και η λειτουργία καφέ 5

Παράλληλα, με τις εργασίες συντήρησης και αποκατάστασης, επιδιώκεται και η προβολή των εικαστικών – μορφολογικών χαρακτηριστικών των κτιρίων, όπως ο πλούσιος ζωγραφικός και μορφολογικός διάκοσμος του Πύργου Παλατάκι, καθώς και ο ζωγραφικός διάκοσμος του κτιρίου Ν. Γύζη, που φιλοτέχνησε ο μεγάλος νεοέλληνας ζωγράφος Νικόλαος Γύζης.

"Ελευθερώθηκε" το Παλατάκι - Οι χρήσεις των τριών κτηρίων και η λειτουργία καφέ 7
Παλατάκι

Οι χρήσεις των τριών κτηρίων

Στόχος της παρέμβασης είναι η αξιοποίηση των τριών διατηρητέων κτιρίων, προκειμένου να αποτελέσουν πόλο πολιτιστικής ανάπτυξης στην ιστορική αυτή θέση, με υπερτοπικό χαρακτήρα.

Οι χρήσεις που προβλέπονται από την έγκριση της πρότασης και την Αρχαιολογική Υπηρεσία για την αξιοποίηση των κτηρίων:

  • Στο ημιυπόγειο του Πύργου Παλατάκι, όπου παλιά στεγαζόταν η Δημοτική Βιβλιοθήκη, μπορούν να μεταφερθούν κάποιες δημοτικές υπηρεσίες. Οι άλλοι όροφοι θα μείνουν ελεύθεροι και επισκέψιμοι στο κοινό ως Μουσείο, καθώς αποτελούν χώρους με υψηλή αισθητική αξία. Επίσης μπορούν να φιλοξενούν περιοδικές εκθέσεις καλλιτεχνών, σχολείων κτλ.
  • Η αίθουσα των “Τεσσάρων Εποχών” στο Κτήριο Γύζη αποτελεί αυτονοήτως καλλιτεχνικό έργο επίσκεψης του κοινού. Οι άλλες αίθουσες θα έχουν μουσειακή χρήση.
  • Το Ιστορικό θα έχει χρήση αίθουσας προβολών κινηματογραφικής λέσχης και θα εγκατασταθεί από το έργο ο κατάλληλος εξοπλισμός. Επίσης υπάρχει η σκέψη για λειτουργία κυλικείου ήπιας μορφής που θα βγάζει τραπεζοκαθίσματα πάνω στην πλατεία, κατά προτίμηση με ευθύνη του Δήμου.
"Ελευθερώθηκε" το Παλατάκι - Οι χρήσεις των τριών κτηρίων και η λειτουργία καφέ 10
"Ελευθερώθηκε" το Παλατάκι - Οι χρήσεις των τριών κτηρίων και η λειτουργία καφέ 12
Το ανανεωμένο Παλατάκι μπορεί πια να υποδεχτεί τους Χαϊδαριώτες.
"Ελευθερώθηκε" το Παλατάκι - Οι χρήσεις των τριών κτηρίων και η λειτουργία καφέ 14

Επισημάνσεις για τα έργα

Ο κ. Κώστας Φωτεινάκης αρθρογράφησε στην εφημερίδα μας (βλέπε 11 επισημάνσεις για τα έργα αποκατάστασης στο Παλατάκι και το κτήριο Νικολάου Γύζη) με αντικείμενο τις παρεμβάσεις που έγιναν στο Παλατάκι και συζητήθηκαν τόσο στον ιστότοπό μας όσο και στο διαδίκτυο.

Πιο συγκεκριμένα:

  • Ηλεκτροφωτισμός: Έχει γίνει με τον καλύτερο τρόπο και προδιαγραφές για ηλεκτροφωτισμό σε περιοχές όπως το Παλατάκι. Δηλαδή φωτισμός που να είναι διακριτικός και να κατευθύνεται προς το έδαφος και να μην είναι διάχυτος. Ο λόγος; Για να μην ενοχλούνται τα πουλιά που φωλιάζουν στα δένδρα.
  • Δάπεδα –  Πλάκες: Όποιος/α δει προσεκτικά τις φωτογραφίες που δημοσιεύονται στο ρεπορτάζ, στο “Χαϊδάρι Σήμερα” για την πλατεία του Πύργου Παλατάκι, θα διαπιστώσει ότι οι πλάκες δεν είναι κάτασπρες και εκτυφλωτικές και πως είναι σαγρέ έτσι ώστε να είναι αντιολισθητικές.

Στο κτήριο Νικολάου Γύζη, που φιλοξενεί το ανυπολόγιστης καλλιτεχνικής αξίας έργο του μεγάλου ζωγράφου, εντοπίζονται οι σημαντικότερες υπολειπόμενες εργασίες. Ο κ. Φωτεινάκης σημειώνει:

11 επισημάνσεις για τα έργα αποκατάστασης στο Παλατάκι και το κτήριο Νικολάου Γύζη 3

Το κτήριο κατασκευάστηκε πριν από 130+ χρόνια με υλικά και μέσα εκείνης της εποχής, με μη στεγανωτικά επιχρίσματα και χωρίς μέτρα προστασίας από την υγρασία. Οι εργασίες συντήρησης τόσο του κτηρίου αλλά ειδικότερα της “μεγάλης κάμαρας” με το έργο του Νικολάου Γύζη “Τέσσερις Εποχές” αν και είχαν γίνει με υποδειγματικό τρόπο δεν εξασφάλισαν την αντιδιαβρωτικές και στεγνωτικές συνθήκες των επιχρισμάτων  και του γιγάντιου σε μέγεθος έργου τέχνης του μεγάλου ζωγράφου.

11 επισημάνσεις για τα έργα αποκατάστασης στο Παλατάκι και το κτήριο Νικολάου Γύζη 5
Η αίθουσα με τις ΤΕΣΣΕΡΙΣ ΕΠΟΧΕΣ του Νικόλαου Γύζη μετά την συντήρηση

Τα προβλήματα υγρασίας και διάβρωσης των επιχρισμάτων του έργου “Τέσσερις Εποχές”, μετά την αρχική συντήρηση/αποκαστάσταση είχαν παρατηρηθεί  εγκαίρως και ήταν αποτέλεσμα α) της ιστορίας της κατασκευής του κτηρίου β) της υγρασίας η οποία δεν αντιμετωπίστηκε όπως θα έπρεπε και καθ’ ολοκληρία, όπως είχε συσταθεί από τους ειδικούς συντηρητές.

Οι συντηρητές είχαν υποδείξει τότε δύο άξονες δράσεων για την προστασία της αίθουσας και του έργου από την υγρασία. Ένα έργο γύρω από την αίθουσα για την συγκράτηση των υδάτων και την τοποθέτηση μονωτικών υλικών –  πράγμα που έγινε με καθυστέρηση τουλάχιστον ενός έτους, τον Απρίλιο – Μάιο 2014. Επίσης Εξαερισμό της αίθουσας – μέτρηση υγρασίας – τοποθέτηση ισχυρού αφυγραντήρα και λειτουργία του σε καθημερινή 24ώρη βάση. Ο αφυγραντήρας μπορεί να τοποθετήθηκε αλλά δεν λειτούργησε με τη φροντίδα που θα έπρεπε (σε καθημερινή 24ωρη βάση).

11 επισημάνσεις για τα έργα αποκατάστασης στο Παλατάκι και το κτήριο Νικολάου Γύζη 9

Παίρνοντας υπόψη:

  • Την ανυπολόγιστη πολιτιστική αξία του έργου του Νικολάου Γύζη “4 ΕΠΟΧΕΣ”, μοναδικό σωζόμενο παγκοσμίως έργο του μεγάλου ζωγράφου με την τεχνική νωπογραφία/ φρεσκογραφία, “κληρονομιά” της Μινωικής Κρήτης,
  • Την παλαιότητα και την ιστορική “διάβρωση” της αίθουσας, (φωτ.1)
  • Τα προβλήματα υγρασίας που εντοπίστηκαν και παρουσιάστηκαν  (τουλάχιστον από το 2013)

Ο Δήμος Χαϊδαρίου θα πρέπει να συνεργαστεί με τις αρμόδιες υπηρεσίες του ΥΠΠΟΑ (ή και άλλων φορέων) έτσι ώστε:

α) Να “θωρακιστεί” από την υγρασία η αίθουσα Ν. Γύζη  και κατά συνέπεια το έργο του “4 ΕΠΟΧΕΣ”,
β) Να αερίζεται ο χώρος και να λειτουργεί σύστημα καταγραφής της υγρασίας και της θερμοκρασίας καθώς και αφυγραντήρας, όπως γίνεται σε παρόμοιες περιπτώσεις σε όλον το κόσμο,
γ) Τυχόν προβλήματα υγρασίας να αντιμετωπίζονται στην ώρα τους.

Παρόμοια Άρθρα

Εγγραφή
Notify of
guest
0 Comments
Παλαιότερα
Νεότερα Δημοφιλέστερα
Inline Feedbacks
Δείτε όλα τα σχόλια
Back to top button
0
Πάρτε μέρος στη συζήτηση!x