ΕΛΛΑΔΑΠΡΩΤΗ ΣΕΛΙΔΑ

Όταν ο “θείος” ξεφορτώνεται το σκραπ, ο Σκαραμαγκάς… λιάζεται

Τα υπό παραχώρηση όπλα που περιλαμβάνει το “πακέτο Μπλίνκεν” έγιναν τις τελευταίες ημέρες αντικείμενο συζητήσεων, τόσο ως προς το πραγματικό κόστος τους (κατά πόσο δηλαδή είναι “δωρεάν”) όσο και ως προς τη χρησιμότητα στην εθνική άμυνα.

Στον ειδικό, αμυντικό Τύπο αναπτύσσεται έντονος προβληματισμός από διάφορες οπτικές γωνίες, μία από τις οποίες αφορά τον λήθαργο της εγχώριας αμυντικής βιομηχανίας, με ό,τι αυτός συνεπάγεται για την ελληνική οικονομία, τις θέσεις εργασίας, την ανάπτυξη της καινοτομία και τεχνολογίας κτλ.

Παραχώρηση μεταχειρισμένων πλοίων – Πόσο δωρεάν είναι οι δωρεές;

Ένα από τα νέα που περιείχε η επιστολή Μπλίνκεν είναι η παραχώρηση τριών παράκτιων περιπολικών κλάσης “Protector” που θα αξιοποιηθούν για τις ανάγκες του Λιµενικού Σώµατος. Τα συγκεκριμένα πλοία είναι εικοσαετίας.

Επίσης τους τελευταίους μήνες παραδόθηκαν στην Ελλάδα με αντίστοιχο πρόγραμμα 4 αμερικανικά παράκτια περιπολικά κλάσης Island, μέσης ηλικίας άνω των 30 ετών, έναντι τιμήματος 43 εκατ. ευρώ (!), τα οποία μάλιστα μεταφέρθηκαν με ρυμουλκά στον Ναύσταθμο Σαλαμίνας, διότι δεν είχαν τη δυνατότητα να κινηθούν μόνα τους.

Όταν ο "θείος" ξεφορτώνεται το σκραπ, ο Σκαραμαγκάς... λιάζεται 3
Την Παρασκευή 01 Σεπτεμβρίου 2023, κατέπλευσαν στο Ναύσταθμο Σαλαμίνας, ρυμουλκούμενα από τον λιμένα Λαυρίου, τα δύο τελευταία από τα τέσσερα υπό πρόσκτηση Παράκτια Περιπολικά (ΠΠ), τύπου «ISLAND»

Πιο πριν, το 2020, παραχωρήθηκαν από τα αμερικανικά αποθέματα 4 σκάφη ανορθόδοξου πολέμου mark v, σε κατάσταση “as is where is”, δηλαδή γυμνά σκαριά χωρίς οπλικά συστήματα, ηλεκτρονικά και επικοινωνιακό εξοπλισμό. Η ανακατασκευή έγινε με έξοδα του Π.Ν. (Έχει ιδιαίτερη σημασία ότι στον Σκαραμαγκά σχεδιάστηκε και παρουσιάστηκε το 2020 το αντίστοιχο ελληνικό σκάφος Αγήνωρ, βλέπε Τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά κατασκευάζουν προηγμένο σκάφος ανορθόδοξου πολέμου).

Το πιο φλέγον ζήτημα για το Π.Ν. είναι η ενδεχόμενη παραχώρηση 4 φρεγατών LCS από τα αποθέματα του USN, πρόγραμμα που έχει ξεσηκώσει πλήθος αντιδράσεων, διότι αυτές θεωρούνται ακατάλληλες για το ελληνικό Π.Ν. -όπως άλλωστε και για το αμερικανικό και αυτός είναι ο λόγος που αποσύρονται πολύ πρώιμα.

Κανένα από τα πλοία που απαριθμήθηκαν δεν είναι στην πραγματικότητα δωρεάν, διότι απαιτούνται επισκευές και πρόσθεση ηλεκτρονικού εξοπλισμού και όπλων στα απογυμνωμένα σκάφη, η προμήθεια των οποίων γίνεται από αμερικανικές εταιρείες. “Ο “θείος Σαμ” ξεφορτώνεται το σκραπ και βγαίνει πολύ ωφελημένος” είναι ένα σχόλιο που διαβάσαμε σε αμυντική ιστοσελίδα.

Ούτε περιπολικό δε φτιάχνουμε πια!

Δυστυχώς, όπως είναι φανερό, το στρατηγικό αφήγημα στην τρέχουσα περίοδο εξαντλείται στην παραχώρηση σκαφών από τον υπερατλαντικό σύμμαχο, τα οποία όμως μπορούν άνετα να κατασκευαστούν σε ελληνικά ναυπηγεία.

Κατά τα άλλα, τα λόγια περισσεύουν για την αναθέρμανση της εγχώριας αμυντικής βιομηχανίας.

Περιπολικά πλοία σαν αυτά που μόλις αναφέρθηκαν κατασκευάζονταν στον Σκαραμαγκά από τη δεκαετία του 1970, ενώ αργότερα “χτίστηκαν” οι φρεγάτες κλάσης “Ύδρα” (η αιχμή του δόρατος του ναυτικού μας επί τρεις δεκαετίες), όπως και τα υποβρύχια 214, τα πιο προηγμένα τεχνολογικά στον κόσμο συμβατικού τύπου!

Όμως τώρα πια στη “χώρα της ναυτοσύνης” δεν κατασκευάζεται ούτε ένα παράκτιο περιπολικό! Την ίδια ώρα που τα τουρκικά ναυπηγεία ρίχνουν συνέχεια στο νερό νέα πλοία από ένα μακρόπνοο και συνεπές πρόγραμμα ναυπηγήσεων, τοπικής σχεδίασης. Μάλιστα ο εξοπλισμός τους γίνεται σε πολύ μεγάλο βαθμό με ηλεκτρονικά και όπλα τουρκικής παραγωγής.

Η ψαλίδα έχει ανοίξει θεαματικά στον τομέα της αμυντικής βιομηχανίας στις δύο πλευρές του Αιγαίου, με ό,τι αυτό σημαίνει για την ισορροπία δυνάμεων και την οικονομία, καθώς η χώρα μας προσπαθεί να καλύψει το έδαφος αποκλειστικά με αγορές από το εξωτερικό και αμφιλεγόμενες παραχωρήσεις μεταχειρισμένων, που συχνά αποδεικνύονται στην πράξη ακριβές. Διαρκής οικονομική αιμορραγία και η τεχνολογική υστέρηση είναι οι δίδυμες συνέπειες.

Οι φρεγάτες FDI κατασκευάζονται στο Λοριάν της Γαλλίας και μόνο τμήματα (blocks) για το κύτος φτιάχνονται στα Ναυπηγεία Σαλαμίνας. Το πρόγραμμα των νέων κορβετών, για το οποίο τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά είχαν συνάψει σύμφωνο συνεργασίας με την Naval Group, έχει σιωπηλά καταργηθεί (ελέω… LCS), ενώ η αναβάθμιση των ΜΕΚΟ πελαγοδρομεί και ακούγεται ότι θα γίνει σε δύο μόνο πλοία, μια και η κλάση τριανταρίζει πια και δύσκολα μπορεί να νοηθεί ένα Πρόγραμμα Εκσυγχρονισμού Μέσης Ζωής για πλοία τέτοιας ηλικίας.

Περιμέναμε ότι ο Σκαραμαγκάς θα πάρει μέρος στον αναγκαίο εξοπλισμό του Π.Ν. με ναυπηγήσεις νέων, σύγχρονων πλοίων. Δυστυχώς αυτό δεν είναι ορατό στο άμεσο μέλλον, όπως δείχνουν οι επιλογές της κυβέρνησης.

Στο ναυπηγείο επικρατεί πλήρης άπνοια. Όχι βέβαια γιατί στην ακτή του “λιάζονται οι τεμπέληδες της Δυτικής Αττικής”, όπως ειρωνεύονταν κάποτε οι επικριτές της διεκδίκησης του Δήμου Χαϊδαρίου το αίτημα για έξοδο της τοπικής κοινωνίας στη θάλασσα… Τώρα λιάζεται ολόκληρο ναυπηγείο και κανένας δεν αισθάνεται την υποχρέωση να απολογηθεί.

Μενέλαος Χρόνης

ΔΙΑΒΑΣΕ ΚΑΙ ΑΥΤΟ: Στα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά το σούπερ γιοτ Dream – Μετά όμως, τι;

Παρόμοια Άρθρα

Ένα Σχόλιο

  1. Οσα χρηματα πηραν οι Ελληνικες εταιρειες για διαφορες κατασκευες η επισκευες (βλεπε ναυπηγεια ,ΕΑΒ )ακομα περιμενουμε τις πυραυλακατους τα Ρ3 τα C- 130 τελικα ποσα χρηματα θα πεταξοημε στο βαρελθ χωρις πατο για να εχουν αντικειμενο οι συνδικαλιστες.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Back to top button