ΘΕΜΑ

Οι 3 μεγάλες υπογειοποιήσεις που υπόσχονται να αλλάξουν τον οδικό χάρτη του Λεκανονοπεδίου

Από αυτήν εδώ τη σελίδα έχουμε αναφερθεί πολλές φορές στη βελτίωση των κυκλοφοριακών συνθηκών του Λεκανοπεδίου, εστιάζοντας την κριτική μας στο γεγονός ότι μένει εκτός του σχεδιασμού ένας πολύ επιβαρυντικός σε όλους τους τομείς άξονας: Η Λεωφόρος Αθηνών (φυσικά και ο… πολύπαθος Κόμβος Σκαραμαγκά). Από την άλλη, ήδη βαίνει προς το τέλος της η υπογειοποίηση της Λεωφόρου Ποσειδώνος, ενώ δύο νέοι άξονες στα βόρεια και τα νότια προάστια υπόσχονται βελτίωση της κυκλοφορίας. Ελπίζουμε να μπει στα “ραντάρ” του Υπουργείου Υποδομών και η επιβαρυμένη Λεωφόρος της Δυτικής Αθήνας.

Σχετικό αφιέρωμα για την αλλαγή του «χάρτη» του οδικού δικτύου στο Λεκανοπέδιο έκανε το CNN Greece, το οποίο αναφέρεται στους υπογειοποιούμενους δρόμους και φιλοξενεί συνέντευξη του Παναγιώτη Παπαντωνίου, Επίκουρου Καθηγητής Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής (ΠΑΔΑ) και Προέδρου Συλλόγου Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων (ΣΕΣ).

«Σκοπός είναι η οδική ασφάλεια, η αναβάθμιση των περιοχών αυτών και η βελτίωση της ποιότητας ζωής των κατοίκων», τονίζει ο κ. Παπαντωνίου.

Οι 3 μεγάλες υπογειοποιήσεις που υπόσχονται να αλλάξουν τον οδικό χάρτη του Λεκανονοπεδίου 3

Πιο συγκεκριμένα, ο νέος οδικός χάρτης της Αθήνας σχολιάζεται ως εξής από τον πρόεδρο του ΣΕΣ:

Οι υπογειοποιήσεις δρόμων, αν και υψηλού συνήθως κόστους έργα υποδομής, αποτελούν ένα πολύ σημαντικό εργαλείο για τη βελτίωση των κυκλοφοριακών και όχι μόνο συνθηκών, στις περιοχές που πραγματοποιούνται.

Ειδικότερα, οι συνέπειες στους οδικούς άξονες αλλά και στο ευρύτερο δίκτυο της περιοχής παρέμβασης είναι πολλαπλές και περιλαμβάνουν:

  • μείωση της κυκλοφοριακής συμφόρησης
  • μείωση του χρόνου διαδρομής των μετακινούμενων τόσο με το ΙΧ όσο και με τα ΜΜΜ
  • περιορισμό της διαμπερούς κυκλοφορίας σε περιοχές ιδιαίτερα επιβαρυμένες από μετακινήσεις ΙΧ
  • βελτίωση οδικής ασφάλειας καθώς μειώνονται οι εμπλοκές συγκριτικά με το υφιστάμενο οδικό δίκτυο πριν την υπογειοποίηση
  • σημαντικό περιβαλλοντικό όφελος τόσο σε επίπεδο ατμοσφαιρικών ρύπων όσο και θορύβου
οδικός χάρτης της Αθήνας Οι 3 μεγάλες υπογειοποιήσεις
Η πρόοδος των εργασιών στην υπογειοποίηση της Λ. Ποσειδώνος στο Ελληνικό είναι εντυπωσιακή.

Το Χαϊδάρι διχοτομείται από τη Λεωφόρο Αθηνών (τεράστιοι φόρτοι από και προς Δυτική Αττική, Πελοπόννησο, Δυτική Ελλάδα) και βασανίζεται από όλα όσα αναφέρει ο πρόεδρος του Συλλόγου Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων. Παρόλα αυτά το μόνο που εξαγγέλθηκε πριν από ένα και πλέον χρόνο για την περιοχή μας είναι η εκπόνηση μελέτης για την κατασκευή ανισόπεδου κόμβου στη συμβολή της Λ. Αθηνών με τη Γ. Παπανδρέου, έργο διόλου εξασφαλισμένο αλλά και πρακτικά εξαιρετικά υποδεέστερο των διαφαινόμενων παρεμβάσεων σε βόρεια και νότια προάστια.

Σχετικά άρθρα: 
- Υπογειοποίηση της Λ. Αθηνών: Τοπικός ανισόπεδος κόμβος στη Γ. Παπανδρέου ή σήραγγα όση στην Ποσειδώνος, την Ηλιουπόλεως και τη Λ. Κύμης;

Οι 3 μεγάλες υπογειοποιήσεις

Ο οδικός χάρτης της Αθήνας στο πρόγραμμα των υπογειοποιήσεων περιλαμβάνει έναν υπάρχοντα οδικό άξονα και δύο υπό διαμόρφωση:

  • Υπογειοποίηση Λ. Ποσειδώνος. Μήκος 3 χιλιόμετρα, έχει ήδη κατασκευαστεί το 50% του έργου. Επίσης, έχει γίνει εγκάρσια μετατόπιση της ίδιας Λεωφόρου στο παραλιακό μέτωπο του Φαλήρου.
  • Σήραγγα Ηλιουπόλεως. Θα συνδέσει την Περιμετρική Υμηττού με τη Λεωφ. Βουλιαγμένης. Μήκος 3 χιλιόμετρα.
  • Επέκταση Λ. Κύμης από Αττική Οδό μέχρι Ε.Ο. Αθηνών Λαμίας (υπόγεια 4,2 χλμ). Ο Δήμος Νέου Ηρακλείου λέει «ναι», αλλά έχει ληφθεί ομόφωνη απόφαση από το Δημοτικό Συμβούλιο το τμήμα που περνά από το Ηράκλειο να γίνει σκεπαστό, «ώστε να αποφευχθεί η διχοτόμηση της πόλης».

Η Λεωφόρος Ποσειδώνος

υπογειοποίηση της Ποσειδώνος

Το έργο της υπογειοποίησης της Ποσειδώνος, προχωράει ταχύτατα. Από την παραλία του Αλίμου έως το ύψος της Μαρίνας του Ελληνικού, η Ποσειδώνος θα διασχίζεται υπόγεια, δημιουργώντας έναν εντυπωσιακό κάτω από τη γη δρόμο. Το βασικό και πιο χρονοβόρο κομμάτι των εργασιών έχει ολοκληρωθεί και πλέον μετράμε αντίστροφα για τη νέα παραλιακή…

Το έργο καταργεί 6 φανάρια και δημιουργεί 3+3 υπόγειες λωρίδες κυκλοφορίας σε μήκος 3 χλμ. Αναμένεται να ολοκληρωθεί τον Ιούνιο του 2025

Ο χώρος που καλύπτει σήμερα η παραλιακή θα μετατραπεί σε πράσινη ζώνη, ενοποιώντας το Μητροπολιτικό Πάρκο με την παραλία. Επιπλέον, θα δημιουργηθεί ένας δρόμος ήπιας κυκλοφορίας και ποδηλατόδρομος, προσφέροντας χώρο για αναψυχή και άθληση.

Η αστική σήραγγα Ηλιούπολης

Υπογειοποίηση με έναν τελείως νέο άξονα, προβλέπει σχέδιο του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών για την επέκταση της Δυτικής Περιφερειακής Υμηττού στο πλαίσιο των επεκτάσεων της Αττικής Οδού. Το συγκεκριμένο project παρουσιάζει μεγάλο ενδιαφέρον καθώς θα αποσυμφορήσει την διασύνδεση νοτίων-βόρειων προαστίων της πόλης μέσω της Λ.Καρέα. Τι προβλέπεται εκεί; Η επέκταση της Αττικής Οδού από το ύψος της Κατεχάκη μέχρι τη Λεωφόρο Βουλιαγμένης μέσω μίας νέας «αστικής σήραγγας».

Ως concept έχει προκριθεί η κατασκευή μίας σήραγγας μήκους λίγο παραπάνω από 3χλμ, με 3 λωρίδες ανά ρεύμα κυκλοφορίας, χωρίς εξόδους, που θα ξεκινά να βυθίζεται στο ύψος της Καισαριανής (εκεί που τερματίζει σήμερα η Δυτική Περιφερειακή Υμηττού) και θα καταλήγει σε σύνδεση με τη Λεωφόρο Βουλιαγμένης στο ύψος των συνόρων Αγίου Δημητρίου και Ηλιούπολης, λίγο νοτιότερα από τον σταθμό Μετρό του Αγίου Δημητρίου. Η διαδρομή θα απαιτεί περίπου 2 λεπτά όταν σήμερα πολλές φορές απαιτούνται μέχρι και 30 λεπτά σε ώρες αιχμής.

Επέκταση Λεωφόρου Κύμης

Με το έργο θα υλοποιηθεί ένα οδικό bypass ώστε να αποσυμφορηθεί η έξοδος Μεταμόρφωσης της Αττικής Οδού. Αφορά στην επέκταση της Λεωφόρου Κύμης από τον ομώνυμο ανισόπεδο κόμβο μέχρι την Εθνική Οδό στον ανισόπεδο κόμβο Καλυφτάκη στη Λυκόβρυση, δίνοντας εναλλακτική όδευση στους χρήστες του άξονα.

Το κόστος του έργου με ΦΠΑ είναι 352,3 εκατ. ευρώ (284,3 εκατ. ευρώ χωρίς ΦΠΑ). Η δημοπράτηση του έργου πραγματοποιήθηκε στις 22 Φεβρουαρίου 2022 και ολοκληρώθηκε με ανάδοχο το σχήμα ΤΕΡΝΑ-ΑΚΤΩΡ-ΙΝΤΡΑΚΑΤ.

Αντικείμενο του είναι η ολοκλήρωση της Λεωφόρου Κύμης, στο τμήμα από την Αττική Οδό έως τον τη Λεωφόρο Κηφισού (Καλυφτάκη), και αφορά στην μελέτη και κατασκευή οδικού άξονα διατομής κλειστού αυτοκινητοδρόμου, συνολικού μήκους περίπου 3,8 χλμ. Το συνολικό μήκος του έργου εκτιμάται σε 4,2χλμ. και θα εκτελεστεί στα όρια των Δήμων Λυκόβρυσης – Πεύκης, Ηρακλείου και Κηφισιάς. Εκκρεμεί απόφαση του ΣτΕ σε προσφυγή του Δήμου Ηρακλείου, που θα κρίνει την έκβαση του διαγωνισμού.

Διαβάστε τη συνέντευξη του Παναγιώτη Παπαντωνίου, Επίκουρου Καθηγητή Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής (ΠΑΔΑ) και Προέδρου Συλλόγου Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων (ΣΕΣ) στο CNN Greece.

Οι 3 μεγάλες υπογειοποιήσεις που υπόσχονται να αλλάξουν τον οδικό χάρτη του Λεκανονοπεδίου 7
Ο Παναγιώτης Παπαντωνίου

Πώς θα συμβάλλει στη μείωση του κυκλοφοριακού προβλήματος η υπογειοποίηση της λεωφόρου Ποσειδώνος, οδών του Ηρακλείου Αττικής αλλά και η υπόγεια σήραγγα Ηλιούπολης;

Οι υπογειοποιήσεις δρόμων, αν και υψηλού συνήθως κόστους έργα υποδομής, αποτελούν ένα πολύ σημαντικό εργαλείο για τη βελτίωση των κυκλοφοριακών και όχι μόνο συνθηκών, στις περιοχές που πραγματοποιούνται.

Πιο συγκεκριμένα οι συνέπειες στους οδικούς άξονες αλλά και στο ευρύτερο δίκτυο της περιοχής παρέμβασης είναι πολλαπλές και περιλαμβάνουν:

  • μείωση της κυκλοφοριακής συμφόρησης
  • μείωση του χρόνου διαδρομής των μετακινούμενων τόσο με το ΙΧ όσο και με τα ΜΜΜ
  • περιορισμό της διαμπερούς κυκλοφορίας σε περιοχές ιδιαίτερα επιβαρυμένες από μετακινήσεις ΙΧ
  • βελτίωση οδικής ασφάλειας καθώς μειώνονται οι εμπλοκές συγκριτικά με το υφιστάμενο οδικό δίκτυο πριν την υπογειοποίηση
  • σημαντικό περιβαλλοντικό όφελος τόσο σε επίπεδο ατμοσφαιρικών ρύπων όσο και θορύβου

Επομένως οι υπογειοποιήσεις μπορούν να αλλάξουν σημαντικά τα χαρακτηριστικά σε μια περιοχή προς όφελος της κυκλοφορίας, της ασφάλειας και του περιβάλλοντος, αναβαθμίζοντας συνολικά την ευρύτερη περιοχή και βελτιώνοντας την ποιότητα ζωής κατοίκων και επισκεπτών.

Με ποιο κριτήριο επιλέχθηκαν αυτοί οι δρόμοι; Υπάρχουν άλλα σημεία του οδικού δικτύου στο οποίο η πολιτεία πρέπει να παρέμβει με αντίστοιχα έργα;

Η επιλογή για υπογειοποίηση ενός δρόμου είναι μια σύνθετη διαδικασία η οποία λαμβάνει υπόψιν μια σειρά κυκλοφοριακών, τοπογραφικών, γεωλογικών, περιβαλλοντικών και οικονομικών παραμέτρων οι οποίες πρέπει να εξασφαλίσουν αφενός τη βιωσιμότητα του έργου αφετέρου να αναδείξουν τα οφέλη συγκριτικά με τα κόστη.

Πιο συγκεκριμένα, υπογειοποιήσεις πραγματοποιούνται σε οδικές αρτηρίες με έντονα κυκλοφοριακά προβλήματα ώστε αλλάζοντας τα κυκλοφοριακά δεδομένα και παρέχοντας νέες διαδρομές να αντιμετωπίσουν τα προβλήματα (λεωφόρος Ποσειδώνος, Ηράκλειο), σε περιοχές με δύσκολη τοπογραφία και έντονα φαινόμενα διαμπερούς κυκλοφορίας (Ηλιούπολη) αλλά και περιοχές με προβλήματα οδικής ασφάλεια και ατμοσφαιρικής ρύπανσης από την κυκλοφορία.

Σε άλλα σημεία του λεκανοπεδίου της Αττικής που θα μπορούσαν να εξεταστούν πιθανά υπογειοποιήσεις είναι εξαιρετικά σημαντική η οικονομική βιωσιμότητα και πρέπει να λαμβάνει υπόψιν όλες τις κοινωνικο-οικονομικές επιπτώσεις του έργου ενώ σημαντική είναι και η γνώμη της τοπικής κοινωνίας η οποία θα επηρεαστεί από ένα τέτοιου μεγέθους έργο.

Είναι αλήθεια ότι με την υπογειοποίηση τμημάτων και τα έργα του ΜΕΤΡΟ θα αλλάξει ο οδικός χάρτης της Αθήνας και θα «εξαφανιστούν» δρόμοι;

Οι υποδομές πράγματι θα δώσουν μια σημαντική ανάσα στην κυκλοφορία στο Λεκανοπέδιο της Αττικής τα επόμενα χρόνια τόσο με τις νέες γραμμές του Μετρό όσο και με τις υπογιοποιήσεις στις οποίες αναφερόμαστε.

Ωστόσο τα εν λόγω έργα θα αλλάξουν/βελτιώσουν τα κυκλοφοριακά χαρακτηριστικά στις περιοχές που υλοποιούνται αλλά δε θα λύσουν το πρόβλημα της κυκλοφορίας συνολικά στο λεκανοπέδιο της Αττικής αν δεν συνδυάζονται από στρατηγικές και λύσεις διαχείρισης της κυκλοφορίας.

Πώς πιστεύετε ότι μπορεί να δοθεί οριστική λύση στο κυκλοφοριακό πρόβλημα όλης της πρωτεύουσας;

Αναμφισβήτητα το κυκλοφοριακό αποτελεί ένα μείζον πρόβλημα το οποίο οδηγεί σε υποβάθμιση της ποιότητας ζωής των κατοίκων και των επισκεπτών στα μεγάλα αστικά κέντρα τόσο της Αττικής όσο και της Θεσσαλονίκης. Ιδιαίτερα τις ώρες αιχμής (οι οποίες διευρύνονται συνεχώς) οι κύριοι άλλοι νευραλγικοί οδικοί άξονες παρουσιάζουν έντονα κυκλοφοριακά προβλήματα τα οποία αποκτούν τεράστιες διαστάσεις όταν συνδέονται με έκτακτες συνθήκες (οδικό ατύχημα, βλάβη οχήματος, απεργία, πορεία διαμαρτυρίας κτλ.).

Παρόμοια Άρθρα

Εγγραφή
Notify of
guest
0 Comments
Παλαιότερα
Νεότερα Δημοφιλέστερα
Inline Feedbacks
Δείτε όλα τα σχόλια
Back to top button
0
Πάρτε μέρος στη συζήτηση!x