ΕΛΛΑΔΑ

Η ανακούφιση του Γιάννου, ο εξοπλισμός του Στόλου και τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά

Πριν από μικρό διάστημα ο κ. Παπαντωνίου κρίθηκε αθώος λόγω αμφιβολιών για αδικήματα που αφορούν σε δωροδοκία ύψους 2,4 εκατ. ευρώ από τη σύμβαση του 2003 για τον εκσυγχρονισμό έξι φρεγατών του Πολεμικού Ναυτικού, ενόσω διατελούσε υπουργός Άμυνας.

Η υπόθεση αυτή όμως δεν έχει μόνο ποινική διάσταση, για την οποία αποφάνθηκε η δικαιοσύνη και για την οποία ο κ. Παπαντωνίου δήλωσε (11/10/2024) στη Βουλή, όπου βρέθηκε, «είμαι ευτυχής γιατί ο προσωπικός μου Γολγοθάς τελείωσε». Είχε και εξακολουθεί να έχει σοβαρές επιπτώσεις στην άμυνα της χώρας και πιο συγκεκριμένα στα εξοπλιστικά του Πολεμικού Ναυτικού. Αλλά είχε επίσης και ισχυρή επίδραση στην κατάρρευση του Ναυπηγείου Σκαραμαγκά, διότι προτιμήθηκε ο εκσυγχρονισμός παλαιών φρεγατών (ηλικίας άνω των 20 ετών τότε, σήμερα πάνω από 40 αλλά… είναι ο κορμός του Στόλου!) αντί ενός μακροπρόθεσμου εγχώριου ναυπηγικού προγράμματος που θα απέδιδε σύγχρονα πλοία. Το τελευταίο εισηγείτο η ηγεσία του Π.Ν.

Ο Επίτιμος Α/ΓΕΝ Ναύαρχος Αντώνης Αντωνιάδης ήταν Αρχηγός του ΠΝ τη περίοδο υπουργίας του Γιάννου Παπαντωνίου στο ΥΠΕΘΑ. Όταν προέκυψε το ζήτημα του εκσυγχρονισμού των φρεγατών τύπου S, ο Ναύαρχος Αντωνιάδης εξέφρασε την αντίθεσή του. Και σε δημόσια ομιλία του στη Σχολή Ναυτικών Δοκίμων, αλλά και με έγγραφο non paper προς τον ΥΕΘΑ Γιάννο Παπαντωνίου.

Ο Επίτιμος Α/ΓΕΝ αποκαλύπτει στην κάμερα του Militaire.gr ότι η πρόταση που έκανε δεν αφορούσε την αγορά νέου πλοίου! Είχε προτείνει τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά, που ήδη είχαν ναυπηγήσει δύο φρεγάτες τύπου ΜΕΚΟ, να συνεχίσουν να ναυπηγούν φρεγάτες αυτού του τύπου! Δηλαδή και τα Ναυπηγεία να είχαν διαρκώς δουλειά και το ΠΝ να κάλυπτε σιγά σιγά τις ανάγκες του σε πλοία επιφανείας με ικανές μονάδες.

Ο Αρχηγός του ΓΕΝ είχε προτείνει στην πολιτική ηγεσία να ναυπηγεί η χώρα μόνη της τα πολεμικά της πλοία σ΄ ένα Ναυπηγείο που έχει αποδείξει πολλά χρόνια τώρα ότι μπορεί να κάνει τα πάντα. Και η πολιτική ηγεσία έκανε ό,τι περνά από το χέρι της για να απορρίψει την πρόταση! Το ακριβώς αντίθετο κάνει με επιτυχία εδώ και αρκετά χρόνια η Τουρκία… Φυσικά όλη αυτή η συζήτηση, εκτός από την αμυντική ικανότητα της χώρας, αφορά και τις τσέπες των φορολογουμένων.

Η ιστοσελίδα με τον αμυντικό προσανατολισμό θεωρεί τις δικαιολογίες της (τότε) πλευράς Παπαντωνίου αστείες. Υποστηρίζει συγκεκριμένα: Θα ήταν πιο ακριβές οι φρεγάτες που θα ναυπηγούσαμε; Σε βάθος χρόνου κι αν προσμετρήσουμε τις θέσεις εργασίας και την εύρυθμη λειτουργία του Ναυπηγείου δεν το κόστος δεν θα ήταν απαγορευτικό.

Θα καθυστερούσαμε πολύ ήταν η δεύτερη δικαιολογία. Μήπως να μας πουν σε τι κατάσταση βρίσκονται σήμερα οι εκσυγχρονισμένες φρεγάτες S; Δεν θα ήταν προτιμότερο να ναυπηγούμε μόνοι μας τις ΜΕΚΟ, αποκτώντας όλο και μεγαλύτερη εμπειρία;

Όσον αφορά τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά, είναι γεγονός ότι πέρασαν από “40 κύματα” μετά το 2000, αλλά η ύπαρξη ενός σοβαρού προγράμματος για τις κύριες μονάδες επιφανείας Πολεμικό Ναυτικό, για το οποίο είχαν αποδειχτεί απολύτως ικανά, και σε συνδυασμό με τη ναυπήγηση των υποβρυχίων, θα είχαν μεγαλύτερες πιθανότητες επιβίωσης. Ας μην ξεχνάμε, ότι η γήρανση του Στόλου με τον ταυτόχρονο “παροπλισμό” και απαξίωση του Σκαραμαγκά, εξαιτίας των επιλογών που περιγράφηκαν πιο πάνω, ανάγκασαν την κυβέρνηση να διαθέσει το υπέρογκο ποσό των 4+ δισ. ευρώ για τη ναυπήγηση των φρεγατών FDI στο ναυπηγείο της Lorian στη Γαλλία. Αν ο Σκαραμαγκάς είχε μείνει παραγωγικός δεν θα συνέβαινε αυτό.

Μ.Χ.

Παρόμοια Άρθρα

Εγγραφή
Notify of
guest
0 Comments
Παλαιότερα
Νεότερα Δημοφιλέστερα
Inline Feedbacks
Δείτε όλα τα σχόλια
Back to top button
0
Πάρτε μέρος στη συζήτηση!x