Μέρες αγωνίας ζουν οι εργαζόμενοι των ναυπηγείων Σκαραμαγκά, αφού στο προσεχές χρονικό διάστημα αναμένεται η απόφαση του Μονομελούς Πρωτοδικείου Αθηνών, η οποία θα κρίνει εάν θα δοθεί ακόμη μία ανάσα στη λειτουργία της ΕΝΑΕ για τουλάχιστον έναν χρόνο ή εάν θα μπει λουκέτο στην επιχείρηση.

Από το efsyn.gr, Μάνος Τσαλδάρης

Εφόσον γίνει δεκτό το αίτημα του ελληνικού Δημοσίου και της Τράπεζας Πειραιώς, η εταιρεία θα τεθεί σε καθεστώς ειδικής διαχείρισης και έτσι θα αναζητηθεί από την κυβέρνηση ο επενδυτής που θα αναλάβει να διατηρήσει τα ναυπηγεία ανοιχτά.

Εάν όμως το αίτημα απορριφθεί, τότε η εταιρεία θα κληθεί να συμμορφωθεί με την καταδικαστική απόφαση του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου, το οποίο επέβαλε πρόστιμο για τις παράνομες κρατικές ενισχύσεις (είχαν δοθεί τα έτη 1996, 1998, 2000, 2002, 2004).

Η εταιρεία, όμως, όπως είχε πει στις 14 Νοεμβρίου στη Βουλή ο υφυπουργός Οικονομίας Στέργιος Πιτσιόρλας, αδυνατεί να ανταποκριθεί σε αυτήν την υποχρέωση, με συνέπεια να οδηγηθεί στην πτώχευση.

Οι εκλεκτοί της κυβέρνησης!

Προκειμένου να αποτραπεί αυτή η εξέλιξη, η κυβέρνηση -που επιθυμεί να κρατήσει ανοιχτά πάση θυσία τα Ναυπηγεία- υπέβαλε αίτημα στο Πρωτοδικείο ώστε να οριστεί ως ειδικός διαχειριστής η Εταιρεία Ορκωτών Λογιστών-Ελεγκτών Deloitte Α.Ε.

Στόχος είναι η τελευταία να κάνει απογραφή των περιουσιακών στοιχείων και στη συνέχεια να διεξαγάγει δημόσιο πλειοδοτικό διαγωνισμό για την εκποίηση είτε του συνόλου του ενεργητικού είτε επιμέρους λειτουργικών κλάδων των ναυπηγείων.

Η αίτηση συζητήθηκε στις 17 Νοεμβρίου και η απόφαση θα εκδιδόταν στις 22 Δεκεμβρίου. Εντούτοις, αυτή καθυστέρησε μερικές ημέρες και αναμένεται προσεχώς.

Οπως, μάλιστα, είπε στην «Εφ.Συν.» ο πρόεδρος του συνδικαλιστικού σωματείου των ναυπηγείων, «Τρίαινα», Βασίλης Καρακίτσος, οι εργαζόμενοι ήδη βρίσκονται σε επαφή με τον αναπληρωτή υπουργό Εθνικής Αμυνας Δημήτρη Βίτσα προκειμένου αμέσως μετά την έκδοση της απόφασης να συζητηθούν οι τρόποι αντίδρασης σε κάθε περίπτωση.

Ατομα πάντως του περιβάλλοντος του αναπληρωτή υπουργού Εθνικής Αμυνας εξέφραζαν τη νομική πεποίθηση ότι η αίτηση θα γίνει δεκτή από το Πρωτοδικείο και ήδη αναζητούν τον τρόπο μιας επιπλέον χρηματοδότησης με περίπου 20 εκατομμύρια ευρώ ώστε να καλυφθεί η μισθοδοσία των εργαζομένων (είχε εξασφαλιστεί ώς το τέλος του προηγούμενου χρόνου) μέχρι την τοποθέτηση του ειδικού διαχειριστή.

Πέραν των όσων προαναφέρθηκαν, η κυβέρνηση υπέβαλε αίτηση ακύρωσης της απόφασης του Διεθνούς Διαιτητικού Δικαστηρίου (International Court of Arbitration -ICC) που επέβαλε την «αποζημίωση» της πλευράς του ιδιοκτήτη Ι. Σάφα. Η εκδίκαση αυτή έχει προγραμματιστεί για τις 15 Μαΐου 2018.

Σύμφωνα με όσα είχαν πει στις αρμόδιες επιτροπές της Βουλής οι Στέργιος Πιτσιόρλας και Δημήτρης Βίτσας, η κυβέρνηση θεωρεί ότι η ιδιοκτησία των ναυπηγείων φέρει την απόλυτη ευθύνη για τη δυσμενή κατάσταση καθώς «χωρίς να έχει βάλει μία δραχμή, έχει δημιουργήσει τεράστια προβλήματα, έχει εγκαταλείψει τα Ναυπηγεία και έχει εμποδίσει να υλοποιηθούν οι συμφωνίες με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή».

Χρωστάει και απαιτεί!

Στην ενημέρωση, δε, εκείνη ο υφυπουργός Οικονομίας είχε τονίσει ότι τα ναυπηγεία θα μπορούσαν να είχαν κλείσει με μία υπουργική απόφαση καθώς ο Σάφα, από το 2010 και για τέσσερα χρόνια, δεν είχε υποβάλει οικονομικές καταστάσεις.

Παρ’ ότι, δε, ο Σάφα χρωστάει στους εργαζόμενους, όπως τόνισε ο Δ. Βίτσας, 155 εκατομμύρια ευρώ, κατέφυγε στο Διαιτητικό Δικαστήριο με απαιτήσεις: «1,70 δισ. ευρώ, κάποια επιπλέον χρήματα, συν 6% επιτόκιο, συν να σβηστούν τα 338 εκατομμύρια ευρώ τα οποία υποτίθεται ότι ζητά ο ΟΣΕ».

Τελικά το δικαστήριο του επιδίκασε 154 εκατομμύρια, συν 6% επιτόκιο και τον ΟΣΕ. Κάτι που, όπως είπε ο αναπληρωτής υπουργός Εθνικής Αμυνας, δεν μπορεί να γίνει αποδεκτό καθώς μπορεί να θεωρηθεί κρατική ενίσχυση μέσω του ΟΣΕ, με συνέπεια η απόφαση να θεωρείται «μαχητή» αφού αντιβαίνει το Κοινοτικό Δίκαιο.

Γι’ αυτόν τον λόγο η Ολομέλεια του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους προσέφυγε ζητώντας την ακύρωση της διαιτητικής απόφασης.

Παράλληλα θεωρείται ότι η πλευρά Σάφα είναι υπόλογη απέναντι στο ελληνικό Δημόσιο, το οποίο με τη σειρά του προσέφυγε σε δεύτερη διαιτησία για αποζημιώσεις ύψους περίπου 6 δισ. ευρώ.

Στην ίδια ενημέρωση ο Δημήτρης Βίτσας περιγράφοντας… γλαφυρά την τωρινή κατάσταση είχε αναφέρει:

«Τι έρχεται ο κ. Σάφα τώρα και μας λέει; “Κοιτάξτε, δεν έχουμε μια καλή απόφαση; Δώστε μου τώρα 200 εκατομμύρια ευρώ, που λέει η απόφαση αυτή τη στιγμή, και φύγετε από το Διαιτητικό Δικαστήριο”. Εμείς του λέμε ότι: “Είχες μια υποχρέωση από τη στρατιωτική συμφωνία, να συντηρήσεις καθ’ όλη τη διάρκεια αυτή τα υποβρύχια. Δεν τα έχεις συντηρήσει ποτέ και δημιούργησες κινδύνους για την εθνική άμυνα”. Kάνει ότι δεν το καταλαβαίνει και λέει: “Δώστε μου τα 200 εκατομμύρια ευρώ, δώστε μου και 800 εκατομμύρια ευρώ για τα 2 υποβρύχια με την αλλαγή της στρατιωτικής συμφωνίας -από τρία τύπου 209 σε δύο καινούργια τύπου 214– και είμαστε ωραίοι και φίλοι και λειτουργούν τα Ναυπηγεία”. Ξέρετε, έχουν ξαναγίνει στη Σουηδία αυτά τα πράγματα. Ερχεται μια εταιρεία, με βάση ένα πρόγραμμα, αγοράζει τα ναυπηγεία τσάμπα, ολοκληρώνει το πρόγραμμα και κλείνει τα ναυπηγεία. […] Εμείς λέμε: Συμφωνίες σε αυτό το επίπεδο δεν κάνουμε και πάμε και διεκδικούμε με συγκεκριμένους στόχους».