Εξωφρενικές οι τιμές διοδίων στην Ελλάδα – Τι πληρώνουν στην Ευρώπη
Με την ολοκλήρωση της Ιονίας Οδού περίσσεψαν οι διθυραμβικές δηλώσεις από τους κυβερνητικούς αξιωματούχους και τα ενθουσιώδη σχόλια στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Όντως αυτός ο σύγχρονος αυτοκινητόδρομος, που μειώνει στο μισό σχεδόν το χρόνο Αθήνας-Ιωαννίνων, «βγάζει από την απομόνωση» τη Δυτική Ελλάδα, βελτιώνει τις μετακινήσεις, προσφέρει ασφάλεια στη μετακίνηση, θα μπορούσε υπό προϋποθέσεις να είναι και ένα σημαντικό αναπτυξιακό έργο. Υπάρχει όμως ένα μεγάλο «αλλά»…
Γράφει ο Δημήτρης Τσουκάλης
Το “αλλά” αυτό ακυρώνει πολλά από τα παραπάνω. Και το «αλλά» αυτό δεν είναι άλλο από το κόστος χρήσης όχι μόνο σ` αυτόν τον αυτοκινητόδρομο αλλά και στην ΠΑΘΕ και την Εγνατία Οδό.
Οι τιμές διοδίων Αθήνα-Θεσσαλονίκη είναι 30 Ευρώ και Αθήνα- Γιάννενα (μαζί με τη γέφυρα) 38 Ευρώ. Δεν είναι απλά υπέρογκες. Είναι πραγματικά εξωφρενικές για τη χρεοκοπημένη Ελλάδα.
Ένα ταξίδι Αθήνα-Γιάννενα με επιστροφή, μαζί με τη βενζίνη, ξεπερνάει τα 200 Ευρώ. Με τόσα χρήματα, όσο το δεκαπενθήμερο του νέου εργαζόμενου για να μην ξεχνιόμαστε, βρίσκει κανείς χωρίς ιδιαίτερη δυσκολία αεροπορικό εισιτήριο με επιστροφή για τις περισσότερες χώρες τις Ευρώπης.
Αυτές τις παράλογες τιμές οι περισσότεροι συμπολίτες μας τις παραβλέπουν, για την ώρα, εντυπωσιασμένοι από τον νέο αυτοκινητόδρομο και ενθυμούμενοι τον δολοφονικό καρόδρομο που υπήρχε. Όμως αυτή η ευφορία δεν επιτρέπεται να μας κάνει να αγνοήσουμε το νέο «έγκλημα» κατά της τσέπης των πολιτών αυτή τη φορά, αλλά και της οικονομίας της χώρας.
Να υπενθυμίσουμε ότι όταν τέθηκαν τα πρώτα αστρονομικά διόδια στον αυτοκινητόδρομο Αθήνα-Θεσσαλονίκη το επιχείρημα του τότε υπουργού (κου Σουφλιά, αν δεν με απατάει η μνήμη μου), ήταν ότι αυτό είναι πρόσκαιρο για να χρηματοδοτηθούν τα έργα στην Ιόνια Οδό. Τα έργα στην Ιόνια Οδό ολοκληρώθηκαν, αλλά τα διόδια όχι μόνο δεν μειώθηκαν, αλλά έγιναν «οδικός χάρτης» για τα διόδια και στον δυτικό αυτοκινητόδρομο.
Αυτή την κραυγαλέα εξαπάτηση δεν την υπενθυμίζουν οι δήθεν δημοσιογράφοι, υπάλληλοι στην πραγματικότητα των κατασκευαστικών εταιρειών και των κεφαλαιούχων που ελέγχουν τα ΜΜΕ.
Οι επιπτώσεις αυτής της κατάστασης δεν είναι μόνο ένα ακόμα χτύπημα στο γλίσχρο εισόδημα των πολιτών, αλλά έχει και σημαντικές οικονομικές και κοινωνικές επιπτώσεις: χτύπημα του εσωτερικού τουρισμού, παραπέρα επιβάρυνση της οικονομίας, χτύπημα στον οδικό τουρισμό από τα Βαλκάνια και τις χώρες της νότιας Ευρώπης προς όφελος του τουρισμού «all inclusive», που ελέγχεται από μεγάλες πολυεθνικές εταιρείες και παρά πέρα φτωχοποίηση των πολιτών.
Επειδή ο τίτλος «εξωφρενικές τιμές διοδίων» μπορεί να φανεί υπερβολικός ή ατεκμηρίωτος, οι παρακάτω πίνακες, από αξιόπιστες πηγές (Der Spiegel ADAC κλπ), αποδεικνύουν και τεκμηριώνουν απολύτως τον παραπάνω ισχυρισμό.
ΠΑΝΑΚΡΙΒΑ ΔΙΟΔΙΑ
Η Ελλάδα σύμφωνα και με τους πίνακες έχει τα ακριβότερα διόδια στην Ευρώπη, όταν σε κάποιες χώρες δεν υπάρχουν καν διόδια (π.χ. Γερμανία, Δανία), συγκρίσιμα μόνο με τα διόδια στην Ιταλία και τη Γαλλία. Είναι χαρακτηριστικό ότι το ταξίδι Αθήνα-Θεσσαλονίκη κοστίζει όσο και ένα αντίστοιχο ταξίδι στο Μιλάνο ή λίγο λιγότερο από το ταξίδι Στρασβούργο-Παρίσι με την ίδια περίπου απόσταση.
Για να υπάρχει μια πιο συγκρίσιμη εικόνα, όπως βλέπουμε στους πίνακες παρακάτω, στην Τσεχία μια κάρτα απεριορίστων διαδρομών, δέκα ημερών, για τους αυτοκινητόδρομους κοστίζει 11,50 Ευρώ και η ετήσια 55 Ευρώ. Λιγότερο απ`όσο κοστίζει, δηλαδή, μια μοναδική διαδρομή Αθήνα- Θεσσαλονίκη με επιστροφή.
Στην Αυστρία η 10ήμερη κάρτα απεριορίστων διαδρομών στους αυτοκινητόδρομους κοστίζει μόλις 8,90 Ευρώ και η ετήσια κάρτα 86,40 Ευρώ.
10-Tages-Vignette Österreich: 8,90 € Die Preise der Vignette für Tschechien 2017: Für alle 4-rädrigen Fahrzeuge bis 3,5 Tonnen Gesamtgewicht: 10-Tages-Vignette: 310 Tschechische Kronen CZK (umgerechnet etwa 11,50 Euro) Monatsvignette: 440 CZK (umgerechnet etwa 16,30 Euro) Jahresvignette: 1500 CZK (umgerechnet etwa 55,50 Euro)
Πηγή: https://www.allianz-autowelt.de/unterwegs/maut-italien/
ΠΑΝΑΚΡΙΒΗ ΒΕΝΖΙΝΗ
Οι τιμές της Βενζίνης είναι απ` τις ακριβότερες της Ευρώπης και μάλλον και του κόσμου, όπως μπορείτε να το διαπιστώσετε από τον απολύτως αξιόπιστο πίνακα της ADAC (Εταιρεία οδικής βοήθειας από τις μεγαλύτερες της Ευρώπης).
Τα στοιχεία είναι από τον 6ο του 2017. (Στον πίνακα απουσιάζει η Ελλάδα αλλά οι τιμές της βενζίνης είναι σε όλους γνωστές.)
Land | Super | Diesel |
Belgien | 1,38 € | 1,30 € |
Dänemark | 1,53 € | 1,27 € |
Deutschland | 1,32 € | 1,13 € |
Frankreich | 1,35 € | 1,21 € |
Großbritannien | 1,28 € | 1,29 € |
Italien | 1,50 € | 1,35 € |
Kroatien | 1,25 € | 1,15 € |
Luxemburg | 1,14 € | 0,97 € |
Niederlande | 1,62 € | 1,27 € |
Österreich | 1,15 € | 1,07 € |
Polen | 1,06 € | 1,02 € |
Schweiz | 1,32 € | 1,36 € |
Slowenien | 1,26 € | 1,18 € |
Spanien | 1,18 € | 1,08 € |
Tschechien | 1,12 € | 1,07 € |
ΠΗΓΗ: ADAC https://www.adac.de/infotestrat/adac-im-einsatz/motorwelt/benzinpreis_ausland.aspx
ΜΙΣΘΟΙ ΕΞΑΘΛΙΩΣΗΣ
Αν σ` αυτά προσθέσουμε και τον τελευταίο πίνακα (του 2016) που δείχνει το κατώτατο ωρομίσθιο στην Ευρώπη (σύμφωνα μ`αυτόν τον πίνακα, από το “Der Spiegel” το ωρομίσθιο στη Ελλάδα βρίσκεται σχεδόν στο 30% των περισσοτέρων Ευρωπαϊκών χωρών), θα διαπιστώσουμε ότι έχουμε σχεδόν την ακριβότερη βενζίνη, από τα ακριβότερα διόδια και τους πλέον χαμηλούς μισθούς.
Πηγή: http://www.spiegel.de/wirtschaft/soziales/mindestlohn-fast-alle-eu-laender-erhoehen-deutschland-nicht-a-1079837.html
Αυτή η ακραία παράλογη κατάσταση έχουν καταφέρει να γίνεται αποδεκτή χωρίς αντιδράσεις. Το κίνημα των διοδίων, χωρίς σοβαρή οργάνωση και στόχο, συκοφαντήθηκε, λοιδορήθηκε και τελικά ηττήθηκε. Σ` αυτό ήταν τεράστια η συνεισφορά της κυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ, για να γίνει αποδεκτή και να «νομιμοποιηθεί» η λεηλασία στη συνείδηση των πολιτών.
Ας χαρούμε λοιπόν τους νέους αυτοκινητόδρομους, όσο και όσοι μπορούμε ακόμα, γιατί σε λίγο οι περισσότεροι μόνο στα δελτία ειδήσεων θα μπορούν να τους βλέπουν. Οι πολλοί θα ζουν σε μικρά ανεξάρτητα «κρατίδια» αποκλεισμένοι όχι από σύνορα αλλά από μπάρες διοδίων.