Ο λογαριασμός για μια ακόμα φορά στις πλάτες των κατοίκων και επαγγελματιών. Σημαντική υστέρηση στην αποτελεσματική διαχείριση και ανακύκλωση των απορριμμάτων στην πόλη μας. Η Δημοτική Αρχή δεν αποδέχθηκε την πρόταση της Δημοτικής Παράταξης “Πολίτες σε Δράση Χαϊδαρίου” για μείωση των δημοτικών τελών στην καθαριότητα. Από τι ξεβολεύεται;
Αλεξάκης Δημήτρης, Δημοτικός Σύμβουλος, “Πολίτες σε Δράση Χαϊδαρίου”

Τόσο η παρούσα Δημοτική Αρχή μέχρι σήμερα όσο και η προηγούμενη θεωρούσαν και θεωρούν ότι οι κάτοικοι και οι επαγγελματίες στην πόλη του Χαϊδαρίου έχουν μόνο υποχρέωση να πληρώνουν τα τέλη καθαριότητας ενώ δεν έχουν κανένα δικαίωμα ως προς ποιo ύψος καλύπτεται η ανταποδοτικότητά τους.

Δηλαδή λειτουργούσαν και λειτουργούν μόνο εισπρακτικά, αφού τους βολεύει σαν πηγή εσόδων που διατίθεται να καλύψει παντός είδους ανάγκες, οι οποίες που δεν σχετίζονται με την ανταποδοτικότητα και την ισότιμη μεταχείριση όλων κατοίκων και επαγγελματιών της πόλης μας.

Στην πρόσφατη συνεδρίαση (10η – 28 Σεπτ. 2021) του Δημοτικού Συμβουλίου λήφθηκε απόφαση για τον καθορισμό τελών καθαριότητας και φωτισμού έτους 2022.

Τα τέλη παρέμειναν τα ίδια με αυτά του 2021 με την παρούσα Δημοτική Αρχή να εθελοτυφλεί απέναντι στην αύξηση της δαπάνης διαβίωσης κυρίως με βάση τις αυξήσεις στα είδη πρώτης ανάγκης, στην ηλεκτρική ενέργεια και στα καύσιμα.

Ήτοι, 1,69 ευρώ το τετραγωνικό μέτρο στις κατοικίες και βοηθητικούς χώρους και 4,49 ευρώ το τετραγωνικό μέτρο στους επαγγελματικούς χώρους.

Η Δημοτική μας Παράταξη έθεσε στη συνεδρίαση την ανάγκη μείωσης των δημοτικών τελών μόνο στους Γενικούς Συντελεστές κατά 10% στο επόμενο έτος και με πρόβλεψη για επιπλέον 10% κατά το 2023 και όχι οριζόντια όπως ειπώθηκε από άλλες δημοτικές παρατάξεις.

Δηλαδή είναι πρόκληση να συζητήσουμε για μειώσεις τελών σε Super Market που έχουν μαζέψει όλο το χρήμα και δεν είχαν καμία επίπτωση λόγω της πανδημίας, σε Διαγνωστικά Κέντρα, σε Ιδιωτικές Κλινικές, στις Τράπεζες κ.ά., που σχετίζονται με τους Ειδικούς Συντελεστές.

Κατά τη συζήτηση στην πρότασή μας για μείωση των τελών ο Αντιδήμαρχος κύριος Αργυρόπουλος, εισηγητής εκ μέρους της Δημοτικής Αρχής, αντέτεινε το επιχείρημα ότι, λόγω της έκτασης του Δήμου μας υπάρχει υπερκατανάλωση στα καύσιμα, αφού τα απορριμματοφόρα πηγαίνουν στις συνοικίες της Αφαίας και του Σκαραμαγκά οπότε οι δαπάνες στον τομέα της καθαριότητας είναι αυξημένες στο Δήμο μας!

Χωρίς βεβαίως να λάβει υπόψη το ότι το δρομολόγιο προς το ΧΥΤΑ Φυλής προς τον ΣΜΑ (Σταθμό Μεταφόρτωσης) στο Σχιστό περνάει από την Αφαία! Αλλά και χωρίς να προσμετρήσει αναλογικά ότι υπάρχουν και άλλοι Δήμοι, οι οποίοι αν και βρίσκονται σε πολύ μεγάλες αποστάσεις από τον ΧΥΤΑ Φυλής εντούτοις έχουν πολύ λιγότερα ανταποδοτικά τέλη σε κατοίκους και επαγγελματίες!

Αυτό συμβαίνει όταν δεν υπάρχει καμία συστηματική μελέτη του κόστους λειτουργίας της διαχείρισης απορριμμάτων για να έχει ο κάθε Αντιδήμαρχος αλλά και ο Δήμαρχος όχι αβασάνιστο αλλά τεκμηριωμένο λόγο καθώς και να υπάρχει δυνατότητα για συστηματικό σχεδιασμό!

Τέτοιου είδους επιχειρήματα υποτιμούν βεβαίως τη νοημοσύνη μας και εξηγώ με σαφή τρόπο, παραθέτοντας συγκριτικά στοιχεία με το τι συμβαίνει σε όμορους δήμους αλλά και σε άλλους (Χαλάνδρι, Βάρη – Βούλα – Βουλιαγμένη), όπου η αντίστοιχη Δημοτική Αρχή έχει καταφέρει με επαρκή οργάνωση να ανταποκρίνεται με σεβασμό στο περιβάλλον σε όφελος των κατοίκων και στην καλή προς το παρόν αλλά και στην καλλίτερη στη συνέχεια διαχείριση και ανακύκλωση των απορριμμάτων.

Στο Χαλάνδρι είναι αξιοσημείωτο να αναφερθεί ότι δύο απορριμματοφόρα κινούνται με βιοαπόβλητα (λύση για την υπερκατανάλωση!) που παράγονται από τα οργανικά απόβλητα, ενώ κάθε χρόνο διανέμεται στους κατοίκους, όπως συμβαίνει και σε άλλους Δήμους πλην του δικού μας, παραγόμενο κομπόστ από τα κλαδέματα για τα παρτέρια και τις γλάστρες στις κατοικίες τους.

Να επισημάνω ότι το αρχικό Τοπικό Σχέδιο Δράσης για τα απόβλητα στο Χαϊδάρι, επί του οποίου γίνεται επικαιροποίηση, εκπονήθηκε το 2015 από την προηγούμενη δημοτική αρχή χωρίς βεβαίως να έχουν εφαρμοστεί αυτά που γράφτηκαν για 4 χρόνια θητείας της.

Η υποχρέωση επικαιροποίησής του γίνεται με βάση το ισχύον θεσμικό πλαίσιο, διαδικασία η οποία ξεκίνησε το 2020 από την παρούσα Δημοτική Αρχή με πλουσιοπάροχη αμοιβή του μελετητή και βρίσκεται σήμερα στο στάδιο της οριστικής παράδοσης και παραλαβής της μελέτης από τη Δημοτική Αρχή.

Ποιά είναι η προβολή των επικαιροποιημένων στοιχείων της μελέτης, προς της τελικής παράδοσής της, στην οικονομική πολιτική από την παρούσα Δημοτική Αρχή και ποιο το ορατό όφελος για τους Χαϊδαριώτες και τις Χαϊδαριώτισσες;

Καμία και κανένα! Με βάση την ψήφιση της κανονιστικής απόφασης για τα τέλη του 2022!

Η οικονομική πολιτική παραμένει σταθερή και στα ίδια υψηλά τέλη καθαριότητας.

Στον πρώτο πίνακα που παρατίθεται παρακάτω μπορεί κάθε αναγνώστης και αναγνώστρια να διαπιστώσει ότι οι Δήμοι Ιλίου και Πετρούπολης με σχεδόν ταυτιζόμενο ποσοστό ανακύκλωσης με το Χαϊδάρι και το Αιγάλεω υπολειπόμενο κατά ένα μικρό ποσοστό αλλά με πολύ μεγαλύτερο πληθυσμό, άρα πολύ μεγαλύτερες λειτουργικές δαπάνες, έχουν δημοτικά τέλη λιγότερα σε ποσοστό 26 – 35% για τους κατοίκους και σε ποσοστό 25 – 30% για τους επαγγελματίες.

Τι σημαίνει στην πράξη τα λιγότερα τέλη κατά 26% για μια οικογένεια που μένει σε ένα σπίτι 100 τ.μ. αλλά και για μια επαγγελματική στέγη 100 τ.μ. στην τετραετία;

Σημαίνει 176,00 ευρώ μικρότερη δαπάνη για την οικογένεια και 467,00 ευρώ μικρότερη επιβάρυνση του επαγγελματία!

Και βέβαια με βάση την απόφαση της εκτελεστικής επιτροπής του ΕΔΣΝΑ (Ειδικός Διαβαθμιδικός Σύνδεσμος Νομού Αττικής) η εισφορά μπορεί να μειωθεί από 5% – 25% ανάλογα με τις επιδόσεις του κάθε Δήμου στην ανακύκλωση και στην επαναχρησιμοποίηση των υλικών. Άρα η εξοικονόμηση χρημάτων είναι πολύ μεγάλη με συνέπεια και οι ελαφρύνσεις σε κατοικίες και επαγγελματικές στέγες επίσης να είναι μεγάλες!

Αυτά είναι μεγάλα ζητήματα  στα οποία απαιτείται η πολυεπίπεδη συνεργασία και η συστηματική μελέτη και σχεδιασμό γιατί στα υπόλοιπα και καθημερινά από μόνη της η Διοίκηση έχει τη δυνατότητα και μπορεί να τα διεκπεραιώνει άμεσα και επαρκώς!

Επίσης είναι άξιο λόγου ότι ο Δήμος Βάρης – Βούλας – Βουλιαγμένης έχει έναντι του Χαϊδαρίου λιγότερα δημοτικά τέλη κατά 10% στις κατοικίες, 20% μικρότερη εισφορά στον ΕΔΣΝΑ με πολύ μεγαλύτερη δημοτική έκταση, ασύγκριτα μεγαλύτερη απόσταση από τον ΧΥΤΑ Φυλής σε σχέση με το Χαϊδάρι και μάλλον δεν αναζητά αβασάνιστα άλλοθι με υπερκαταναλώσεις καυσίμων, αλλά αποδίδει στην τοπική κοινωνία το σοβαρό αποτέλεσμα από τη διαχείριση των αποβλήτων!

Αν (σαν υπόθεση εργασίας) είχαμε στην πόλη μας την οικονομική πολιτική και πρακτικές όπως αυτές του Δήμου Χαλανδρίου και του Δήμου Βάρη – Βούλας – Βουλιαγμένης τότε με αναγωγή των δεδομένων θα μπορούσαμε να εξοικονομήσουμε ποσά 353.900 και 697.700 αντίστοιχα την τετραετία (Πίνακας 2).

Διόλου ευκαταφρόνητα ποσά πιστεύω για να μην δίνεται η δέουσα προσοχή!

Εξοικονόμηση χρημάτων γίνεται και στους Δήμους Αιγάλεω, Ιλίου και Πετρούπολης με παράλληλη ελάφρυνση κατοίκων και επαγγελματιών.

Ο Δήμος Περιστερίου έχει μικρότερα τέλη από το Χαϊδάρι αλλά χειρότερη θέση ως προς την περιβαλλοντική εισφορά και το τέλος ταφής που καταβάλλει στον ΕΔΣΝΑ.

Το συνολικό αποτέλεσμα από μια μείωση των συντελεστών κατά 10% το 2022 θα είχε σαν επίπτωση μια μικρή μείωση κατ’ ουσία στο συνολικό ποσό των ανταποδοτικών τελών που καταβάλλονται από κατοίκους και επαγγελματίες δεδομένου ότι για το 2022 έχουν ενσωματωθεί 80.000τ.μ. από τις συμπληρωματικές δηλώσεις κατοίκων και επαγγελματιών.

Δηλαδή αυξήθηκαν τα έσοδα από τα τέλη χωρίς να παράγονται επιπλέον απόβλητα.

Ας αξιολογήσει και η τοπική κοινωνία τα δεδομένα που παρατίθενται και τι ακριβώς θέλει.

Ο προγραμματικός λόγος των “Πολιτών σε Δράση Χαϊδαρίου” είναι σαφής και συνοπτικά εμπεριέχει :

  • Δράσεις ενημέρωσης/ευαισθητοποίησης πολιτών και μαθητών/τριών, ανάπτυξη βιωματικών δραστηριοτήτων με βασικό ζητούμενο τη διαλογή στην πηγή.
  • Συνολική διαχείριση των κλαδεμάτων και των βιοαποβλήτων, παραγωγή κομπόστ και χρήση του ως εδαφοβελτιωτικού.
  • Αξιοποίηση της βιομάζας για παραγωγή pellet (πέλλετ), το οποίο θα δίδεται σε συμπολίτες μας το χειμώνα, στο πλαίσιο αντισταθμιστικών δράσεων για την καταπολέμηση της ενεργειακής φτώχειας.
  • Δημιουργία γωνιών ανακύκλωσης και Μικρών Πράσινων Σημείων, για την χωριστή εναπόθεση ανακυκλώσιμων ή για την επαναχρησιμοποίηση τους σε συνδυασμό με τη διαλογή στην πηγή καθώς και δημιουργία μεγάλου πράσινου σημείου με διαδημοτική συνεργασία για τη βέλτιστη αξιοποίηση της ανακύκλωσης για την εξασφάλιση εσόδων στο Δήμο μας.
  • Δράσεις εναλλακτικής διαχείρισης οργανικών απορριμμάτων εθελοντών-νοικοκυριών πιλοτικά.
  • Διανομή δωρεάν σε κατοικίες κάδων κομποστοποίησης ή κομποστοποιητών γειτονιάς.
  • Εφαρμογή του θεσμικού πλαισίου για να ωφεληθεί ο Δήμος μας από την ανακύκλωση των αποβλήτων και την επαναχρησιμοποίηση δευτερογενών υλικών.
  • Αξιοποίηση ευρωπαϊκών πιλοτικών προγραμμάτων καθώς και συνεργασιών με Επιστημονικά Ιδρύματα (το Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής, το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο κ.τ.λ), για τη σχεδίαση σύγχρονου συστήματος διαχείρισης απορριμμάτων με ορίζοντα τα Μηδενικά Απόβλητα.
  • Τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας, με ενσωμάτωση των αρχών και των προβλέψεων της Κοινωνικής και Αλληλέγγυας Οικονομίας, μέσα από φορείς Κοινωνικής Οικονομίας σε συνεργασία με τη Δημοτική Αρχή.

Καταλήγει δε στο ακόλουθο βάσιμο συμπέρασμα:

Η εφαρμογή της εναλλακτικής διαχείρισης των αποβλήτων θα οδηγήσει στη μείωση των σημερινών ανταποδοτικών τελών κατά 20% τουλάχιστον στην τετραετία στις κατοικίες και ανάλογα στις επαγγελματικές στέγες.

            Κατ’ επανάληψη πολλαπλές πτυχές του θέματος αλλά και ρεαλιστικές προτάσεις είχαν τεθεί με δημόσιο τρόπο από τους πρώην δημοτικούς συμβούλους των Πολιτών σε Δράση Χαϊδαρίου Θοδωρή Σπηλιόπουλο και Κώστα Φωτεινάκη.

Τι θα μπορούσε να κάνει η παρούσα Δημοτική Αρχή, πλέον των ανωτέρω, μέχρι σήμερα;

  • Στο Υπουργείο Περιβάλλοντος και το αντίστοιχο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα “ΥΜΕΠΕΡΑΑ” θα μπορούσε να είχε υποβληθεί πρόταση για χρηματοδότηση σε ποσοστό 100% αγοράς εξοπλισμού για τη διαχείριση πράσινων αποβλήτων.
  • Σύναψη διαδημοτικής συνεργασίας για δημιουργία και λειτουργία διαδημοτικής μονάδας κομποστοποίησης. Ο Δήμος θα μπορεί να αυτοδιαχειρίζεται τα πράσινα απόβλητα  και η απόσβεση μπορεί να επιτευχθεί σε 3 χρόνια ενώ η εξοικονόμηση χρημάτων είναι πάρα πολύ μεγάλη.
  • Αξιοποίηση των καφέ κάδων συλλογής βιοαποβλήτων και του απορριμματοφόρου που είναι παρκαρισμένο χωρίς αντικείμενο εργασίας.

Το οικονομικό όφελος που θα προκύψει για τον Δήμο εκτιμάται να ξεπερνά κατά προσέγγιση τα 150.000ευρώ.

Επίσης στην συνολική ποσότητα αποβλήτων για το 2019, η οποία ανέρχεται σε 21.069,91tn, το 40% αναλογεί σε βιοαπόβλητα. Αν το 50% εξ αυτών αξιοποιηθούν από τον Δήμο, δηλαδή  4.214tn με μια μείωση 20% στην περιβαλλοντική εισφορά των 57,90ευρώ έτους 2021 ανά τόνο λόγω της επίδοσης, τότε η εισφορά στον ΕΔΣΝΑ με την έκπτωση γίνεται 46,32ευρώ/tn και το οικονομικό όφελος για την πόλη μας εκτιμάται κατά προσέγγιση πλέον των 180.000€ ετησίως.

Οι “Πολίτες σε Δράση Χαϊδαρίου” συνεχίζουμε με δημόσιο τρόπο να βάζουμε στο τραπέζι των συζητήσεων θέματα με ουσιαστικό, θετικό όφελος για τους κατοίκους της πόλης μας, τους εργαζόμενους και τους επαγγελματίες. Αυτή είναι η πάγια θέση μας σαν αντιπολίτευση, η θέση της δημιουργικής σύνθεσης των απόψεων  και της παραγωγικής συζήτησης.

Η λήψη ανάλογων αποφάσεων βεβαίως δεν είναι στο χέρι μας. Απαιτείται διάθεση για ουσιαστικό διάλογο στο Δημοτικό Συμβούλιο με θέσεις επεξεργασμένες για προκληθεί σύνθεση απόψεων. Έχουμε αποδείξει επανειλημμένα ότι υπάρχει δυνατότητα να συμφωνήσουμε σε σημαντικά θέματα για το τοπικό καλό.

Επαναλαμβάνω δε ότι, η πολιτική ταυτότητα δεν χάνεται, όταν υπάρχει σαφής και συνεπής προγραμματικός λόγος αλλά και διάθεση για συνεχή δημοκρατικό και παραγωγικό διάλογο.

Η ικανοποίηση αναγκών και η δημιουργία συνθηκών αξιοπρεπούς διαβίωσης για τον μέσο κάτοικο και επαγγελματία της πόλης θέλει γνώση, συστηματική μελέτη, τόλμη και αρετή.

Φαίνεται ότι έχουμε σοβαρό έλλειμμα διαχρονικά στην τοπική διακυβέρνηση!

Αλεξάκης Δημήτρης,

Δημοτικός Σύμβουλος

“Πολίτες σε Δράση Χαϊδαρίου”