Στο Χαϊδάρι, πληρώνουμε τον κατιμά για φιλέτο. Ως πότε θα “στραγγίζεται” η χώρα;

Χαϊδάρι Σήμερα Μακάρι να πουλούσαν το Ελληνικό, όσο αγοράζουν το μπαζωμένο νταμάρι στο Χαϊδάρι!!! 1
Παρά την πολύχρονη προσπάθειά μας να αντιμετωπιστεί με πραγματικά δεδομένα η υπό εξέλιξη απαλλοτρίωση του μπαζωμένου νταμαριού στην οδό Μάνης στο Άνω Δάσος (ΟΤ 388), που σχετίζεται με την πράξη ένταξης 2/87, έως τώρα δεν είδαμε κάτι θετικό. Είναι άμεσος ο κίνδυνος να εκταμιευτούν από τον Δήμο Χαϊδαρίου εκατομμύρια ευρώ για έναν (γεωτεχνικώς) κατιμά και όχι για ένα (πολεοδομικώς) φιλέτο!
Αεροφωτογραφία του 1960, όπου διακρίνεται το νταμάρι, πάνω από την οδό Αφροδίτης, σε όλη του την έκταση. Όταν κοιτάς από ψηλά, που έλεγε και Κ. Χατζής, βλέπεις πολλά… Φρόντισαν οι δημοτικοί μας άρχοντες να φτάσει το τεκμήριο αυτό στο δικαστήριο; 

 

Χαϊδάρι Σήμερα Από την Αλβανία… στον Σκαραμαγκά! 1Γράφει ο Κίμων Ε. Φουντούλης 

 

Η έκταση είναι προβληματική. Έχει την ΧΕΙΡΟΤΕΡΗ κατηγορία εδάφους, σύμφωνα με τον ισχύοντα αντισεισμικό κανονισμό, με πάχος επιχώσεων 20μ.
κατά θέσεις -σύμφωνα και με τα πρόδρομα αποτελέσματα γεωηλεκτρικής διασκόπησης
που βρίσκεται σε εξέλιξη, με πρωτοβουλία όχι του Δήμου, που καλείται να πληρώσει, αλλά ιδιωτών, που αγωνιούν για το άρμεγμα του ταμείου! Αλλά και με γυμνό μάτι, είναι ορατό εμφανές πάχος άνω των 4μ. στο πρανές επί της οδού Μάνης.
Για την έκταση 8,3 περίπου στρεμμάτων, σύμφωνα με την δικογραφία, προσδιορίστηκε τιμή
600 ευρώ ανά τ.μ. (!) μετά από δικαστική διαδικασία, που κινήθηκε με πρωτοβουλία
ορισμένων εκ των φερόμενων ως συνιδιοκτητών της έκτασης. Δηλαδή, προκύπτει
αρχική “αποζημίωση” 4.980.000 ευρώ… Σάς έπιασε ζαλάδα; Μήπως κι εσάς κύριοι υποψήφιοι δήμαρχοι;
Ποιος θα πληρώσει το ποσό, όπου αυτό καταλήξει, μετά την εισφορά σε γη και όποια άλλη απομείωση δεχτούν τα δικαστήρια;
ΕΜΕΙΣ!
Με τα δημοτικά μας τέλη. Σημειωτέον πως ήδη έχει δοθεί οικόπεδο προς αποζημίωση,
παρότι στα δικαστήρια εκκρεμεί αναγνώριση δικαιούχων…
Παρότι με σωρεία εγγράφων στον Δήμο Χαϊδαρίου (που δεν γνωρίζουμε σε
ποιους χρεώθηκαν) και δημοσιευμάτων στον τοπικό Τύπο, επισημάναμε τον
γεωτεχνικό παράγοντα, τουλάχιστον από το 2010 (όταν καταφέραμε, δίχως ενημέρωση
από τη δημοτική αρχή, να πρωτοσυνθέσουμε τα διαθέσιμα στοιχεία), έως σήμερα, δεν
προκύπτει ότι ο Δήμος Χαϊδαρίου προσήλθε  στην δικαστική διαδικασία με τεκμηρίωση 
για τα πραγματικά στοιχεία προσδιορισμού τιμής. Ποια είναι αυτά:

Σύμφωνα με τον ελληνικό αντισεισμικό κανονισμό (ΕΑΚ), οι “χαλαρές αποθέσεις” (και μάλιστα
σε “έντονες κλίσεις”) μπάζων, όπως στο μπαζωμένο λατομείο στο Άνω Δάσος, ανήκουν στη χειρότερη κατηγορία εδαφών και σε σχετικές μελέτες για ανάλογες περιοχές χαρακτηρίζονται ΑΚΑΤΑΛΛΗΛΕΣ για ΔΟΜΗΣΗ!!! Υπάγονται στην κατηγορία Χ (βλέπε πίνακα) και σε συνδυασμό με την έντονη κλίση
και το μεγάλο πάχος, απαιτούνται και
έργα προστασίας των κατάντη κατασκευών και υποδομών, από τους ιδιοκτήτες της μπαζωμένης έκτασης. Όμως, παρά τις προσπάθειές μας, παρά την ύπαρξη Τεχνικής Υπηρεσίας με γνώση περί τη νομοθεσία, ΔΕΝ ΠΡΟΚΥΠΤΕΙ να προβλήθηκε το σαφές μειονέκτημα της παραπάνω έκτασης, με αναφορά στην ισχύουσα νομοθεσία, ώστε το δικαστήριο να κρίνει με τον ορθότερο δυνατό τρόπο.

 

Τριάντα χρόνια από την ένταξη στο σχέδιο, τρεις δήμαρχοι (κκ. Κυριάκος , Κωνσταντίνος , Δημήτρης Μαραβέλιας) και πολλοί αντιδήμαρχοι τεχνικών αλλά και οικονομικών υπηρεσιών και κανείς δεν προκύπτει να έχει πει δημόσια, πλην της Νομικής Υπηρεσίας (που έσωσε την τιμή
του Δημοσίου, μαχόμενη όμως δίχως
όπλα / τεκμήρια γεωλογικής ακαταλληλότητας / μάρτυρες δίχως λάθος παρομοιώσεις- και να πεις ότι αρνηθήκαμε ποτέ την συνδρομή μας; Ουδείς όμως την ζήτησε!), ότι εκεί υπάρχει “κουσούρι”,η έκταση έχει δραματικά μειωμένη αξία λόγω προβληματικών εδαφών. Πόσο μάλλον που παρατηρούνται εδαφικές διαρρήξεις, στο παρελθόν κύλησαν βράχοι και σε έντονες βροχοπτώσεις υπήρξαν λασπορροές.Η παραπάνω έκταση χρειάζεται έργα φροντίδας για αποφυγή κατολισθήσεων
και οποιαδήποτε απόπειρα δόμησης συνεπάγεται δυσβάστακτο κόστος και
κινδύνους.
Θα επένδυαν άραγε σε τέτοια γη οι κ.κ. Κ. Ντηνιακός,
Κ. Σπηλιόπουλος, Δ. Μαραβέλιας, τις οικονομίες της οικογένειάς τους;
Kι αν
σήμερα οι ελεύθερες εκτάσεις είναι λιγοστές, αυτό δεν συνέβαινε το 1985, όταν
καλυπτόταν μέσω αυτής οι απαιτούμενες  εκτάσεις για πράσινο στο Άνω Δάσος.
Γιατί δεν ανέδειξαν εγκαίρως την ιδιαιτερότητα αυτής της έκτασης; Υπάρχουν
μηχανικοί ή/και εργολάβοι που θα την προτιμούσαν από μια γειτονική με υγιή
βράχο και ανάλογη τιμή; Γιατί να πληρώσουν αδρά γι’ αυτήν οι Χαϊδαριώτες, γιατί
να διακινδυνεύσουμε ανέγερση δημόσιων κτιρίων σε τέτοιο υπέδαφος, πόσο θα
πληρώσουμε παραπάνω, γιατί δεν έχει έως τώρα προσδιοριστεί το υπερβάλλον κόστος
τέτοιου εγχειρήματος;
Γιατί δεν κατάφερε η πόλη να παρουσιάσει εγκαίρως τα πραγματικά δεδομένα; Μήπως δεν ήταν γνωστό πως στα πρώην λατομεία και ειδικά τα μπαζωμένα υπάρχουν προβλήματα;
Αναζήτησαν οι παραπάνω, νυν και πρώην υπεύθυνοι, τεχνική βοήθεια για να
αποτυπωθεί ορθά, σε νομικό επίπεδο, η οφθαλμοφανής αλήθεια; Γιατί εξακολουθούν
να χαρακτηρίζουν οι αρμόδιοι την έκταση αυτή πρακτικά ως δομήσιμη με χαρακτηρισμό “Κοινόχρηστος Χώρος – Πάρκο – Πολιτισμός – Κλειστό Γυμναστήριο”; (!!!) Δηλαδή και κτίριο συνάθροισης κοινού, μεγάλης “σπουδαιότητας Σ3”!!!Ποιον ωφελεί αυτή η παραμένουσα αποτύπωση, ενόσω έχουν γίνει 200 σχεδόν τροποποιήσεις σχεδίου της περιοχής τα τελευταία χρόνια; Γιατί δεν ορίστηκε συντελεστής δόμησης μηδέν (0);
Γιατί στην προσπάθεια αυτή παραμένουμε συνεπείς, μόνο ο Κ. , ο Γ. Τερζάκης και ο υπογράφων, ακόμη και τώρα που όσοι προετοιμάζονται για εκλογές μαζεύουν
ψήφους; Γιατί εμείς επιμένουμε να προτάσσουμε την προάσπιση των δημοτικών
οικονομικών και της δημοτικής περιουσίας.
Στο τελευταίο ερώτημα η απάντηση είναι απλή: Χωρίς την βάση αυτή, δηλαδή το ξεκαθάρισμα και διασφάλιση αυτών που οφείλονται προς το Δήμο, αλλά και την ελαχιστοποίηση όσων οδηγείται να πληρώσει ο Δήμος, η οικονομική δυνατότητα για ελάφρυνση στους δημότες είναι εξαιρετικά περιορισμένη και η ανάπτυξη του Δήμου
μας με δικούς του πόρους πρακτικώς αδύνατη.
Πού είναι όμως οι άλλοι υποψήφιοι δήμαρχοι και σύμβουλοι; Για τον κ. Ε. Ντηνιακό ίσως
είναι δύσκολο να τοποθετηθεί, επιδιώκει όμως το “ξανά” και “μεγάλωσε μέσα στην
αυτοδιοίκηση” που δεν απέτρεψε αυτή την προβληματική πορεία, που δεν κατάφερε
να δημιουργήσει δομές υπεράσπισης του δημόσιου συμφέροντος “παντός καιρού”,
δίχως μισές αλήθειες. Ο κ. Η.  όμως; Ως μηχανικός και μάνατζερ τι έχει
να πει; Τόσο καιρό που γράφουμε γιατί δεν πρότεινε, δεν πάλεψε μια λύση; Στο Δήμο συζητάνε για σχολείο, εκεί… στα μπάζα. Είναι ενήμερος;
Η κα Ε. Καμπόλη, ο κ. Τ. Λυμπέρης και οι άλλοι της δημοτικής
αρχής Μαραβέλια, γιατί δεν διευκόλυναν την διευκρίνιση των γεωτεχνικών χαρακτηριστικών, ώστε οι νομικές υπηρεσίες να προχωρήσουν με περισσότερα και στέρεα, εδρασμένα στον αντισεισμικό κανονισμό (ΕΑΚ 2000), επιχειρήματα; Εμείς το δημοσιεύσαμε
άνοιξη του 2010 ανάμεσα στα δικαστήρια και με αρμόδιο αντιδήμαρχο τον κ. Μ. Λιακόπουλο. Η κα Καμπόλη μας διαβεβαίωνε (6/6/2011) πως είχε κληθεί το Ινστιτούτο
Γεωλογικών Μελετών και Ερευνών. Γιατί το όμως το ΙΓΜΕ έφτασε προ λίγων ημερών,
αφού είχε προηγηθεί αναφορά του γράφοντος και προανάκριση από το Αστυνομικό Τμήμα
Χαϊδαρίου;
Ο κ. Μ.  και η παράταξή του πότε θα αγωνιστούν για την διαφύλαξη της τσέπης
των δημοτών από παράγοντες εκτός μνημονίου; Αντιστοίχως, οι του ΣΥΡΙΖΑ; Πόσω μάλλον που την μάχη ξεκινήσαμε με το κ. Δ. Βίτσα. Τόσα στελέχη νομικοί,
μηχανικοί, με πολιτική εμπειρία κι ούτε ένα λιθαράκι; Πάντως το μπαζωμένο νταμάρι
δεν έχει “κάγκελα” αλλά έχει άφθονο χώρο για ανάρτηση πανό….
Οι κ.κ. Α. Μποζίκας και Κ. Φουρλής με αυτοδιοικητική εμπειρία και νομικές γνώσεις, νιώθουν την ανάγκη αυτοκριτικής για την σύμπλευσή τους,με επικίνδυνες (τουλάχιστον για τα δημοτικά οικονομικά) επιλογές; Πώς θα παρέμβουν;
(Συγνώμη αν ξέχασα κάποιον υποψήφιο, αλλά οι εξελίξεις τρέχουν και οι νέες αρχηγίες ή/και συγχωνεύσεις μοιάζουν προ των πυλών).
H επόμενη δημοτική αρχή θα αντιμετωπίσει μεγάλες δυσκολίες και προκλήσεις και στον τομέα της δημοτικής περιουσίας. Στο κείμενο που ακολουθεί επιχειρείται η ενημέρωση
και ενεργοποίηση των συναρμόδιων κυβερνητικών και διοικητικών μηχανισμών
με αφορμή την εμπειρία στο Δήμο μας, ώστε να προληφθούν ή/και να διορθωθούν
ανάλογα προβλήματα. Όποιος μπορεί να συμβάλει στην προσπάθεια θα’ναι
καλόδεχτος. Εμείς αναζητάμε πάντα  εργάτες αυτοδιοίκησης ως συν-εργάτες!
Η μάχη για να αποφύγει τα χειρότερα ο δήμος μας θα ‘ναι δύσκολη. Εάν έχετε αποδείξεις
για καλύτερους υπερασπιστές του συλλογικού μας συμφέροντος στο Χαϊδάρι,
αγνοήστε μας! Εάν όχι, διαδώστε το μήνυμα μας!* Υποψήφιος Δημοτικός Σύμβουλος
“Κώστας Ασπρογέρακας – ΔΙΑΦΑΝΟΣ ΔΗΜΟΣ”

ΑΠΟΖΗΜΙΩΣΗ
ΑΚΑΤΑΛΛΗΛΩΝ ΓΙΑ ΔΟΜΗΣΗ ΕΚΤΑΣΕΩΝ /
ΟΙΚΟΠΕΔΩΝ 
ΛΟΓΩ ΡΥΜΟΤΟΜΙΑΣ κ.ά. ΔΗΜΟΣΙΩΝ
ΕΡΓΩΝ
Διασφάλιση
συμφερόντων δημοσίου
ΤΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑ
 
Το δημόσιο ή ΟΤΑ καλούνται να αποζημιώσουν ιδιοκτήτες εκτάσεων ή/και οικοπέδων ακατάλληλων για δόμηση σε τιμές δυσανάλογες προς τις πραγματικές δυνατότητες χρήσης
αυτών.
Παραδείγματα από το Δήμο Χαϊδαρίου
 
1. Στο Δ. Χαϊδαρίου, εντός σχεδίου (Λ. Αθηνών  -Ηρακλέους – Πλουτάρχου) αποκτήθηκαν
15 στρέμματα επιχωματωμένης «λίμνης» -πρώην λατομείου αργίλου-, με κόστος 1,1
δισ. δρχ. σε τιμές 2001 (3.228.173,15 ευρώ), δηλαδή 215,20 ευρώ ανά τ.μ. (απόφαση δικαστηρίου).
2. Επίσης για πρώην λατομείο αδρανών που επίσης εντάχθηκε στο σχέδιο
(Μάνης – Κοτοπούλη – Βεργίνας – Παξινού), επιχωματωμένο με άγνωστη σύνθεση
αποθέσεων, εμφανώς χαλαρούς σχηματισμούς (μπάζα), ύψος αποθέσεων άνω των 20m
κατά θέσεις και έντονη κλίση, στο οποίο ήδη έχει κατασκευαστεί σε μικρό μόνο
μήκος “τοίχος αντιστήριξης” και “στραγγιστήριο”, όπου σημειώθηκαν
πτώσεις βράχων και καταγράφονται εδαφικές διαρρήξεις, η τιμή μονάδας σε
τμήμα αυτού προσδιορίστηκε στο αρμόδιο δικαστήριο σε 600,00 ευρώ ανά τ.μ., δηλαδή
για έκταση 8,3 περίπου στρεμμάτων προκύπτει αρχική “αποζημίωση” 4.980.000 ευρώ, εφόσον δεν ανατραπεί η εκτίμηση αξίας γης για τους υπόλοιπους δικαιούχους (εκκρεμεί
ο προσδιορισμός εισφοράς σε γη που αναμένεται να μειώσει το ποσό, αλλά
ενδεχομένως και η εξαίρεση δρόμων).
3. Τέλος για άλλο επιχωματωμένο πρώην λατομείο αδρανών (Μακεδονίας) με ιδιαίτερα έντονη κλίση πρανούς έχει τεθεί από πλευράς φερόμενων ως ιδιοκτητών θέμα αποζημίωσης.
Και στις τρεις περιπτώσεις οι εδαφικοί σχηματισμοί, δηλαδή οι επιχωματώσεις (μπάζα)
κατατάσσονται στην χειρότερη – δυσμενέστερη κατηγορία (Χ) του Ελληνικού
Αντισεισμικού Κανονισμού (ΕΑΚ 2000, όπως ισχύει έως σήμερα) και μάλιστα ανεξαρτήτως
των κλίσεων (περιπτώσεις β και γ των παραδειγμάτων μας) σε συνέπεια όσων
επιβάλλει επιστήμη και τεχνική.
Οποιαδήποτε κατασκευή σε τέτοιες συνθήκες προϋποθέτει γεωτεχνική έρευνα και με δεδομένη την άγνωστη και πιθανότατα ανομοιογενή σύσταση, το κόστος της έρευνας και μόνο θα κυμανθεί σε υψηλότατα επίπεδα. Το κόστος κατασκευής κατά κανόνα υπερβαίνει
το 150% της συνήθους κατασκευής, ενώ συχνά υπέρ-διπλασιάζεται.
Από τις παραπάνω εκτάσεις έχουν χαρακτηριστεί οι (1) και (3) ως χώροι πρασίνου. Στην (1)
κατασκευάστηκε επί λωρίδας 6 στρεμμάτωνοδός σύνδεσης με το ΑΤΤΙΚΟΝ Νοσοκομείο, μετά από έργα εξυγίανσης υπεδάφους. Για την (2) προβλέπεται «Κ.Χ. – Πάρκο,
Πολιτισμός!, Κλειστό Γυμναστήριο!», δηλαδή και κτίρια συνάθροισης κοινού! Όπου σύμφωνα με ΕΑΚ 2000 εφαρμόζεται και υψηλότερος συντελεστής σπουδαιότητας
κτιρίων (Σ3).
ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΕΣ ΔΥΝΑΤΟΤΗΤΕΣ ΧΡΗΣΗΣ
 
Στην πραγματικότητα, τα οικόπεδα – γήπεδα υπό κλίση σε μπαζωμένα λατομεία ενδέχεται
να αποδειχθούν ακατάλληλα ακόμη και για χρήση πρασίνου, τουλάχιστον σε
τμήματά τους. Κι αυτό γιατί οι ρίζες των δέντρων συγκρατούν, όπως γενικώς
πιστεύεται, το επιφανειακό έδαφος, διευκολύνουν όμως και τη διείσδυση του
νερού, που συνδέεται άμεσα με κατολισθητικά φαινόμενα. Κι αυτός ακριβώς είναι ο
κίνδυνος σε τέτοιες περιπτώσεις. Έτσι αντί φυτεύσεων συχνά χρειάζεται η κάλυψη
του εδάφους (μόνωση) με ειδικά υλικά για στράγγιση ομβρίων και περιορισμό
κατολισθητικού κινδύνου.
ΒΛΑΒΗ ΤΟΥ ΔΗΜΟΣΙΟΥ
 
Με όλα τα παραπάνω προκύπτει πως το Δημόσιο –Δήμος, φορολογούμενοι- αναλαμβάνουν
την φροντίδα προβληματικών εκτάσεων / χώρων (το πρόβλημα αφορά τρεις διαστάσεις).
Σωστά η Πολιτεία αναλαμβάνει αυτή την μετα-φροντίδα, μιας και δεν επιτρέπεται
η ασφάλεια της πόλης να επαφίεται στην οικονομική δυνατότητα ή/και διάθεση
των αρχικών ιδιοκτητών. Είναι όμως επαχθής απαλλοτρίωση / ρυμοτόμηση η
απόκτηση μιας τέτοιας έκτασης για το Δημόσιο και η οικονομική σύμβαση ή
απόφαση δικαστηρίου για αποζημίωση αποδεικνύεται λεόντεια υπέρ του
ιδιοκτήτη. Ο οποίος στις περιπτώσεις αυτές δεν στερείται πραγματικής αξίας
περιουσιακού στοιχείου, αντιθέτως απαλλάσσεται αστικής ευθύνης από
ενδεχόμενο δυστύχημα (πρόκειται  για  ανθρωπογενή δημιουργία συνθηκών
κινδύνου).
Σημειώνεται πως ο εκμεταλλευτής / ιδιοκτήτης του
όποιου λατομείου, που περιέρχεται στο Δημόσιο μπαζωμένο, έχει εισπράξει:
  • για την εξόρυξη ορυκτών
  • για την απόθεση μπάζων και
  • εισπράττει για την μεταφορά διαχείρισης
    κινδύνου που αυτός δημιούργησε,
    μεταβιβάζοντάς τον στο Δημόσιο – Δήμο
    – φορολογούμενους.

ΠΡΟΤΑΣΗ ΔΙΚΑΙΑΣ ΑΠΟΤΙΜΗΣΗΣ

 
Είναι καιρός η αντικειμενική δυνατότητα, δηλαδή η ακαταλληλότητα για δόμηση τέτοιων
παραδειγμάτων, να προσδιοριστεί με σαφήνεια ως προς την αρνητική κατ’
ουσία χρήση γης, που εμπεριέχουν και να οριστεί με σχετική νομοθετική ρύθμιση, ώστε τα αρμόδια όργανα να διαθέτουν αντικειμενικότερα εργαλεία για να
διασφαλιστούν τα συμφέροντα του Δημοσίου, ιδίως στις τρέχουσες συνθήκες βαθιάς
οικονομικής κρίσης και οικονομικής αδυναμίας του Δημοσίου. Σύμφωνα με
πληροφορίες μας, ο θεσμός των “Πιστοποιημένων Εκτιμητών” και των διαδικασιών που
ακολουθούν έχει δώσει ρεαλιστικότερες αποτιμήσεις.
ΔΙΕΡΕΥΝΗΣΗ ΑΝΑΛΟΓΩΝ ΠΕΡΙΠΤΩΣΕΩΝ
 
Το πρόβλημα των ακατάλληλων προς δόμηση/ κατασκευή
[ή κατ’ ελάχιστον προβληματικών, δηλαδή με υψηλό κόστος (δυσανάλογο) κατασκευών],
εκτάσεων / οικοπέδων, εκτός των αστικών περιπτώσεων όπως οι προαναφερθείσες,
αφορά και περιπτώσεις εκτός σχεδίου ή και οικισμών όπως οι “κατολισθαίνοντες” του πρόσφατου μεταπολεμικού παρελθόντος.
Θυμίζουμε τις μετακινήσεις οικισμών ακριβώς λόγω ακαταλληλότητας προς
περαιτέρω δόμηση και διαμονή (τότε).
Ίσως είναι ευκαιρία, λοιπόν, να διασαφηνιστεί και το θέμα των απαλλοτριώσεων επί ανάλογων εδαφών σε περιπτώσεις δημόσιων έργων κ.ά., ώστε τα δικαστήρια να διαθέτουν αντικειμενικότερο νομικό υπόβαθρο προς
όφελος του δημόσιου συμφέροντος.
Κίμων


Σχετικό δημοσίευμα: