Αγωγός αποχέτευσης πάνω στην αρχαία Ιερά Οδό! Τεράστιο ρίσκο για το τοπίο και την ανάπτυξη της πόλης

Η δημοτική
αρχή Μαραβέλια εμφανίζεται να προωθεί
την αναγκαία για την Αφαία αποχέτευση
κατά τρόπο που εγκυμονεί κινδύνους
για την ανάδειξη και προστασία της
Αρχαίας Ιεράς Οδού και τυχόντων μνημείων, αλλά έχει και υψηλό λειτουργικό και κατασκευαστικό
κόστος, καθώς και αμφίβολο χρόνο
αποπεράτωσης.

Γράφει ο ΚΙΜΩΝ ΦΟΥΝΤΟΥΛΗΣ

Δεξιά του δρόμου (ρεύμα καθόδου προς Ελευσίνα) θα γίνουν εκσκαφές
για την τοποθέτηση αγωγού και συνοδών έργων.
Πιο συγκεκριμένα,
επέλεξε λύση όδευσης του αποχετευτικού
αγωγού από Αφαία (επίπεδο θάλασσας)
ψηλότερα στο Δαφνί, όπου θα φτάνουν τα
λύματα με αντλιοστάσια, δηλαδή με υψηλό
ενεργειακό κόστος για όλο το κύκλο ζωής
του έργου
(50-100 και πλέον χρόνια).
Σύμφωνα με τον δήμαρχο κ. Μαραβέλια, δεν
μπορούσε να αξιοποιηθεί ο υπάρχων
βιολογικός καθαρισμός των Ναυπηγείων,
ώστε να μην χρειάζεται μεγάλο έργο
μεταφοράς. Γιατί όμως δεν διερευνήθηκε
(εάν διερευνήθηκε σοβαρά και η προηγούμενη)
λύση αυτόνομου μικρού βιολογικού στην
ακτή Σκαραμαγκά, επί της ιδιοκτησίας
του Δήμου Χαϊδαρίου, διασφαλίζοντας
την;
Η δημοτική
αρχή σαφώς αρνείται να υπερασπίσει την
υπόθεση της ακτής. Αντιθέτως παίζει
επικοινωνιακά προετοιμάζοντας βιομηχανική
περιοχή (ΒΙ.ΠΕ). Εφόσον όμως επιλέχθηκε
μεταφορά προς Δαφνί, γιατί δεν επιλέχθηκε
η διαδρομή δίπλα στο νότιο (προς Αιγάλεω
Όρος) ρεύμα της Λ. Αθηνών – Κορίνθου
(ρεύμα ανόδου προς Αθήνα) παρά προτιμήθηκε
η πλευρά της καθόδου (βόρειο –  ρεύμα προς
Κόρινθο); 

Στην πλευρά αυτή, ευτυχώς
βορειότερα του ρέματος (προς Ποικίλο
Όρος) έχουν βρεθεί ίχνη της Αρχαίας
Ιεράς Οδού.
Θυμίζουμε πως για αυτό τον
αρχαιολογικό χώρο έχει επιβληθεί και
προβλέπεται ανάδειξη και προβολή στο
Γενικό Πολεοδομικό Σχέδιο του Χαιδαρίου.
Πράγμα που σημαίνει και αναπτυξιακή
προβολή και δυνατότητα για το Δήμο
Χαϊδαρίου, θέσεις εργασίας, εισόδημα,
υπέρβαση κρίσης… Ποιος δεν θέλει τη δυνατότητα πολιτιστικής και
φιλοπεριβαλλοντικής ανάπτυξης με
οικονομικά οφέλη για την πόλη και τη
χώρα; Ο δήμαρχος κ. Μαραβέλιας είναι
και Αναπληρωτής Γραμματέας Αυτοδιοίκησης
της Νέας Δημοκρατίας, επιλογή του
Πρωθυπουργού κ. Σαμαρά, που διέτελεσε
και Υπουργός Πολιτισμού. Ως δήμαρχος
παίρνει το ρίσκο να πληγωθεί ανεξίτηλα
το τοπίο και η προοπτική ανάπτυξης,

υποχρεώνοντας την συνύπαρξη μνημείου
– περιπάτου τουριστών με αντλιοστάσια
κ.ά. (διάβασε την πρόταση αξιοποίησης «Η αρχαία Ιερά Οδός καταλύτης ανάπτυξης για το Χαϊδάρι«).
Ήδη από το 1985 (προ της εγκρίσεως του (ΓΠΣ
Χαϊδαρίου το 1990 και 1992) προβλέπεται
«Ζώνη προστασίας χώρων ιστορικού
ενδιαφέροντος» εκατέρωθεν τής Ε.Ο. Αθηνών –
Κορίνθου (πράσινο χρώμα).
Αντιστοίχως στο κείμενο του ΓΠΣ προβλέπεται
για τον άξονα της Ιεράς Οδού «δημιουργία
αρχαιολογικού πάρκου και ανάδειξη του ιστορικού
και μνημειακού χαρακτήρα της».
Γιατί άραγε;
Μήπως δεν ξέρει ότι μόλις ο εργολάβος
του έργου (προϋπολογισμού 4.700.000 ευρώ)
βρει αρχαιότητες το κόστος θα εκτοξευθεί
και το έργο αποχέτευσης θα καθυστερήσει
ενδεχομένως επί μακρόν; Μήπως αυτό
ακριβώς επιδιώκουν οι της δημοτικής
αρχής και οι μηχανικοί της Τεχνικής Υπηρεσίας κ.κ. Νικολακόπουλος και
Παρασκευάς; Γι’ αυτό δεν απαίτησαν (την
υποχρεωτική στη φάση περιβαλλοντικής
αδειοδότησης) γνωμοδότηση και συνεργασία
με την αρμόδια Αρχαιολογική Υπηρεσία,

πρίν κλειδώσει ο προϋπολογισμός του
έργου; Μήπως ξεκάθαρα τους φοβίζει η
δυνατότητα ανάδειξης της αρχαίας Ιεράς
Οδού, αλλά και κάθε ανάλογης σύννομης
αναπτυξιακής δραστηριότητας με διάχυση
σ’ όλη την πόλη;
Ευχόμαστε
πως οι ανησυχίες μας θα διαψευστούν, αλλά τα παραπάνω πρέπει να απαντηθούν
αρμοδίως. Είναι βέβαιο πως μερικές
δοκιμαστικές τομές σε συνεργασία με
την Αρχαιολογική Υπηρεσία θα βοηθούσαν
σε ασφαλέστερα συμπεράσματα
για τον
προγραμματισμό του έργου…
Οι πολίτες
πρέπει να προβληματιστούν και για το
εξής: Η ΕΥΔΑΠ θεώρησε το έργο ασύμφορο
και πέταξε το μπαλάκι κατασκευής στον Δήμο Χαϊδαρίου. Στο άμεσο μέλλον και
εφόσον η ΕΥΔΑΠ περάσει σε έλεγχο ιδιωτών,
το αυξημένο λειτουργικό κόστος ίσως
αποτελέσει δυσβάστακτο βάρος για τους
δημότες του Χαϊδαρίου
. Κι αυτό γιατί
μια ιδιωτική εταιρεία καταφέρνει να
χρεώνει σύμφωνα με το κόστος, όπου θέλει
και όπως θέλει.
Η ευκταία
λύση για την Αφαία είναι η φθηνότερη
διέξοδος νότια και δυτικά. Αυτό απαιτεί
δημοτική αρχή δημιουργίας και προσπάθειας
στα δύσκολα, με διαφάνεια και σεβασμό
στο δημόσιο χρήμα (εθνικό και κοινοτικό).
Αυτά παραμένουν ζητούμενα. Έως ότου οι
πολίτες αναδείξουν καλύτερη δημοτική
αρχή, τα αρχαία και η αναπτυξιακή
προοπτική του τόπου θα ταλαιπωρούνται
στο βαθμό της «απορρόφησης» πόρων και
της εξυπηρέτησης ημετέρων.
Οι δημοτικοί
σύμβουλοι της παράταξης ΠΟΛΙΤΕΣ ΣΕ
ΔΡΑΣΗ – ΟΙΚΟΛΟΓΟΙ ΠΡΑΣΙΝΟΙ, καταψήφισαν
την επικίνδυνη και αντιοικονομική
πρόταση που υπερψήφισε η παράταξη
Μαραβέλια και υποστήριξε, εκπροσωπώντας
τη πλευρά Τσατσαμπά, ο κ. Πανόπουλος.
Η σημερινή
ενημέρωση ας είναι αφορμή για ανάληψη
πρωτοβουλιών και από εσάς. Τους πολίτες
μιας πόλης που ισορροπεί ανάμεσα στη
φεουδαρχική διαχείριση της γης, τα
ιδιωτικά συμφέροντα ολίγων και το
δούλεμα επί των πολλών. Πρέπει να
αποδειχθεί το φιλότιμο. Καλώς να ορίσει…


Κίμων Φουντούλης
Δημ. Σύμβουλος Χαϊδαρίου, Πολίτες σε Δράση – Οικολόγοι Πράσινοι