ΔΥΤΙΚΗ ΑΘΗΝΑ

Οι βιωματικές «Όψεις της Ελευσίνας»



Η Ασπασία Σταυροπούλου στην 12η έκθεση “PHOTOVISION”, 11-13 Μαρτίου 2017


Δεν είναι διόλου τυχαίο που η Ελευσίνα, μια μικρή κουκίδα στο χάρτη, απασχόλησε τόσο τους καλλιτέχνες: πόσοι την έχουν ζωγραφίσει, την έχουν κινηματογραφήσει, την έχουν τραγουδήσει, την έχουν με κάθε τρόπο αποτυπώσει. Και δεν είναι τυχαίο που η Ασπασία Σταυροπούλου, χωρίς να είναι αποκλειστικά φωτογράφος τοπίων, επιλέγει να φωτογραφίζει τα τοπία της Ελευσίνας. 

Μεγαλώνοντας στην γειτονική παραλία Ασπροπύργου, η μυστηριακή βιομηχανική πόλη κυριαρχούσε στον ορίζοντα και στα βιώματα της. Οι παραστάσεις αρχαίου θεάτρου, την έφεραν σε πολύ μικρή ηλικία στον αρχαιολογικό χώρο, γράφοντας στη μνήμη της τις πρώτες συγκινησιακά δυνατές εικόνες. Αργότερα οι βόλτες στο πολυσύχναστο λιμάνι, η έντονη παρουσία της βιομηχανίας, αλλά και η αύρα από τα παροπλισμένα εργοστάσια, ένας καταιγισμός ερεθισμάτων, που την έλκουν και την κινητοποιούν. 

Από το 2010, η Ελευσίνα κατάφερε να κυριαρχήσει σταδιακά και στον «φωτογραφικό» της βίο. Τον τελευταίο δε χρόνο, η εντατική ενασχόληση της με τομείς του Φεστιβάλ Αισχυλείων, αλλά και με την επιτυχημένη υποψηφιότητα της πόλης για Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης το 2021, της έδωσε τόσες αφορμές για λήψεις, όσες και συγκινήσεις. 

Βασικός άξονας της δουλειάς της, η ανάδειξη των επιμέρους στοιχείων που απαρτίζουν την πολύπλευρη εικόνα της Ελευσίνας, μέσα από το φυσικό, το βιομηχανικό και το αρχαιολογικό τοπίο. Η οπτική της, άλλοτε περιηγητική, ανοίγεται πανοραμικά στον ορίζοντα, και άλλοτε στοχαστική, στρέφεται εντός, επικεντρώνοντας σε κάποια λεπτομέρεια ή στιγμιαία παραδοξότητα. Η απουσία των ανθρώπων ή η ελάχιστη και επιλεκτική παρουσία τους, δημιουργεί μία αίσθηση αναμονής σαν να σε καλεί να διεισδύσεις στο κάδρο, να περιπλανηθείς, να «κατοικήσεις» και να εξοικειωθείς με τον τόπο. Έτσι η φωτογραφική πράξη καταφέρνει το στόχο της, που είναι η συνομιλία και η συναισθηματική εμπλοκή του θεατή με το θέμα και τον δημιουργό.

Οι «Όψεις της Ελευσίνας» της Ασπασίας Σταυροπούλου, υποκειμενικές μέσα στην «αντικειμενικότητα» τους, όπως μια ζωγραφική εκ του φυσικού, επιχειρούν και καταφέρνουν να συνδυάσουν την πραγματικότητα και τη φαντασία, το γεγονός και το συναίσθημα, το παρόν και το παρελθόν, τη ζωή και την ποίηση.

Νάντια Βλαχοπούλου
Εικαστικός – Επιμελήτρια εκθέσεων

Παρόμοια Άρθρα

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Back to top button