ΔΥΤΙΚΗ ΑΘΗΝΑ

Για τον οδοφωτισμό στο Χαϊδάρι: Μονόδρομος η εφαρμογή νέων τεχνολογιών

  
ΣΚΕΨΕΙΣ ΜΕ ΑΦΟΡΜΗ ΜΙΑ ΗΜΕΡΙΔΑ
 
Με αφορμή πρόσφατη ημερίδα του Ταμείου Παρακαταθηκών και Δανείων και του ΚΑΠΕ (Κέντρο Ανανεώσιμων Πηγών και Εξοικονόμησης Ενέργειας) σχετικά με προγράμματα χρηματοδότησης των ΟΤΑ για ενεργειακή αναβάθμιση του δημοτικού οδοφωτισμού, παραθέτω κάποιες σκέψεις που αφορούν και το Δήμο μας.
γράφει ο Δημήτρης  Σταυρίδης
Ηλεκτρολόγος Μηχανικός
Τεχνική Υπηρεσία Δήμου Χαϊδαρίου
Σύμφωνα με στοιχεία του ΚΑΠΕ, ο τομέας του οδοφωτισμού είναι ο δεύτερος κατά σειρά (μετά τα αντλιοστάσια) μεγαλύτερος καταναλωτής ηλεκτρικής ενέργειας των ΟΤΑ. Δεδομένου ότι ο Δήμος μας δεν διαθέτει αντλιοστάσια, προκύπτει αμέσως ότι το μεγαλύτερο (και με διαφορά) ποσοστό της ηλεκτρικής ενέργειας που καταναλώνει ο Δήμος αφορά στη λειτουργία των δικτύων οδικού ηλεκτροφωτισμού και των αντίστοιχων των κοινοχρήστων χώρων.
Στην ημερίδα αναφέρθηκε πως σήμερα στην Ευρωπαϊκή Ένωση (κατά μέσον όρο) το 16% της ενέργειας που καταναλώνεται πηγαίνει στον ηλεκτροφωτισμό. Στη Γερμανία ειδικότερα το ποσοστό αυτό πέφτει στο 10%, λόγω εισαγωγής τεχνολογικά προηγμένων συστημάτων
ηλεκτροφωτισμού, με πολύ υψηλότερη ενεργειακή απόδοση. Ειπώθηκε πως, αν στους
ΟΤΑ αποφασίζαμε να εφαρμόσουμε τις τεχνολογίες αυτές, μόνο από τη μείωση της
κατανάλωσης ηλεκτρικού ρεύματος στα δίκτυα οδικού ηλεκτροφωτισμού θα υπήρχε σε
ετήσια βάση εξοικονόμηση τουλάχιστον 120 εκατομμυρίων ευρώ!
Αν ληφθεί υπ’ όψη και το τεράστιο περιβαλλοντικό όφελος που θα προέκυπτε από τη μείωση των εκπομπών αερίων θερμοκηπίου, λόγω της μείωσης ζήτησης ηλεκτρικής ενέργειας από
τους ΟΤΑ, συμπεραίνουμε πως η εφαρμογή αυτών των τεχνολογιών αποτελεί μονόδρομο.
Μονόδρομο επίσης για υποχρεωτικές παρεμβάσεις στα δίκτυα του δημοτικού οδοφωτισμού
αποτελεί και η απαγόρευση παραγωγής στην Ευρωπαϊκή Ένωση των λαμπτήρων φωτισμού
ατμών υδραργύρου (είναι η συντριπτική πλειοψηφία των λαμπτήρων που έχει εγκατεστημένους ο Δήμος μας). Επιτρέπεται μόνο η χρησιμοποίηση τους μέχρις
εξαντλήσεων των αποθεμάτων.
Ένας άλλος παράγοντας που πρέπει να συνεκτιμηθεί είναι το ότι το δίκτυο οδοφωτισμού του Δήμου μας είναι πεπαλαιωμένο και περιλαμβάνει φωτιστικά σώματα που έχουν υπερβεί το προσδόκιμο όριο ζωής τους (άρα με συχνές βλάβες και με υψηλό κόστος συντήρησης) με
λαμπτήρες παλαιάς τεχνολογίας, μικρής διάρκεια ζωής και μεγάλης κατανάλωσης
ενέργειας.
Ας σκεφθούμε απλά ότι για να αντικατασταθεί ένας καμένος λαμπτήρας φωτιστικού σώματος σε κολώνα ΔΕΗ (συχνό φαινόμενο), απαιτείται η απασχόληση καλαθοφόρου οχήματος, οδηγού και ηλεκτρολόγου (χωρίς να συνεκτιμήσουμε τα κυκλοφοριακά προβλήματα που συνδέονται με το «στήσιμο» του οχήματος ιδιαίτερα σε δρόμους στενούς ή με αυξημένη κίνηση) και με κόστος πολλαπλάσιο από αυτό του προς αντικατάσταση
υλικού.
Χρειαζόμαστε λοιπόν την υλοποίηση ενός προγράμματος συνολικής αντικατάστασης φωτιστικών σωμάτων με νέα, σύγχρονης τεχνολογίας, με λαμπτήρες υψηλού ενεργειακού βαθμού απόδοσης, μεγάλης διάρκειας ζωής και καλύτερων ποιοτικών χαρακτηριστικών, τόσο για τη βελτίωση του ηλεκτροφωτισμού στην πόλη μας, όσο και για λόγους εξοικονόμησης πόρων (μείωση κατανάλωσης + σύστημα maintenance free για πολλά χρόνια) και υλοποίησης των περιβαλλοντικών μας υποχρεώσεων.
Στην ημερίδα παρουσιάσθηκαν τέτοια προγράμματα χρηματοδότησης των ΟΤΑ  για συναφείς δράσεις, χρηματοδότηση που γίνεται από το Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων σε συνεργασία με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων. Παρουσιάσθηκαν επίσης οι επιλέξιμοι τομείς και οι τρόποι δανειοδότησης, τα βήματα υλοποίησης των δράσεων και τα απαιτούμενα
δικαιολογητικά σε κάθε φάση.
Ήδη το πρόγραμμα «τρέχει» πιλοτικά στον Δήμο Έδεσσας με στόχο την αντικατάσταση
συνολικά 4.500 φωτιστικών σωμάτων (ολοκλήρωση της Α’ φάσης του σχετικού διαγωνισμού με 23 συμμετοχές στη διαδικασία) και σε τρεις άλλους περιφερειακούς Δήμους.
Επειδή το εν λόγω θέμα αφορά, μεταξύ άλλων, και την ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών από το Δήμο μας προς τους δημότες του (οι οποίοι, ας σημειωθεί πληρώνουν σημαντικά δημοτικά τέλη για να απολαμβάνουν την ανάλογη καθαριότητα και ηλεκτροφωτισμό της πόλης), έχω την αίσθηση ότι πρέπει να του δοθεί η σημασία που του αξίζει και η σχετική με αυτό πληροφόρηση να διαχέεται τόσο σε επίπεδο Δημοτικού
Συμβουλίου και υπηρεσιακών παραγόντων, όσο και στο σώμα της τοπικής κοινωνίας
των πολιτών, που θέλουν να έχουν ενημέρωση και μπορούν εκφράσουν άποψη για όλα
τα παραπάνω.
Δημήτρης
Σταυρίδης
Ηλεκτρολόγος Μηχανικός
Τεχνική Υπηρεσία Δήμου Χαϊδαρίου
 ΣΧΕΤΙΚΑ ΔΗΜΟΣΙΕΥΜΑΤΑ
– Ημίφως στους δρόμους του Χαϊδαρίου! Χρειαζόμαστε περισσότερο και φτηνότερο φωτισμό
– 6 προτάσεις για αληθινό δημοτικό φωτισμό

Παρόμοια Άρθρα

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Back to top button