ΔΥΤΙΚΗ ΑΘΗΝΑ

“Τα βιβλιοπωλεία είναι πνεύμονες για την πόλη μας”. Μάχη με τις μεγάλες αλυσίδες και τις θηριώδεις καμπάνιες τους

Η οικονομική κρίση έχει γονατίσει τα νοικοκυριά. Στην προσπάθεια
του ο καθένας μας να
αντεπεξέλθει στις υποχρεώσεις του,
αναζητάει όλο και φθηνότερες λύσεις. Την ανάγκη αυτή δεν αφήνουν ανεκμετάλλευτη κάποιες μεγάλες επιχειρήσεις, που μάς
κατακλύζουν μέρα – νύχτα με αμέτρητα ελκυστικά διαφημιστικά μηνύματα στο
ραδιόφωνο και την τηλεόραση και μάς
υπόσχονται κάθε είδους λύση, πάντα σε τιμές “τζάμπα”. Ειδικά στα είδη βιβλιοπωλείου, εταιρεία – κολοσσός με ειδίκευση στις “τραγουδιστές – διαφημίσεις” που είναι υπερπαραγωγές, προβάλλει προϊόντα που κοστίζουν μόλις λίγα ευρώ, τραβώντας τους καταναλωτές σαν μαγνήτης. Όμως, πόσο αληθεύουν οι υποσχέσεις τους;



Βασικός στόχος των μεγάλων παικτών της αγοράς είναι να συνθλίψουν τα συνοικιακά καταστήματα και να απορροφήσουν τον τζίρο τους. Η διεθνής εμπειρία διδάσκει ότι όταν “βγάλουν από τη μέση” τούς μικρούς, τα ποσοστά κέρδους τους αυξάνονται κατά βούληση. Σε άλλες χώρες, όπως η Γαλλία, οι κυβερνήσεις δίνουν μάχη για να σώσουν τα συνοικιακά μαγαζιά. Για παράδειγμα, η Γαλλίδα υπουργός Πολιτισμού Ορελί Φιλιπετί στράφηκε κατά του πολυεθνικού κολοσσού Amazon, διότι πλήττει με τεχνητά χαμηλές τιμές τα βιβλιοπωλεία. «Απειλεί να εξαφανίσει τα ανεξάρτητα βιβλιοπωλεία, που είναι πραγματικοί πνεύμονες για τις πόλεις μας», λέει και παίρνει μέτρα για τη σωτηρία τους (Εφ.Συν., 10/6/2013)   

Πέρα από το κοινωνικό θέμα, που αφορά τη λειτουργία των τοπικών επιχειρήσεων, μπαίνει σοβαρό ζήτημα και με την ποιότητα των προϊόντων. Κατά πόσο είναι ασφαλείς οι “πάμφθηνοι μαρκαδόροι” για παράδειγμα, για τα μικρά παιδιά; Πόση
είναι η διάρκεια ζωής τους και ποια είναι
η χώρα προέλευσής τους; Κατά πόσο πληρούν τις απαραίτητες προδιαγραφές; 
Το “Χαϊδάρι Σήμερα”, ερευνώντας τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι επαγγελματίες τής πόλης μας, αλλά και τους κινδύνους από ακατάλληλα προϊόντα, απευθύνθηκε σε δύο γνωστά βιβλιοπωλεία  και μίλησε με τπυς ιδιοκτήτες τους για το μεγάλο αυτό θέμα.

Σχολικά είδη κάτω… από
την 4η κατηγορία! 

Πρώτος σταθμός
του ρεπορτάζ μας, ήταν το βιβλιοπωλείο της κ. Nτίνας Σημιτοπούλου, που
βρίσκεται στο Δάσος. Όπως
μας είπε η έμπειρη βιβλιοπώλης, συγκεκριμένη μεγάλη αλυσίδα
είχε “βγάλει στον αέρα” διαφημιστικό
σποτ, που στόχευε εναντίον των βιβλιοπωλών, λέγοντας χωρίς δισταγμό και ντροπή: “φτάνει πια το κλέψιμο, ελατέ σε εμάς που έχουμε τις καλύτερες
τιμές και τα καλύτερα προϊόντα”. Σύμφωνα
με την κ. Σημιτοπούλου, αρκετοί πελάτες της πήγαν σε υποκατάστημα της
συγκεκριμένης αλυσίδας, επηρεαζόμενοι
από το σποτ, και διαπίστωσαν πως τα
σχολικά είδη που πουλούσαν εκεί ήταν 5ης και 6ης κατηγορίας.

Συγκεκριμένα, πελάτες που “κάηκαν από τις φτηνές αγορές” τής εκμυστηρεύθηκαν ότι αγόρασαν μαρκαδόρους που
δεν έγραφαν. Ακόμη, ότι προκάλεσαν στα παιδιά τους αλλεργίες και έβγαλαν εξανθήματα στο δέρμα. Μολύβια που έγραφαν
μόνο στην αρχή και στο τελείωμά τους
(γραφίτης), τετράδια που η κάθε σελίδα “έβγαινε καρμπόν” στις επόμενες σελίδες. 
Όσο για τις τιμές τής “φτηνής αλυσίδας”; Στα επώνυμα
προϊόντα –όπως της ανέφεραν οι πελάτες που έκαναν έρευνα αγοράς- ήταν
15-20% πιο ακριβές απ’ ότι στα βιβλιοπωλεία!!!

Χωρίς σήμα εγγύησης ποιότητας
Η ίδια η κ. Σημιτοπούλου πήγε σε κατάστημα της αλυσίδας αυτής, προκειμένου να κάνει τη δική της “αυτοψία”. Όπως μας είπε, μόνο σε κινεζικά
προϊόντα οι τιμές ήταν χαμηλότερες,
χωρίς όμως αυτά να έχουν επάνω αναγραμμένη
τη δική τους πιστοποίηση ή την εγγύηση
ποιότητας. «Έχουμε να κάνουμε με παιδιά,
που πολλά από αυτά, εκτός του ότι τα
χρησιμοποιούν, τα βάζουν και στο στόμα
τους. Συνιστούμε στους γονείς να
παρατηρούν πριν αγοράσουν, να ελέγχουν αν έχει επάνω του το
σήμα πιστοποίησης CΕ.
Εμείς θέλουμε να προστατέψουμε τους
πελάτες μας και τα μαγαζιά μας, γιατί
τόσα χρόνια το βιβλιοπωλείο μας είναι κοντά
στον πελάτη και είναι πάντα πρόθυμο να αλλάξει ένα προϊόν, αν κάτι δεν είναι σωστό. Ακόμα θα του εκτελέσουμε την παραγγελία χειμώνα – καλοκαίρι αυθημερόν, και θα δώσουμε ακόμα και πίστωση, αν δεν έχει
τη δυνατότητα να εξοφλήσει αμέσως. 
Εμείς είμαστε “γειτονιά” με τον πελάτη μας και αν φέρουμε σκάρτο προϊόν, θα μάς “γυρίσει
μπούμερανγκ” και θα έχουν και δίκιο οι
πελάτες
», τόνισε χαρακτηριστικά.
Μπορούμε να τα βρούμε
και εμείς κινέζικα

Σε άλλο σημείο η κ. Σημιτοπούλου μάς ανέφερε πως και εκείνη μπορεί να βρει
φτηνά κινεζικά προϊόντα, αλλά δεν θέλει -για ευνόητους λόγους- να τα βάλει
στο κατάστημά της. Μάλιστα παρατήρησε τόσο εκείνη όσο και
η αλυσίδα πουλούσαν τις ίδιες σχολικές
τσάντες με τιμή εργοστασίου. «Εμείς
μπορούμε να τις αλλάξουμε, αν κάποιες
διαπιστωθούν ότι είναι ελαττωματικές,
σε αντίθεση με την αλυσίδα. Πρέπει ο
κόσμος να καταλάβει πως τα βιβλιοπωλεία
δεν τους κλέβουν και είναι κοντά τους
όλα αυτά τα χρόνια και σκοπός μας είναι
πάντα η εξυπηρέτηση του πελάτη, από όλες
τις πλευρές. Δεν είναι τυχαίο ότι μάς εμπιστεύεται ο κόσμος… βλέπουμε τους ίδιους ανθρώπους, χρόνια
ολόκληρα. Έχουμε πελάτες όχι μόνο από
την περιοχή του Δάσους, αλλά από ολόκληρο
το Χαϊδάρι και από το Περιστέρι. Ο κόσμος
δεν πρέπει να παρασύρεται από εύκολα
λόγια και διαφημίσεις. Να κάνει πάντα έρευνα αγοράς πριν αποφασίσει
», κατέληξε η κ.
Σημιτοπούλου.
“Έχουμε τις ίδιες τιμές”
Δεύτερος σταθμός
μας, ήταν το βιβλιοπωλείο “Εν Πλω”, που
λειτουργεί εδώ και 13 χρόνια στην οδό
Καραϊσκάκη. Όπως μας είπε ο ιδιοκτήτης
του,  Γιώργος Κουτσιούμπας, και στο δικό
του κατάστημα  έχουν καταγγείλει
γονείς πως έχουν αγοράσει ακατάλληλα
προϊόντα από μεγάλες αλυσίδες.
Θεωρεί όμως ότι η οποιαδήποτε δυσφήμιση της μεγάλης εταιρείας είναι μικρή σε σχέση με τον τεράστιο
τζίρο που έχει τη δύναμη να κάνει, εφόσον
δεν υπάρχει έντονη αντίδραση από τους
βιβλιοπώλες. Πιστεύει ότι την
ωφελεί σε μεγάλο βαθμό η έλλειψη
ενημέρωσης προς το κοινό από τους
βιβλιοπώλες και από τα καταστήματα
παιδικών παιχνιδιών. Θεωρεί ότι οι διαφημίσεις – πυροτεχνήματα συγκεκριμένης αλυσίδας παίζονται
συνέχεια όχι για να βλάψουν τους άλλους κλάδους
(λ.χ τους βιβλιοπώλες), αλλά για να αυξήσει
το δικό της τζίρο και για να κρατήσει
τη δημοτικότητά της ψηλά. «Δεν θα
προσπαθούσα να πείσω κάποιον να προτιμήσει
εμένα αντί της αλυσίδας, χωρίς δικό του συμφέρον. Θα προσπαθούσα
όμως να του δείξω, έστω και
τώρα, ότι τα καταστήματα της γειτονιάς
μπορούν να έχουν τα ίδια προϊόντα και
μάλιστα στις ίδιες τιμές. Μας λείπει
όμως η προώθηση και η διαφήμιση καθώς
και η μεγαλύτερη αναγνώριση. Το ίδιο
βλέπουμε και σε άλλους κλάδους του
εμπορίου
», μας λέει χαρακτηριστικά.
Όπως μάς είπε ο κ. Κουτισούμπας, σε δειγματοληπτικό έλεγχο που
έκανε στην αλυσίδα διαπίστωσε ότι οι
τιμές είναι ίδιες σε όμοια προϊόντα.
Θεωρεί όμως ότι δύναμη για τις αλυσίδες είναι ότι βάζουν στα ράφια τους και
άσχετα προϊόντα με το αντικείμενό τους
(λ.χ απορρυπαντικά), ενώ το βιβλιοπωλείο
πουλάει μόνο “εξαρτώμενα” όπως τα
αποκαλεί συγκεκριμένα είδη. Ακόμα έκανε λόγο για το ποσοστό κέρδους που έχει ο κλάδος τους
(κατά μέσο όρο μικρότερο από 30%), που είναι
ελάχιστο μπροστά στα τεράστια λειτουργικά
έξοδα του καταστήματος. 
“Να ανταπαντήσουμε
με τα ίδια όπλα”
Τη δική του απάντηση
δίνει ο Σύλλογος Βιβλιοχαρτοπωλών
Αθηνών – Προαστίων, μέσα από την εφημερίδα του. Γράφει χαρακτηριστικά: «Όλοι καταλαβαίνουμε πως πρέπει να
απαντήσουμε σαν ίσος προς ίσο απέναντι
σε κάθε αλυσίδα, που στέκεται επιθετικά
απέναντι στον κλάδο. Η απάντηση πρέπει
να δίνεται με τα ίδια όπλα που χρησιμοποιούν και αυτοί. Η διαφήμιση μπορεί να γίνει
και για τα βιβλιοχαρτοπωλεία όπλο της
επικοινωνιακής μας πολιτικής, μπορούμε
και εμείς να επηρεάσουμε την ψυχολογία
των υποψηφίων καταναλωτών, υπέρ των
βιβλιοχαρτοπωλείων».  

Η ψυχή κάθε πόλης είναι τα μαγαζιά της, οι ανοιχτές πόρτες τους, οι φωτισμένες βιτρίνες τους. Οι μεγάλες αλυσίδες, αλλά και τα εμπορικά κέντρα, προσπαθούν να αρπάξουν όλο και μεγαλύτερο μέρος από τον διαρκώς συρρικνούμενο τζίρο τής αγοράς. Οι διαφημίσεις τους τα παρουσιάζουν όλα ειδυλλιακά, αλλά η έρευνα αγοράς δικαιώνει τα μικρά καταστήματα και στην ποιότητα των προϊόντων και στις τιμές και την εξυπηρέτηση του πελάτη. Η μάχη δεν θα χαθεί.

Παρόμοια Άρθρα

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Back to top button