Αντιπλημμυρικό Χαϊδαρίου: Ψάχνοντας το Χαϊδαρόρεμα στο Περιστέρι!

Το Χαϊδαρόρεμα λίγο πριν την Λ. Θηβών, δίπλα στην οδό Παλαιάς Καβάλας. Στο ύψος αυτό έχει συναρμοστεί το αντιπλημμυρικό έργο του Χαϊδαρίου, κάτω από τη Λ. Αθηνών.

Ναι, ασφαλώς και είναι απολύτως αναγκαίο να μαζευτούν τα βρόχινα νερά που κυλούν στη Λ. Αθηνών και κατακλύζουν το κεντρικό Χαϊδάρι (πολύ μεγάλες πλημμύρες το 2013 και το 2014), αλλά γιατί χρειάζεται να σκαφτεί ολόκληρη η λεωφόρος μέχρι το Αιγάλεω; Υπάρχει ήδη διαθέσιμος ο αποδέκτης τους, που είναι το Χαϊδαρόρεμα και… περνάει κάτω από τη Λ. Αθηνών.

Το ερώτημα για την πιθανώς βολική αντιπλημμυρική λύση που ακούει στο όνομα “Χαϊδαρόρεμα” μάς γεννήθηκε όταν ανακοινώθηκε η διακοπή των εργασιών του μεγάλου αντιπλημμυρικού έργου στη Λ. Αθηνών, το οποίο ξεκίνησε Φεβρουάριο και σταμάτησε Μάρτιο (2018), αποδεικνύοντας ότι είναι ένα πολύπλοκο και δύσκολο έργο με τα “απρόοπτα” να καραδοκούν. Όχι ότι κάναμε κάποια τρομερή ανακάλυψη, αφού το εν λόγω αντιπλημμυρικό γίνεται για να οδηγηθούν τα όμβρια ύδατα του Χαϊδαρίου στο… Χαϊδαρόρεμα! Μόνο που ο κατασκευαζόμενος μεγάλος συλλεκτήρας θα ρίξει τα νερά σ΄αυτό μετά από περίπου 1.000 μ., στο ύψος του Περιστερίου, αν και το συναντάει στο δρόμο του και λίγο πιο κάτω από το Παλατάκι!

Χαϊδάρι Σήμερα Με γεια το καινούργιο μας ποταμάκι στον Άγιο Ανδρέα. Αλλά... από πού πηγάζει το νερό; 1
                Το ρέμα στον Άγιο Ανδρέα. Λίγα μέτρα πριν έχει διασχίσει τη Λ. Αθηνών.

Το Χαϊδαρόρεμα είναι ανοιχτό και επισκέψιμο πίσω από την εκκλησία του Αγίου Ανδρέα, λίγο πιο κάτω από το Δημαρχείο Χαϊδαρίου. Είναι το μεγάλο ρέμα που ξεκινάει από το Ποικίλο και κατεβαίνει στο Χαϊδάρι κάτω από τη σημερινή οδό Ιερού Λόχου. Αφού διασχίσει υπογείως τη Λ. Αθηνών το συναντάμε στον Άγιο Ανδρέα, όπως προαναφέραμε. Από εκεί καλυμμένο στρέφεται κατά μήκος της Λ. Αθηνών και φτάνει Περιστέρι, παράλληλα με την οδό Παλαιάς Καβάλας, όπου εμφανίζεται και πάλι ακάλυπτο για μερικές εκατοντάδες μέτρα. Καταλήγει στον Κηφισό.

Να πώς περιγράφει το Χαϊδαρόρεμα το ερευνητικό πρόγραμμα “Δράσεις μείωσης πλημμυρικού κινδύνου”, που έγινε από τον καθηγητή Ευθύμιο Λέκκα και την ομάδα του, για λογαριασμό του ΑΣΔΑ (2010): “Ένα ακόμα σημαντικό σύστημα ρεμάτων στην δυτική Αθήνα, αποτελεί το Χαιδαρόρρεμα και το ρέμα Νέστου, που αποτελούν τμήματα της υπολεκάνης του Χαϊδαρίου. Το Χαϊδαρόρρεμα, στο μεγαλύτερο τμήμα του είναι κλειστό διευθετημένο, αλλά αποτελείται και από μία σειρά από μικρότερα υποδιαστασιολογημένα μπαζωμένα αλλά και φυσικά ρέματα, εκατέρωθεν της κοίτης του. Στο δυτικό τμήμα το Χαϊδαρόρρεμα ακολουθεί σε μεγάλο βαθμό την εθνική οδό Αθηνών Κορίνθου, παραμένοντας στο μεγαλύτερό του τμήμα ανοικτό, αλλά διευθετημένο, ενώ ανατολικότερα, εντός του Δάσους Χαϊδαρίου και μέχρι σχεδόν το Αιγάλεω διατηρείται κλειστό διευθετημένο, ακολουθώντας σε μεγάλο βαθμό την λεωφόρο Καβάλας. Κατάντη, μέσω ενός συστήματος από πολύ μικρούς κλάδους, είτε ανοικτούς, είτε μπαζωμένους ή και κλειστούς διευθετημένους, ενώνεται με την κύρια κοίτη του Κηφισού.”

Χάρτης κάλυψης υδρογραφικού δικτύου Δυτικής Αθήνας,                                                          από την ερευνητική εργασία “Δράσεις μείωσης πλημμυρικού κινδύνου”.                  Διακρίνεται το Χαϊδαρόρεμα.

Το “Χαϊδάρι Σήμερα”, λοιπόν, έκανε ακριβώς αυτό το ερώτημα στην Περιφέρεια Αττικής, αρμόδια για το έργο: Το υπό κατασκευή αντιπλημμυρικό έργο της Λ. Αθηνών, με βάση την μελέτη, οδηγεί τα όμβρια στο Χαϊδαρόρεμα, αλλά στο ύψος του Περιστερίου, δηλαδή περίπου 1.000 μέτρα από το κεντρικό Χαϊδάρι. Γιατί δεν επιλέχθηκε να πέφτουν τα όμβρια στο Χαϊδαρόρεμα, αλλά στο ύψος του Χαϊδαρίου, λίγο πιο κάτω από το Παλατάκι;

Ο αντιπεριφερειάρχης Σπύρος Τζόκας μάς απάντησε: “Το έργο που υλοποιείται βασίζεται σε μελέτη της ΕΥΔΑΠ. Είχαν εξεταστεί όλες οι δυνατές λύσεις και η συγκεκριμένη κρίθηκε ως η τεχνικά αρτιότερη για την αποχέτευση των ομβρίων όχι μόνο του Χαϊδαρίου, αλλά της ευρύτερης περιοχής.”

Μένει να ρωτήσουμε και την ΕΥΔΑΠ για να εξηγήσει λεπτομερέστερα το σκεπτικό της μελέτης της. Δεν παύει όμως να προκαλεί εντύπωση ότι επιλέχθηκε η λύση του μεγάλου έργου, στην ουσία η κατασκευή ενός υπόγειου τσιμεντένιου ποταμιού κάτω από τη λεωφόρο, από το ύψος του Δάσους Χαϊδαρίου μέχρι την Παλαιάς Καβάλας στο Περιστέρι, ενώ δίπλα κυλάει το διευθετημένο φυσικό ρέμα. Ενδεικτικά, ο προϋπολογισμός του έργου είναι 9.900.000 € (κατά τη δημοπράτηση στις 30 Αυγούστου 2015 η μέγιστη έκπτωση που κατατέθηκε, ανήλθε σε ποσοστό 66,80 %). Αν πράγματι ο προβληματισμός μας έχει βάση, ήταν αναγκαία μόνο η κατασκευή αντιπλημμυρικού συλλεκτήρα από το Δάσος (οδός Πύλου) μέχρι το Παλατάκι και από εκεί στο Χαϊδαρόρεμα.

Και ένα ακόμη ερώτημα που προκύπτει από την απάντηση του κ. Τζόκα: Πώς γίνεται η “τεχνικά αρτιότερη” μελέτη της ΕΥΔΑΠ, στην οποία βασίζεται το έργο, να αγνοούσε το γεγονός πως πάνω στην όδευση του κατασκευαζόμενου αντιπλημμυρικού υπήρχε αγωγός αποχέτευσης της… ΕΥΔΑΠ, ο οποίος οδήγησε τελικά στην ανατολή εργασιών και την ανάγκη εκπόνησης νέας μελέτης;

Θα επανέλθουμε με τη θέση της ΕΥΔΑΠ.