Η δημοπράτηση της νέας της Πλατείας του Δάσους “έβαλε στις ράγες” ένα έργο που φιλοδοξεί να αλλάξει το κέντρο της συνοικίας. Παρεμβάσεις τέτοιας εμβέλειας σπανίζουν στο Χαϊδάρι, εδώ και πολλά χρόνια. Έτσι οι μέχρι τώρα αντιδράσεις των πολιτών, όπως τις είδαμε στην πρώτη δημοσίευση που κάναμε στην εφημερίδα μας, κυμαίνονται ανάμεσα στο “επιτέλους, έχει μείνει υπερβολικά πίσω η πόλη” και στο “τόσα προβλήματα έχουμε, την πλατεία βρήκατε να φτιάξετε;”.

Η πλατεία και οι πεζόδρομοι διαμορφώθηκαν πριν από 30 χρόνια και παρουσιάζουν φθορές, ενώ οι μαρμάρινες πλάκες είναι ιδιαίτερα ολισθηρές μόλις βραχούν και έχουν σημειωθεί τραυματισμοί. Τα παραπάνω μειώνουν τη λειτουργικότητα του χώρου ως εμπορικό και κοινωνικό κέντρο της συνοικίας του Δάσους. Η διοίκηση του Δήμου φιλοδοξεί με την αισθητική και ποιοτική τους αναβάθμιση, η πλατεία και οι πεζόδρομοι να αποτελέσουν πόλο έλξης των κατοίκων, αλλά και επισκεπτών.

Τα στοιχεία για το έργο που ανακοίνωσε ο Δήμος μπορείτε να τα δείτε εδώ: Το Δάσος αποκτά νέα πλατεία – Ολική ανάπλαση μετά από 30 χρόνια. Αποφασίσαμε να ασχοληθούμε λίγο παραπάνω, αναζητώντας περισσότερες πληροφορίες για το περιεχόμενο της ανάπλασης, αλλά και τη γνώμη δημοτών και καταστηματαρχών. Για το πρώτο σκέλος, που ακολουθεί στο παρόν άρθρο, μας βοήθησε ο πολιτικός μηχανικός – αντιδήμαρχος Τεχνικών Υπηρεσιών, Βασίλης Καρατζαφέρης. Το δεύτερο αφιέρωμα θα ακολουθήσει σε επόμενη δημοσίευση.

Η πρώτη ερώτηση που κάναμε στον κ. Καρατζαφέρη αφορούσε τη νομιμότητα του έργου, μετά τις καταγγελίες συμπολιτών ότι η Ηρώων Πολυτεχνείου και η Αφροδίτης, η συμβολή των οποίων αποτελεί την πλατεία του Δάσους, δεν είναι πεζόδρομοι, καθώς ποτέ δεν χαρακτηρίστηκαν ως τέτοιοι (βλέπε ενδεικτικά Ανάπλαση Πλατείας Δάσους: Μόνιμη παρανομία – βέβαιη απορρόφηση, του Κίμωνα Φουντούλη). Ο αντιδήμαρχος απάντησε: “Υπάρχει ΦΕΚ ότι είναι πεζόδρομοι η Ηρ. Πολυτεχνείου και η Αφροδίτης. Άλλωστε το Πράσινο Ταμείο, στο οποίο εντάσσεται χρηματοδοτικά το έργο, είναι πολύ αυστηρό σε τέτοια ζητήματα. Η παρανόηση οφείλεται στο γεγονός ότι οι συμπολίτες συμβουλεύτηκαν το e-poledomia, που δεν είναι ενημερωμένο. Είναι μια προσπάθεια που έμεινε ημιτελής και γενικότερα δεν παρέχει σωστή πληροφόρηση”.

Ακολούθως μας απασχόλησε το ζήτημα της διαμόρφωσης της πλατείας, καθώς οι μακέτες δεν έγιναν κατανοητές από όλους. Μας είπε, λοιπόν, έχει προηγηθεί δημόσια διαβούλευση και βασικά δεν θα υπάρξουν μεγάλες αλλαγές σε σχέση με την τωρινή διάταξη των χώρων. Το μόνο που αλλάζει ουσιαστικά είναι ότι η ανισοσταθμία από την πλευρά της οδού Αφροδίτης θα αντιμετωπιστεί με τρεις βαθμίδες κερκίδας. Η κατασκευή θα είναι γωνιακή και αναγκαστικά θα μικρύνει πολύ λίγο το άνοιγμα της πλατείας, αλλά από την άλλη εκεί θα μπορεί να κάθεται ο κόσμος. Επίσης, πέρα από επιπλέον πράσινο που θα προστεθεί (μαζί με δίκτυο αυτόματου ποτίσματος), θα παραμείνει και ο πλάτανος στη μέση, αλλά θα αφαιρεθεί η υπάρχουσα κατασκευή (σσ συντάκτη: πρώην συντριβάνι) και θα κατασκευαστεί τετράγωνο καθιστικό, από μπετόν – ξύλο.

Όσον αφορά την προσβασιμότητα και την ασφάλεια της πλατείας, τόνισε: “Σίγουρα θα διαμορφωθούν καλύτερες προσβάσεις για ΑμεΑ. Επίσης, θα τοποθετηθεί μπάρα και στην είσοδο της οδού Αφροδίτης, ώστε να αντιμετωπιστεί πιο ολοκληρωμένα το πρόβλημα της εισόδου αυτοκινήτων στον χώρο.”

Σχετικά με τον νέο εξοπλισμό της πλατείας, απαρίθμησε τα παρακάτω:

Αριστερά από τον πλάτανο θα κατασκευαστεί πέργκολα με ηλιακά πάνελ, που θα τροφοδοτούν φορτιστές για κινητά, ηλεκτρικά ποδήλατα και πατίνια.

– Θα τοποθετηθούν νέα καθιστικά.

– Το δάπεδο θα είναι από πλάκες οπλισμένου σκυροδέματος, μη ολισθηρές. Κατατάσσονται στα λεγόμενα “ψυχρά υλικά”, τα οποία διαθέτουν χαρακτηριστικά για τη βελτίωση του μικροκλίματος και υψηλή ανακλαστικότητα της ηλιακής ακτινοβολίας. Το δάπεδο θα είναι υδατοδιαπερατό για να ενισχύεται ο υδροφόρος ορίζοντας. Επίσης, οι πλάκες δεν θα είναι λευκές, όπως φαίνεται στη μακέτα για τεχνικούς λόγους, αλλά θα έχουν χρώμα (κίτρινο και πορτοκαλί είναι η πρώτη επιλογή, ωστόσο γι’ αυτό τον τελευταίο λόγο θα έχει η Τεχνική Υπηρεσία).

Ο δημοτικός φωτισμός θα αντικατασταθεί με φωτιστικά LED.

Συνολικά, η χρήση βιοκλιματικών υλικών στην πλακόστρωση, οι φυτεύσεις και η τοποθέτηση σκιάστρων θα αντιμετωπίσουν το φαινόμενο της θερμικής νησίδας.

Στην ερώτηση πότε θα ξεκινήσουν οι εργασίες, ο κ. Καρατζαφέρης απάντησε ότι από την ώρα του διαγωνισμού (Ιανουάριος) μέχρι τις υπογραφές με τον εργολάβο απαιτούνται τουλάχιστον 6 μήνες, καλώς εχόντων των πραγμάτων. Η δική μας εκτίμηση είναι ότι αν οι διαδικασίες ολοκληρωθούν το καλοκαίρι, μάλλον ο Δήμος θα μεταθέσει για ένα χρονικό διάστημα το έργο, ώστε “πέσει” σε περίοδο με λιγότερη κίνηση.

Όπως αναφέραμε, θα ακολουθήσει και άρθρο με τις απόψεις πολιτών και καταστηματαρχών.

Μενέλαος Χρόνης