Το 2024 ήταν ουσιαστικά το πρώτο έτος πλήρους λειτουργίας του Ναυπηγείου Σκαραμαγκά υπό την νέα ιδιοκτησία του και με διευθύνοντα σύμβουλο τον Μιλτιάδη Βαρβιτσιώτη. Η μονάδα, με προσωπικό 129 ατόμων, μέχρι τώρα βασικά στόχευε στις επισκευές και για το 2025 έχουν δεξαμενιστεί περίπου είκοσι πλοία. Τώρα ήρθε η ώρα των Mega Yacht, όπως από την αρχή είχε εξαγγείλει ο Γιώργος Προκοπίου.
Mega Yacht και Παπανικολής
Ένα ενθαρρυντικό νέο, που πάει το Ναυπηγείο σε επόμενο στάδιο, το κατασκευαστικό, είναι η ναυπήγηση ενός Mega Yacht. Όπως αναφέρει ο Wiseman του mononews.gr, ξεκίνησαν οι εργασίες για την ναυπήγηση ενός πολυτελούς Mega Yacht, μήκους 50 μέτρων, παραγγελία Έλληνα εφοπλιστή.

Πέρα από την κατασκευή του Mega Yacht, σημαντική εξέλιξη, επίσης, είναι η υπογραφή συμφωνίας με το Πολεμικό Ναυτικό για την επισκευή και συντήρηση του υποβρυχίου “Παπανικολής”, ύψους 16,1 εκατ. ευρώ, με διάρκεια εργασιών από τον Ιούλιο του 2025 έως τον Μάρτιο του 2026.
Κέντρο ναυτιλιακής καινοτομίας
Θυμίζουμε τον Ιανουάριο του 2025 υπογράφηκε μνημόνιο συνεργασίας ανάμεσα στην Sub Sea Craft και στα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά για την ανάπτυξη ενός κέντρου ναυτιλιακής καινοτομίας στην Ελλάδα. Αφορά τον σχεδιασμό και την παραγωγή υποβρύχιων οχημάτων και μη επανδρωμένων σκαφών επιφανείας για τις Ειδικές Δυνάμεις.
Παράλληλα στο μνημόνιο που υπεγράφη από την CEO κα Camilla Martin και τον αντιπρόεδρο και διευθύνοντα σύμβουλο κ. Μιλτιάδη Βαρβιτσιώτη συμφωνήθηκε ότι τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά θα καταστούν ο επιλεγής κατασκευαστής του σκάφους Victa για την Ελληνική και την Ευρωπαϊκή αγορά. Το Victa είναι ένα σκάφος stealth, αμφίβιο (μπορεί να κινηθεί στην επιφάνεια, αλλά και υποβρύχια), με προηγμένο ψηφιακό σύστημα ελέγχου που αυτοματοποιεί κρίσιμες λειτουργίες όπως η κατάδυση, για επιχειρήσεις σε παράκτιες περιοχές με ακρίβεια και με τη λιγότερη δυνατή έκθεση.

Έγιναν σημαντικές δαπάνες για συντήρηση υποδομών του Ναυπηγείου, που είχαν απαξιωθεί από την πολυετή απραξία, εκσυγχρονισμό εξοπλισμού και μέτρα ασφαλείας. Ενδεικτικά έγιναν επισκευές στις αντλίες και στους υποσταθμούς και ενισχύθηκαν τα συστήματα πυρασφάλειας και πυρόσβεσης. Επίσης επαναλειτούργησε η μεγάλη μόνιμη Δεξαμενή νο 5, 250.000 τόνων, μήκος 325 μ. – πλάτος 72 – βάθος 11 μ. (η μεγαλύτερη στη Μεσόγειο) που μπορεί να φιλοξενήσει μέχρι και αεροπλανοφόρα και ήταν ανενεργή εδώ και 20 χρόνια.
Ήδη ομάδα σχεδιασμού και αναβάθμισης των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά έχει επικεντρωθεί να εξυπηρετήσει τις ανάγκες της νέας εποχής, όπως η εξυπηρέτηση πλοίων μεταφοράς υγροποιημένου αερίου τα γνωστά lng, ενώ επιπλέον τομείς στον οποίο επικεντρώνονται είναι οι επισκευές πλοίων και ιδιαίτερα των μεγάλων suezmax, αλλά και στις συντηρήσεις, μετασκευές και στο μέλλον και κατασκευές mega yacht.
Οικονομικά αποτελέσματα του 2024
Τα οικονομικά αποτελέσματα του 2024 δεν είναι εντυπωσιακά, αλλά δίνουν το στίγμα ισχυρής επανεκκίνησης και αναζωογόνησης της δραστηριότητας, έπειτα από χρόνια αδράνειας.
Η Ναυπηγεία Σκαραμαγκά Μονοπρόσωπη Α.Ε., σύμφωνα με τις τελευταίες δημοσιευμένες οικονομικές καταστάσεις για τη χρήση που έληξε στις 31 Δεκεμβρίου 2024, παρουσίασε κύκλο εργασιών, ύψους 11,04 εκατ. ευρώ, έναντι μόλις 2.100 ευρώ το 2023. Η εταιρεία εμφάνισε ζημίες 2,08 εκατ. ευρώ, έναντι 1,89 εκατ. ευρώ το 2023, κυρίως λόγω των δαπανών αναδιοργάνωσης. Το προσωπικό αυξήθηκε σε 129 εργαζόμενους, από 70 το 2023.

Η μονάδα επισκευών εμπορικών πλοίων ενεργοποιήθηκε τον Μάρτιο του 2024, φιλοξενώντας στη διάρκεια του έτους 34 πλοία ελληνικών και ξένων συμφερόντων για επισκευές και συντηρήσεις, δημιουργώντας έσοδα άνω των 10 εκατ. ευρώ. Ήδη μέσα στο 2025, έχουν καταπλεύσει στις εγκαταστάσεις του Σκαραμαγκά 20 ακόμη πλοία, με εκτιμώμενα έσοδα 18 εκατ. ευρώ.
Επιτεύγματα του Ναυπηγείου στο παρελθόν
Στις δεκαετίες της πλήρους λειτουργίας τους τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά απασχολούσαν πάνω από 3.000 εργαζόμενους και έχουν εκτελέσει εργασίες σε πάνω από 9.000 πλοία.
Μεταξύ άλλων, έχουν συντηρήσει πλοία του 6ου Αμερικανικού Στόλου και του Πολεμικού Ναυτικού, έχουν κατασκευάσει κανονιοφόρους (κλάση Ospray HSY-56A), φρεγάτες (ΜΕΚΟ 200ΗΝ), υποβρύχια (209 και 214), οχηματαγωγά της Superfast Ferries, τρένα του ΟΣΕ, συρμούς του ΗΣΑΠ. Το τελευταίο μεγάλο επίτευγμα των ναυπηγείων είναι η εξ αρχής κατασκευή του Επιβατηγού/Οχηματαγωγού πλοίου Νήσος Μύκονος νυν Blue Star Mycono μήκους 141 μέτρων και υψηλών ταχυτήτων που παραδόθηκε το 2005.